Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - saphran

Sider: [1]
1
Elbil og økonomi / Leaf - økonomisk oppsummering etter 6 års eierskap
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 11:58 »
I 2013 ble bompengene i Bergen doblet, og jeg bestemte meg for å bytte den ene av familiens bensinbiler i en Leaf. På den tiden var det mye skriverier om at det ikke var sikkert at det ville lønne seg så mye pga høyere verditap på elbiler, men jeg kunne ikke helt se at det kunen utlikne fordelene i mine kalkyler.

Kjøpte den ny parallellimportert fra EcoCar til 238000. Den ble solgt nå for 90 000 etter å ha kjørt 60 000, så verditapet på 6 år ble 148 000 kr, noe jeg vil tro hadde vært det samme ca med en bensinbil (hadde den blitt solgt bare 6 mnd tidligere kunne vi nok fått 130 for den så litt bratt fall på slutten der). Av verkstedsutgifter har det blitt totalt 26000 på de 6 årene (kun 3 års garanti pga europeisk bil). Også det vil jeg mene er likt eller lavere enn hva vi hadde hatt på bensinbilen.

På denne tiden har vi imidlertid spart ca 66000 i bompenger, og 64000 i drivstoff, så totalt har det lønnet seg ca 21000 per år i forhold til bensinbilen.

For de som overok leafen nå så er regnestykket litt det samme; bilen er nå ekstremt billig i forhold til standen den er i - og betaler seg selv (relativt sett, selv om den nå betaler litt bompenger) vil jeg tro med mindre noe dyrt ryker (som jo riktignok er en større fare for elbiler enda - og kanskje grunnen til at man ser veldig store dropp i verdien etter utløpt garantitid).

2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Farging av skinnseter
« på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 09:15 »
Jeg har et lite felt i det ene baksetet som har blitt misfarget (blitt nesten hvitt), er det noen som har fått reparert/funnet farger som matcher de grå skinnsetene?

Har funnet en del amerikanske skinnfargesider på nettet, men ingen av dem har farger spesifikt til ampera e da...Antar jeg kan gå og få jobben gjort av et av de mange smart repair-selskapene på Kokstad her i Bergen, men tenkte jeg skulle se hva alternativene var først.

3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / App linket til bil etter overtagelse (bruktbil)
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 08:50 »
Overtok en 2017-ampera e i går og prøver å få tilgang til den via MyOpel appen (korrekt app antar jeg...). Hva er korrekt fremgangsmåte egentlig?

Har registrert meg på MyOpel og lagt inn bilen der (VIN osv), men er det som hos Tesla at Opel må få registrert at jeg er ny eier av bilen før det lar seg gjøre å få kontakt med appen? Sendte for sikkerhets skyld notis via MyOpel om det til dem (fikk feriemelding tilbake dog, kun 1 kontaktperson?:-O ).

Keypass mens man er i bilen feiler under paringen (kommer opp på bilens skjerm at keypass ble avbrutt første gangen, men ved neste forsøk kommer ingen slik feilmelding der lenger). Forstår det slik dog at keypass ikke er nødvendig for alt, så jeg skal kunne få kontakt også uten keypass?

4
BMW i3 / Spansk i3 uten varmepumpe
« på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 14:34 »
Har fått tilbud om å kjøpe en Charged i3 importert fra Spania. Den er meget pen - har skinnseter, navigasjon, parkeringsassistent, LEDlys og komfortpakke - men altså ikke varmepumpe....

Noen som har erfaring med slike i3-er, er det noen spesielle ulemper (telemetrien virker f.eks antar jeg...ikke dobbeltsjekket) utenom da eventuelt Litt/mye(?) begrenset kjørelengde på vinterstid?

5
Model S / Fare for batteriet at AC-gassen er vekke?
« på: Tirsdag 22. Mai 2018, klokken 23:19 »
Såvidt jeg forstår brukes samme AC-gass for å avkjøle både kabin og batteriet, men det virker ikke som om Tesla anser reperasjonen av AC-anlegget som kritisk...de har bare deaktivert AC-valget og venter med reperasjonen (normalt sett i Bergen hadde det ikke vært så ille, men sommerheten vi har nå gjør det ganske ubehagelig, men greit nok). -Er det noen som vet om det er fordi batteri-systemet da har en mekanisme for å beholde sin del og heller stenge av forbindelsen med kabinsystemet? Hvis batteriet ikke fikk kjølingen det trengte ville det vel produsert alvorlige alarmer og struping av effektuttaket, eller?

6
Leaf 2010-2017 / Dyrt varmeelement
« på: Tirsdag 21. November 2017, klokken 08:28 »
Lite varme fra luftanlegget i en Leaf 2013-modell. Autocenteret i Bergen konkluderte med at varmeelementet må skiftes - og det til en pris av 26000 kr....Bilen ble kjøpt hos Ecocar så de mente det var en reklamasjonsak hos dem...men allikevel, at et varmeelement skal koste like mye som 10% (++) av bilen virker ganske heftig. Er det noen andre som har funnet bedre løsninger enn det?

7
Model S / Reparasjon/utskiftning av trekk ved setebelte
« på: Torsdag 08. Desember 2016, klokken 14:35 »
Flere som har opplevd at kanten på "tak"-trekket nede ved setebeltet på førersiden blir slitt, og fått det utbedret?

Overså denne skaden på bilen når jeg kjøpte den brukt nylig, og den irriterer stort nå :(: ser ut til at tidligere eier har strøket så ofte borti denne kanten at den har blitt hull på.

Ser jo ut til at dette er et eget deksel bare for setebeltet, så det lar seg gjerne gjøre å skifte den ut uten alt for stort arbeid/kost?

8
Tesla / Gammeldags servicebestilling
« på: Onsdag 30. November 2016, klokken 08:53 »
Nettopp overtatt en Tesla S85 fra 11.2013 og etter en lengre tur noterte jeg meg en del ting jeg vil ha service på...(ser at mange av dem er gjengangere for Tesla, som during i ratt, klukkelyd m.m).

Umiddelbart må jeg si jeg er overrasket over at Tesla, med alle de nyvinningene og online-funksjonene de har laget for bilen, ikke har bygget inn en enkel service-bestilling rett i konsollet på bilen som jeg kan se(?).

Det hadde jo vært supert å bare kunne beskrive dette mens man satt der og sende av gårde serviceforespurselen med det samme! De kunne sågar tatt steget videre og latt bilen guide deg gjennom en feilsøking/FAQ der og da - MED data fra bilens systemer tatt hensyn til!:-) Var det kritisk kunne det vært en nødfunksjon rett i brukergrensesnittet som lot en komme online for en feilanalyse eller bestilling av veihjelp.

Anyway - mitt nærmeste verksted er da Tesla Kokstad, og neste overraskelse er at Tesla ikke har lagt inn at man kan bestille time og rapportere problemene via My Tesla, eller i det minste har tilgjengelig e-postadresser. Man *må* benytte telefon(?). Jeg synes det er veldig greit å kunne beskrive ting skiftlig, da husker man alt - og har problembeskrivelsen dokumentert for både seg selv og verksted.


9
Nissan / Kan i3 markere et skifte til oppgraderbare batteripakker
« på: Lørdag 07. Mai 2016, klokken 12:21 »
Jeg håper BMW starter en trend når de nå tilbyr oppgradering av batteriet til i3. Hvis mange nok kunder uttrykker tanken om at i valget av elbil vil oppgraderingsmulighet være mye verdt (med hensyn til videresalgsverdi spesielt), blir gjerne incentivet stort nok for Nissan m.fl. for å tilby det samme(?)

Å betale ekstra for 250 km-utgaven av en Leaf nå, bare for å se den dukke opp med 400 km rekkevidde om 1-2 år føles bare som å plassere skjegget godt ned i postkassen. En oppgradering alla i3 til mine to 2013/14-modeller dog hadde jeg gladelig betalt for.

Temaet blir gjerne mindre aktuelt når rekkevidden har nådd en viss grense, færre vil føle behov for å oppgradere til mer rekkevidde når de allerede har 500 km f.eks...men da er det gjerne økt ladehastighet som er neste oppgradering.

10
Leaf 2010-2017 / Håpløst lang tid på reparasjoner
« på: Torsdag 19. Mars 2015, klokken 23:18 »
Er det bare Sande Gruppen, eller er det generelt håpløst å få utført reparasjoner av en viss størrelse på Leaf?

Auto Karosseri i Åsane mente først de trengte 3...uker. Ingen oppfølging fra dem med 3 uker passert og ingen svar på 2 e-poster underveis...selv om de da (får vi vite via purring på tlf) har oppdaget at de trenger nye deler, denne gangen med 5-6 ukers leveringstid(!).

Forsøkte å forklare dem at de måtte informere om slikt og gjerne gi noen konkrete estimater av reparasjonstiden - ved å nevne at vi jo har bruk for bilen (siden de synes å være helt uforstående til at en forsinkelse på 6 uker var av betydning...). Fikk da til svar at "ja bilen er viktig for de fleste". Wow.

Enda godt det er forsikringsselskapet (Nemi) sin skyld da (ifølge verkstedet...). Verkstedet må jo nemlig bare bestille de delene de får OK på å bytte...og *ingenting* av det de eventuelt mistenker kan komme til nytte...Go figure.

Angrer stort på at vi ikke har inkludert leiebil i forsikringen nå, og at bilen ble levert  inn der den ble. At Nissan ikke har mer på lager i Norge og/eller fart på deleleveransene sine gjør det jo tvingende nødvendig å ha leiebil og god tålmodighet om man kjøper Leaf og får en skade...

Sider: [1]