Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elbil-1

#1
i-Pace / Førerassistanse og sikkerhetsfunksjoner
tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:45
Er det noen som kan si hvilke fører assistanse og Sikkerhetssystemer Jaguar har på sin bil?

Har en Tesla men er ute og kjører med en Jaguar nå.

Så vidt jeg kan skjønne har den bare klassisk cruisekontroll og Lanedeparture warning.

Er det noe jeg intuitivt ikke klarer å slå på av flere Sikkerhetssystemer?
#2
Lading av Tesla / destination charger CC Hamar - fungerende?
lørdag 10. august 2019, klokken 19:03
Noen som vet om de laderne på CC hamar parkeringshuset fungerer og er i drift?

#3
Lading av Tesla / Lading lego house billund
lørdag 20. juli 2019, klokken 22:34
I parkeringshuset til lego house er det 10 stk clever type 2

10kr/time for parkering + betaling til clever.

Men, det er også et antall rød 400v/16A i phuset ( så hvertfall noen til venstre helt øverst ved nedfarten i hver etasje og en helt nederst til høyre for bommen ved utkjøringen. Rett ved p-plass) Sjekket ikke om det var strøm i dem.
#4
Lading av Tesla / Lading i århus DK - ikke på navi-kartet
fredag 19. juli 2019, klokken 23:45
Superladeren utenfor teslabutikken i århus
Kommer ikke frem på navi i bilen ?

Andre som også mangler den?

Den er synlig i appen til Ndili som viser tesla superchargere....



#5
Lading av Tesla / Destination charging clarion hotel Air, sola
torsdag 11. juli 2019, klokken 17:19
Hotellet har 2 destination chargers i p-kjelleren. + 6 type 2 ladere.

Type 2 laderne er merket med easypark betaling 20,- pr time

Teslaladerne er ikke merket.

Noen som vet om det er kostnadsfritt å lade på teslaladerne? (Må bare betale p-avgift evnt)

#6
Lading av Tesla / hjemmelading 32A
mandag 06. mai 2019, klokken 07:56
Kan noen oppsummere den praktiske forskjellen/fordelen med :
1. Tesla wall charger (eller annen ladestasjon)

2. 32A blå 3-fas sikret med 40A sikring og B-vern - Med fast UMC kabel tilkoblet. Tenker da på fast kabel som henger på veggen og ikke kobles til og fra vegg-kontakten hver dag, men står fast oppkoblet.

Hva gir en ladestasjon av ekstra features, sikkerhet eller annet i en slik situasjon?

Se bort fra pris og montasjekostnad - er ute etter om det ene eller det andre gir noen fordeler rent teknisk eller sikkerhetsmessig.



#7
Tesla / Tesla åpner SC i moss
tirsdag 02. april 2019, klokken 09:33
I følge moss avis 12.3 der det står:

Verkstedet skal ligge i Årvollveien 40, som tidligere har huset Meca Østfold. Overtakelsen av lokalene skjer i begynnelsen av neste uke og selskapet håper å være operative innen svært kort tid.
– Vi har ønske om å starte driften så fort som det lar seg gjøre etter at vi tar over lokalene og ber ydmykt om det er mulighet for å legge til rette for godkjenning og oppstart senest 1. april, skriver Dag Johansen i Tesla til Statens vegvesen.
Søknaden ble sendt 28. februar.
#8
Kjøpe elbil? / HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
mandag 18. mars 2019, klokken 08:21
Noen som kan hjelpe med å lage en liste på hvilke biler som har en aktiv kjøling/og varming - temperaturstyring av batteriet, slik at batteriet får best mulig forhold under lading og bruk og ikke ødelegges (for) raskt ?
#9
Lading av Tesla / Økt ladepris på SuC
fredag 18. januar 2019, klokken 17:07
Ser at pris pr kwh har økt fra 1,40 til 1,89 nå...
På navi i bilen.
#10
Kia Soul EV / Kia 4WD
torsdag 17. november 2016, klokken 08:12
i følge nettsiden til kia:

NY KONSEPTBIL MED E-4WD
Kia viser en ny og avansert konseptbil - med elektrisk 4WD!

​Bilen vises for første gang på Chicago Auto Show 12. februar, og er designet av Kias designstudio i California.
Konseptbilen er beregnet for kunder som ønsker en aktiv livsstil.

Foreløpig er det sluppet lite informasjon, og flere spesifikasjoner vil komme etterhvert.
#11
AC fleksilading / Lading på skarsnuten hotell i hemsedal
onsdag 24. februar 2016, klokken 22:49
De har kun 16a shuko

1 kontakt i lav utelys-lysstolpe helt til høyre for inngang
Men også en stk shuko dobbel stikk inne i hjørnet til høyre for inngangspartiet

Testet begge og det funket å lade på 16a i mange timer uten varmgang.

#12
Kia Soul EV / Soul vil ikke starte - "press break-pedal to start"
søndag 07. februar 2016, klokken 17:57
Så ville ikke bilen starte, bare meldingen "Press break-pedal to start" på instrumentpanelet, sammen med gul bil med nøkkelsymbol.

Nøkkelen åpner og låser bilen greitt, så nøkkelen virker tydeligvis.

Noen som har opplevd det samme?  What to do?
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye Fortum hurtigladere i Halden
torsdag 28. januar 2016, klokken 14:59
Montørene driver og monterer opp 2x hurtigladere med chademo og ccs.
+ 2 stolper med 22KW? AC

Kan fortum bekrefte når disse er planlagt i drift?
#14
Har en slik kabel ekstra som selges til høystbydende.

Kabelen er ny og ubrukt. Passer Soul og Leaf

Kabelen er 16A - så den passer best til en Leaf med 3,6KW standard lader, så du kan lade på alle type 2 ladestolper.

#15
Kia Soul EV / import av ladestasjoner i Kia sin GPS?
fredag 01. januar 2016, klokken 10:32
noen som vet om dette kan gjøres?

Filene ligger her: http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler

#16
Kia Soul EV / bytte lyspærer
tirsdag 24. november 2015, klokken 09:54
er det noen som har klart å bytte alle fire fjern- og nærlyspærene forran på bilen, UTEN å demontere lyktene eller andre ting i motorrommet?


spesielt den på ytterste side ved batteriet er helt umulig å komme til uten å ha små barnefingre..

Hjertesukk; hvorfor skal alle bilmodeller leveres med så utrolig trange plasser for lyspærer....

#17
Ladeplasser og ladekabler / Den store fremtidsladetråden!
tirsdag 17. november 2015, klokken 23:35
HVa vil fremtiden bringe av ladeløsninger, energi, batteriteknologi m.m.

Sitat fra annen tråd som delvis flyttes hit:

"jeg snakker ikke om den "fremtiden" vi kan se for oss nå - men ved å se litt i "glasskula" så TROR JEG at vi vil se en dramatisk endring av både lademønster og infrastruktur i de neste 5-10-15 årene.

ikke sikkert alt slår til, men noe av det jeg TROR vil være realiteter:
(og kanskje ikke lurt å være så bastant som enkelte her - IBM sa i sin tid at det bare var bruk for 2 datamaskiner i verden...)

fakta: Norge "flommer over" av strøm allerede i dag - 5% økning vil dekke all transport i norge viser undersøkelsene.

- Jeg TROR derfor det vil være bortkastet i norge å bruke strømmen til å lage hydrogen som så skal lage strøm i bilen igjen. Hydrogen vil vi eksportere til land uten god og utslippsfri strøm produsert lokalt.

Kanskje følgende scenario vil skje eller deler av det:
- Strøm blir en konkurransevare på lik linje med drivstoff i dag
- Ladestasjoner lik dagens bensinstasjoner - de erstattes av store ved hovedfartsårene, mindre utenfor, som i dag.
- Store ladestasjoner med 20-30-40-50 ladepistoler, plass til både lastebiler og personbiler
- Batterier som gjør at vi kan kjøre 1000+ km både med personbiler og lastebiler, eller bare lade en gang i uka for de som vil det og kjører kort. (Dagens biler har jo 100L tank og kjører lett 1000km, selv om de fleste klarer seg med 20L tank og fylle en gang om dagen..) Skal jeg på ferie så kan jeg velge å stoppe på veien og fylle på "tilbud" eller ikke.
- Ladetider som er maks 10-15 min på småbiler og 30-40 min på store lastebiler med 1000kw batteri. Ladere på 200-500KW på biler og høyspentlading på lastebiler.
- Automatisk ladepistol - kjør inntil, bilen starter å lade. Eller induksjonslading etc.
- "tilbud" på full "tank" - strøm er konkurransevare - kom innom og kjøpe en burger, få full tank på kjøpet - 20% rabatt på søndager etc etc.
- "gratis saktelading" - 22-43kw-50kw på butikken - de som ikke har en slik lader vil ikke få kunder - går konkurs.
- effektavgift blir borte - utbygging av nettet og/eller battericontainere (Gjøres alt i dag) med et par MW kapasitet på de store stasjonene vil glatte ut effekttoppene.


etc. etc.

mange scenarier som kan bli realitet - teknologi blir billigere og billigere og forskningen går raskt på dette feltet."
#18
Kjøretips / Regenerering eller ikke
torsdag 12. mars 2015, klokken 13:48
Noen tanker etter et par uker som elbillist (kia)

Kia har 2 modus - D med normal regenerering når man slipper gassen og B med hardere regenerering.

Jeg tror det faktisk kunne vært spart ennå mer energi ved å heller ha D modus til å gå i nøytral/fri når man slapp gassen og B som dagens D modus.

Ved å frikoble motoren når man slipper gassen kunne man "seile" inn mot kryss og nedover bakker heller enn å bremse/regenerere.

Egen erfaring med dette på feks motorvei viser at jeg kommer lenger/sparer mer energi ved å frikoble heller enn å regenerere når jeg ikke trenger bremseeffekten.

Regenerering kunne ha slått inn når man tråkket på bremsen i D modus.

Andre med samme erfaring?
#19
har en type 2 til type 1, 16A ladekabel til overs.

Passer godt til f.eks. trilling / leaf med en 3,2KW lader ombord.

Noen bud?
#20
Ladeplasser og ladekabler / ladestasjon lærdal/sogndal
søndag 15. februar 2015, klokken 11:08
I lærdal og sogndal er det ikke noe annet enn sakteladingsmuligheter (10/16A)

Lærdal Energi har planer om hurtiglading i lærdal (Håbakken og kanskje også i sentrum) i løpet av året.

Så når den er på plass, er det mulig å kjøre med Leaf etc. fra Hemsedal - Førde. (hurtigladestasjon på Ski og Vassenden)

Da er det mulig å komme seg mellom øst/vest den veien.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA