Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - oled

#1
Kjøpte en ny ladekabel på finn.no siden jeg bare fikk med meg en vanlig type 2 ladekabel. Selger sa at den var kjøpt i en seriøs butikk. Når jeg fikk kabelen mangler det bruker manual så jeg googlet den aktuelle kabelen. Det viser seg at den selges bla. på Amazon og Alibaba. Jeg blir derfor litt skeptisk. Er det noen som har kjennskap til denne kabelen og ver om den er trygg å bruke?
#2
Kjøpe elbil? / Behold eller kjøpe en annen?
søndag 15. september 2024, klokken 08:15
Har en MG ZS EV som jeg til å begynne med var fornøyd med, men som etter en del tur på service senteret – begynner jeg å bli lei. Det er jo en billig bil, men jeg vil jo også ha en bil som jeg kan stole på.

Siden den økonomiske situasjonen akkurat nå er litt anstrengt har jeg ikke mulighet til å kjøpe en alt for dyr bil. Jeg kunne helst tenkt meg en elektrisk suv med firehjulsdrift, mulighet for takboks, og hengerfeste. Den jeg har nå har det meste uten om firehjulsdrift.

Spørsmålet er om det er lurt økonomisk å selge min 2 år gamle ZS EV og kjøpe en annen brukt elbil? Jeg tror ikke jeg har råd til å kjøpe en elbil med "full pakke" akkurat nå. En mulighet er å beholde den jeg har og satse på at eventuelle feil og mangler som dukker opp blir fikset av verkstedet. Jeg er bare bekymret for at den kommer til å tape seg unormalt i pris siden det stadig dukker opp ting. Jeg må jo formidle dette til en eventuell kjøper også
#3
Model 3 / Erfaring med brukt Model 3?
lørdag 16. mars 2024, klokken 14:45
Vurderer å kjøpe meg en brukt Model 3 å ha som midlertidig bil til jeg finner meg en annen bil. Er så mye spennende som kommer ut nå, men nok om det...

Det jeg lurer på er hvordan det er å eie en brukt Model 3? Jeg har sett og erfart så mye negativt om Tesla, så jeg har helst ikke lyst å forhold meg til en Tesla forhandler. Jeg vurderer å kjøpe en bil fra en bruktbil forhandler og ta all service og vedlikehold på andre verksteder enn merke verksted – siden garantien er/eller snart løper ut.

Er det dyrt å vedlikeholde en Tesla Model 3 som ikke er under garantien lengre? Erfaring med å reklamere mot bruktbil forhandler i stedet dersom det skulle oppstå noe?
#4
Kjøpe elbil? / Kjøpe model 3 brukt?
fredag 15. mars 2024, klokken 19:06
Noen erfaring med å kjøpe brukt Model 3?
#5
Mii electric / Hva skjer med bilen etter endt leasing/abonnement?
tirsdag 14. mars 2023, klokken 13:46
Leverte bilen min tilbake i desember. Nå er vi alt kommet til midten av mars. Jeg skulle slette seat appen i dag og så at bruker fortsatt var aktiv. I følge appen har ikke bilen vært flyttet siden den var på naf test etter den ble levert i desember. Den står fortsatt hos autoringen. Noen som vet hvorfor den bare står? Trodde de bilene ble solgt fort?
#6
Kjøpe elbil? / Dum tid å kjøpe elbil?
fredag 28. oktober 2022, klokken 07:28
Jeg ser at en del biler ligger svært lenge på finn. Er folk redde for å kjøpe bil nå på grunn av økning i alt? Er det dum tid for å selge/kjøpe nå?
#7
Bestilling og levering / Får man se og prøve bruktbiler hos Tesla
torsdag 27. oktober 2022, klokken 16:59
Får man se og prøve bruktbiler som Tesla selger?
#8
Kjøpe elbil? / Kjøpe Model 3 fra Tesla - brukt?
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:16
Noen som har erfaring med å kjøpe brukt Model 3 fra Tesla?
#9
Bestilling og levering / Kjøpe brukt model 3 fra Tesla?
mandag 24. oktober 2022, klokken 05:57
Vurderer å slå til på en brukt LR  fra Tesla. Bare lurer på hva slags erfaring folk har i forhold til garanti og om det er rentekampanje på kjøp av brukt bil? Går det fortsatt an å kjøpe «performance upgrade» til LR?
#10
Model Y / Bilen går i park man rygger
onsdag 08. desember 2021, klokken 18:17
En kollega sin Model Y går i park når hun rygger og hun tar borti bremsen. Noen som vet hva som kan være galt? Kortet er i bilen.
#11
Tesla / Har Tesla blitt bedre?
tirsdag 16. november 2021, klokken 22:26
Har Tesla blitt bedre på å skru sammen biler og på kundeservice? Ser ikke så mye negativt i media om Tesla lengre. Vurderer en 3 eller Y.
#12
Er på sommerferie nå. Hadde planlagt en tur uten elbil fordi de siste årene har det bare blitt verre og verre å lade. Dessverre brøt fossilbilen sammen på ferietur langt ute i vest. Jeg klarte med nød å neppe å komme meg hjem med bilen. En omvei på 12 timer.

Vi pakket om og hadde ikke så mye annet valg enn å ta elbilen. For å unngå lade kaos planla jeg å lade på plasser jeg av erfaring vet at det er lite attraktivt å lade. På grunn  av endring i været måtte vi lade litt før planlagt. Som vanlig står det en ***** som har ladet til fullt, som ikke kommer å flytter bilen sin. Jeg måtte vente i en time før han kom å flytte bilen sin. Det verste var at han bare holdt til et par kilometer unna på en hytte. Jeg forsøkte å finne karen uten hell i telefonkatalogen. Jeg ringte også kundeservice. De kunne ikke gjøre noe selv om de viste hvem det var og hadde nummeret hans. De sa bare at han betaler så lenge han er koblet til. Det hjelper ikke meg sa jeg. Det var bare to ladere på plassen. Den ene var chademo og den andre var type 2. Jeg kan bare bruke den ene...

Som reserve løsning måtte jeg pakke ut all bagasjen av bagasjerommet for å få tak I ladekabel og lade på en vanlig kontakt  mens jeg ventet – i tilfelle han ikke dukket opp. Jeg syns lade selskapene bør opplyse om lade etikk, spesielt på utfartsdager. Kanskje også begrense til maks 80 prosent på steder med god lade dekning. Kanskje en svært strenge avgift dersom man ikke plugger ut fort nok kan være avskrekkende?
#13
Kjøpe elbil? / Bytte fra Mii til MG ZS EV?
tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:05
Bor veldig sentralt og har i dag en Mii som oppfyller mesteparten av kravene mine til transport. Savner imidlertid litt mer plass på ferie og og mer kilometer inkludert. Jeg har sett litt på MG ZS EV siden den er rimelig og har mye plass for pengene. Rekkevidden er også +/- lik min Seat. Seaten min abonnerer jeg på. Jeg har 15.000 kilometer inkludert for ca 2500 i måneden inkludert alle utgifter (ikke strøm). Jeg kjører imidlertid mellom 25 og 30.000 kilometer i året. Siste året med Korona har jeg kjørt litt mindre (Rundt 21.000).

Vi disponerer en gammel bensinbil til lengre turer hvor vi trenger litt mer plass, og for å spare litt på kilometerne til elbilen. Hadde jeg byttet ut Seat en med en MG (kjøpt) hadde jeg ikke trengt å tenke på kilometer, og vi hadde ikke trengt å ha to biler. Minuset med MG slik jeg ser det er usikkerhet i forhold til annenhåndsverdi, kvalitet over tid, og at den mangler en del ting som er viktig for meg. Det er for eksempel utrolig at det ikke går an å forvarme bilen når det kan gi mye bedre rekkevidde. Jeg savner også hengerfeste. Man kan riktig nok få krok, men det går ikke an å trekke noe med bilen. Bare krok til sykkel og bagasje holdere. Manglede app er også en dealbreaker.

Mii har mindre plass men den har bra rekkevidde. Det er også mulig med takboks. Jeg er derfor usikker på om jeg skal beholde miien litt til siden den er så billig å eie, eller om jeg skal gå for en ny MG ZS EV. Jeg har for ordens skyld sendt en henvendelse til Seat for å høre om jeg kan oppgradere kilometer.

Hvorfor, eller hvorfor ikke bør jeg beholde Seaten eller gå for en MG?
#14
Elbiler i media / Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger
lørdag 13. august 2016, klokken 10:46
Mange mener at elbiler ikke er i stand til å trekke tilhenger, men det er ikke riktig. De fleste elbiler kan trekke en henger, men det er produsenten som ikke ønsker å typegodkjenne bilen med denne muligheten. Kanskje vi som forbrukere bør bli litt strengere og kreve mer fra produsenten? Hvis alle skal velge en elbil i framtiden må de kunne gjøre det samme som en vanlig bil. I dag kan du trekke lovlig henger med en VW Polo men for eksempel ikke en Stor Tesla Model S.

http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303
#15
Model S 2013 - 2022 / Beste forsikring til Tesla?
torsdag 27. november 2014, klokken 21:36
Er tråder om priser på forsikring men ikke hva som er best. Det er ikke alltid den beste forsikringen som er den billigste, egentlig motsatt også. Så hva er bra med din forsikring, hvor bor du, hvor langt kjører du, noen førere under 25, sikkerhetstiltak, bonus, fordeler?

Kan jo ta et eksempel med hva jeg tenker som er bra. For eksempel har tryg dekning av parkeringsskader opp til 20.000kr hvis skaden er av ukjent årsak og det er en ukjent person som har påført denne. Alt uten bonustap.

Gjensidige er vel det eneste selskapet jeg har funnet som dekker skade på glasstak uten bonus tap.

Dnb har noe som heter dekningsgaranti. "Dekningsgaranti får du på alle våre Best-forsikringer. Vi garanterer deg minst like gode vilkår på din Best forsikring ved et skadeoppgjør, som du ville fått som privatperson i et konkurrerende skadeforsikringsselskap i Norge."

Litt usikker på hva det betyr, men kanskje det går an å bruke til å dekke parkeringsskader og panoramatak siden tryg og gjensidige gjør dette?
#16
TMS Hjul, dekk og felg. / Poll! 21" på grusvei og telehiv
onsdag 12. november 2014, klokken 18:31
Hei!
Skal bestille meg en s85d men lurer på angående hjul (har lest at tesla spiser dekk til frokost) at det derfor ikke er så gunstig med store felger?  Hvordan er 21" på dårlige veier og grusveier? Noen som har fått riper eller skader på slike veier? Dual motor versjonen blir vel snillere mot dekkene siden den fordeler effekten over 4 hjul ikke bare 2?

På forhånd takk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA