Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - signal

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / SOH fall 2020 40Kwh 830 km
fredag 22. april 2022, klokken 06:01
Kjøpte bil 10 mars. Tysk import.
SOH var 97,22.
Etter 10 dager så jeg i leafspy 97,21
Dagen etter 97,20
I går, 30 dager senere, ca, 97,19
Er det andre som har lignende observasjoner?

#2
USAleaf / Vibrasjon i drivverket
tirsdag 01. mars 2022, klokken 19:31
Har fått vibrasjon, bare av og til, i bilen. Kan ikke øke hastighet for da blir det sterkere.
Må stoppe og slå av bilen. Etter oppstart er dette borte.

Er det noen som vet hva dette er?
Har nye vinterdekk avbalansert.
Bil gått 55000 km
Nylig EU godkjent uten feil.
#3
Leaf 2010-2017 / 12V batteri dødt etter 14 dager
mandag 30. august 2021, klokken 12:24
Jeg bruker bilen nesten hver dag. Jeg har ingen problemer med batteriet.
MEN
Før vi dro på ferie passet jeg på at hovedbatteriet var cirka 60% oppladet og jeg ladet opp 12V batteriet før vi dro.
Jeg kontrollerte spenningen på 12V batteriet noen timer senere og det var 12,69V
Min stedatter skulle bruke bilen 14 dager senere. Da var bilen død. 12V batteriet var helt utladet.

Er det normalt at batteriet blir utladet så fort? Jeg passet på at alle lys var avslått før vi dro på ferie. Batteriet er bare 2 år.

#4
Leaf 2010-2017 / Ekstralys på Leaf
fredag 23. april 2021, klokken 10:52
Er det noen som har erfaringer med ekstralys på Nissan Leaf??
Ønsker gjerne erfaringer både gode og dårlige!

Jeg synes langlyset er dårlig på bilen.
#5
Leaf 2010-2017 / Ledningsett - "Duggkit" Leaf Gen1
lørdag 17. april 2021, klokken 12:21
Er det noen som vet hvor en kan kjøpe et ledningsett for å koble ut varmen for å bruke viftene om vinteren?
Det er solgt via elbilhjelpen.no men er nå utsolgt.

Glad for svar.

#6
LeafSpy / Oljeskift på reduksjonsgir
søndag 05. juli 2020, klokken 14:17
Er det noen som anbefaler å skifte oljen?
I service boken står det bare kontroll om det er synlig lekkasje.
#7
Lading / Hvem selger denne hjemmelader?
mandag 07. oktober 2019, klokken 11:11
Jeg skulle ha snakket med leverandøren om et teknisk problem. Laderen slår ut sikringen etter en times tid når den er innstilt på 16A.
#8
Leaf 2010-2017 / Bremselykt etterlysning. Leaf 2012
torsdag 12. september 2019, klokken 11:34
Garasjeporten var slem med mitre bremselykt og ble knust. Heldigvis ingen annen skade på bilen.
#9
USAleaf / Antenne skift US 2012 Leaf SL
tirsdag 27. august 2019, klokken 13:21
Har fått ødelagt den originale antennen. Den har en stor festefot, mulig satelitt mottaker innebygd da bilen har XM kanaler. Jeg har kjøpt en ny/brukt antenne som har en mindre fot.
Jeg spør her først før jeg demonterer den originale antennen om det er samme festehull eller om den store foten har flere hull ned i taket?
Er det mulig andre forskjeller på kablene i taket?


#10
DRIFTSBATTERI / Langferie og ladeprosent
søndag 07. juli 2019, klokken 17:15
Vår Leaf 2012 SL har gått 33000 km men har mistet to streker på batterikapasiteten. Kapasiteten er målt i Oslo til 85% nylig. Vi har gjort det meste galt og ladet opp rett etter hver siste tur hver dag og opp til 100%. Jeg har nå innstilt ladingen til å starte hver natt kl 01.00 og opp til 80%. Håper det kan bedre litt.

Vi skal på langtidsferie neste år i hele februar og Mars. Bilen står i garasje hele tiden men her vi bor er det kaldt om vinteren.

Kan noen anbefale hvordan jeg skal lade opp Driftsbatteriet og 12V batteriet før vi drar på denne ferien?
#11
Leaf 2010-2017 / Antenne på taket
mandag 20. mai 2019, klokken 13:10
Har fått ødelagt antennen og foten/festet på 2012 Leaf us modell. Skal snart flytte bilen til utlandet og trenger derfor en ny Antenne med takfeste. Har noen en slik å selge?
Vet du noe om hvor mye arbeid det er å skifte?
#12
Elektriske utfordringer / Hjelp - Bilen vil ikke gå - Se bilde.
onsdag 16. januar 2019, klokken 21:58
Jeg er i utlandet men min stedatter bruker bilen. I dag tidlig var den brukt. Senere slo hun på tenningen for å varme opp uten å kjøre. Litt senere så ville bilen ikke gå. Det er kommet et orange lampe, 2 stk, som ikke var før. Se bort fra TPMS lampen der en sensor skal skiftes.

Har noen greie på dette problemet?
#13
Jeg skal kjøre fra Oslo til Stockholm med elbilen og til Estland. Er det noen som har gjort det som kan fortelle om det?
Jeg er interessert i plan for lading på turen.
Jeg skal kjøre i desember ca 10.de.
#14
Dekk / Felger / TPMS Leaf SL 2012
lørdag 28. april 2018, klokken 18:53
Jeg har problem med å registrere dekksensorene. Orange lampe lyser hele tiden.

Jeg har Leafspy og forsøker registrere dekkene. Har justert dekktrykkene korrekt og med en nøyaktig lufttrykkmåler. Jeg starter med å registrere dekksensorene på nytt via leafspy. Kjører i 15 minutter men får ikke registrert noe.
Jeg har vært på nissan verksted men de klarte heller ikke dette. Mulig feil frekvens da min bil er amerikansk importert.
Er det noen som har tips til meg?

#15
Leaf 2010-2017 / TPMS lampe lyser - noen tips
tirsdag 21. februar 2017, klokken 20:48
Siden vinterdekkene ble påmontert i fjor har lampen lyst. Året før var alt ok. Prøvde en ny prosedyre for å gjenkjenne hjulene ved hjelp av LeafSpy Pro. Det gikk ikke.
I dag var jeg på første EU kontroll og de klarte heller ikke å resette dette.
Sensorene er de originale som var påmontert bilen som ny.
Ameriksnsk bil med 315 Mhz frekvens. Har også sommerhjul med USA TPMS og disse var lette å fikse med Leafspy.

Er det noen som har tips? Fikk ett forresten i kveld, å spørre om bilforhandler som har importert US biler i mange år kan hjelpe med re-setting.
#16
LeafSpy / Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro
onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32
I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
#17
LeafSpy / Tilkoblingsproblem OBDII
tirsdag 19. april 2016, klokken 17:39
Har problemer med å koble til med blåtann.
Skjermen står oppe bare 1 sekund og forsvinner.
Har Leaf Spy pro på Android
#18
USAleaf / Ombygging av Amerikansk ladekabel fra 120VAC til 240VAC
mandag 11. januar 2016, klokken 23:48
Jeg har foretatt ombygging av den amerikanske 120VAC ladekabel til 240VAC.
Kjøpte to deler fra www.digikey.no
1 stk Varistor delenr: P7210-ND (Kjøpte 2 stk)
1 stk transformator : 102-2389-ND
Dette ble totalt Kr 296,29 inkludert frakt. Delene kom etter kun 3 dager da det ikke skulle fortolles eller betales moms.

Deretter skiftet jeg ut den korte gummikabelen som hadde ameriksnak plugg med 1,5 meter gummikabel 3 x 2,5 mm2 og med 16A enfase CEE plugg. Dette kostet hos Claes Ohlson:
49-270-5 Gummikabel 3x2,5 (5,0 M) Kr 149,00
32-5408 Støpsel CEE  Kr: 49,90
Totalpris deler: NOK: 495,19

Varistor: Denne er ca 10 mm diameter og jeg klep den i stykker med en avbiter tang for å beholde beinenes lengde over isolasjons plasten på printkortet. Deretter formet jeg pinnene som stakk opp. Klipte så av beina på den nye slik at det ble ca 10 mm lengde. Bøyde i rett distanse og loddet fast. Varistoren har ingen + eller minus å tenke på. Bare lodde fast. Ved å gjøre dette slik fikk jeg ikke problemer med å skrape bort isolasjonen for å komme til en bortklipt kort stubb for å lodde til. Varistoren er "et overspenningsvern" som fort glatter ut spenningsforstyrrelser. Den nye er på 423V. Den gamle ville ha brent ut dersom den ikke ble byttet.

Transformatoren: Klipte bort de originale ledningene på 120 V transformatoren og loddet fast til pinnene på den nye transformatoren. Jeg brukte noe semi hard isolasjon av en plate for å legge mellom transformatoren og huset. Strappet sammen ledningene slik at den ikke beveger seg.

Skiftet så ut med ny gummikabel og støpsel. Arbeidet tok maks en time på hobbyrommet.

Testet så kabelen som virker helt perfekt.

Jeg har ikke målt amper på ladestrømmen men den ble koblet til en 15A automatsikring med jordvern. Jeg har også forsøkt kabelen med overgang og plugget inn i en vanlig kontakt og det gikk også helt fint.

Konklusjon: Rimelig og enkelt.
#19
USAleaf / Hvor kan en kjøpe 240V Transformator til lader?
lørdag 14. november 2015, klokken 21:47
For å bygge om fra 110V AC til 240V AC trengs en transformator. Den originale som er montert i USA har spesifikasjon AC 120V input og AC 20,9V Output.

Vet noen hvor en kan kjøpe en slik?
#20
Mekanisk / Nytt Lokk på hurtigladekontakten - Svindyrt originalt.
torsdag 30. juli 2015, klokken 23:49
På min bil er plast lokket over hurtiglader kontakten ødelagt ved hengselen. Mulig har tidligere eier lukket selve ladeluken uten først å ha vippet lokket på plass etter lading.
Reservepris hos Nissan var kr 900 + moms. :'(

Er det noen som vet om dette lokket kan skaffes annet sted billigere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA