Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Sandvika

Sider: [1]
1
Mii electric / Nyttig oppdatering fra Seat.
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 17:11 »
Sikkert flere som har blitt oppringt, men var en hyggelig kar som ringte meg i dag og kunne fortelle at;

-Kart ble tilgjengelig så snart Norge kom som valg i appen. Dette var planlagt å rulles ut allerede før helgen.
-Samtidig skal Seat connect appen rulles ut slik at vi får status på lading/forvarming etc.
Dette er i så mye tidligere enn de har indikert til meg tidligere.

2
Twizy / Hvorfor så dyr?
« på: ſøndag 11. November 2018, klokken 12:37 »
Har lenge hatt lyst på en Twizy som bil nr.2. Tar lite plass i gårdsplassen og i trafikken. Rekkevidde, plass og hastighet som dekker 90% av mitt behov. Overbevist om at med litt tilrettelegging og riktig pris så kunne denne bilklassen gjort unna 50% turene i og rundt byene og løst mange samfunnsutfordringer. 

Det som holder meg igjen er prisen. Om man normliserer med ekstrautstyr som er standard på andre biler så er man kjapt på 120.000. For å dekke transportbehovet sammenlignet med en annen ny bil så er det ikke så ille, men kjapp "should-cost" analyse får meg til å føle at Renault har gjort denne bilen alt for dyr!

Enkel sammenligning.
Renault Zoe fra samme selskap ligger nå på 230'. Trekker man ut hjemmelader så er man kanskje på 220'.  41kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh  så er man på ca.150' i "råpris" på bilen uten batteri.

Tilsvarende for Renault Twizy er 120`- 6.1kwh batteri x 1500- 2000kr/kwh = 110' i råpris for  bilen.

Altså ca.150.000 for 1500kg "ordentlig bil" vs. ca. 110.000 for 450kg med minimumsløsninger.

En vindusvisker vs to vindusviskere, to seter vs. fire seter osv. 5 dører vs. 2 dører osv. Mindre rotasjonsstøpte plastdeler vs. store stålplater.  Bortsett fra ratt, pedaler og styringssystemer så er burde materialkostnaden jevnt over være under halvparten på Twizy vs. Zoe?

Overbevist om hadde man satset på volum så kunne denne bilen kostet 50-60.000,- og hatt en månedskostnad som konkurrerte med busskort. 

Hva er årsaken til at Renault (eller noen andre produsenter) ikke mener alvor med denne bilklassen?

3
Model Y / Model Y??
« på: Torsdag 10. Mai 2018, klokken 21:46 »

4
Model S / Når tror vi på Autopilot (firmware 7.0)
« på: Tirsdag 12. Mai 2015, klokken 09:25 »
Selv tenker jeg
Pro`s
Teknologien ble demonstrert på lukket bane i Oktober, testbiler har visstnok kjørt langt allerede. 
Mye prestisje å tape om dette blir veldig forsinket.
Det er Bosch som står for mye av dette, ikke Tesla(?)

Con`s
Notorisk forsinket tidligere, Tesla uker vs. vanlige uker.
Fortsatt mye rar oppførsel i TACC, her må man kunne krype før man skal gå.

5
Model S / Bremselys som ikke virker
« på: Torsdag 30. April 2015, klokken 11:54 »
Som mitt brukernavn her indikerer så kjører jeg daglig i det kanskje mest Tesla tette området i landet (verden).

Har lagt merke til at det er ekstremt mange Model S hvor 30-90% av av bremselysene i bakruta ikke fungerer. Dette er en åpenbar feil som mange kanskje ikke er klar over selv og som heller ikke Tesla får gjort så mye med da bilene sjelden eller aldri er på service.  Oppfordrer alle til å få sjekket og reklamert på disse slik at man er godt synlig når man bremser (+ at det dårlig reklame for kvaliteten på bilene våre).

6
Lading av Tesla / Minimumsløsning i garasje
« på: Tirsdag 24. Mars 2015, klokken 09:20 »
Ikke funnet et godt svar på denne på forumet. Ser i sikringsskapet at garasjekursen min er en "avlegger" av en 16A kurs som går til noen rom i huset (kun enkel belysning i disse rommene). I løpet av et år planlegger jeg oppussing i huset og ny kabel/dedikert kurs til garasjen (32a/230). I mellomtiden tenkte jeg å gjøre det beste ut av situasjonen. Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet? 

Sider: [1]