Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OnlyOne

#1
https://electrek.co/2016/10/07/tesla-powerpack-2-0-doubling-energy-capacity-new-battery-cell-2170-gigafactory/

Spent på dette nye batteriformatet. Kan vi forvente høyere kapasitet på batteriene i bilene også, eller snakker vi bare om andre fordeler?

Musk har jo twitret om at det ikke kommer høyere kapasitet enn 100kWh, men likevel..

#2
e-Golf / Verditap / Økonomi
fredag 03. juni 2016, klokken 22:15
Min samboer kjører en 2016 e-Golf. En del utstyr inkludert varmepumpe, ikke skinn. Godt kun 5 t km. Litt skuffa over rekkevidde i kaldt vær, må vi innrømme at vi er.

Om halvannet ca 2 år skal denne byttes med en Tesla model 3. (Det gjenstår selvfølgelig å se når den kommer..)

Jeg er imidlertid bekymret for verditapet i mellomtida. E-Golfen må beholdes helt til model 3 leveres. Med mye utvikling i markedet, e-Golf med oppgradert batteri rundt hjørne og model 3 bestilt av over 8 000 nordmenn (og flere kommer til..), så frykter jeg et verditap utenom normalen de neste to årene.

Faktisk er jeg fristet til å selge e-Golfen, kanskje for 220-230 og kjøpe en Leaf som koster 100 000 mindre. For så å selge denne om 2 år når model 3 leveres.  I min ville fantasi innbiller jeg meg at jeg kunne spart kanskje 50 t på denne fremgangsmåten, og benyttet disse pengene til en bedre utstyrt model 3.

Er dette vill fantasi eller er det noe realisme i det?
#3
Model S 2013 - 2022 / Premium center console / midtkonsoll
fredag 22. april 2016, klokken 09:08
Noen som vet om de har sluttet å selge original midtkonsoll foran til model S i Tesla shopen? Naturlig sikkert, siden det nå er blitt standard, men likevel.

Beklager om svaret ligger bak i forumet, har ikke lykkes å søke det opp..
#4
Model S 2013 - 2022 / Video: P90D vs P85 D
torsdag 24. september 2015, klokken 14:23
Dragtimes er ute med en video som viser akslerasjonen til P90D vs P85D.

Som det er blitt påpekt i annen tråd så ser det ut som om P90D starter ørlite tidligere. Dette vil vel fort utgjøre noen  meter..

Er det egentlig en mindre forskjell enn en kunne forvente her eller hva tror folket?

https://www.youtube.com/watch?v=3kKXW2b63cA
#5
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med Remote S
fredag 05. juni 2015, klokken 18:50
Funnet svært lite i forumet om denne appen, som likevel virker svært interessant!

Får min bil snart og er interessert i å vite om noen har erfaringer med denne?
#6
Synes det ville være interressant å se hvilke bilmerker dere Teslaeiere her på forumet har kjørt tidligere og siden kvittet dere med da dere kjøpte deres første Tesla Model S.

Har tatt med de 21 mest solgte (tror jeg) bilmerkene i 2014, foruten Tesla. I tillegg til alternativene annet bilmerke og ingen.

"Stem" i vei.. :)
#7
Model S 2013 - 2022 / TMS vs Mercedes E63 AMG S
onsdag 01. april 2015, klokken 21:19
I neste norske utgave av auto motor og sport, som kommer 30. april, testes de to bilene (får tro det er snakk om P85D) mot hverandre.

Selv har jeg ikke noe spesielt forhold til Mercedes, men det blir spennende å se hvordan de vurderes mot hverandre..
#8
Model S 2013 - 2022 / Levering halvveis inn i året - avgifter?
torsdag 19. mars 2015, klokken 21:39
Når jeg først fikk tenninga på Tesla, så var jeg rimelig rask med å bestille. Årsaken er at jeg ville få levert bilen før revidert statsbudsjett blir vedtatt og iverksatt, i tilfelle noen skulle finne på å innføre avgifter på kjøp. Ved bestilling så ble jeg forespeilet levering i mai.

Vel hjemme, så bar det inn på nettet å aksepetere betingelsene for deretter å bekrefte bestillingen her om dagen. Vips så ble leveringen endret til juni, noen steder står det sent i juni. Nedtur! :(

Nå ser jeg for meg dårlig søvn i tre måneder. Litt ytterlige forsinket levering og (overraskende?) innføring av avgifter i revidert nasjonalbudsjett og dermed går drømmen i vasken. Hva sier dere - har jeg grunn til å miste nattesøvnen?
Kan noen beroligge meg med noe?
#9
Jeg kjører i dag en "premium" bil med forbrenningsmotor, merke er ikke viktig. Bilen er 1,5 år gammel og jeg vurderte Tesla når jeg kjøpte den, men det ble ikke sånn den gangen. Jeg er svært fornøyd med nåværende bil, ingen problemer av noe slag, men det er jo noe med avgiftsfritak og 700 hk.. :)

Lørdag var planen klar, å bestille P85D på mandag. Bilen er prøvekjørt (heftig), samboer er overtalt, finansiering i orden, farger og interiør var valgt og jeg gledet meg som en unge!

Så benyttet jeg lørdagskvelden til å besøke dette forumet.. :(

Jeg ble, for å si det mildt, litt skremt. Etter å ha trålet meg gjennom tråder på drøyt 80 sider med brukere som melder om diverse feil og mangler, så er jeg nå svært usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg forstår veldig godt at de som skriver i disse trådene er de som har hatt problemer, og at de som ikke har hatt problemer trolig i større grad holder kjeft. Og jeg forstår at det trolig er en del trolling ute og går. Men samtidig er det liten tvil om at en del av det som står skrevet er troverdig. Og da er det særlig mengden av feil på en og samme bil som jeg finner skremmende. Andre biler har selvfølgelig også feil, innimellom mange. Men nå er jeg usikker på kvaliteten på MS.

Jeg har riktignok ikke trålet meg gjennom et slikt forum tidligere, og kan hende er det likedan med andre biler. Allikevel er jeg nå skeptisk, særlig når man hører skrekkeksempler der "det meste" synes å være galt.

En av naboene mine kjøpte to MS, tidlige utgaver, og bergingsbil har vært å henta flere (minst to) ganger, og det er bare det jeg har sett fra vinduet mitt. Og det tegner ikke bra, for å si det mildt.

Det er ikke morro å eie bil når det er såpass store problemer. Ved driftsstans, lensing av bil og svarte skjermer ser jeg for meg at gleden ved bilen blir betydelig redusert, uansett andre heftige egenskaper.

Samtidig innser jeg at det er en vanskelig øvelse å si noe om hvor omfattende problemer det er med MS i forhold til andre biler. Dette er jo bare enkeltpersoners opplevelser og det sier lite om helheten.

Mitt spørsmål til dere:

Er det noen som vet mer om "det store bildet"?
I hvilken grad har Tesla klart å ordne barnesykdommene til de tidlige utgavene av MS?
Should I stay or should I go?


Stort dilemma, dette her og takker på forhånd for gode innspill!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA