Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - geirgp

#1
Model 3 / Oversikt over Superchargere med CCS -tråden
tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:05
Vi tenker oss på Europaferie med nybilen i sommer, men jeg ser at feriemålet Kroatia fortsatt mangler Supercharger med CCS.

Tesla er godt igang med å installere CCS plugger på laderne og det er ennå et par måneder igjen før sommeren, så forhåpentligvis går det i boks. Dessverre kan jeg ikke finne info om hvilke superchargere som er tilpasset Model 3 / CCS på tesla.com, tenkte derfor at det kunne være greit å samle info om dette i en tråd.




Alternative kart for med Supercharcer/CCS:

https://ccs-map.eu/
Kart over CCS ladere i Europa. Fargene betyr:
- RØD - Tesla Supercharger
- MØRK GRØNN - "Rask" lader (Ionity?)
- GRØNN - "Vanlig" (50-100kW?)
- GUL - "Vanlig", ikke åpen 24/7




Noen som vet om andre kart/kilder?
#2
Model 3 / Trekke chip + antenne ut av nøkkelkortet
mandag 21. januar 2019, klokken 22:43
Legg nøkkelkortet i skål med aceton og vent en times times tid så får man skilt rfid-chip med antenne fra plastkortet.


https://www.youtube.com/watch?v=ZfyiYCmU1_8

Bare å vente på oppfinnsomme erstatninger for plastikkortet nå!
#3
Model 3 / Statistikk på bestilling, oppringing, leveranse, etc
torsdag 10. januar 2019, klokken 22:48
Kort fortalt: Fyll ut dette skjemaet:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdYGhPhbgVp5QtwZUUK8H_IJRuopOLbCJymx0Rqpb--seni9g/viewform?usp=sf_link

..dersom du vil bidra til statistikk om model 3 bestilling; datoer, konfigurasjonsvalg, vinterhjultilbud/etc etter oppringing fra Tesla, forespeilet leveranse, etc.


Svarene er selvsagt anonyme, men også åpent tilgjengelige både grafisk (google's "analytics" for forms) og rådata i google sheets.

Merk: du må være innlogget med google konto for å fylle ut skjemaet, dette for å unngå flere enn 1 svar per person, og mulighet for å endre svar i etterkant (eks hvis man endre konfigurasjon, eller man ikke har blitt ringt, men så blir ringt).

Samtidig er epost-adresse innsamling skrudd av, så det er likevel anonymt. Kun google som vet hvem som har fylt ut hva.

Se alle (anonyme) svar her:
Grafisk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdYGhPhbgVp5QtwZUUK8H_IJRuopOLbCJymx0Rqpb--seni9g/viewanalytics
"Excel": https://docs.google.com/spreadsheets/d/1R0HcrcO0jj33odrCGPnSbdaCmUhmx0xvB4nE3_0h0QM/edit?usp=sharing

Denne posten vil oppdateres etterhvert som folk registrerer sine data

Status per 20.01.2019 21:18 (data hentet fra linkene over)


Bil

  • 11.3% - Performance
  • 88.7% - Long Range
Fargevalg

  • 28.7% - Midnight Silver Metallic
  • 27.2% - Solid Black
  • 20.0% - Deep Blue Metallic
  • 12.8% - Pearl White Multi-Coat
  • 11.3% - Red Multi-Coat
Felger

  • 18" - 57.4%
  • 19" - 31.3%
  • 20" - 11.3%
Interiør

  • 85.6% - Helsvart
  • 14.4% - Svart/hvitt
Auto Pilot

  • 25.6% - Nei
  • 71.3% - EAP
  • 3.1% - FSD

Oppringt av Tesla: 46.7%

Levering

  • 83.5% har blitt forespeilet levering i mars
  • 16.5% i februar
  • De siste 2% fikk ikke noe info om levering da de ble ringt

Av de som har blitt oppringt er Lillestrøm/Drammen veldig godt representert som leveringssted, men det er slengere stort sett over hele landet fra Tromsø og Trondheim til Kristiansand, samt Bergen/Stavanger i vest.

Performance

  • 1 person har fått beskjed om at 18" vinterhjul ikke vil passe.
  • 4 stk har bestilt 18" vinterhjul hvorav 2 fikk bekreftet at disse ville passe (ikke et tema ved de 2 andre).

PS! Husk å gå tilbake og endre skjemaet hvis du først blir oppringt av Tesla ang TM3 bestilling etter at du registrerte dine data.

Endringer

  • 17.01.2019 - la til spørsmål om VIN tildeling
#4
Agder elbilforening / Lading i Farsund
onsdag 10. mai 2017, klokken 00:08
Noen som vet om lademuligheter i Farsund? Fortrinnsvis så nær båthavna v/fjordhotellet som mulig. Sendte epost til kommunen for noen uker siden og fins visstnok ingen kommunale parkeringsplasser med lademulighet. Offisielt iallfall.

Jeg skal på helgetur og har lyst å kjøre B-klassen og la den gamle Forden stå parkert, men B-klassen har bare har rekkevidde til èn vei, må lade for å komme hjem.. 

Tips?

#5
Lading av Tesla / Type2 kabel med knapp for åpne Tesla ladeluke
lørdag 11. mars 2017, klokken 01:18
Fins dette?
#6
Lading av Tesla / Lading utenfor Norge
onsdag 28. januar 2015, klokken 16:11
Ser at på baksiden av TMS ladekabelen står det kun IT-nett (Norway). Betyr det at man må bruke Type 2 eller SC i utlandet, alternativt få seg "normal" TMS lader for TN-nett når man skal feriere i resten av Europa?
#7
Lading av Tesla / Hva er Battery Current?
lørdag 24. januar 2015, klokken 10:31
Fikk opp VisibleTesla igår og har merket meg følgende som står på "Charge" -fanen når bilen lader på schukoen hjemme som jeg har begrensent til 10A:

Current: 10 Amps
Charge rate: 9,3 km/t
Pilot Current: 13 Amps
Battery Current: 4,8 Amps
Charge Power: 2kW


Noen som vet hva Battery Current er og hvorfor den viser lavere enn 10A? Får jeg full effekt når jeg lader? Har stått slik i hele natt når den har ladet (var på 5,0 Amps da jeg la meg)
#8
Jeg må oppgradere anlegget hjemme da hovedsikringen nå er for liten uansett. Har sansynligvis mulighet til å bygge om til 400V anlegg, men ser att Tesla sin elektriker-veiledning henviser til 16A rødt vegguttak som gir 11kW. 

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Bilen min har dobbeltlader og skulle derfor greie 22kW. Jeg synes derfor det er rart at Tesla anbefaler installasjon av 16A uttak - betyr det at man ikke greier å utnytte mer enn 16A selv om man har dobbeltlader?

På den andre siden antyder lade-kalkulatoren at man kan lade med 400/32 og rødt adapter: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Noen som har peiling? Dersom 400/16 er maks kommer jeg sansynligvis til å gå for 230/32 istedet og slippe ombygging av hele skapet til 400V..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA