Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - emagic

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / bærearmer
torsdag 08. juli 2021, klokken 22:24
Da jeg fikset AC'en i dag så ser jeg jo at foringen på bærearmen på iallefall den ene siden er ganske så sliten, og sikkert er årsaken til at det knaker litt i bilen.   Noen som vet om det er mulig å få tak i tredjeparts bærearmer til trilling?  Har forsøkt å søke litt, men det virker som om det ikke er lett.   Noen steder virker det dog som om man kan bytte foringene, men usikker på hvordan jeg skal klare å finne rett part nummer.   Jeg har en Miev og det er den indre foringen som makrert på bildet her som ser meget sliten ut.

emagic
#2
Er det noen som kjenner til om det kom ut en rapport om brannen i p-huset på Sola som redegjorde for om det var noen av elbilene som stod i phuset som fikk "thermal runaway" på batteriet?

emagic
#3
Jeg har undersøkt litt rundt om på dette med bremserør bak.  Noen sier at man kan legge bremserørene utenom batterikassa, mens andre sier at "første gang man bytter" så MÅ batteriet ned uansett.   Eksisterer det noen slags regler på at det ikke er "lov" å ha et ubrukt bremserør under bilen, eller er det slik at rørene ender i en slags sentral som man må komme til, og denne er OGSÅ under batteriet?

Siden dette er et problem som tydeligvis mange sliter med så burde det jo være mulig for en driftig sjel å optimalisere denne jobben så godt som mulig, det er jo mange av disse bilene rundt i osloområdet fremdeles og selv om min har gått 120.000 og er 2011 modell så er det for galt å ikke holde den i gang så lenge det er teknisk mulig.

emagic

2011 i-miev
2018 eGolf
#4
Vi har også fått beskjed om at det må gjøres noe med bremserør trolig ved neste EU-kontroll om 2 år.

Nå kommer man jo ikke til de delene av røret som er over batterikassen, men kan det ha noe for seg å jekke opp bilen, pusse de rørene man kommer til med noe og deretter spray de med sinkspray el.likn?

Jeg ser i rapporten at de sier "rust på bremserør - over fremdriftsbatteri", men de har vel neppe tatt av batteriet, men at det er mer som en info å regne slik at vi skal forstå at det kommer til å bli dyrt å skifte disse.  Er det noen som vet om rørene faktisk også ruster over batteriet eller bare på de frilagte endene?

Det har jo vært innlegg her som beskriver at det er mulig å legge nye rør utenfor batterikassen, om det viser seg at rust på bremserørene blir et utbredt problem så oppfordrer jeg noen av ikke-merkeverkstedene som jobber med elbil til å ta frem en standard arbeidsmetode og selge denne tjenesten for fastpris, det er jo for dumt å skrape en perfekt bybil for noen rustne bremserør.

emagic
#5
Noen som har et godt råd for hvordan man får av plastramma som sitter rundt den originale Pioneer radio/navien som sitter i 2011 modellen uten at denne blir ødelagt?   Nå har jeg dyttet og dratt og bannet og svertet i alle mulige retninger med lånt Facom "brekkeverktøy" men det hjelper ikke en tøddel!

Regner med at det er en slags magisk kombinasjon av "opp-ned-venstre-ut" eller noe sånt som må til...

Skulle bare hatt den ut for å få lagt ut en Aux kabel som de jo på en eller annen måte ikke gadd å putte inn når de satte inn radioen i første omgang.

-emagic
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / i.miev "XL"
mandag 08. august 2016, klokken 21:02
Er det noen her som har kjøpt noen av de usa-importerte "XL"-modellene???

emagic
#7
Model S 2013 - 2022 / Brakecheck?
fredag 09. oktober 2015, klokken 23:41
Er det bare jeg som har vært uheldig eller er det i ferd med å utvikle seg en uvane blant enkelte litt for ivrige sjeler med Model S at "brakecheck" er en akseptabel handling i trafikken?

Nå kan det jo være at jeg det siste halvåret har vært uheldig og har blunket med lyshornet på den samme enkeltpersonen flere ganger, og at det bare finnes EN teslaeier som oppfører seg slik, men likevel... dersom noen blinker på deg med lyshornet, så tenk over følgende scenario først...

1. Kan det være at jeg er i en mørk tunnel og jeg har glemt at det ikke står på noe som helt lys bak på bilen?

2. Kan det være at det henger noe ned på veien fra bilen min, for eksempel et sikkerhetsbelte ut gjennom døren?

3. Kan det være at det ryker av et av dekkene mine?

4. Kan det være at lastebilen/bussen/bilen jeg kastet meg inn foran, uten blinklys, mens jeg krysset sperrefelt skvatt noe jævlig og instiktivt tråkker på bremsen med 50 stående passasjerer i bussen, og derfor markerer "flytt deg" med lyshorn?

5. Kan det være at han som blinker på meg er dritmisunnelig på at jeg har Tesla og han bare har en gammel Renault?

Uansett hva svaret blir på disse spørsmålene, så tenk gjennom dette:

-Dersom jeg brakechecker bilen bak, og han tilfeldigvis har 50 tonn på lasteplanet og ikke tom bil, hvordan ser dashcam videoen hans ut når han dundrer inn i meg?  Hvordan vil mitt forsikringsselskap vurdere skadeansvaret når de ser videoen?

Når du kjører uten baklys i en tunnel,  og noen tenner fjernlyset bak deg, så kan det rett og slett være for å gi deg en heads up på at du ikke synes.  Å brakechecke vedkommende som "takk" er en fullstendig uansvarlig handling, uansett om man kjører Tesla eller 2CV.

Snodig nok har jeg bare opplevd dette kun med Teslaer i Oslo det siste halvåret.  Som sagt over, det kan selvfølgelig være at det er kun en enkelt som gjør dette, og at jeg av en eller annen grunn stadig støter på denne personen.

Youtube er full av eksempler på "brakecheck gone wrong".  Se og lær... Husk at dashcam begynner å bli temmelig vanlig blant alle med tungbil.


emagic




#8
Har en ur-miev med den noe slantrete Pioneer GPS-radioen.  Batteriet i denne taket for seg for en god stund siden, og motorforum skulle jo ha en formue for nytt batteri.  (Radioen var selvsagt "ikke omfattet" av 5 års garantien)

Men, nå fant jeg for en tid siden dette: http://www.batteryupgrade.no/shopBrowser_search.php?searchphrase=338937010176&searchType=searchByPartnumber#/searchphrase/338937010176/searchType/searchByPartnumber

Det er nå mottatt og jeg kan bekrefte at det fungerer fint for de 200,- det kostet inkl frakt :-)

emagic
#9
Model S 2013 - 2022 / Tesla kan "myrde" bilen ???
mandag 12. januar 2015, klokken 20:37
http://evtv.me/2014/10/car-still-belong-us/

Her fortelles det om en som etter sigende kjøpte en lite skadet Tesla fra en forsikringssak, men som det viste seg at Tesla "nullet" remote?   Er det noen som har lest mer om den historien er korrekt?

Er ikke dette isåfall litt merkverdig?


emagic 
#10
Litt inspirert av en artig tråd i Tesla Model S forumet, der Tesla fanboys virkelig har fått utløp for hvor fortreffelig Teslaen deres er så starter jeg en ny diskusjon her :-)

Når tipper vi Tesla kommer med en bil som kan måle seg med I.Miev?

Og da tenker jeg på:

-letthåndterbarhet mhp kjøring og parkering i by
-takhøyde i baksete som rommer en mann på 1.87 med skikkelig nakkestøtte
-i praksis null tekniske feil

Hva tror dere ?

emagic :-D
-som gjerne kjøper en ny elbil, men som elsker sin I.Miev for det den er :-)


#11
Schukoen på den originale ladekabelen hadde begynt å smelte i natt.  Skrudde opp både kontakt og plugg, og kilden til problemet var i pluggen på ladekabelen.

Jeg har kjørt over 50.000 med I.miev'en så det er jo ladet noen ganger, men ble litt overrasket over at det ikke er brukt endehylser på kobberet.  Hadde det vært gjort så hadde den neppe feilet.

Jeg ringer Motorforum i morgen, men noen som har opplevd dette før og evt fått ny kabel på garantien?

emagic
#12
Elbiler i media / Herlig debattinnlegg i Asker g Bærums budstikke!
tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:20
Følgende var lagt ut på budstikkas "B+" sider:



Elbiler er egentlig kullbiler
INNSPILL. Marianne Rieber-Mohn (Ap) har i Budstikka 30. desember et innlegg vedrørende elbiler og fordelen med slike biler klimamessig.

PUBLISERT
11.01.2014 09:00
SIST OPPDATERT
10.01.2014 14:51

E-post
Skriv ut


Det kan være på sin plass å komme med noen motforestillinger. Elbilen er neppe så miljøvennlig som tilhengerne vil ha det til.



Elbilene benytter strøm. Det er i prinsippet ingen ledig strøm tilgjengelig, strøm som er ubrukt og som ellers går til spille. Gjennom kabler er vi bundet sammen med andre land. Dette innebærer at når vi bruker mer strøm i Norge, så blir det mindre strøm tilgjengelig for eksport. Eller, når det er underskudd på strøm her hjemme, så må vi importere mer fra utlandet.

Vårt strømforbruk har altså direkte påvirkning på strømproduksjonen i Europa. Strømproduksjonen i Europa er, på marginen, produsert av kull. Når vi så bruker mer strøm her hjemme, f.eks. til en elbil, ja så kan man like godt hevde at denne drives av kullkraft, og som sådan er den mindre miljøvennlig enn biler med tradisjonelt drivstoff.

For å spissformulere: Det er ikke en elbil, det er en kullbil. Skal man se på klimaeffekten, kan man ikke bare se på norske utslipp, man må ta med ringvirkningene andre steder. Det er således ikke noen fordel å øke det norske strømforbruket, mens det er store miljøgevinster både i å redusere strømforbruket og i å produsere mer strøm.

Elbil har en plussfaktor i tettbebygde strøk, det blir mindre partikkelutslipp. Men i klimaregnestykket har den ikke mye for seg så lenge man på marginen produserer strøm via urensede kullkraftverk.

Produksjon og resirkulering av batterier er heller ikke positivt miljømessig, og så kan man jo anta at enkelte av elbilene er tilleggsbiler i husholdningen, de er neppe alle erstatningsbiler.

Les flere meninger her.

Spørsmålet blir da om og hvor lenge elbilene skal nyte godt av fordeler som neppe kan begrunnes miljømessig.

Alf S. Godager,
Blommenholm


#13
Om du som eier blå ION som har nummer som starter på EL183xx (jeg har hele nummeret) og kjørte inn til Oslo fra vest i dag morges leser dette så kan jeg fortelle deg at slik du kjørte i forhold til en grønn Ruter buss rett etter Høvik kirke i dag er med på å skade våre muligheter til å fortsatt kjøre i kollektivfeltet - skjerp kjøringen din!   Jeg pleier å kjøre trilling, men i dag lå jeg med diesel litt bak den audien du kastet deg ut foran fordi du ikke ville bremse for bussen.   Mulig du syntes du hadde god margin men audien bremset ganske hardt foran meg.

Jeg tror ikke bussjåføren hadde noen fin opplevelse selv om du "viket" for bussen ved å hive deg ut i vanlig felt + å hive deg tilbake rett foran bussen igjen i meget god fart.  Skal vi fortsatt ha våre privilegier må vi ikke komme på kant med de få bussjåførene som er på denne strekningen. (Ja, det er faktisk IKKE mange ruter busser pr time innover ved Høvik)

emagic!
#14
Jeg må tilstå at jeg er litt misunnelig på plass og rekkevidde på Model S, men når jeg ser at det kan virke som Teslaen har like mye feil som en gammel Escort så er jeg egentlig glad i mitt lille sneglehus av en bil.

Minner meg litt om Think, der bilen var fin, men det på et vis aldri ble laget mange nok til at fabrikken kom ut av barnesykdomsstadiet.  Jeg har faktisk allerede sett flere Tesla Model S langs veien med nødblink de siste månedene enne jeg har sett trillinger med nødblink på 2,5 år...

Egentlig ganske trist, men det er vel bare en bekreftelse på at erfaring faktisk betyr noe.


emagic
#15
Ser at det har vært noen US modeller til salgs på FINN i det siste.  Kjennes lett igjen fordi de har separat blinklys på forskjermene. (eller mulig at det er et markeringslys)

Noen her som har kjøpt en slik?   Og kan fortelle noe om erfaringer med den, er det samme typegodkjening, batterier osv, ikke minst, hva sier Mitsubishi om man kommer med en slik på service?  Noen probl med å få skilter?

Den har jo et litt annerledes chassi i og med at den er noe bredere, så det kan jo være flere andre forskjeller og?

emagic
#16
Nå runder jeg strax 30.000 km med I.Miev, fullstendig uten problemer (bortsett fra de elendige vinterdekkene)

Når jeg ser i forumet for Leaf så blir jeg glad jeg var rask på labben og ikke ventet på Leaf, den får jo faktisk feil!

Har ennå igjen å høre om alvorlige feil på trillingene egentlig og det er jo topp!

emagic
#17
http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736

Trilling ble påkjørt av buss i dag, ser jo ut til at de er ganske solide i hekken ut fra bildene

emagic
#18
Leaf 2010-2017 / Dumme LEAF eiere???
torsdag 13. september 2012, klokken 20:28
En liten bønn til dere med LEAF...

Når noen ligger bak dere i en tunnel, med flere felter i bredden, få andre bilder i nærheten og blinker gjentatte ganger på dere med fjernlysene så er det IKKE for å varsle om at eksospotta er i ferd med å falle av, men at dere KJØRER I MØRKET UTEN NOEN BAKLYS TENT!

Dette begynner å bli en gjenganger og er temmelig skummelt i de svingete tunnellene inne i Oslo.

Lysbrytere skal stå på auto eller ON!

Hilsen frustrert I.Miev eier! (Som alltid kjører med tente hovedlykter)

#19
Kjøp og salg av deler og utstyr / Skvettlapper i.MieV
fredag 18. november 2011, klokken 15:39
Bestilte skvettlapper til i.Miev'en og siden jeg likevel skulle importere så tok jeg meg bryet med å ta inn et par, så jeg har nå til overs, selges for 1600,- ex frakt.   Kan hentes om du bor i miev-sonen Oslo-Asker...

Dette er originalskvettlapper for bensinversjonen av bilen, hentet inn fra New Zealand...

Har ikke montert ennå, men de som skal være foran ser enkle ut å montere, bak kreves demontering av støtfanger som man sikker bør gjøre i en tørr og varm garasje...


Send meg PM

emagic
#20
Ladeplasser og ladekabler / Hva koster egentlig en bensinpumpe?
lørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10
Det er mye snakk om at hurtigladerene koster mye penger, men er det noen som har en ide om hva en bensinpumpe koster i forhold?   Og det holder jo ikke med pumpa, man må jo ta høyde for at det skal graves ned en gigantisk tank også.

Så hurtigladeren er kanskje "billig" sett i det perspektivet?

emagic
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA