Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Erik182

#1
Se finn annonnse for mer info :-)

Lest av dataene i LeafSpy Pro også.
Den viser at bilen har 100 SOH
#2
Leaf 2010-2017 / I-key system fault
lørdag 30. april 2016, klokken 18:32
Noen som vet hva denne feilmeldingen kommer av?
#3
Lading / Beskyttelse ladeluke
mandag 28. desember 2015, klokken 00:26
Dette er min første vinter med Leafen. Etter dagens første snøfall oppdaget jeg det har kommet snø inn i ladehuset.

Før noen prøver å kommentere at løsningen er å parkere innendørs så har ikke jeg muligheten til det...  :(
Vet at Nissan selger en beskyttelsesboks til rundt 3000,- som ikke gjør jobben helt.

Er det noen som har en DIY løsning på en slags beskyttelse for ladeluken?
#4
Lading / Vil ikke lade
fredag 16. oktober 2015, klokken 22:21
Bilen vil ikke ta imot ladning med mindre jeg starter ladingen via carwings / leaf manager.
Ladetimeren står av på bilen.

Noen som har vært borti dette tidligere?
Jeg kan ikke drive å vente 100 år den dagen Carwings blir totalt ubrukelig..
#5
Vi kommer til å kjøre en fullstappet løvblad til Kristiansand. Med en madam som ikke har helt tro på at den turen vil funke med to små barn.

Ruten jeg har sett for meg er:
Råde - Bastø fergen Moss (24 km)
Horten - Statoil telemarksporten (73 km)
Statoil Telemarksporten - Arendal Stoa (108 km)
Arendal - kristiansand dyrepark (51 km)

Hva tenker dere som har kjørt til Kristiansand tidligere? Er litt beskymret for porsgrunn - arendal etappen. Skal ihvertfall få ladet til minst 80% ved porsgrunn. Tenker at jeg bruker cruise kontrollen på 95 på motorveien :)
#6
Jobber fremdeles med å få opp et uttak som er godkjent for elbilladning. Løsningen jeg har kommet frem til er et 16A CEE uttak.
Fra uttaket til sikringsskapet er det 44 meter.

Har hørt med en del elektrikere. Noen mener på at det burde være et overspenningsvern på sikringsskapet. Noen sier at det ikke er nødvendig.
Som de aller fleste ønsker jeg å gjøre dette så billig som mulig.

Det jeg lurer på er om det er et krav om at det må være et overspenningsvern? Eller holder det med jordfeilsvern type B?
#7
Lade hjemme / Sette opp en 16A ladeuttak hjemme
lørdag 21. mars 2015, klokken 21:23
Må bare beklage på forhånd hvis det er en egen tråd til det fra før.
Er ny på forumet og akkuratt blitt eier av en Nissan Leaf Acenta  ;D

Har et lite problem på ladefronten. Har tilgang til lading på arbeidsplassen men ikke hjemme.
Bor i et sameie med 4 leiligheter. Vi har tidligere blitt enige om at om det skal legges strøm ut dit så må det gjøres på egen regning og det må være en samsvarserklæring fra elektrikern.

Det jeg ønsker meg på plassen er en kombinert Schuko og CEE (3-fase 16A) uttak.
Utfordringen er at det er 50 meter fra min sikringsskap og parkeringsplassen er åpen. Dvs ikke noe form for carport.

Pratet med en elektriker og sa at det ikke var lovlig å sette opp et sånt uttak som er ment til å lade elbil. Ble fortalt at selvom kursen er på 16A så er det kun lovlig å lade en elbil med 10A.
Og hvis han skulle montere på et CEE uttak så måtte han kutte ladekabelen som følger med bilen og montere på et CEE støpsel. Han anbefalte ikke overgang fra schuko til CEE av en eller annen grunn...
MEN, dersom jeg sa til han at jeg skulle bruke det på motorvarmer/høytrykkspyler osv så var det lov med et schuko uttak på 16A.

Ønsker 16A lading siden det går raskere å lade. Kjører minimum 5 mil tur/retur hver dag unntatt i helgene.

Er det noen her som har erfaring med å sette opp en lignende ladeløsning i heimen? :-)
#8
Leaf 2010-2017 / Erfaringer med barnevogn
tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:48
Vi skal nå gå til innkjøp av Nissan Leaf Acenta som førstebil  ;D
En liten utfordring vi har, er at dagens barnevogn er for stor.
Har en Mountain Buggy som er litt for stor. Den går såvidt inn i bagasjerommet på min nåværende Toyota Avensis kombi.

Er det noen som har erfaringer om hvilke barnevogner som går inn i bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA