Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - oto

#1
Lading av Tesla / Bilen glemmer ladesettings fra appen
søndag 25. februar 2024, klokken 15:13
Hei folkens,
Et par ganger i det siste har det kjipe skjedd at bilen ikke lagrer endringer av ladeinnstillinger gjort i appen. I går skulle jeg på langtur og hadde satt scheduled lading til 100% ved avreise. Etter hjemkomst på kvelden slo jeg av scheduling og reduserte til 90%.
Nå på ettermiddagen neste dag, oppdaget jeg imidlertid at bilen står med 100% SOC og at scheduling var på igjen. Ganske frusterende og unødvendig, andre som har opplevd dette?
#2
e-Golf / Hvordan hindre deaktivert ryggekamera over 15 km/t
søndag 21. januar 2024, klokken 22:18
Hei folkens,
Har en e-Golf fra 2015. Som flere her sikkert vet, har VW programmert disse bilenes ryggekamerafunksjon på en helt insanely dust måte. Skjermen går i svart ved rygging over ca 15 km/t. Åpenbart som en forkvaklet måte å fortelle fører at det er farlig å rygge fort. Og tvinge hen over på speilene - som svært svært ofte, spesielt om kvelden og/eller ved nedbør, gir langt dårligere sikt enn kameraet. De hadde vel lagt et slør over speilene også, om de kunne. Dvs helt uten forvarsel gjøre fører blind i fart, ved grensen til det VW betrakter som farlig hastighet. Er ikke til å begripe at noe sånt har gått gjennom kvalitetskontrollen til en av verdens største bilprodusenter. Må bare få det ut.

Dette gjør bilen fullstendig ubrukelig (og farlig) om man prøver å rygge for å komme opp en vrien bakke vinterstid, en nokså normal teknikk for biler med forhjulstrekk i land med snø. Især - og dette er det mest ubegripelig udugelige med VWs løsning - fordi bilen ikke skjønner forskjell på hastighet og hjulenes RPM, og dermed skrur av skjermen straks hjulene spinner.

Men, altså - spørsmålet er: Vet noen om det er mulig å koble seg på bilen med et diagnose/tweake-verktøy og få deaktivert denne rekordartet plagsomme dysfunkjsjonen?
#3
Model X 2014 - 2022 / Vet noen hvor bagasjerom-sensoren er?
søndag 05. november 2023, klokken 12:25
Hei folkens,
Xen vår tror bakluka er åpen også når den ikke er det. Noen som vet hvor sensoren(e) sitter og hva slag sensor(er) det er? Evt andre tips?
#4
Model X 2014 - 2022 / Tilhengerlys virker ei
torsdag 29. juni 2023, klokken 12:25
Hei dere,

Bilen tror jeg har tilhenger tilkoblet når jeg ikke har det (symbol på dashbordet) og om jeg faktisk kobler en til, funker ikke lysene. Ideer? Kan en sikring ha gått?
#5
ID.3 / Kan ID.3 forvarme batteriet før hurtiglading?
onsdag 12. april 2023, klokken 13:04
Se heading, beklager evt. dumt spørsmål, men jeg fant ikke noe definitivt om det da jeg googlet. :-)
#6
Hei folkens,
En kald vinterdag nettopp var ørervinduet på Xen vår plutselig dreid noen få grader, anti-clockwise sett utenfra. Så det kiler seg fast før det er kommet helt opp. Andre som har opplevd det og har noen antagelse om det har noe for seg å åpne døra og prøve å vri/klikke ting på plass, eller om vi vil trenge nye deler?
#7
I morges dukket en hittil ukjent melding opp på vår drøyt 5 år gamle Model X. Omtrent denne:
«Lading over daglige behov kan forkorte batteriets levetid. Vil du senke øvre ladegrense?»

Ladegrensen var imidlertid det vi alltid har den på, foruten før langtur: 90%. Jeg er klar over de mange drøftingene av hva som er optimalt for både Teslaer og andre elbiler, f.eks. optimalt sett mellom 30% og 70% eller lignende. Men - jeg har ikke før nå sett noen offisiell anbefaling fra selve Teslaen om daglig å lade til lavere prosent enn 90%. Ladegrense-interfacet på skjermen indikerer jo opptil 90% som «daily» og 100% som "trip".

Kan dette være et signal fra bilen om at batteriet begynner å miste kapasitet? Andre  som har fått meldingen og undersøkt/reflektert  rundt det?
#8
e-Golf / Ingen kupévarme når bilen står stille
fredag 06. januar 2023, klokken 08:51
Hei folkens,
Andre med e-Golf som opplever at den ikke varmer kupeen på «tomgang»? Om vi sitter i bilen med tenningen på og venter på noen, endog mens vi hurtiglader, kommer det null varme ut av dysene. Når vi kjører er det OK. Virker som den er overdrevent opptatt av ikke å bruke energi i utide. Modell 2015 i vårt tilfelle. 
#9
Lading av Tesla / Forvarmes batteriet mot BKK/Lyse-ladere?
søndag 20. februar 2022, klokken 14:13
Hei, noen som har erfaring med om Teslaen forvarmer batteriet om man legger inn en BKK/Lyse/Eviny-hurtigladestasjon som destinasjon? Dukker opp som «Hurtigladestasjon» ved søk i bilen, men vet ikke om det trigger forvarming.
#10
Model Y / Model Y takstativ til leie nær Kristiansand?
lørdag 29. januar 2022, klokken 20:12
Hei! Er det noen nær Kristiansand som har takstativ til Yen sin, og som ikke trenger det i vinterferien? Leier gjerne for en uke.
#11
Model Y / Knust solskjerm. Samme som i Model 3?
søndag 28. november 2021, klokken 16:27
Jeg var uheldig og knuste speilet i solskjermen i en venns Model Y. Har noen peil på om det er samme solskjerm som i Model 3, så man evt kunne kjøpt en fra en delebil? Ser nokså like ut på bilder.
#12
Model X 2014 - 2022 / Løst/defekt ledd i styrestanga
tirsdag 09. november 2021, klokken 13:43
Hei dere,

Xen vår er blitt tung på rattet (spesifikt fra ca 30-40 grader rattutslag og utover), noe som ifølge Tesla skyldes et løst/defekt ledd i styrestanga. Er utenfor garanti, de tar oppunder 5000 for rep+deler.

Noen som kjenner til dette problemet og vet hvor aktuelt det kan være å fikse selv, evt. hos tredjepartsverksted?
#13
Vi har begynt å legge merke til en durelyd i Xen vår som øker i frekvens med turtallet. Kommer fra fronten av bilen. Er ikke sterk, høres litt ut som en moped som kjører foran oss, fra ca 50km/h og oppover. Hører ingenting om vi kjører i lav fart med vinduene oppe.

Det er ikke vifte/AC, det var det første vi slo av for å sjekke. Og ikke vifte som evt likevel aktiveres for å kjøle batteriet i varmen, for proporsjonaliteten med fart/turtall er veldig tydelig. Er der både ved akselerasjon, konstant fart og regen/bremsing. Urelatert til svinging.

Noen som har peil på hva dette kan være? Dårlig lager i motor/drivaksler eller noe?
#14
Tesla SW og AP / Er i venstre felt, vil ikke kjøre forbi.
onsdag 23. juni 2021, klokken 22:53
Flere som stadig opplever det rare at om du ligger i venstre felt på motorvei med Autopilot på og tar igjen en bil som ligger i høyre felt, så bremser bilen opp og vil liksom ikke kjøre forbi? Det virker som om bilen liksom glemmer at det er lov å kjøre forbi om man ligger i venstre felt. Tror den er i England eller noe. :-/ Det inntreffer bare av og til, kanskje noen ganger fordi den andre bilen vingler en smule, andre ganger ser jeg ikke noe bestemt mønster.
#15
Grunnen til spørsmålet er at bilen ofte foreslår en annnen sc enn jeg ønsker å stoppe ved - og dermed antagelig ikke tempererer batteriet optimalt. Jeg har derfor prøvd å tappe på superladeren jeg vil mellomlade på (dvs. velge den som endedestinasjon) i håp om at bilen da tempererer batteriet til ankomsttidspunkt, men synes ikke ladehastigheten har vært imponerende. Kanskje tenker bilen at om at her skal man stoppe og bli, er det ikke så nøye med lading. Noen som har synspunkter eller andre triks?
#16
Vi fikk påvist sterkt svekket ytre, fremre, høyre støvmansjett på EU-kontroll i går. Noen som har erfaring med og/eller formening om det dekkes av Teslas garanti? Tredjepartsverkstedet som hadde kontrollen mente det bør dekkes av garanti med mindre det påvises ytre påvirkning, noe de ikke kunne se. Støvmansjetten sitter ganske beskyttet over aksel+stag/bærebruer, så jeg vurderer det som høyst usannsynlig at jeg skal kunne ha gnuret den nedi snø/is for eksempel. Takk for evt. råd!
#17
Hei folkens,
Vår TMX75D 2017 har bakre bremsekalippere som på bildene - stemmer det at de er av typen Mando? Er det noen som vet hvor man kan kjøpe OK klosser til disse, foruten hos Tesla? Jeg tror de de har på f.eks. bildeler.no er av typen Brembo, som ikke vil passe.
Takk for eventuelle råd. :)
#18
Model X 2014 - 2022 / Har regen-bremsingen ABS-aktig funksjonalitet?
tirsdag 29. desember 2020, klokken 14:12
Har noen her erfart eller lest hvorvidt regenereringen til Tesla (eller andre merker) er slippage-sensitiv? Dvs. om den har ABS-aktig funksjonalitet under glatte forhold? Jeg leser på nett at eldre bakhjulsdrevne Model S slet med det at hekken kunne skli ut på glatt føre, fordi regenereringen ikke slipper. Og jeg så endog at Model 3-manualen nevner at regen bør settes til Low på glatt føre. Jeg har dog ikke erfart noe rundt dette med vår X.

I og med at regen går på hver aksel og ikke på hvert hjul, vil den imidlertid uansett ikke håndtere hjullåsing like bra. Man kunne dog tenke seg at bilen raskt, ved antydning til bokkering, faset regen ut og de mekaniske bremsene inn, for å tilgjengeliggjøre ABS.

Noen som har peil på dette?
#19
Tesla SW og AP / Tesla-Spotifykontoen virker ikke
tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:57
Bilens egen Spotify-konto virker ikke. Må være pålogget med egen konto (noe som er stusselig, fordi Spotify da slutter å spille på telefonen min når noen bruker Spotify i bilen). Noen som har et tips for dette? Har prøvd restart med de to knappene på rattet.
#20
Model S 2013 - 2022 / Overlever dekktrykksensorene punkteringsskum?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:47
Har noen av dere personlig erfaring med om dekktrykksensorene blir ødelagt eller klarer seg etter bruk av skum i dekket ved punktering? Har sett noe synsing her og der i forumet, men ingen konkrete erfaringer. Takk for input. :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA