meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bjaolsen

#1
Det virker som om bms begynner å få problemer med å beregne riktig gjenværende % igjen. Dette har virket bra siden oppdatering, men den siste tiden har den steget flere prosent fra parkering på morgenen til jeg skal hjem fra jobb på ettermiddagen.
#2
Zoe / Nye batterier fra 3. part
tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:23
"Snublet over" denne lille artikkelen, http://pushevs.com/2016/08/03/43-kwh-battery-for-the-renault-zoe/

,ikke så oppsiktsvekkende i utgangspunktet - men avsnittet rett over e-golfen nevnes at Kreisel ser på å produsere nye batteripakker til "vår generasjon" biler - DET er interessant.

#3
Zoe / Er ZOE i tillegg til kresen på strømmen også sjenert ?
onsdag 31. august 2016, klokken 22:17
Har nå flere ganger opplevd at Zoe nekter å starte (Ongoing Checks), eller starter og så stopper etter noen minutter.

Dette skjer på steder med TN der det "normalt" går greit å lade, men hvis det er andre biler (Leaf/MB B-E) der blir det "tull".

Har opplevd problemer med både ladekladd og Type-2 kabel.

Andre med samme opplevelse ?
#4
Zoe / 43kW AC RIP - Hello jdemo - Chademo for Zoe ?
fredag 17. juni 2016, klokken 11:02
Jeg har hatt en dialog med Tony Williams ( www.QuickChargePower.com ) ang. Jdemo (Chademo for bla. Rav4 og T-Roadster) om en mulig tilpassing til Zoe.

Har nå kommet så langt at det ser ut til at dette faktisk kan la seg gjøre, det vi trenger nå er en liten oversikt over hvor mange som kan være interessert i (å få tilbake) hurtiglading på Zoe ?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 defekt på Statoil Grelland
søndag 01. mai 2016, klokken 20:56
...ja tittelen sier vel det hele.

Stoppet her for å lade i dag, men pluggen er fullstendig ramponert, i fillebiter.

Endte opp med å måtte kjøre til neste avkjøring og så tilbake til laderen på sørgående, som for øvrig fungerte utmerket (nok en gang, og gratis)
#6
Zoe / Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)
mandag 11. april 2016, klokken 21:20
Tenkte jeg skulle sjekke batteriet siden det er en stund siden sist (102% før vinteren)

Oppdaget at vinteren må ha tatt litt på, jeg har nå 92%, ser ut til at jeg kan lade til 21,8 kWh

Kjørt ca. 25.000 km i løpet av de 13 mnd jeg har hatt bilen, så får vi se hva som er igjen ved 100.000/5 år
#7
Zoe / Siemens CC100A, problemer med å lade på TN Nett
tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:17
Har fått leid meg en carport med stikk til Zoe, vi har TN så da kjøpte jeg meg en Siemens kladd. Fint å kunne topplade, forvarme og lade på de stedene det finnes TN.

Har imidlertid problemer med at kladden slår ut når jeg begynner lading på 13A, 10A virker fint, og etter en stund kan jeg også øke til 13 uten problemer.

Lørdag var vi en tur til Vestby og der fikk jeg ikke startet i det hele tatt.

Regner med at det er jordfeilbryteren i kladden som tripper (rød bil diode). Noen som har lignende problemer eller noen løsning? Kan det være noe med bilen min, eller "er det bare sånn"?

Må legge til at det var vått ute på lørdag, kanskje det kan ha hatt innvirkning?
#8
Lærte noe nytt i dag... Kjøpte meg en enkel type2 for å kunne lade i carporten. I min inver etter å få prøvd vidunderet hastet jeg inn og glemte å sette bilen i P før jeg koblet til. Resultatet ble noen svette minutter der bilen bare stod og sa "Ongoing checks" til den slokna. Var ikke før jeg åpnet døra og hørte den lystige melodien at det "løsnet"  :o
#9
Ladeplasser og ladekabler / Gulskogen Senter - Drammen
tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:25
La merke til at de på en av parkeringsplassene i første etg. på Gulskogen nå har lagt frem både 16 og 32A 400V, dermed er det duket for ordentlig lading mens en bruker opp de siste kronene før jul.

I tillegg er skiltene (oppgradert?) med teksten "Ladeplikt"

#10
Zoe / Mindre enn 100% etter lading ?
torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:18
I dag morges var det -2 grader. Når jeg slo på tenninga i dag morges kom den opp med 98%, kan det være temperaturen ? Andre med lignende erfaringer ?

Bilen har stått tilkoblet hele natta, men uten forvarming. Var ferdig ladet kl. 23:22 i går kveld med 100%.
Hadde ikke til til å koble på dongle og CanZE, men hvis det fortsetter må jeg undersøke nærmere.
#11
Zoe / Feilvisning av batteri% ved lading
onsdag 23. september 2015, klokken 22:26
Det har vært nevnt i flere tråder at når lading stoppes før 100% blir SOC(batteri%) feil.

Tenkte at vi kunne bruke denne tråden til å samle litt erfaringer og kanskje også sammenligne 240 og 210.

Personlig har jeg erfart at jeg stort sett "mister" 7-10% dersom jeg stopper ladingen før bilen er "fornøyd" (100%)

Måten jeg har testet dette på er å lade hjemme (11kW) med timer, samt å lade med hurtiglader i lunsjen på jobben (et steinkast unna) og så se hvor mye som er "borte" etter en time eller to.

Foreløpige resultater for min 210 :
11kW
1 time : 42% - 79%, ventet 30 minutter, lading startet på 72%
1 time 15min : 44% - 93%, ventet 4 timer 30 minutter, lading startet på 87%
38min  : 28%-52%, kjørt 4 km, 50%

22kW
34 min : 42%-95%, kjørte 4-5 km, stoppet 10 minutter 82%

43kW
19 min : 47%-90%, kjørte 500m, stoppet 3-4 timer 83%


#12
Zoe / Er din Zoe også "naken" på innsiden av bagasjeterskelen ?
mandag 24. august 2015, klokken 22:08
Er deres Zoe'er også slik, eller mangler det noe her ?
#13
Avansert: Batterier og Lading / "Virkningsgrad" for ZOE Chameleon
onsdag 12. august 2015, klokken 10:54
Er det noen her som har gjort målinger, i så fall hvilke og med hvilket utstyr?

Jeg tenker da på hvor mye energi Zoe tar inn gjennom laderen i forhold til hvor mye som ender opp i batteriet, og er det noen forskjell mellom ladehastighetene ?

Vi "vet" jo allerede at laderen er ganske så ineffektiv på 1-fase, men hvordan er det på f.eks på 11kW ?

Jeg har prøver ut en måler og har tenkt å prøve å følge med litt...
Problemet så langt er at jeg tror/håper at måleren jeg har er elendig, evt. så har jeg et vanvittig tap (40-50%).

Måleren viser f.eks 6kW for balansering av batteriet (SOC 99 til 100 %), ved lading som starter på 73% så viser den ca. 9 kW (Eller, den måler vel faktisk ca. kVA, siden den måler strøm og ganger med fast faktor for spenning)
#14
Hei,

En liten OBS til 43kW Zoe-eiere, sjekket "Min side" hos Grønn kontakt her om dagen og da oppdaget jeg at all lading var registrert som Flexilading, selv AC43 fra hurtiglader. Tok kontakt med GK og de svarte at all AC lading vil bli belastet som Flexilading (2,5kr/kW/time - påbegynte time)

Det kan derfor fort bli VELDIG dyrt dersom en bare skal "toppe opp" litt på en hurtiglader.

#15
Zoe / Maks regen på 240 vs 210 ?
tirsdag 28. juli 2015, klokken 23:47
Hei,

Tanken slo meg her om dagen når jeg bremset hardt på motorveien.

Jeg kommer på min 210 opp i litt over 40kW, er dette også redusert på 240 modellen ?
#16
Zoe / Tur Drammen-Jæren
mandag 20. juli 2015, klokken 20:16
Klart for en liten "tripreport".

Sommeren er her og  junior 2&3 ville til farmor og farfar på besøk. Jeg fant ut vi skulle prøve turen elektrisk. Jukset litt og fikk ferdig rute fra Barskog - tusen takk  ;)

Turen gikk fra Drammen med toppladet batteri, men med 100 km/t på CC nedover E18 i Vestfold ble det nødvendig med en liten stop&go på Fortum i Sandefjord.

Totalt kjørt, 81 km, 17,3 kwh/100km,Lading 32-64%, 11 min

Etter et lite stopp bar det videre til Lasses, som var det opprinnelige første målet.

Totalt kjørt, 129 km, 16,6 kwh/100km,Lading 36-97%, 24 min inkl. avbrudd for flytting på grunn av "fastlåst nabo"

Turen gikk videre til Fortum på Kiwi Nedenes (Søndagsåpen :) )

Totalt kjørt, 228 km, 15,3 kwh/100km,Lading 28-92%, 21 min

Det ble fremsatt krav om middag og neste stopp ble lagt til Kiwi Sørlandsparken, med omkringliggende "mat"-kjeder  ???

Totalt kjørt, 275 km, 15,7 kwh/100km,Lading 40-99%, 35 min

Nå var vi litt ute å kjøre i forhold til "ruta" til Barskog, vi skulle egentlig ha ladet på andre siden av Kristiansand og i tillegg så begynte det å regne. Vi kjørte innom Kiwi i Songdalen, men der ble vi "slått" med 30 sek av en flunkende ny Zoe som var nesten tom og som "bare" ladet med 22kW... Ny plan, lite sikkerhetsstopp på Grønnkontakt i Lyngdal, før videre til Flekkefjord.
Trillet videre til Lyngdal i regnet, i Lyngdal stod det 8 Tesla'er og supet på superchargerene, men begge flexiladerene til GK var ledige.
Frem med kabel og brikke, koblet til på bilen, opp med brikke i med kabel på lader - Start lading... stopp, uhæ, gjenta, samme resultat, gjenta, samme resultat....Iiik, lese på automaten.... KOBLE TIL PÅ LADER FØRST, følge instruksjon, ladet som bare det :)

Totalt kjørt,  354 km, 15,3 kwh/100km, Lading 44-74%, 21 min inkl. fingertrøbbel

Så bar det videre til Flekkefjord og GK's lader der, kom frem og der stod det en Leaf og ladet, var usikker på om laderen støttet dobbellading så jeg koblet til på Flex, etter litt fikling på skjermen så det ut for at laderen støttet dc+ac .. Prøvde og det stemte, dermed gikk det raskere å bli ferdig. Fikk beskjed om at det hadde vært opp til 8 biler i kø der tidligere på dagen....

Totalt kjørt, 391 km, 15,3 kwh/100km, Lading 43-95%, 25 min

Så bar det videre mot Jæren, batteriet gikk fortere enn ønsket og med tanke på "Raudnaskaret" mellom Vikeså og Ålgård ble det nok et sikkerhetsstopp på Helleland.

Totalt kjørt, 450 km, 15,4 kwh/100km, Lading 45-50%, 4 min

Så videre til Ålgård og Fortum på Kiwi, her var planen å lade helt opp, men laderen er nedgradert til 22kW litt usikker skilting det står 43kW på laderen og 22kW på etikett... Junior 2&3 var alt annet enn interessert i å vente så det ble kun 3 minutter før vi kjørte "heim te mor"

Totalt kjørt, 491 km, 15,2 kwh/100km, Lading 28-38%, 3 min (Hastighet tyder på 43kW)

Fremme....

Totalt kjørt, 509 km, 14,9 kwh/100km, 76 kWh, 80/100, 26% igjen på batteri.

Totalt ladet i ca. 2 timer og 20 min

På kvelden ladet jeg opp til 95% på Fortum på Klepp, overraskelsen var stor når batteriet var 84% i dag morges. Tanker om ødelagt batteri og krisemaksimering... Ladet igjen litt en liten time i dag til 99% og nå ser det ut for at det sitter....

bjaolsen
2015 Zoe Intense R210

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA