Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - tornaldo

Sider: [1] 2
1
Model Y / Rekkevidden på din Model Y i appen
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 19:33 »
Det hadde vært interessant å høre hva slags rekkevidde folk som har hentet ut bilen får på 100% i f.eks appen.

Det vil kanskje være forskjellig på biler med 19" og 20" hjul (?), så sleng eventuelt på info om det.

2
Model Y / Poll: Hvilken bil bytter du ut med Model Y?
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 18:32 »
En liten uhøytidelig avstemning. Blir nok ikke representativ, siden vi er inne på Tesla forumet, men gir i det minste en indikasjon på ståa her inne.

3
Model Y / Hva er din utleveringsdato for TMY?
« på: ſøndag 15. August 2021, klokken 13:51 »
Enkelte ser ut til å allerede ha fått antydet utleveringsdato. Selv har jeg kun fått SMS om vinterdekk, ellers ikke hørt noe. Bestilte LR grå 19" Gemini når det åpnet for bestilling i 2019. Det ville vært interessant om folk kunne legge ut:

-Bestillingsdato
-Utleveringssted
-Dato for utlevering

For oss som ikke har ringt og mast, kunne det vært interessant å se når man kan forvente bilen, om det er noe mønster/logikk da. Det kan man aldri vite med Tesla.

4
Model Y / Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 14:24 »
Da ligger det mer informasjon om hengerfeste til Model Y, kr 10000,- inkludert installasjon. Det er grei pris.

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste

5
Model Y / Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Mandag 12. Juli 2021, klokken 19:09 »
TMY i USA leveres nå med 82 kWh batteri fra Panasonic, samme som TM3. I Kina er det LG som leverer batterier, og dette er 77 kWh pakker.

Samtidig sies det at det kommer ny batterikjemi i LG batteriene i Kina, og at dette gjelder for TMY fra juli. NCMA batteriene skal ha høyere energitetthet, uvisst (for meg) hvordan egenskapene er ellers.

Hva tenker folket om at man i august potensielt får levert biler med 5 kWh lavere kapasitet enn TMY fra USA? Samt at kanskje september bilene har en annen kjemi, og kanskje større pakker, enn de som er på vei over dammen nå.

Noen der ute som vet mer konkret hva vi kan vente oss neste måned i denne forbindelse?

Artig å få bil tidlig, men ikke hvis det å vente en måned gir 5 kWh større pakke..

6
Model 3 / 2021 Model 3 - facelift eller refresh eller...?
« på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 14:37 »
2021 TM3 omtales ofte som facelift. Facelift betyr vel strengt tatt at det er gjort mer enn helt ubetydelige endringer i bilens design, i all hovedsak utvendig. Et godt eksempel fra Teslaverden er når nosecone forsvant på TMS, og den fikk ny front. Ergo facelift.

2021 Model 3 har noen endringer under panseret som ikke er ubetydelige, samt noe krom utvendig som er blitt sort, men i all hovesak ser 99.9% lik ut som en 2020 modell.

TMS og TMX har også forandret seg siste årene, mtp batteri og andre mindre forbedringer, men man sier likevel ikke at det er facelift. Noe jeg personlig er helt enig i.

Det er sikkert fristende når man kjøper seg ny TM3 å si at man har facelift, men det er nok å ta litt hardt i...? Er ikke refresh et mer treffende ord?

7
Skoda ENYAQ / (Avstemning) Hvilken kombinasjon batteripakke/hjuldrift velger du?
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 08:54 »
Som kjent leveres Skoda Enyaq i fem varianter. Prisene er ennå ikke kjent, men hva tror du at du kommer til å velge?

8
Model Y / Bagasjeromsmål Model Y
« på: ſøndag 15. Mars 2020, klokken 09:13 »
Kommet noen mål på bagasjerommet, fra en eier på forumet til teslamotorsclub.com

Bredden på toppen av bakseteraden: 114 cm
Bredde på midtre baksetedel (kan legges ned): 29 cm
Dybde toppen av baksederad til bakluke: 84 cm
Dybde langs gulvet mellom baksete og bakluke: 112 cm
Bredde mellom hjulbuene: 94 cm

Ved nedfelt baksete
Fra forsete tiltet maks fremover i fremste posisjon til bakluke: 213 cm
Fra forsete ganske rett opp i bakre posisjon til bakluke: 185 cm

Baklukeåpning i høyden: 70 cm

9
Model Y / Sikring av last i Model Y
« på: Lørdag 14. Mars 2020, klokken 08:18 »
Ser ut til at Model Y mangler hattehylle, nett etc. Dvs ikke mulig å sikre lasten i bagasjerommet. Etter noen år i gamet, burde det vært mulig å få til for Tesla. Hjelper lite at den takler en frontkollisjon bra, når man blir drept av en flyvende appelsin fra bagasjen.

Ser ut som et brukbart stort bagasjerom, men det blir mye mer komplisert å utnytte det, uten noe som skiller av kupé og bagasjerom.


10
Model S / Gps antenna disconnected - årsak?
« på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 13:07 »
2017 S75, 19000 km. Fikk lagt på solfilm b-stolpe og bakover på fredag av et firma som har gjort dette i flere å på Tesla. Biltur på 35 mil uten problemer i går, men når jeg kommer til bilen i dag, står det «gps antenna disconnected». Altså kommet over natta.

Kan det ha noe med solfilm på bakruta fredag? Jeg vet at GPS sitter ved bakruta på Model S, men ellers ikke noe begrep om arbeid med å legge på solfilm vil kunne skade GPS antenna, eventuelt gjort et eller annet med ledning/kontakt til denne.

11
Kia Soul EV / Bruktbilpris på Soul
« på: ſøndag 29. Desember 2019, klokken 21:26 »
Har mulighet til å kjøpe en 30 kWh Soul, 2018 modell registrert første gang sommeren 2018, Exclusive med metallic og panorama.

Hva bør man betale for en slik i dag? Noen som har erfaring eller formening om det?

Ser jo prisene på Finn.no, men det representerer ikke alltid det bilene faktisk er verdt, eller hva folk er villig til å betale. Videre er det kommet ny Soul, dog en del dyrere, men kan likevel ha innvirkning på bruktprisene. Og sist men ikke minst vil det komme flere konkurrenter i 2020.

12
Model S / Ladehastigheten faller umiddelbart som en stein på SuC
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 19:21 »
Har en Model S 2015 70D, 70k km på telleren. På lav soc kommer hastigheten normalt opp i 110-115 på supercharger. Dvs når jeg plugger i, stiger hastigheten jevnt og trutt til nevnte 115, men begynner umiddelbart å falle gradvis til under 100, før den stabiliserer seg. Dette skjer i løpet av få sekunder, så ingen normal reduksjon av hastighet pga økende soc. Den bare toucher topphastigheten i noen sekunder, før den tikker ned.

Noen som har lignende erfaring eller vet hva dette kommer av?

13
Model X / Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
« på: ſøndag 03. November 2019, klokken 18:50 »
Har noen 20" felger jeg ønsker å sette vinterdekk på. Kjører 98% av tiden i Oslo området, og har ingen behov for "testvinnere" når det kommer til vinterdekk. Det er relativt lite utvalg i den dimensjonen jeg ser etter.

Det mest aktuelle alternativet er nå Roadcruza RW777 piggfritt vinterdekk fra Megahjul. Det er relativt lite å lese om dette dekket, så spørsmålet er om noen har erfaring med dekket?

14
Model S / Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
« på: ſøndag 03. November 2019, klokken 18:38 »
Har noen 20" felger jeg ønsker å sette vinterdekk på. Kjører 98% av tiden i Oslo området, og har ingen behov for "testvinnere" når det kommer til vinterdekk. Det er relativt lite utvalg i den dimensjonen jeg ser etter.

Det mest aktuelle alternativet er nå Roadcruza RW777 piggfritt vinterdekk fra Megahjul. Det er relativt lite å lese om dette dekket, så spørsmålet er om noen har erfaring med dekket?

15
Model S / Erfaringer rundt bytte av bremseskiver - garanti eller dekkes selv?
« på: Fredag 10. Mai 2019, klokken 14:29 »
Jeg forsøker å lage en egen tråd om dette. Lurer på hvilke erfaringer folk har på dette. Virker som noen får det dekket nye bremseskiver av Tesla, mens andre får noen heftige reparasjonskostnader, selv innenfor garantitiden.

Min situasjon er at bremseskivene foran på innsiden har mer enn 25% rust, og har dermed fått feil på EU kontroll. Tesla sier at jeg skal få en time, og at det er opp til servicesenteret om det dekkes av garantien eller ikke.

Har en 2015 Model S, gått 50000 km,  kjøpt av Tesla for 6 mnd siden, vært på 40000 service for noen uker siden, og jeg har kjørt 4000 km fra jeg kjøpte den. Mener selv at dette skal dekkes av garantien, og hadde vært greit å høre om noen har erfaring med det samme.

Sider: [1] 2