Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - saphran

#1
Model 3 / Pris på bytte av frontrute
fredag 10. november 2023, klokken 00:01
Om man må bytte frontrute på en Model 3 (2021 facelift) pga slitasje (ikke forsikringssak mao), hva ligger dette på for en Model 3 hos ulike leverandører?

Sist jeg måtte betale for et ruteskift var på en 2014 Model S og den var ikke så ille (11-13000 om jeg ikke husker feil), men Model 3?
#2
Tesla / Service nå når årlig service ikke er en greie
fredag 06. oktober 2023, klokken 19:00
Før når det var et fast serviceintervall/årlig service følte man en viss trygghet for at ting i det minste ble sjekket og eventuelle feil rettet på den årlige servicen. Våre to biler brukes flittig og kjører tidvis på litt røff hyttevei så etter henholdsvis 2,5 og 1,5 år siden de ble levert tenker jeg det hadde vært greit å ta dem inn for en sjekk før vinteren. Jeg har hatt dem inne for smøring av bremser forrige vinter så kanskje Tesla da tar en titt på hjuloppheng/slitedeler osv når de er inne til noe slikt uansett (?), men hva er erafringene til dere andre der ute? Jeg betaler gjerne for en "årlig service" istedenfor å vente til bilen selv oppdager behovet (!?) eller verre; jeg oppdager det og blir stående med skjegget i postkassen...men d amå jeg gjerne finne på min egen servicebestilling (tilstandskontroll?)?
#3
bZ4 / Kanselleringspris?
fredag 02. desember 2022, klokken 09:39
En bekjent har inen en bestilling av bZ4, men ønsker nå helst å avbestille pga den dårlige rekkevidden. Han får til svar at det skal la seg gjøre lett...men om det koster noe og isåfall hva har vært verre å få beksjed om. De sier han må bare sende inn avbestilling, men han må jo nesten vite eventuell kostnad for det før han tar den avgjørelsen. Er det noen her som har avbestilt/fått vite hva det innebærer?
#4
Model Y / Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
torsdag 15. september 2022, klokken 12:11
Hengerfeste har stått som ikke på lager i veeeldig lang tid...Er det noen som har hørt hva som skjer der, får de det inn igjen snart eller er det egentlig slutt på det for en lengre periode nå?
#5
Model Y / Skvulpelyder
fredag 17. juni 2022, klokken 00:25
Ved lav hastighet og kjøring i helning/over humper har jeg ganske mye skvulpelyder et eller annet sted foran førerplassen...

Jeg tenkte  det kunne være fra vindusspylervæsketanken, at den var halvfull og fikk fart på innholdet sitt...men har aldri vært borti samme lyd på andre biler (har ikke liggende noe i frunken...).

Er det noen andre som har liknende og vet hva det går i?
#6
Model 3 / Knakkelyder fra dørhengsler ved lukking
mandag 16. mai 2022, klokken 20:58
Hadde samlet seg opp en del mindre irritasjonsmomenter i vinter og nå nærmer servicetimen seg (1,5 mnd siden bestilt...); piping/høysusing fra vifte, knakking fra dørene når de lukkes - og at bakluken ofte stopper halvveis...

Nå som servicetimen faktisk nærmer seg har selvfølgelig bakluken begynt å oppføre seg og viftesusen er ikke unormal lenger. Det er kanskje varmen som hjelper på der det mangler smurning etc...MEN knakkingen i fordørene er like markant. Å gå på service bare for å sjekke ut det virker litt drøyt dog så la meg spørre her;

Har noen her hatt slike knakkelyder fra dørhengslene - og isåfall måtte noe justeres/byttes på døren eller ble de bare smurt? I sistnevnte tilfelle kan jeg gjerne bare smørre dem selv (tips om type smurning?)?
#7
Model Y / Problem med kansellering/refund?
søndag 11. juli 2021, klokken 00:35
Jeg er sikkert ikke alene i å ønske å kansellere nå som ordren ble fremskutt pga leveranse fra Kina...Men refund gir nå konsekvent feil på tilbakebetalingsmetode hos meg (selv om den opprinnelig var knyttet til korrekt kort som jo ble brukt til reservasjonen).

Noen andre som har vært borti samme problem? Er det deliveryNO-adressen som må kontaktes for hjelp?
#8
Tok imot en ny Model 3 i går og ble litt distrahert oppi den kontaktløse ordningen (ingen til stede annet enn via SMS!) da førerdøren hadde en skade jeg måtte få rapportert (tenkte før jeg sa ja til å ha mottatt den, men det var ikke så lett..).

Har 19" performance-sommerdekk, men bestilte med 18" vinterdekk - og ser nå at det ikke er mutre eller senterkopper til dem. Er ikke det normalt med? Har sendt en melding til Tesla om det, men om noen andre lurer i fremtiden og kan det jo være greit å ha et svar her og, kjappere og kanskje :-O
#9
Model S 2013 - 2022 / Reduced power steering
fredag 15. januar 2021, klokken 11:09
Min 2013-model S begynte for en måneds tid siden å flashe "Reduced power steering" ett sekund avogtil...

Jeg hadde akkurat oppdatert softwaren til 2020.48.12.1, men om det er relatert til det vet jeg jo ikke(?).

Ved to anledninger har imidlertid advarselen blitt stående og servoen falt ut permant, dvs helt til jeg tar en power off, da er problemet vekke igjen etter power on.

På amerikanske forum virker det nærmest som om dette er et kjent softwareproblem som har eksistert i lang tid, men uansett om det er software eller om det trigges av en fysisk feil et sted så er det jo potensielt farlig, sist gang det skjedde mistet jeg servoen i en sving og fikk det ganske travelt med å vri rattet...

Er det noen som har vært borti dette og vil dele erfaringene? Måtte dere reparere noe til en dyr penge, eller ble det løst med software/rekonfigurering?
#10
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med erstattet batteri
torsdag 26. november 2020, klokken 11:34
Min 2013 Model S skal nå få nytt 85 KWh batteri (antar jeg). Bilen er inne for en årsservice og jeg så at Tesla hadde valgt å legge inn at de skulle gjøre utbedringer på batteriet, uten at jeg visste hvorfor (har ikke merket noen problemer selv, rekkevidden har de siste 5 årene bare falt fra 380 til 373 km). Den utbedringen fikk jeg imidlertid beskjed om at de fikk problemer med, og d ehar nå bestemt seg for å byttebatteriet - på garantien.

Det er jo greit for meg med ny ("ny"?) pakke, men gjør meg jo og litt spent på om jeg da vil få igjen en bil med bedre rekkevidde, og jeg tenkte jeg sikkert kunne finne erfaringer om det her, men har ikke funnet noe. Jeg mener tidliger eå ha lest at når man bytter batteri på garanti så er man ikke garantert at det er et helt nytt batteri? Og hva skjer eventuelt med garantien, fornyes den med nye 8 år - eller bare en kortere? 85 KWh-pakken produseres jo ikke lenger vel så kan det være de putter inn en annen pakke?
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Etter OnStar
torsdag 09. januar 2020, klokken 15:06
OnStar skal jo slukke lyset 31. des i år  :-\ - og det synes som om ingenting er tenkt å erstatte denne for oss som har Ampera, bilene mister bare all denne funksjonaliteten. Er det noen som har hørt noe annet? Rimelig vilt isåfall å miste den biten etter så få år. >:( For min egen del er det først og fremst fjernstyring av varme samt sporing av bilen som er skikkelig viktig, men resten er jo kjekt og.

Hva gjør forhandlerne nå med bilene som selges nå - selges de med bare noen måneder med slik funksjonalitet, eller er det på plass et annet system i dem?

#12
I 2013 ble bompengene i Bergen doblet, og jeg bestemte meg for å bytte den ene av familiens bensinbiler i en Leaf. På den tiden var det mye skriverier om at det ikke var sikkert at det ville lønne seg så mye pga høyere verditap på elbiler, men jeg kunne ikke helt se at det kunen utlikne fordelene i mine kalkyler.

Kjøpte den ny parallellimportert fra EcoCar til 238000. Den ble solgt nå for 90 000 etter å ha kjørt 60 000, så verditapet på 6 år ble 148 000 kr, noe jeg vil tro hadde vært det samme ca med en bensinbil (hadde den blitt solgt bare 6 mnd tidligere kunne vi nok fått 130 for den så litt bratt fall på slutten der). Av verkstedsutgifter har det blitt totalt 26000 på de 6 årene (kun 3 års garanti pga europeisk bil). Også det vil jeg mene er likt eller lavere enn hva vi hadde hatt på bensinbilen.

På denne tiden har vi imidlertid spart ca 66000 i bompenger, og 64000 i drivstoff, så totalt har det lønnet seg ca 21000 per år i forhold til bensinbilen.

For de som overok leafen nå så er regnestykket litt det samme; bilen er nå ekstremt billig i forhold til standen den er i - og betaler seg selv (relativt sett, selv om den nå betaler litt bompenger) vil jeg tro med mindre noe dyrt ryker (som jo riktignok er en større fare for elbiler enda - og kanskje grunnen til at man ser veldig store dropp i verdien etter utløpt garantitid).
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Farging av skinnseter
mandag 22. juli 2019, klokken 09:15
Jeg har et lite felt i det ene baksetet som har blitt misfarget (blitt nesten hvitt), er det noen som har fått reparert/funnet farger som matcher de grå skinnsetene?

Har funnet en del amerikanske skinnfargesider på nettet, men ingen av dem har farger spesifikt til ampera e da...Antar jeg kan gå og få jobben gjort av et av de mange smart repair-selskapene på Kokstad her i Bergen, men tenkte jeg skulle se hva alternativene var først.
#14
Overtok en 2017-ampera e i går og prøver å få tilgang til den via MyOpel appen (korrekt app antar jeg...). Hva er korrekt fremgangsmåte egentlig?

Har registrert meg på MyOpel og lagt inn bilen der (VIN osv), men er det som hos Tesla at Opel må få registrert at jeg er ny eier av bilen før det lar seg gjøre å få kontakt med appen? Sendte for sikkerhets skyld notis via MyOpel om det til dem (fikk feriemelding tilbake dog, kun 1 kontaktperson?:-O ).

Keypass mens man er i bilen feiler under paringen (kommer opp på bilens skjerm at keypass ble avbrutt første gangen, men ved neste forsøk kommer ingen slik feilmelding der lenger). Forstår det slik dog at keypass ikke er nødvendig for alt, så jeg skal kunne få kontakt også uten keypass?
#15
BMW i3 / Spansk i3 uten varmepumpe
mandag 08. juli 2019, klokken 14:34
Har fått tilbud om å kjøpe en Charged i3 importert fra Spania. Den er meget pen - har skinnseter, navigasjon, parkeringsassistent, LEDlys og komfortpakke - men altså ikke varmepumpe....

Noen som har erfaring med slike i3-er, er det noen spesielle ulemper (telemetrien virker f.eks antar jeg...ikke dobbeltsjekket) utenom da eventuelt Litt/mye(?) begrenset kjørelengde på vinterstid?
#16
Model S 2013 - 2022 / Fare for batteriet at AC-gassen er vekke?
tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:19
Såvidt jeg forstår brukes samme AC-gass for å avkjøle både kabin og batteriet, men det virker ikke som om Tesla anser reperasjonen av AC-anlegget som kritisk...de har bare deaktivert AC-valget og venter med reperasjonen (normalt sett i Bergen hadde det ikke vært så ille, men sommerheten vi har nå gjør det ganske ubehagelig, men greit nok). -Er det noen som vet om det er fordi batteri-systemet da har en mekanisme for å beholde sin del og heller stenge av forbindelsen med kabinsystemet? Hvis batteriet ikke fikk kjølingen det trengte ville det vel produsert alvorlige alarmer og struping av effektuttaket, eller?
#17
Elektriske utfordringer / Dyrt varmeelement
tirsdag 21. november 2017, klokken 08:28
Lite varme fra luftanlegget i en Leaf 2013-modell. Autocenteret i Bergen konkluderte med at varmeelementet må skiftes - og det til en pris av 26000 kr....Bilen ble kjøpt hos Ecocar så de mente det var en reklamasjonsak hos dem...men allikevel, at et varmeelement skal koste like mye som 10% (++) av bilen virker ganske heftig. Er det noen andre som har funnet bedre løsninger enn det?
#18
Model S 2013 - 2022 / Reparasjon/utskiftning av trekk ved setebelte
torsdag 08. desember 2016, klokken 14:35
Flere som har opplevd at kanten på "tak"-trekket nede ved setebeltet på førersiden blir slitt, og fått det utbedret?

Overså denne skaden på bilen når jeg kjøpte den brukt nylig, og den irriterer stort nå :(: ser ut til at tidligere eier har strøket så ofte borti denne kanten at den har blitt hull på.

Ser jo ut til at dette er et eget deksel bare for setebeltet, så det lar seg gjerne gjøre å skifte den ut uten alt for stort arbeid/kost?
#19
Tesla / Gammeldags servicebestilling
onsdag 30. november 2016, klokken 08:53
Nettopp overtatt en Tesla S85 fra 11.2013 og etter en lengre tur noterte jeg meg en del ting jeg vil ha service på...(ser at mange av dem er gjengangere for Tesla, som during i ratt, klukkelyd m.m).

Umiddelbart må jeg si jeg er overrasket over at Tesla, med alle de nyvinningene og online-funksjonene de har laget for bilen, ikke har bygget inn en enkel service-bestilling rett i konsollet på bilen som jeg kan se(?).

Det hadde jo vært supert å bare kunne beskrive dette mens man satt der og sende av gårde serviceforespurselen med det samme! De kunne sågar tatt steget videre og latt bilen guide deg gjennom en feilsøking/FAQ der og da - MED data fra bilens systemer tatt hensyn til!:-) Var det kritisk kunne det vært en nødfunksjon rett i brukergrensesnittet som lot en komme online for en feilanalyse eller bestilling av veihjelp.

Anyway - mitt nærmeste verksted er da Tesla Kokstad, og neste overraskelse er at Tesla ikke har lagt inn at man kan bestille time og rapportere problemene via My Tesla, eller i det minste har tilgjengelig e-postadresser. Man *må* benytte telefon(?). Jeg synes det er veldig greit å kunne beskrive ting skiftlig, da husker man alt - og har problembeskrivelsen dokumentert for både seg selv og verksted.

#20
Jeg håper BMW starter en trend når de nå tilbyr oppgradering av batteriet til i3. Hvis mange nok kunder uttrykker tanken om at i valget av elbil vil oppgraderingsmulighet være mye verdt (med hensyn til videresalgsverdi spesielt), blir gjerne incentivet stort nok for Nissan m.fl. for å tilby det samme(?)

Å betale ekstra for 250 km-utgaven av en Leaf nå, bare for å se den dukke opp med 400 km rekkevidde om 1-2 år føles bare som å plassere skjegget godt ned i postkassen. En oppgradering alla i3 til mine to 2013/14-modeller dog hadde jeg gladelig betalt for.

Temaet blir gjerne mindre aktuelt når rekkevidden har nådd en viss grense, færre vil føle behov for å oppgradere til mer rekkevidde når de allerede har 500 km f.eks...men da er det gjerne økt ladehastighet som er neste oppgradering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA