Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - N00b

#1
Model Y / Y std range hentet ut 20.06
tirsdag 20. juni 2023, klokken 17:31
Hurra! Ny Tesla Y standard range idag.

Min standard range Y med 19" var så godt som lytefri og ladet til 100% på LFP batteriet.

100% = 418km rated (identisk med tidligere S90D).  Bilen har fremdeles regenerering på 100% så det er topp buffer også.

Regnerering er veldig agressiv,men det er nå bare å kalibrere høyrefoten deretter. Hvordan blir dette på vinteren med RWD?

Kjørte rett fra Drammen til Grimstad og kom frem med 34%, lavt forbruk.

Hva er følelsen jfr 2017 S90D? Y er Minst like stille, om ikke ett hakk stillere.

Komforten i fjæringen er bra men ikke luftfjæring bra.

Rattet er mindre, må bli vant til det. Kjører på comfort men skulle helst hatt comfort+



#2
Model 3 / Avstand på autopilot
mandag 28. oktober 2019, klokken 06:36
Kjører med avstand 7 i kø, grei fart 70kmt.

Men med salt på veien skulle jeg gjerne hatt lengre avstand. Så jeg begynte å måle tiden til bil foran. 2.3s i snitt på avstand 7. Det er jo ikke greit vel?
#3
Lading av Tesla / Reduserte priser Superlader
søndag 16. juni 2019, klokken 20:02
Var å ladet nå og det kostet 1.4 pr kwh og ikke 1.69.  Så da har Tesla satt ned prisen. Nettsiden er ikke oppdatert, der er gamle prisen.
#4
Model 3 / Autopilot 2.5 vs 1.0
tirsdag 02. april 2019, klokken 06:17
Da har jeg kjørt noen km med Tesla 3 og jeg synes ikke autostyring fungerer noe bedre på den enn den originale 1.0 som kom i 2014/2015. Kanskje ikke like god engang?

Den sliter fælt med slitte veimarkeringer der veien splitter med av og påkjøringer.  Da tar den en 737-8 Max på meg nesten hver gang.   Er dette noe som systemet lærer seg sjøl å bli bedre på eller må jeg leve i håpet at Musk kommer med ny oppdatering?

For som det er idag så er det MILEVIS unna full selvkjøring.
#5
Model 3 / Kjøreopplevelse Performance
tirsdag 05. mars 2019, klokken 07:50
Fikk utlevert model 3 Performance i går.

Alt helt perfekt bortsett fra en stor dealbreaker. Bilen sporer skikkelig i hjulspor på sliten E18 asfalt. Mer enn Lotusen min som er satt opp agressivt for banekjøring.

Aiai. Er dette 20" med lite gummi som gjør det?

Tenker om det er slik på nye dekk så blir det jævlig på halvslitte dekk.
#6
Model 3 / Hvor mange model 3 på Norske på norske skilt pr 31.03.19?
lørdag 15. desember 2018, klokken 14:34
Jeg sikter høgt og gjetter på 6900 biler utlevert i 1Q. I praksis er det vel 6 uker ca til utlevering i Q1 og begrensingen tror jeg vil ligge på utleveringskapasiteten heller enn logistikken med å få biler hit.  Dette blir ingen dans på roser! 
#7
På langtidsparkering P6 på Gardermoen er det 6 kontakter.  Det sier seg selv dette er lite. Man kan parkere på begge sider og kabelen er lang så det er ladeplass til mange flere enn det er kontakter.

Mitt spørsmål er om det er greit å dra ut kontakten til en annen Tesla som ikke lader, altså at UMC ikke pulserer.
#8
Model S 2013 - 2022 / Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 06:56
Tenker det er greit å ha en samletråd på ting og tang som er nyttig info i hverdagen med bilen og bruk.

1. Har du luftfjæring, så må du under SUSPENTION fanen på oppsettet velge hvilken fart den skal automatisk senke seg på. 85 er fint. Sparer strøm.

2. Bilen bruker strøm når den er parkert. Du kan redusere dødforbruket 'vampiredrain' ved å sette energy saving ON i oppsettet under fanen DISPLAYS og ta vekk om det er huket av for always connected.

3. Når du lader på superlander så er det 1 lader som driver 2 stolper, så stolpe 1a og 1b har samme strømforsyning. Den som kobler til først har prioritet og får så mye strøm bilen kan ta imot, den neste får da restkapasiteten men minimum 30kw.

4. Lad når du kan, ikke når du må.  Det er bedre for batteriet med korte ladetider og full styrke på amper. Så kommer du hjem med 60%, lad opptil 80% igjen. Er bilen parkert så plugg inn!  Om det passer med planene dine så reduser hvor høgt bilen lader til 80% 

5. Ikke vær redd for å lade til 100% om det trengs. Men aldri la bilen stå parkert med 100% over tid.

6. Ja de fleste biler gjemmer ca 3kwh fra 0 til bilen stopper. Men dette varierer og om du ikke har fått lest av din bil med CANbus leser så er det lotteri å kjøre under 0.

7. Verre enn å la bilen stå parkert med 100% er om du lar den stå parkert med 0% og ikke kobler til lader.

8. 100% er virkelig 100% av hva batteriene kan lades til uten at de skades der og da (unntatt om du har en software resteicted bil).  Når bilen indikerer 0% så er den virkelig på ca 10%, men 5% av dette er ikke utnyttbart. Såkalt anti brick protection.
#9
Zoe / Zoe40 - batterispenninger
fredag 25. august 2017, klokken 16:15
Er det noen som vet hva en Zoe40 lader batteriene til av spenning?

Har erfaring med Tesla og kjenner godt til den taperingen som skjer på slutten av ladingen. Jeg mistenker at batterispenningen er høg. Det tar lang tid å klemme på siste %.

Snakker vi cellespenning på 4.1 eller høgere?
#10
Model S 2013 - 2022 / Langtur i Tesla S85 anno 2013
torsdag 24. august 2017, klokken 14:57
Jeg har en classic Tesla S med 85 batteri. CanBus lesning og BMS oppgir nominell full pakke til 75kwh.

Nå var jeg tur retur Brønnøysund denne uken med noe utstyr og kjørte over 2000km på under 2 døgn.
Lengste strekk var på 372km uten stopp, da var det godt å komme til Klett ja! 
Prøvde å lade slik at jeg ikke kom til SC med for høg SOC for å ha best mulig ladehastighet,

Start i Oslo med 197 RM, ankomst målet 870km med 112 RM, måtte gardere meg at jeg kunne komme til Grong neste morgen selv om det kun var 13A der. Nå fant jeg en 32A 400V og da kom overgangen godt med og problemet løst.

Status ble som følger: 
Kjørt ifølge bil 876km.  Ladet på SC 746km på 1.95t. Snitt på ladehastighet 382.5km/t og total gjennosnittshastighet inkludert lading 71,64km/t

På retur hadde jeg en middag å rekke på Elverum så jeg ladet fullt og kom til Elverum med kun 6km rest.  Da hadde jeg kjørt 719km og ladet 0.7t undervegs, snittfarten ble litt høgere med 73,78km/t og en ladehastighet på 410km/t
#11
Jeg setter mine penger på juni 2018 som blir rush for utlevering av M3 i Norge. Da med AWD :-)
#12
Zoe / 41 kwh batteri
mandag 12. juni 2017, klokken 20:14
Når bilen lader og viser 100% så bruker den ubeskrivelig lang tid på siste %.  Betyr det at bilen lader batteriene helt opp til de virkelige 100% og 4.2 volt?

Jeg observerte i går tapering der bilen ladet med 17.3kw mellom 88-90% og 10.2kw mellom 97 og 98%. 
#13
Model S 2013 - 2022 / Forbruk S85 vs Zoe
søndag 11. juni 2017, klokken 22:19
Da hadde jeg en uformell test back to back med Teslaen og en skvett ny Zoe 40, samme rute, samme sjåfør og like forsiktig kjøring.
Lillebilen er unektelig 600-700kg lettere.

Kjørte så økonomisk jeg greide med begge bilene, en 16km lang rute med samme start og stoppunkt.

Zoe:  9.8 kwh / 100km
Tesla 11.5 kwh / 100km
#14
Model S 2013 - 2022 / Xenon på 2013 S uten TECH pakke
lørdag 25. mars 2017, klokken 16:50
Da røyk siste halogenpæra på bilen og jeg måtte gjøre noe.  Jeg kjipet og kjøpte bil uten TECH pakke i 2013 og da var det halogen hovedlys. Det var puslete belysning.

Hastebestilte fra Amazone "Kensun HID Xenon Conversion" 35W
De kom på 2 dager fra USA, kostet ca $100 med frakt. Alt vel.

Etter 3 kopper kaffe tok jeg igang idag, jeg gruet med til dette. Det er en møkkajobb, trangt og omstendelig.

1. Jekk opp bil og sikre med kubbe, hjul av.
2. Av med plast innerskjerm av med ca 72 klips, 3 skruer og plastskrue som gikk ut på dato.
3. Brukte lastestropper til å holde matte på bakside av innerskjerm unna.
4. Tok ut ødelagt pære.

Så startet morroa, det var ikke helt enkelt å få nye pæra til å passe.  Strevde til jeg fikk krampe. Så tok jeg meg pause. Etterpå satte jeg inn gamle pæra med noe smøremiddel på utsatte steder, satte den inn igjen.  Da fikk jeg inn og vips fikk jeg inn nye pæra etterpå også. Det var ikke enkelt men den kom inn.

5. Koblet sammen ledninger. Du kan ikke ta feil, sålenge du tar svart på svart.
6. Hengte opp ballast og tenner med strips over lykta, halveis inne i karosseriet.
7. Monterte opp innerskjerm dog med noen færre klips.

Så tok jeg andre siden. Det gikk raskere nå når jeg hadde teknikken på pæra. 
Tidsforbruk 4t.  (du greier det på 2t om du ikke blir plaget å få inn nye pærer)

Du trenger til jobben:
Flatt skrujern, stjerneskrujern, skiftnøkkel, skarp kniv, strips, jekk og dekkskifte nøkkel.

Nå er det endelig skikkelig lys på bilen!
#15
La stemmene tale!
#16
Model 3 / POLL: Når blir første Tesla 3 levert til kunde i Norge?
søndag 03. april 2016, klokken 08:08
Da får vi se hva vi tenker, personlig så tror jeg på julenissen og setter Q2 2018
#17
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2014 EL Berlingo vare
onsdag 24. februar 2016, klokken 15:52
Selger en av firmabilene våre.

Finn kode: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71683634

Berlingo EL varebil, 3 seter.
Sommer og vinterhjul
Service gjort 2016
Årsavgift inkludert

Ring meg på tlf 48096957
#18
Model S 2013 - 2022 / Superlading til 100%
søndag 20. desember 2015, klokken 13:47
Er på lille dyrehage og benytter anledningen til en 100% lading for å balansere. Ferdig nå. Sto lenge lenge på balansering og noen få amper og 399km. Så kom melding i app. Bilen ferdigladet 398km

Sånn er det, bilen gjetter på ett tall. En mer eller mindre kvalifisert gjetting.
#19
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Tesla Sig X reservasjon selges
lørdag 28. november 2015, klokken 11:07
Jeg har en signatur X reservasjon som jeg gjerne vil selge. 
Har en 85D og vil ikke bytte ut den, har ikke råd rett og slett.

Ikke er jeg ublu på pris heller, men et lite påslag på reservasjonsbeløpet skal jeg ha.

Send PM om du er interessert.

#20
Model S 2013 - 2022 / Hvor stor blir neste prisøkning i %?
tirsdag 28. april 2015, klokken 14:24
Tipper selv prisøkningen blir 4,5%
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA