Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Stoppe

#2
ID.4 / Svingradius
torsdag 19. november 2020, klokken 08:44
Er det noen som vet om det er større svingradius på ID4 med firhjulstrekk enn på de med kun bakhjulstrekk?
#3
e-Golf / Feil på ombordlader og ledning fra ladekontakt.
tirsdag 18. august 2020, klokken 11:51
Min 2015 e-golf ville ikke lade mer enn ca. en time så stoppet ladingen. Ingen feilmeldinger, og kunne starte opp igejen så ladet den på nytt en stund. Leverte den inn på merkeverksted for feilsøking.
Møller fant isolasjonsfeil på kabel fra ladekontakt, og byttet UX4.
Når jeg fikk bilen tilbake var feilen med lading den samme, etter ny feilsøking fant de feil på ombordlader AX4 og byttet denne.
Garantiperioden var utløpt, men fikk dekket det meste på maskinskade forsikring. Møller tok fatt i saken umiddelbart, og bilen var utbedret to dager etter den kom inn.
Men reagerer på det høye kostnadsnivået på dette.
Pris til privatkunde for disse utbedringene ville vært ca. 60.000kr i følge møller. Det er vel ca. 2/3 av bilens verdi i dagens marked. Det har vært hevdet at elbiler vil gi mye lavere driftsutgifter enn fossilbiler, pga. lite bevegelige deler, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner? Det virket som at Møller hadde vært borti tilsvarende noen ganger før, spesielt feil på ladekontakt, som medfører reparasjon på 25.000kr. Er redd for at det vil være fortsatt press på bruktbilprisene. Mulig det blir et marked for reperasjon av brukte deler?
#4
Det var varmt, og fant ut at jeg skulle legge jakka mi i bagasjerommet. Bilen var låst, men bakluka ble låst opp når jeg tok i den.

La jakka i bagasjerommet og la igjen luka, som ble låst.

Like etter ble jeg klar over at jeg ikke hadde nøkkelen i bukselommen, den lå i jakka. Og bilen var låst.
Var ikke hjemme, men fikk ordnet meg transport (tilsammen 60km) for å hente reserve nøkkelen som var hjemme.


Har alltid tenkt at du kan ikke låse bilen fra utsiden uten å ha nøkkelen, men ALDRI EN REGEL UTEN UNNTAK..
#5
e-Golf / Varmepumpe - et tapsprosjekt?
mandag 02. februar 2015, klokken 23:27
Et lite innspill ettersom det ser ut til at VP er et vesentlig tilleggsutstyr på e-Golf.

Er det vesentlig andre fordeler med varmepumpen enn at forbruket går ned (og dermed lenger rekkevidde)?

Er det andre som har regnet på nåverdi av varmepumpe på e-Golf?

For meg ser det ut som at varmepumpen må gi mer enn 30% reduksjon i forbruk før den gi positiv nåverdi ved investering på 6600kr (veilledende pris Møller), selv med diskonteringsrente på lave 2,9%.

Forutsetninger:
16.000km pr år, 8år. Strømpris 1 kr pr kwh, forbruk e-Golf uten VP 20kwh/100km

Årlig forbruk altså 3200kr
For å betale ned varmepumpen må den bidra med besparelse på 936kr pr år, for å gå i null.

Er det realistisk å oppnå?

Og dersom årlig kjørelengde er lavere blir det enda lenger periode før regnestykket går opp.

Når det gjelder rekkevidde er det et tema som er godt belyst i andre tråder, og hadde rekkevidden vært viktigst hadde jeg nok ikke vurdert elbil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA