Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Autowinder

Sider: [1]
1
Model 3 / Model 3 bremser
« på: Tirsdag 25. August 2020, klokken 19:38 »
Første bilde tatt idag; VW Tiguan fikk nye skiver og bremser mai 2019 på VW verksted.
Andre bilde tatt idag; Tesla Model 3 levert mars 2019.
Begge biler i daglig bruk. Dette sier noe om en annen materialkvalitet hos Tesla, som jo sier TM3 bremser er designet for 150.000 miles varighet mellom skivebytte. Hadde eUp 2015 som skiver rustet ganske mye på (og tromler bak pep og frøs fast på vinter). BMW i3 var ikke fri for rust på skiver akkurat den heller, ganske stygge etter 20000km. Så også en ganske ¡ny Hyundai Kona idag, EV 80XXX, med mye striper og rust på skivene.
Så det er tydeligvis viljen til å velge materialkvalitet det skorter på hos leverandører som har et stort nettverk av verksteder som må tjene mer på elbiler når andelen ICE biler forsvinner.

2
Model 3 / Bilen vil ikke alltid lade.
« på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 13:15 »
Har siste SW 2020.8.1 og siste app på telefonen. Gikk inn og satte ladegrensa på max i app (og også gjort det samme i bilen) men bilen slutter å lade på 97% ish og sier ladingen er fullført. Tok en 5 km tur og koblet bilen til igjen, original ladekladd og 16amp på egen kurs med alt etter boka, B-vern separat og blå Philip Hauge 3 pinners. Ikke mulig å få startet eller framtvunget lading før etter en større dropp i SOC. Noen andre som har erfart det samme? Ikke lenger noen steder å trykke "start lading nå" ...Hard resett er gjort.

3
Model 3 / Annen elbil
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 11:26 »
Jeg kikket på Polestar 2, som jeg synes ser bra ut, både utseendemessig og interiør/konsept. Men vanskelig å si om den holder mål mht rekkevidde på vinteren. Motors nyeste rekkeviddetest (https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/) i +3 til -6˚C viser at Tesla kommer lengst, mens at TM3 har et avvik, som ender opp på 72,2% i "faktisk" rekkevidde i forhold til generøse 560km på Teslas webside. Både Kona, eUp og eGolf ligger rundt 90%, selv om de bedre tallene skyldes mer nøktern markedsføring av brutto kjørelengde.

Klarer Polestar 2 å oppnå 90% av 470km (med 18" hjul) på vinter, ville 420km i samme vintervær være til å leve med. Men dessverre Polestar, ladenettet i Norge er ikke til å leve med fremover. Ca 210000 ikke-Tesla elbileiere må slåss om ca 1470 CCS ladepunkter mens 20600 TM3 eiere kan benytte 436 CCS kontakter i tillegg.

4
Model 3 / Slepekrok / bøyle
« på: ſøndag 08. Desember 2019, klokken 18:54 »
Ved møte av brøytebil på fjellet idag la jeg meg litt ut i 10-15 km/t og grunnen ga etter og bilen dro seg selvsagt ut og ble stående på batteripakken uten grep. Fikk ringt en kar med stor traktor som skulle komme å dra løs. Fant jo ingen bøyle bak mens jeg ventet en halvtime, men det var såpass lite sne på 20-25cm og ikke spesielt hardt, så jeg besluttet at det var ok å trekke bilen forsiktig forover og opp igjen på veien. Jeg presset på det runde lokket foran festet til slepeøyet for montering. I -5°C var plasten så sprø at festene brakk av. Siden bilen ikke var så langt ute, fungerte det denne gangen. Men dersom det ikke er noen bøyle for å trekke bilen bakover er det litt klønete konstruksjon. Turte jo ikke feste en slepeline rundt hjulfestet bak siden det er upraktisk trangt.

5
Model 3 / Keyfob rekkevidde vs Key Card
« på: Lørdag 24. August 2019, klokken 10:29 »
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/08/23/195604525/tyver-stikker-av-med-million-tesla-pa-sekunder

Leser dette oppslaget, og spørsmål om Fob’ens rekkevidde meldte seg.
Situasjonen virker noe søkt, og jeg er skeptisk til at dette er et reelt tyveri eller om det er arrangert. Key card vet vi jo har nfc brikke, og da er jo dette ikke mulig. Key Fob tenker jeg må trykkes på for å gi signal? Kanskje rett og slett eieren ønsket bilen vekk, men det gir mest inntrykk av clickbait og det er jo betimelig med en som står med armene hevet rett ved overvåkingskameraet á là «se så lett det er å stjele Teslaer» uten at ansikt vises. Det lukter av Fossilbilleirens forsøk på nedsnakk av elbiler/Tesla ;)

6
Model 3 / Vinduspusserblader
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 15:00 »
Enkelte steder på nettet står det at TM3 har proprietære vinduspusserfester, men da jeg ikke ser dette i Teslashop'en for USA eller Norge er det overraskende om dette stemmer. Jeg betaler gjerne litt for gode pusserblader, men når jeg handlet alle tre til BMW i3 på Bilia og de frarøvet meg 1435,- synes jeg likevel det er en ublu pris.
Leste det var 26" (66cm) på førersiden og 19" (48cm) på passasjersiden, og det ser også ut som det er et par cm å gå på øverst på vinduet, uten at jeg har sjekket hvor nær de ligger hverandre nede når de er stoppet. Jeg har ikke demontert bladene for å sjekke innfestingen da bilen er på "ferie". Jeg har heller ikke dårlig tid, men ønsker å være i forkant.
Amazon selger to Bosch-blader inkl. frakt for 550,- men der kommer MVA og spedisjonsgebyr på toppen, så det er nok lite lønnsomt å kjøpe fra utlandet.
Noen som har kjennskap til produkter eller leverandører som leverer silikonblader (gummi er vel ikke godt nok i lengden ser jeg) av god kvalitet/varighet, og evt om innfestingen er problematisk, eller om adapter medfølger eller kan gjenbrukes?
Har søkt på temaet her uten hell.


7
Model 3 / Antirefleksfilm fra Abstract Ocean…
« på: Lørdag 30. Mars 2019, klokken 19:07 »
…er et håpløst produkt. Det er nå mye tynnere enn den på videoen, så ganske uhåndterlig. En beskyttelsesfilm på begge sider gjør den til en statisk støvmagnet. Følger kun med 5x5cm mikrofiberklut og et kredittkortstort plaststykke. En bør ha heltidsjobb med å legge på slike beskyttelsesfilmer for å lykkes å få lagt på denne uten luftblærer og støv.

8
Model 3 / Ting jeg lurer på…
« på: Lørdag 08. Desember 2018, klokken 19:59 »
Får overta en tidlig bestilling med leveranse i februar, og har lest det slik at premiuminteriøret har elektrisk instilling av setene på begge sider foran. Noen som kan bekrefte det? Tipper i så fall at memory bare gjelder førersiden.
Samtidig, hvor kjøper man TPMS om man ikke kjøper vinterhjul av Tesla?

11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtigladestasjoner som tekstfil
« på: Onsdag 26. April 2017, klokken 13:04 »
Skulle gjerne hatt hurtigladestasjoner som tekstfil i formatet: Navn, adresse, postnummer og sted. Det er mye raskere og enklere å planlegge en langtur eller ta beslutning om å kjøre videre basert på dette enn å tukle med telefon, eller lete på utdaterte kart. Kontaktet en leverandør, men han skjønte ikke at dette var noe å tilby. Mulig det er bare jeg som
ser slik på dette, så jeg får bygge opp en oversikt selv...  ;D

12
BMW i3 / Frigjort litt plass
« på: Onsdag 15. Mars 2017, klokken 19:20 »
Da er varseltrekanten flyttet til den ledige plassen i bagasjeromsdøren. En eske med assorterte borrelåsstrips fra Biltema inneholdt to røde strips. Disse ble hullet midt på med hullmaskin for papir. To skruer ut og strips montert på, og skruer inn. Så kuttet jeg ned den sorte isoporboksen i "frunken" med en montasjekniv med mykt blad, i underkant og i bakkant og satte tilbake. Ble vel en liter eller to mer plass. Hadde håpet det hadde vært plass til den under baksetets sittepute, men ikke rukket/turt sjekke der ennå ;b

13
e-up! / Sjekk av CCS Ladestasjoner
« på: Onsdag 13. Januar 2016, klokken 15:26 »
Ved en liten sjekk av CCS ladestasjoner hos Fortum (Charge & Drive) idag kl 15:00 viste kartet feil på 22 av CCS hurtigladepunktene på landsbasis. Svolvær, Mosjøen, Tiller, Bergen, Stord, Sørlandsparken,Lillesand, Grimstad, Heistad, Sandefjord, Åmot, Noresund, Hadeland, Gardermoen, Auli, Fjellbo, Kløfta, Sønsterudveien, Moss, Rygge og Fredrikstad sto rapportert som ute av drift.

Ikke at jeg kjører så mange turer utover deler av østlandet, men det er likevel urovekkende at man til stadighet ankommer ladesteder som ikke virker, eller at man ikke kan kjøre en ønsket rute pga dette. Er dette det vi må belage oss på fremover, gir det jo begrenset nytte for oss elbilister. Lurer på om det de samme komponentene som svikter, dårlig kommunikasjon med kjøretøyene, problemer med kapasitet på tilføringsnettet eller sabotasje av punktene... Tar man kontakt, er det jo ikke noe fornuftig svar å få.

14
e-up! / Endringer på e-Up fra 2015 til 2016?
« på: Tirsdag 07. Juli 2015, klokken 11:10 »
Noen som kjenner til noen endringer på e-Up fra 2015 til 2016?

15
e-up! / Rekuperasjon / B-mode
« på: Fredag 17. April 2015, klokken 11:50 »
Nå er eUP bestilt og leveres til uka når også EL60000 avdukes (not me) :)

Nå har jeg lest mye på foraene, og det er mange gode tips og smarte folk her.

Det har vært endel saker om påkjørsel bakfra, og når jeg prøvekjørte eUp'en sist uke, var noe av det første som slo meg, at "slår bremselysene seg på når B-mode aktiveres" ? Litt skummelt om dette ikke er tilfelle og en uoppmerksom person ligger litt for tett bak...

Sider: [1]