Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - knute

#1
Zoe / 0/5 stjerner i Euro NCAP for Zoe 2021
onsdag 08. desember 2021, klokken 15:47
Tja, dette gikk jo ikke helt bra.
2021-modellen har altså klart det kunststykket å få 0 av 5 stjerner i Euro NCAP.

Har Renault driti totalt på draget, eller er det noen alternativ forklaring?

SitatThe new ZOE offers poor protection in crashes overall, poor vulnerable road user protection and lacks meaningful crash avoidance technology, disqualifying it for any stars.

https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/renault-laguna-s-legacy-ruined-as-zoe-and-spring-debase-electric-car-safety/
https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206
https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701
#2
Fra nyhetsbrev jeg fikk i dag.
Ny pris hos BKK/Bilkraft fra 04.10:

SitatI tråd med økende etterspørsel og behov for raskere utbygging av flere ladestasjoner justerer vi prisene på BKK og Lyse sine ladestasjoner fra 4. oktober 2021.

For å gi kundene en rettferdig og enkel prismodell har vi valgt å legge hovedfokus på hvor mye bilen faktisk får ladet (kWh) og mindre fokus på hvor lenge man benytter laderne. Vi fortsetter med denne prismodellen og justerer kun prisen per kWh.

BKK er en aktiv tilrettelegger i overgangen til elektriske kjøretøy. Vi bygger ut en solid ladeinfrastruktur som våre kunder kan stole på. Vi har ladere over hele Sør-Norge og bygger kontinuerlig ut nye lokasjoner.

Priser på våre ladestasjoner f.o.m. 4. oktober 2021:

Hurtiglading/lynlading: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,65 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Som vanlig ved slike meldinger oppgis så å si aldri førprisen.
Endringen er +40 øre/kWh på hurtiglading/lynlading (minuttpris er uendret), mens prisen på AC-lading er som før.

I samme nyhetsbrev meldes det om nytt navn og omprofilering:

SitatVi skifter navn til Eviny
Snart blir BKK til to merkevarer. Nettselskapet skal fortsatt hete BKK, mens resten av konsernet, inkludert våre ladestasjoner, skifter navn til Eviny.

I løpet av høsten skifter vi profil på alle våre ladestasjoner.

For spesielt interesserte kan man lese om hvorfor her: https://www.eviny.no/
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye priser (igjen) hos Mer
onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37
Fikk akkurat nyhetsbrev fra Mer.

SitatMer Norge justerer prisene i offentlig ladenettverk

Hos Mer Norge har vi en pris som er sammensatt av et minuttelement og et strømelement. Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Det er strømelementet i prisen vi nå øker, som gjør at vi – medregnet volumrabatt og kundefordeler – fortsatt er et rimelig alternativ for de som lader en del langs veien.

Min uhevelse. Dette stemmer ikke på normalladerne, der minuttprisen har økt, mens strømprisen er uendret.

Økte priser hos Mer fra 1. juli 2021:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,75 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: nyhetsbrev og https://no.mer.eco/nyheter/mer/prisjustering-2/


De to siste prisjusteringene før dette:

1. oktober 2020, som da gjelder til 1. juli 2021:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,50 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop-in kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/prisjustering/


1. juli 2019:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/
#4
Hepp.

Min Soul har begynt å lage spennende lyder. Dette skjer som regel når bilen har stått en stund (typisk etter å ha stått over natta).
Det høres ut som en eller annen merkelig elektronisk støy.

Hvis jeg kjører noen minutter, og så prøver å fremprovosere lyden på nytt, så skjer det som regel ingen ting.

Eksempel 1 - ved oppstart av bilen, et par sekunder etter oppstartsmelodien:

https://www.youtube.com/watch?v=2KP7GU6i1zs

Eksempel 2 - når jeg skrur av bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=gScNokyKTLQ

Eksempel 3 - når jeg skrur av / på klima / defroster:

https://www.youtube.com/watch?v=uNtEtKZLPRo

Dette er tatt opp på tre forskjellige dager, og det er ikke sånn at alle variantene skjer hver gang.
Det som skjer oftest er at lyden kommer etter oppstartsmelodien.

Har noen hørt noe lignende i sin bil, og vet hva som måtte fikses?

Samboeren har også rapportert at discolyset har skrudd seg på under kjøring, men hjulet er skrudd på off.

Mistenker elektrise gremlins i 12-voltssystemet. Har time hos forhandler, men tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Erfaringer med kundeservice hos E.ON drive.
torsdag 17. september 2020, klokken 16:10
Hepp folkens.

Jeg opprettet bruker hos E.ON drive i god tid før jeg skulle legge ut på sommerferie i år.
Tanken var å teste lading på E.ON sin (daværene) eneste stasjon i Norge på Dombås, og ev. senere i Sverige når den muligheten byr seg igjen.
Jeg bestilte også ladebrikke, men det kom aldri noe brev med brikke før jeg la ut på ferie.

Greit nok, jeg kan bruke appen enn så lenge - så starter moroa.
Et par dager etter at jeg kom hjem fra to ukers bilferie, så kom det et brev fra E.ON i posten.
Brevet var delvis åpnet, og det var ikke noen ladebrikke å se.
Sånn skjer, enten ved uhell, eller ved uredelige folk som ikke klarer å la ting være.

Jeg ringte samme dag (18.08) til det norske nummeret som er oppgitt på https://eondrive.no/kundesupport/ - og ba om at de sperret brikken jeg aldri hadde fått mtp. ev. missbruk, og sende meg en ny en.

Dansken i andre enden bekreftet så vidt jeg kan huske at dette ble gjort, etter at han først brukte litt tid på å finne frem kundeprofilen min.

Tiden går og går, og jeg får ikke noe nytt brev/brikke.
Den 04.09 så sender jeg en purring på mail til kundeservice@eondrive.no der jeg ber de bekrefte at de har fått sperret gammel brikke og at en ny er på vei.

Jeg hører ikke noe tilbake, ikke så mye som et automatisk ticket/saksnummer.

Prøver meg på nytt med en purring 14.09, men det er fortsatt "radiostillhet" fra kundeservice per i dag 17.09.

Har noen tilsvarende erfaringer med (manglende) kundeservice hos E.ON??
Er det bare telefon som funker for å komme i kontakt med de?
Er det noen andre kanaler du/dere har fått kontakt med de før?

Føler jeg har lyst til å be om sletting av konto, men får vel ikke noe svar på den henvendelsen heller ...

(ps. var ikke helt sikker på plassering her på forumet, så jeg la denne inn der E.ON for det meste har blitt diskutert før)
#6
Hei.

Har noen klart å finne andre enn forhandlere som selver vindusviskere og slikt til MGen?
Jeg har spurt på FB-gruppa, men har ikke fått noen konkrete svar der enda, så tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.

Forhandler skal ha rundt 700 for et par viskere forran.

Viskerne er på 600mm / 24" og 350 mm / 14", som mange leverer, problemet er klipsen/festemekanismen.

Jeg har vært innom Hurtigruta Carglass, Mekonomen og Thansen, og ingen av disse har klart å finne rette viskere.
Jeg har søkt på bildeler.no, men de har ikke noe inne til ZS.

Vedlegg viser den "problematiske" festemekanismen.

Har noen andre funnet tredjepartsdeler noe sted, i Norge eller utlandet?
Tips mottas med takk.


Mine tips på et par andre deler / ekstrating jeg har funnet og kjøpt er:

Lyspærer:
Her brukes sokkel HB3, som er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.
Har selv satt inn Osram Nightbreaker Laser (som på tross av navnet ikke har noe laser i seg :D), som ihvertfall er et lite hakk opp fra de longlife Philips-pærene som stod i bilen fra før.

Antenne:
Jeg har også kjøpt en kortere antenne hos Biltema (varenummer 31-192).
Kjekt hvis du har litt lav garasje e.l., men man mister noe dekning. Ikke noe problem for meg som kjører mest på den flate delen av østlandet, men merket det var litt mer problematisk på vestlandet når jeg fartet rundt der i sommer.

Takstativ:
Thule WingBar Evo 118 (stenger) og Thule Evo Raised Rail (føtter/klemmer). Er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.

Sikringer:
På første dag i sommerferien røk sikringa til 12-voltsuttaket som jeg hadde kobla en kjøleboks til.
Jeg endte opp med å kjøpe inn et lite sett med mini-flatsikringer hos Biltema som nå ligger i hanskerommet.
Varenummer er 24-328, og det følger med et lite plastverktøy som gjør det lettere å dra ut og sette inn ny sikring.

#7
Lading av Tesla / Tykkelse på kabler på SuC v3
mandag 20. juli 2020, klokken 20:38
Hei.

Jeg liker å sjekke ut tekniske ting men jeg står og lader, og har følgende spørsmål etter å ha observert et par av de nye supercharger v3-stasjonene til Tesla:

Vet noen hvorfor kablene er så tynne i forhold til f.eks. de væskekjølte CCS-kablene man kan se på Tritium- og Delta-ladere (150-350 kW)?

Basert på middelmådig øyemål, må det vel være ca. 2x forskjell i omkrets.
Kablene på SuC v3 ser jo nesten ut til å være av "50 kW-kaliber" fra vanlige hurtigladere.

Har SuC v3 noen magiske væskekjølte kabler?
Eller er jeg helt på jordet her?

Har noen teknisk innsikt eller tanker på hvorfor det er slik?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA