Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - gal

#1
ID. Buzz / ID. Buzz Cargo ombygd til bobil?
onsdag 07. september 2022, klokken 09:10
Vi ble litt inspirert av denne ombyggingen av en Citroen eJumpy https://www.elbobiler.no/modeller/model-estorm/

Er det mulig å bygge om ID. Buzz Cargo versjonen til en tilsvarende elbobil?

Den har 230V men mangler soltak og noen ekstra vinduer. Men lengden på varerommet er OK. Litt lavt under taket kanskje, men sitter man lavt så går det jo.

Finnes det firma som tar en slik ombyggingsjobb?

Synspunkt?
#2
Audi e-tron / Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?
tirsdag 13. november 2018, klokken 09:52
Det er ubehagelig å tenke på, men det skjer i det øyeblikket du triller ut døra fra forhandleren med en ny e-tron.

VERDIFALL.

Hva tenker folk om verdifall på e-tron? Hva sier leasing selskapene? Hva sier ekspertene? Har noen tenkt noen tanker om det? Det er jo bare spekulasjoner - så det er fritt fram.

Om vi forutsetter 3-års perspektiv, dvs du skal selge eller bytte inn en brukt Audi e-tron 55 i 2022 med 60-100k på vegen.

:-1:
-   Relativt dyr bil med mye ekstrautstyr (bling), som bruktbil markedet ikke verdsetter verdien av.
-   Det triller ut en rekke nye små mellomklasse el-biler fra Asia i 2022 uten venteliste– hvorfor kjøpe 3-års brukt når du kan få ny til 2/3-deler av prisen?
-   e-tron blir kjent som 'Audis første el-bil' – ikke alt lyktes for Tesla og Mercedes heller med første el-bil. Så historiene går i 2022 om alt som ikke fungerer.
-   Hvor alvorlig ment er dette fra Audi og Møller? Hvor alvorlig tar de reklamasjoner? Hvor grei er de med garantisaker?
-   Tesla eiere rapporterer 10% verdifall per år for model S. Men dollarkursen influerer.
-   Konkurrere som bruktbil med ny BMW ix3 og ny Mercedes, disse blir lavere priset med mindre batteri/rekkevidde
-   Hvordan ser Ionity nettet ut i 2022 i Norge, og det nære naboland Sverige? Så langt er kontinentet prioritert.
-   Kan bli kjent som en tørst el-bil pga. størrelse (en småfeit klump).
-       Går 5000 nye e-tron på markedet i 2019 - så skal mange av de ut igjen som brukte i 2022 

:+1:
-   Sannsynlig regjeringsskifte i 2021 til Ap+venner -> dermed nytt Statsbudsjett med nye engangsavgifter på dyre el-biler (merk – ikke så sannsynlig for engangsavgift på små el-biler ref. hva SVere og MDGere i byene skal ha). Det reduserer verdifallet på brukte el-biler – særlig de store.
-   Fortsatt stort batteri og relativt lang rekkevidde selv i 2022
-   Konkurranse fra andre selgere av brukte e-tron; Er dette en bil for et lengre perspektiv?
-   Liten konkurranse fra andre brukte el-biler fra andre leverandører i tilsvarende klasse
-   Batteri leveranser fortsatt bøygen for el-biler– dermed fortsatt kø på nye el-biler. Alternativet med brukt el-bil fungerer
-   Andre land har tatt Norges ny el-bil kvoter. Norge blir som et lite el-bil marked satt bak i køen. Eneste alternativ er brukt.



#3
Elbilen i Samfunnet / Foreslår KrF 2000,- i CO2 avgift på elbiler?
fredag 09. november 2018, klokken 12:21
Krf har lagt fram alternativt statsbudsjett for 2019.

Og i en fotnote ser det ut til at de vil avgiftslegge el-biler med en CO2 avgift - Ny klasse ned til 0 gram:

Se https://krf.no/globalassets/vedlegg/budsjett/2019/alt_budsjett_2019_skatt_og_avgift.pdf

Det skal gi 1,5 milliarder neste år?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA