Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hsa77

#1
Zoe / Jekk til zoe
mandag 23. april 2018, klokken 09:37
Nå som jeg har fått klonesensorer på sommer/vinterhjul har jeg tenkt til å bytte hjul selv. ZOE leveres som kjent uten jekk, er det noen her som kan anbefale en rimelig jekk som passer bra til ZOE? Trenger vel også et verktøy for å skru av hjulboltene, noen som kjenner dimensjonene? Jula/Biltema er vel stedet for slikt antar jeg.
#2
Zoe / Erfaringer Nofuel 6.2kw 3fase ladestasjon
mandag 12. mars 2018, klokken 13:46
Nofuel selger en ladeløsning for ZOE som er på 6.2kw. Ladestasjonen krever 3fas 16A IT og vil da gi 9A 3fas TN ut. Dette er vel den rimeligste oppgradering av ladeløsningen man kan kjøpe fiks ferdig som en pakke, det hadde derfor vært greit å høre om det er noen her som har prøvd den og hvilke erfaringer dere har.

Jeg lurer først og fremst på hvor mye raskere  bilen faktisk lader på 3×9A i forhold til 1×16A. ZOE har jo som kjent ganske store reaktive tap, lav ladestrøm gir da svært sakte lading. Dersom noen her har mulighet til å sjekke "DC-Currentpower" med CanZE på 3×9A lading hadde det vært topp! Er selvfølgelig mest interessert i tall for "R" motor, men det er  jo også fint å få frem tall for "Q" motor.
#4
Zoe / Iskaldt!
torsdag 01. mars 2018, klokken 05:57
I dag var det -21 grader da jeg satt meg i bilen litt etter kl 04. Bilen ble satt på lading med ca 50% soc i går kl 19, da var det vel ca -15. Da jeg startet hadde den kun ladet til 65%, enten så har ladefarta blitt strupet fullstendig pga kulden eller så har den brukt masse strøm på forvarming? Bilen var på ingen måte varm, men det var litt lunk i den og isfrie ruter.

På vei til jobb varierte temperaturen mellom -27 grader og den steg til rene sydentemperatur på -18 vel fremme. Varmepumpa ga INGEN varme i det hele tatt og bilen var iskald! Det er imidlertid veldig økonomisk, bilen brukte kun 0,5kwh til oppvarming på en snau times kjøring - det er vel omtrent det som går med til varmesetene...

ZOE er altså ikke laget for sibirkulde! Min erfaring så langt er at inntil -10 grader fungerer varmepuma bra, ned til -15 går det på ett vis, er det under -15 er ZOE iskald!

For å ta med en positiv ting til slutt, bilen må ha forvarmet batteriet. Jeg hadde regen på 17kw da jeg slapp gasspedalen fra første stund. Forbruket på turen var normalt, jeg brukte ca 40% av batterikapasiteten og guessometeret sank fra 128km ved start til 57km vel fremme etter å ha kjørt 68km.

Nå er det bare å glede seg til å starte på hjemturen, bånntæla bil som mangler ca 5-10kwh for å rekke helt hjem....
#5
ID. Buzz / ID Buzz på Fully Charged
lørdag 17. februar 2018, klokken 17:03
I siste episode av Fully Charged har de fått prøvekjørt ID Buzz:
https://youtu.be/TQut6ks3nSY
#6
Zoe / CanZE og ZOE R40
søndag 17. desember 2017, klokken 16:51
Har koblet opp CanZE mot min nye ZOE med 41kwh batteri. Får opp en del data, men alt som har med batteriet å gjøre er helt på jordet! I innstillingene kan jeg velge mellom, Q210, R240, Q90 og R90 - ingen av disse ser ut til å virke - er ikke CanZE oppdatert til å takle 41kwh batteri, eller finnes det en løsning?
#7
Zoe / Hamar-Grimstad-Hamar
fredag 31. juli 2015, klokken 09:52
Unga skal hentes etter aleneferie hos besteforeldre i Grimstad. Jeg tar utfordringen og kjører ZOE!

For å komme kommentarer fra enkelte forumbrukere i forkjøpet; turen hadde gått raskere med en bil med ekte hurtuglading, f.eks en blå USA importert 2012 Leaf....

Jeg tyvstartet turen etter jobb på Eidsvoll i går kveld/natt og kjørte til hotell Olavsgaard (Lillestrøm). Nå skulle jeg postet et innlegg om at jeg nøt hotellfrokost mens bilen toppladet på Møller Bil; men slik gikk det jo dessverre ikke! 22kw på Møller var ute av drift, shit happens tenkte jeg og ringte Foetum for å melde feil, fikk da vite at det hadde vært slik en stund!!!! Hva er vitsen med nettside med "sanntidsinfo" dersom kjente feil ikke blir vist? Skjerpings Fortum, dette er for dårlig.

Sitter nå og lade på McD Furuset for å komme tilbake til opprinnelig ladeplan...

Poster innlegg på hvert ladestopp, forhåpentligvis var dette dagens eneste gruff...
#8
Zoe / Forbruk/rekkevidde ZOE R240
fredag 15. mai 2015, klokken 11:48
Etterhvert som det kommer flere ZOE med ny motor (R240) på veien hadde det vært interessant å sammenligne forbruk og rekkevidde.

Jeg har bare hatt bilen i ei uke, så jeg har ikke rare datagrunnlaget ennå.

Jeg har kjørt to ganger Hamar-Eidsvoll. Mye motorvei med 100/110. Stilt CC på 90. Utetemperatur på 5-10 grader, forvarmet bil fra Hamar, kald fra Eidsvoll. Gjennomsnittet på disse turene ble 15,8kwh/100 km, noe som gir en teoretisk rekkevidde på ca 145km.

I går kjøre jeg meg en tur på 100 km på landevei med 60 til 80 fartsgrense, fulgte fartsgrense med lett høyrefot  og det gav meg et forbruk på 14,1 kwh/100 km. Nå anslår bilen at jeg kan kjøre 153km på fullt batteri.  :)
#9
Zoe / Kjøpe ny eller gammel motor?
søndag 22. mars 2015, klokken 09:42
Jeg vurderer å kjøpe meg en Zoe. Selger kan levere bil både med gammel og ny motor, hva skal jeg velge?

Fordel ny motor:

  • Lenger rekkevidde. For meg som innimellom er avhengig av å kjøre 2*70km med begrenset lademulighet kan den ekstra rekkevidden være forskjell på å slippe å hurtiglade eller ikke.
  • 5 års fri tilgang til Fortums ladere
  • Zaptec kladd inkludert

Fordel gammel motor:

  • 10.000 kr billigere, men dersom jeg vil ha Zaptec-kladden må jeg betale den selv og da blir den dyrere...
  • 43kw lading

Jeg heller vel mest mot å gå for den nye motoren. Hvor mye praktisk forskjell er det egentlig på 43kw kontra 22kw. I teorien vil det ta dobbelt så lang tid å lade, men er det sånn i praksis? Jeg har prøvd å hurtiglade demobilen til bilforhandleren en del ganger, virker som om reell ladefart ligger på 30-35kw - er det noen som har andre erfaringer?

mvh

Håkon
#10
Zoe / DAB-radio
søndag 11. januar 2015, klokken 13:50
Var hos forhandler og kikket på Zoe her om dagen, flott bil, men den har jo ikke DAB-radio :o! Uaktuelt å kjøpe ny bil som ikke vil ha fungerende radio om 2 år...

Er det noen her som har erfaring med å montere DAB-adapter i ZOE? Aller helst fullstendig skjult montering hvor bilens knapper brukes for å betjene utstyret.

Håkon
#11
Kjøpe elbil? / 135km - er det mulig?
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:11
Jeg pendler 135km hver dag (Hamar-Eidsvoll) og vurderer å kjøpe meg elbil. Budsjettet strekker ikke til en Tesla, kan tenke meg å bruke rundt 250.000kr. Jeg har dessverre ikke mulighet til å lade på jobb, lademuligheten består i å hurtiglade på Minnesund på vei hjem, men det er jo noe jeg vil slippe å gjøre hver dag. Kommer til å beholde fossilbilen og ser for meg å bruke den på de tøffeste vinterdagene. Finnes det en bil på det norske markedet som kan klare denne utfordringen, eller blir det for tøft?

Håkon
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA