Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Larsj84

#1
Model Y / Varmeapparat.. hjelp?
fredag 22. desember 2023, klokken 19:47
Hei

Da var det min tur med å ha trøbbel med varmeapparat, ingen feilmeldinger men bilen klarer ikke varme opp mer enn til ca 9 grader når alt står på max.

Litt krise da vi egentlig skal kjøre 30 mil i morgen for julebesøk.

Er det noe nummer man kan ringe for få fjerndiagnose?

Prøvde det norske nummeret rundt kl 18 og kom bare til svarer, nå får jeg beskjed om at det er stengt?


Kan jeg melde inn veihjelp sak i appen, noen som ringer meg da eller kommer tauebilen med en gang?
#2
Lading av Tesla / Supercharging ikke belastet
mandag 02. januar 2023, klokken 13:08
Ladet for ca 200kr på Liertoppen ettermiddagen 27. Desember, denne ladingen dukker ikke opp i ladehistorikken i Tesla app, ikke er den belastet kortet mitt heller. I bilen så vises den korrekt som "forrige lading"

Forrige lading(Nebbenes 25. Des) er belastet riktig.

Har det vært noe kampanje med gratis lading jeg ikke har fått med meg, eller har det bare vært en teknisk feil?
Mulig jeg blir belastet senere?

Model Y levert Sep' 21
#3
Model Y / Forvarming tiner ikke bil ?
fredag 05. november 2021, klokken 08:31
Hei,

Har satt på formvarming av bil til avreise om morgenen, men opplever nå som det er kaldt at forvarmingen ikke tiner isen som er på rutene, eller speil.

Må bruke "Tin Bil" funksjonen manuelt i appen for å oppnå at bilen skal ha isfrie ruter.

Er det slik det skal være, og er det evt noen måte og  justere slik at bilen faktisk er isfri til ønsket tid uten og manuelt måtte gå inn i appen?
#4
Var å hentet Model Y for ett par dager siden og er superfornøyd med bilen. Karosseri finish og kjøreegenskapene er jeg veldig fornøyd med.

Lurer på om noen av dere med "greie på bil" har inspisert byggekvaliteten under?

Vet jo at Model 3 fikk endel kritikk, spesielt ang dårlige løsninger i hjulhusene.

Usikker på hvordan jeg best skal sørge for at bilen holder seg mest mulig rustfri under, burde jeg behandle den med noe(skeptisk med tanke på evt problemer med Tesla sin garanti), eller holder det med å jevnlig spyle understell så godt som mulig 1 gang i uka i vintermånedene? Er det f.eks områder som er viktigere å spyle enn andre?

#5
Akkurat fått en Model Y, her fulgte det kun med Schuko til UMC. Slik jeg har forstått fulgte det  med  16 A CEE kontakt på biler frem til en gang i 2019?

Da jeg har en blå rund 16A kontakt i garasjen kunne det vært kjekt å hadde adapterten istedet for å bruke en overgang CEE-schuko som jeg gjør nå.

Noen som sitter med en de ikke bruker og har lyst til å bli kvitt?
#6
Mekanisk / Fotbrems/håndbrekk virker ikke på venstre bakhjul
fredag 05. juni 2020, klokken 14:01
Hei, har en Leaf 24kwh fra 2015.

Fotbremsen/håndbrekket låser bare høyre bakhjul, venstre er ikke låst i det hele tatt. Triller som ett sykkelhjul når jeg snurrer på det med fotbrems på.

Noen tips til hva det kan være?
#7
DRIFTSBATTERI / Reel batterikapasitet på Leaf 2. gen
torsdag 18. juni 2015, klokken 10:01
Hei,

Kjørte tur/retur 9 mil her om dagen,  med fullladet batteri, når jeg var i nærheten av hjemme bestemmte jeg meg for å kjøre litt rundt for å se ca. hvor langt jeg kunne komme med Leaf.  Da jeg hadde 10% igjen av batteriet hadde jeg kommet 122km. Så totalt burde jeg da kommet ett sted mellom 130 og 140km om jeg hadde kjørt det helt tomt

Ser i Carwings at jeg på dette har brukt ca. 16,5 kWh - høres dette riktig ut?

Jeg trodde at batteriet i Leaf var på ca. 21kWh tilgjenglig?

Har en Leaf kjøpt Februar 2015 - gått 3500km så batteritap burde ikke være veldig stort

I mitt hode burde jeg da hatt litt over 20% igjen ?
Eller er det slik at de siste prosentene er mer "seige" ?
#8
Lading / Lader til 80% - men får kun 9 streker
onsdag 10. juni 2015, klokken 20:57
Hei,

Har en Leaf 2015

Ser at ikveld når jeg har ladet bilen opp til 80% så får jeg kun opp 9 streker i carwings -  har alltid opplevd tidligere at 80% tilsvarer  10 batteri streker.

Dobbeltsjekket ved å sjekke bilen også, batteriprosent i dash viser 79% - men kun 9 av 12 barer. Noe som skulle tilsi at den ikke er 80% oppladet


Noen  som har opplevd lignende eller har en forklaring??
#9
Hei,

Vurderer å kjøre Skien - Hamar  totalt 26mil med min Leaf. Dette vil bli den første turen hvor jeg kjører ett så langt strekk "i ett" og er avhengig av å bruke hurtigladere. Jeg har en fossilbil som egentlig har vært tiltenkt dette formålet - men hadde jo vært gøy å klart turen elektrisk :)

Har brukt Greenrace til å beregne ruten - har satt bilens kapasitet til 20kWh og tilbehør brukt til 2kW - dette er nok noe pessimistisk - men liker å regne med litt slakk.

Jeg tenker å legge opp ruten slik:

Skien - Drammen(over Siljan) - 91km  rundt 20% batteri igjen
Lade til 80-90% på Marienlyst

Drammen - Alnabru/Furuset - 55km - 30%-40% batteri igjen
Lade på Alnabru eller Furuset til 80-90%

Alnabru/Furuset - Minnesund - 68km - 20-30% igjen
Lade på Minnesund til 80%

Minnesund-Hamar som er ca. 55km burde da gå greit.
Høres dette fornuftig ut?
Hvordan pleier bruken av stasjonene være ? er det endel i kø blir det fort mye venting.. noen tidspunkter på dagen som er bedre å reise enn andre?

Tenker å basere meg på å bruke samme stasjoner på returen også - men er da avhengig av å lade ~100% i Drammen for å komme meg hjem - hvis ikke laderen på Grelland er operativ(denne er vel i feil kjøreretning også) evt. kjøre  E18 hjem og lade i Tønsberg.

#10
Hei,

Får en  Leaf v2 m/ 3.3 kW levert de nærmereste dagene  - og funderer fælt på hvilke ekstra ladeløsninger jeg skal gå for.

Med Leaf vil vi ha 2 biler , en EL og en fossil - Leaf'en vil bli bilen som blir hovedbil - og fosilbilen vil bli brukt der Leafen ikke strekker til, anslår 10-20% av all kjøring.(Håper minst mulig)
Når ELBil med rekkevidde på +/-30 mil blir tilgjenglig til en fornuftig pris så forsvinner nok fosillbilen også - blir da helelektrisk.



Føler den medfølgende 10A laderen blir litt lite - og vil gjerne ha mulighet til å lade på 16A både hjemme og på farten.
Samtidig prøver jeg også og se litt fremover i tid

Strømopplegg hjemme er i dag 1fase IT nett med 50A sikring - det ligger klart for å koble opp 3fase i fremtiden.
Pr i dag har jeg ingen dedikert 16A kurs, men ser for meg å få satt opp en 32A kurs.

Etter å søkt vel å lenge så har jeg kommet frem til disse 2 alternativene:


1.
* Kjøpe en 32A keba boks med type 2 uttak - for lading hjemme
* Mode 3 kabel type 2 til type 1 for 16A lading fra Keba boks og i farta
* Bruke med følgende 10A nissan kabel der type 2 ikke er tilgjenglig enda.

+ En løsning for fremtiden da Type 2 blir "standard" etter det jeg har hørt.

- Kan ikke lade på 16A fra Schuko & CEE kontakter(må bruke 10A nissan kabel)
-Pris : Ca. 10 000,- uten montering av hjemmelader


2.
* Sette opp ett CEE stikk hjemme
* Kjøpe en Type 1 16A lader med Cee kontakt og kjøpe en Schuko overgang
* Kjøpe mode 3 type 2 til Type 1 lader

+ kan lade med 16A "overalt"
+ Pris: +/- 7000

- 16A laderen kan kun benyttes for Type 1 biler - kan bli overflødig ettersom Type 2 kontakter popper opp.
- 3 ladere og forholde seg til


Hva ville dere valgt? evt. andre forslag til en fornuftig pris?





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA