Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - P85D

#1
TAYCAN / Rekkevidde vinter
onsdag 22. januar 2020, klokken 15:46
#2
Model 3 / Easter egg
mandag 07. oktober 2019, klokken 07:19
Denne har jeg ikke sett før..

Endre bilens navn til «Flying Circus»

Når man trykker «Lagre» kommer en prompelyd og foten tråkker ned over skjermen
#3
TAYCAN / Visning på Rudskogen 14. September
lørdag 14. september 2019, klokken 16:41
Var på Rudskogen i dag og tok en titt på Taycan i forbindelse med plass på ventelisten.
Det var overraskende mye folk på Rudskogen og 45 minuter kø for å komme inn og se på en Taycan.

Bilen er grom, men de hadde klart å plassere en blå Taycan Turbo i ett sort lokale med blått dimmet lys! Det var veldig vanskelig å se bilen godt og få ett inntrykk av utseende og kvalitet.

Noen inntrykk alikevel:
- Bilen er høyere enn jeg hadde trodd. Den er bred og ser lavere ut på bildene enn den faktisk er.
- Førersetet er veldig hardt, racing stoler har mer polstring.
- Bakseteplassen er veldig trang. Jeg fikk nesten ikke inn føttene under setet foran og jeg kunne ikke legge hodet på nakkestøtten, bjelken i taket er i veien. Jeg er 188cm
- Bagasjerommet er smalt og lavt men forholdsvis dypt. Betydelig smalere og lavere enn på Tesla Model 3

Jeg hadde håpet dette kunne være en erstatter for Tesla Model S/3 som sportsbil/familiebil. Jeg har selv hatt 911 tidligere, og dette er tilnærmet en 911 med 4 dører med bittelitt bedre bakseteplass enn 911.
#4
Model 3 / Fjernstyring av klima
torsdag 18. juli 2019, klokken 16:15
Hei,

Jeg får ikke slått på klima med mobilen. Det starter tilsynelatende men stopper. Ved neste aktivering via mobilen får jeg feilmelding.

Noen med samme problem?
#5
Model 3 / Nürburgring
mandag 03. juni 2019, klokken 12:02
Fikk endelig testet Tesla Model 3 Performance på "ringen" i helgen.

Vi kjørte fra Oslo Torsdag kl. 22:30 og ankom hotellet ved GP banen ca. kl. 16:00. Det ble noen ladestopp på vegen, vi kjørte langt fra "økonomisk", men det var en veldig morsom tur. Samme tur i retur Lørdag til Søndag.

Bilen var veldig god på banen. Jeg hang på en ny Mercedes AMG GTR til Hohe Acht (toppen etter karusellen) da bremsevesken kokte og bremsepedalen ble svampete. Jeg trodde den originale bremsevesken fra slutten av Februar skulle holde men det må bli DOT5 på bilen før neste tur.

Vi så en annen norsk Model 3 på ringen på søndagen. En grå  :+1:

Dette kan anbefales! En veldig bra bil å kjøre på ringen, bare husk å få på frisk god bremsevæske først  :)

#6
Model 3 / Top Gear May 2019: Tesla Model 3 Performance vs BMW M3
torsdag 25. april 2019, klokken 06:07
Top Gear har testet Tesla Model 3 Performance mot BMW M3


https://www.youtube.com/watch?v=DSRWKxytW40&t=29s
#7
Tesla SW og AP / Firmware tråden
tirsdag 26. mars 2019, klokken 16:38
Del erfaringer og informasjon om oppdateringer
#8
Model 3 / Brake Squeel
søndag 17. mars 2019, klokken 21:27
Fikk godfølelsen i dag  8)

Det er tydelig Model 3 Performance er bygd for å kjøres hardt. Den har store bremser og de virker overraskende bra.

Etter litt hard kjøring med mye brems kom bremsepipen, det varmer i hjertet til en motorfantast:

https://youtu.be/fUNHb9O52WQ
#9
Model 3 / Skvettlapper
søndag 17. mars 2019, klokken 14:47
Noen som har funnet noen skvettlapper som passer Model 3?
#10
Model 3 / For en fantastisk bil og konsept!
torsdag 07. mars 2019, klokken 08:11
I all negativitet som spres rundt omkring ønsker jeg å dele mine erfaringer.

Jeg har hatt P85DL siden den kom i Mars 2015 samt nå en Model 3 P.

Først og fremst, dere som ønsker en rask bil med komfort, gå for Model 3 LR eller Model S/X.

For dere som ønsker en bil med sportslige egenskaper som kan bryne seg med andre sportsbiler på veg/bane, velg en Model 3 Performance!

For all del ikke kjøp en Model 3 Performance og forvent en stille og særdeles komfortabel bil. Dette er en bil med sportsgener på godt og vondt. For å si det sånn, jeg har hatt noen sportsbiler og dette er en Sportsbil med stor S! På grensen til å nærme seg hyperbil.

Og, dere som aldri har hatt bil med "Autopilot" og tenker at det er bortkastede penger? Vel, jeg vil tippe mesteparten de som har hatt en Tesla med Autopilot vil velge det også neste gang. Autopilot med funksjonaliteten som medfølger er faktisk en av hovedgrunnene til at jeg nok en gang kjøper Tesla.

Så til konseptet, hvor fantastisk er ikke konseptet til Tesla?
I dag morges kom det beskjed om ny oppdatering. Jeg har ikke sjekket hva den inneholder enda, men jeg har hørt rykter om 5% bedre ytelse. Snart kommer støtte for 250Kw superladere.. Bilen oppgraderes fortløpende og man får ekstra funksjonalitet, ytelse og ladestøtte med automatisk oppdatering. Helt fantastisk!

Service hos Tesla kan medføre ventetid. Prøv å sende hvilken som helst annen bil på service, er det mindre ventetid der? Hvor fornøyde er egentlig andre med service andre steder? Jeg har en kollega som sliter veldig med en Volvo, får dårlig service, de finner ikke feilen, regningene strømmer inn og det er masse ventetid. Det har aldri jeg opplevd fra Tesla. Noe ventetid kan man måtte regne med men de fikser stort sett alt gratis. Jeg har til og med fått nye bremser og dekk uten å betale en krone fra Tesla i løpet av 3 år og 100.000km.

Så, til dere som er skeptiske og sinte uten kanskje engang å ha mottatt bilen, snakk med noen som har en Tesla! Jeg er ganske sikker på at dere vil bli positivt overrasket.

#11
Model 3 / Model 3 Performance mot andre sportsbiler
mandag 04. mars 2019, klokken 07:23
Det er jo alltid moro å sammenligne hva man har anskaffet seg mot hva som er i markedet av andre biler.

For min egen del er Porsche 911 drømmen, men i avgiftslandet vi bor i er en performance Porsche (og andre merker for den del) uaktuelt med tanke på pris og vedlikeholdsutgifter.

Tidligere Formel 1 fører Nico Rosberg tester her en av de råeste Porsche 911'ene mot den nye Teslaen.

Tesla Model 3 P mot Porsche GT2 RS (700hk)

https://youtu.be/xz5mV0Y1804

Så langt (på vinterdekk) er jeg mektig imponert over kjøreegenskapene. Den føles og oppfører seg som en ekte sportsbil.

Det blir spennende å se hvordan Teslaen gjør det på bane mot slike fartsvidundre. Jeg håper der kommer flere videoer og tester fremover.
#12
Model 3 / Innebygd Dashcam i Model 3
torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56
I tilfelle det ikke er nevnt her før..

Du kan få dashcam funksjon i Model 3.
Bilen filmer kontinuerlig når man kjører. Video kan lagres/beholdes ved å trykke på ikonet som kommer opp til høyre overst på kartskjermen. Eksempelvis om man vil ta vare på en hendelse, klikk på ikonet for å beholde videoen så den ikke blir overskrevet i det kontinuerlige opptaket. For å se video, ta ut minnepinnen og se fra PC/MAC.

Fremgangsmåte:

  • Formater en USB minnepinne (USB3?) med FAT32
  • Opprett en mappe i root på minnepinnen: "TeslaCam"
  • Sett inn minnepinnen i en ledig USB slot (eksempevis foran under luka i midtkonsollen)
  • Du vil nå få ett ikon øverst på høyre side av kartskjermen som viser status for opptak
#13
https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty-insurance

Tesla tilbyr nå utvidet garantiforsikring fra Allianz på sine nettsider.
Jeg var innom Tesla i dag og spurte om forsikringen. Ingen på Skøyen visste noe om dette annet enn at dette er noe helt nytt.

Jeg har forsøkt å tolke garantipolisen og det ser ikke ut til at dette er fullgod forsikring slik Tesla gir de første 100.000km eller 5 år.

Eksempel på ting som ikke er inkludert er lakkskader (lakk-slipp, korrosjon, osv). Det ser også ut til at ulyder i drivverk ikke er dekket, men dette er kanskje dekket under de 8 årene og ubegrenset kjørelengde fra Tesla? Jeg tenker da på drivaksel-ledd, luftdempere osv.

Noen som har noen gode tanker om hva man egentlig får eller ikke får med denne forsikringen?

Priser:
2 år eller 40.000 km: NOK 17.500,-
3 år eller 60.000 km: NOK 27.000,-
#14
Model 3 / www.model3tracker.info
lørdag 02. april 2016, klokken 10:49
#15
Model S 2013 - 2022 / Ladepunkter ved Nürburgring
onsdag 17. februar 2016, klokken 22:58
Hei,

Jeg skal til ringen med Teslaen i Mai, primært for å kjøre leiebiler på banen men jeg må jo ta noen runder med P85D´n også.

I den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med lading i området?
#16
Hei,

Appen er laget for å få enkelt og rask tilgang til funksjoner på Teslaen. Selv bruker jeg den hver gang jeg skal ut og kjøre, spesielt for å varme opp/kjøle ned bilen.

Formålet med appen er at man med få trykk skal kunne forberede bilen før avreise:
- Sett kupé temperatur og start/stopp AC/varme
- Sett ønsket lade % og start/stop lading
- Lås/lås opp bil
- Ventiler/lukk takluke
- Nøkkelløs kjøring
- Statusinformasjon om bilen:
  - Software versjon i bil
  - Batteristatus
  - Ladestatus
  - Tilgjengelig rekkevidde
  - Klima status
  - Ute- og inne temp
  - Takluke status
- Brukermanual til din Tesla (åpnes ved å klikke på bilens navn i app)

Andre funksjoner:
- 3D Touch tilgang på iPhone 6S og 7
- Apple Watch støtte
  - Låse opp / låse bilen
  - Åpne ladeluke
  - Sett lading til 100% og start ladingen
  - Starte klimaanlegget
  - Fjernstart uten nøkkel
  - Lokaliser bil via horn eller lys

Link til Tesla Key app i iTunes Store.

Jeg er veldig glad for forbedringsforslag eller endringsønsker.
#17
Model S 2013 - 2022 / XBox One + Forza 6 + Tesla P85D = Sant
tirsdag 22. september 2015, klokken 19:52
O glede!

Med Forza 6 kan man kjøre P85D på all verdens baner:
1. Kjør intro +3 start races
2. Velg "free play" fra hovedmenyen
3. Velg bil -> kjøp deg en P85D
#18
Model S 2013 - 2022 / De tåler ikke å bli frakjørt av en elbil
torsdag 13. august 2015, klokken 06:49
Jeg vil ikke betegne meg som en råkjører eller "speedfreak". Jeg er ikke spesielt glad i høy fart, men svinger og akselerasjon er min greie. For å si det enkelt er jeg og min kjære P85D som hånd i hanske, jeg får ikke lovpriset den nok.

Jeg den typen som kjører omveien via en svingete krøttersti istedenfor å ta motorveien til målet når jeg er alene i bilen. Jeg har ("bank i bordet") enda ikke kræsjet med bil og kjører alltid under "miste lappen" grensen.

Gjennom årenes løp har jeg hatt litt av hvert av mellomklasse sportsbiler som rally legender og 911 4S, og jeg vil påstå mitt kjøremønster har vært rimelig identisk gjennom alle år.

P85D:
Etter anskaffelse av P85D, med samme kjørestil, merker jeg at enkelte medtrafikanter rett og slett ikke tåler å bli frakjørt. De oppfører seg helt merkelig og til tider farlig når de merker de ikke klarer å henge på.

Eksempel 1:
På vei hjem fra jobb, svingete vei med 80 sone, jeg ligger i fartsgrensen og blir tatt igjen av en bil med 4 ringer i logoen. Vi tar igjen en søppelbil som kjører i 60. Jeg smetter forbi på første strekke og ser bilen prøver men må legge seg bak da det kommer en sving. Jeg koser meg i 80 fartsgrense på svingete vei og kjenner litt på grepet og hvordan bilen tar svingene, med deilig bakgrunnsmusikk og soltaket oppe.

Etter ca 1 mil kommer bilen som er tidligere nevnt bak i full fart og blinker med lysene. Det blir 60 sone, jeg slakker ned, og vi kommer til ett kryss. Som vanlig "klinker jeg til" ut av krysset inn på 80 sone vei, jeg ser bilen bak prøver på noe, men blir håpløst langt bak. Igjen kommer den i stor fart inn bakfra og blinker med lysene. Hva er det han vil? Jeg kjører videre i normal fart, og etterhvert kjører han forbi og stikker !?!

Eksempel 2:
Ut av parkeringshus får jeg en Hayabusa ved siden av meg. Jeg toucher gassen så jeg spretter litt foran ham og slakker av igjen. Da skal du høre noe skjer med sjåføren av MC´en. Gassen i bånn og full pine, vinglende forbi gjennom ett blindt kryss og borte var han.. !?!

Eksempel 3:
På vei til jobb i dag, I en rundkjøring får jeg en kar tett innpå, han kommer fra en annen retning. Jeg "klinker til" ut av rundkjøringen (som vanlig). Jeg ser han prøver på noe gjennom speilet, men han blir som vanlig håpløst langt bak når jeg kommer opp i fartsgrensen på 80. Etter en stund kommer han fort innpå bak igjen, og vi kommer til en ny rundkjøring etterfulgt av krapp S-kombinasjon ut på ny 80 sone vei.

Jeg tester aksen ut av rundkjøringen og sjekker at veigrepet gjennom S-kombinasjonen er som det skal. Joda, g-kreftene er der og  dekkene sitter og grepet er godt. Musikken spiller fint og jeg storkoser meg på vei til jobb.

Langt bak i speilet ser jeg en kar som holder på med noe, han kommer fort inn bakfra. Han legger seg utenfor kantlinjen til høyre og ligger der tett bak meg ett par km. Så, ved neste avkjørsel kommer han opp på siden, ser på meg og rister på hodet.

?!?!?

Hva skjer med folk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA