Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - rogersen

#1
Tesla i media / Hack av Model X keyfob
tirsdag 24. november 2020, klokken 10:56
De skriver om firmware på fob etter å ha fått tak i VIN-koden fra fronten.

https://www.wired.com/story/tesla-model-x-hack-bluetooth/

Stilig demo-video:
https://www.youtube.com/watch?v=clrNuBb3myE
#2
Utslippene kommer i intervaller og blir ignorert i utslippsmålinger.. "Tests show these spikes can occur in urban areas and last as long as 15km, during which emissions of dangerous particle pollution surge to over 1,000 times their normal rate."

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf
#3
Model 3 / Lukt fra A/C
onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:16
Var en av de første som fikk bil i mars. De siste dagene har det luktet våt jord fra lufteanlegget med en gang det har kommet i gang og resten av bilturen. Jeg har Googlet litt, og det var problemer med dette i USA i starten. En firmware-update fikk bilen til å stå med viftene på en stund etter at den er låst, for å lufte ut fukt fra A/C-systemet. Men dette holder kanskje ikke? Andre som har opplevd det samme og eventuelt hatt den til service? Jeg vet at dette er noe som skjer med biler etter hvert, men et halvt år er i minste laget..
#4
Kjørte fra Arendal til Nesvatn i helga. Før turen fikk jeg 219.16.2-oppdateringen med emergency lane keep assist. Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene. Dersom bilen kjører over veimerkingen på høyre eller venstre side, og det finnes "noe" i veien i henhold til sensorene, så svinger bilen ganske brått tilbake og piper og bærer seg.

På vei oppover til Nesvatn er store deler av veien så smal at det ikke er midstripe på veien. Kjøringen fungerer jo da slik at folk ligger ut mot høyre side, og når en møter en annen bil, så kjører begge biler litt over høyre markeringsstripe på veien for å ha nok plass til å passere hverandre. Med emergency lane keep assist på, og høyt gress, steiner e.l. på siden av veien, forsøker bilen brutalt å styre inn igjen mot midten av veien. Dette skjer typisk like før en skal passere en annen møtende bil. Dersom en ikke er på vakt, blir det jo lett frontkollisjon av slikt.

Løsningen blir å slå av denne funksjonen. Gjorde det på vei opp etter to ubehagelige opplelveser med den, og ved start på hjemturen. Dette er jo funksjon som slår seg på igjen automatisk ved hver oppstart av bilen.

Funksjonen fungerer greit på vanlige veier med god oppmerking, men på norske veier uten midtlinje er den livsvarlig etter mitt syn. Andre med erfaringer rundt dette?
#5
Model 3 / Alarmen lever sitt eget liv
tirsdag 21. mai 2019, klokken 08:03
For det første så slår "Security Alarm"-settingen seg stadig på av seg selv. Jeg slår den av, og den slår seg på igjen. Jeg har barn som sitter i bilen av og til, så det er jo litt kjedelig for dem å sitte i den pipingen. Andre som har problemer med at den glemmer setting?

Jeg slo alarmen av sist for to dager siden. I natt gikk alarmen imidlertid 3 ganger, uten grunn, mens bilen stod og ladet. Jeg har overvåkingsvideo fra kamera, og den viser absolutt ingenting unormalt før bilen setter i gang å pipe og blinke. Vi har dønn stabil TN-strøm i nytt hus, så det er ikke det. Det var en del fnokk i lufta, men alarmen reagerer vel ikke på det håper jeg?!

Hvordan får jeg alarmen til å holde seg av? Og til ikke å ga av av seg selv?
#6
På tirsdag skal en ikke elbilkyndig person kjøre 2018-Leafen min fra Fornebu til Trondheim. Personlig har jeg aldri kjørt elbil nord for Oslo, så jeg er ikke kjent med ladesteder, forbruk pga. stigning osv. Start blir Fornebu på tirsdag med 80% batteri.

Er det noen som har kjørt strekningen noen ganger og har en ferdig plan for lading, gjerne på steder med minst 2 ladere? Fokus her er ikke på å ta sjanser, men heller å lade en gang ekstra enn å gå tom for strøm..
#7
Fiat 500e / Rustbeskyttelse og beskyttelsesplate under
torsdag 10. januar 2019, klokken 20:39
Hei! Lurer på å kjøpe meg en 2015-modell av denne som det nå er overflod av på bruktmarkedet.

Dere som har hatt bilen en stund, er det nødvendig å rustbehandle den? Jeg leser også at den er helt ubeskyttet under og at ledninger osv. er eksponert. Er det derfor nødvendig med beskyttelsesplate under, eller går det greit uten?! Kanskje vanskelig å svare på.. :D Jeg har også skjønt at en må sjekke at alle recalls har blitt gjort i USA, tre stk. Er det ellers noe spesielt å tenke på?

For lading fra type 2 semihurtigladere holder det vel med en 32a type 1 til type 2 kontakt for denne?
#8
Model S 2013 - 2022 / Kryptografisk svakhet i nøkler til Model S
tirsdag 11. september 2018, klokken 10:15
https://www.wired.com/story/hackers-steal-tesla-model-s-seconds-key-fob/

Nytt angrep som gjør at en ikke trenger å "rebroadcaste" signalet. Knekker faktisk sikkerheten i nøkkelen, siden det bare er brukt 40-bits nøkkel. Fikset i biler produsert etter juni. Motvirkes ved å slå på PIN-kode for å starte bilen.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ladetimer lader for tidlig?
onsdag 11. april 2018, klokken 08:18
Jeg har stilt inn ladetimeren til kl 12:00. Planen er da at bilen skal være ladet opp til rundt 80% når jeg tar den til jobb kl 7-8 på morran. Satte den til lading i går kveld, og den blinket korrekt for at ladetimer var aktiv.

I dag tidlig var bilen ladet til 98% kl 07:45 og ladet fortsatt. Noen som vet hvorfor lading var startet så tidlig? Den ville jo vært ferdig ladet før kl 9?!
#10
En liten sak som irriterer meg.. Når en starter bilen, starter navigasjonen automatisk på skjermen i midten. Er det noen mulighet for å starte med noe annet som ikke er "visuelt støyende"? :) Skulle gjerne hatt mulighet for bare å få opp "hovedmenyen" i stedet for navigasjon som default.. Har kikket rundt i settings, men finner ikke noe?
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Utstyrsnivå
fredag 17. november 2017, klokken 11:43
Vi vet nå utstyrsnivået på Launch Edition og pris. Er det noen som har peiling på hva som inngår i de "vanlige" utstyrsnivåene/modellene? Og listepriser? Eller vet når dette kommer?
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / DAB?
torsdag 16. november 2017, klokken 21:39
Noen som vet?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sikt og A-stolper
tirsdag 26. september 2017, klokken 14:37
Hei! Spørsmål om nye Leaf. Er A-stolpene smalere på den nye enn på den utgående modellen? Jeg synes den forrige modellen har ALT for breie A-stolper. Ved bykjøring og krappe venstre-svinger må jeg konstant sitte og bevege hodet fra høyre til venstre for å få oversikt over hva som skjer på utsiden. Spesielt skummelt er det ved fotgjengeroverganger..

Det er jo et lite "vindu" i A-stolpen, men dette er plassert så lavt at det ikke forbedrer min sikt i det hele tatt.. (Ser bare asfalten ved siden av bilen, siden jeg er ganske høy.)
#14
Leaf 2010-2017 / Sikkerhetssvakhet i Leaf via 2G-forbindelse
mandag 31. juli 2017, klokken 10:18
https://ics-cert.us-cert.gov/advisories/ICSA-17-208-01

Under mitigations stå rdet: "Nissan/Infiniti proposes that users contact their local Infiniti or Nissan dealers to have the subject 2G TCUs deactivated free of charge." Gjelder dette for Norge også?
#15
I dag parkerte vi på Rema på vei for å levere barna på skolen. Som vanlig så skrudde jeg av bilen med "av/på"-knappen til høyre for rattet og hoppet ut. Men da fortsatte bilen rett frem og inn i veggen pga. creep-funksjonen.. Hører at plasten i fronten cruncher seg godt inn i veggen. Jeg hoppet inn i bilen igjen, og der står det "I-key system fault". Bilen piper også hele tiden. Jeg får satt den i revers og rygget ut fra veggen. Deretter trykker jeg gjentatte ganger på av/på-knappen på bilen for å skru den av, men ingenting skjer. Litt seinere står det "When parked apply parking brake". Jeg trykker flere ganger til og til slutt skrur bilen seg av.

Her er video fra like etter at jeg har rygget bilen ut fra veggen:

https://goo.gl/photos/UMvmx5qR7YWXgnqY9

Har noen opplevd noe slikt før?! Glad jeg ikke stod parkert på kanten av en brygge.. Blir nok å sjekke at ting er skikkelig av fra nå av!
#16
Jeg bor i et helt nytt byggefelt som fortsatt er under utbygging. Eneboliger på 180+ kvm her har en hovedinntakssikring på 32A 400V. Dette er ikke veldig mye effekt til et stort hus. Det er helt nytt TN-anlegg i hele feltet.

Jeg fikk et tips fra elektrikeren min om at jeg burde søke om å få oppgradere hovesikring i tilfelle jeg en gang i framtiden ville semi-hurtiglade elbilen min. Jeg har nå en Leaf, men om få år vil jo veldig mange ha elbiler med lang rekkevidde og dertil stort batteri som vil "kreve" semi-hurtigladning. Elektriker ringte Agder Energi, og de svarte at dette feltet ikke var dimmensjonert for at noen skulle få større sikring eller semi-hurtiglade elbiler. Kablene ligger i bakken, og det vil koste en formue å oppgradere dette senere. Men Agder Energi og Block Watne bruker minimumskrav for utbygging. Eventuell oppgradering vil bli dytter over på beboerne en gang i framtiden.

Her er det vel på tide med en oppgradering av reglene?!
#17
Carwing / Sikkerhetsproblemer i Nissan Connect
onsdag 24. februar 2016, klokken 10:40
En kan styre AC, lese ut data osv. dersom en vet VIN-nummeret til bilen.

http://www.troyhunt.com/2016/02/controlling-vehicle-features-of-nissan.html

Faktisk kan jo dette være en kjapp snarvei for å skru på forvarming uten å måtte logge inn i den trege appen. :D

Mindre bra er det jo at alt av kjøreturer også kan lastes ned..

Edit:
Testet akkurat dette på min egen bil. Fant først rammenummer hos vegvesen.no. Deretter brukte vi nummeret til å hente ut brukernavnet mitt i bilen og se status på lading. Deretter skrudde vi på og av igjen A/C. Nei, dette er jo ikke videre bra.. Og VIN-nummer er jo i rekkefølge, så folk kan jo herje med en haug med biler nesten samtidig og hente ut brukernavn på alt av biler.

Edit igjen:
Har akkurat slettet Carwings-konto her: https://www.nissan.no/NO/no/YouPlus/private/carwings/mycarprofile.html

Ser ut til at jeg bare får feilmeldinger når jeg prøver å herje med bilen nå, så da er problemet løst. Bortsett fra at jeg ikke har noe fjernstyring lengre da.. ;)

Editedit:
Lurer på hvor lang tid det tar før noen snekrer sammen et script som slår på forvarming av alle Leafs i hele verden hvert 10. minutt i det uendelige. Tar ikke mange sekundene å lage for å si det slik.. :-/
#18
Lading / Problemer med standard ladeplugg som sitter fast i bilen
tirsdag 29. september 2015, klokken 15:55
I går fikk jeg plutselig ikke koblet ladekabelen fra bilen. Det var umulig å få trykket knappen bakerst på pluggen, så pluggen ville ikke løsne fra bilen. Fikk etter hvert løst det ved å lirke opp "kroken" foran som var festet inni bilen med et tynt skrujern.

Hos forhandler hadde de ikke vært ute for dette før. Det klarte ikke å åpne ladepluggen. Jeg tror det kanskje kan ha satt seg fast en liten stein eller noe under knappen og at dette hindrer den i å bli trykket ned. Noen som har vært borti noe lignende?
#19
Ladeplasser og ladekabler / Noen dyrere for lading?
tirsdag 29. september 2015, klokken 14:11
Kragerø Resort skal ha 100 kroner for å låne et standard stikk til sakte-lading for elbiler for overnattende gjester. Dette må vel være en slags rekord håper jeg?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA