Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - QM1

#1
Elbilen i Samfunnet / Hvor er gratis lading forankret?
tirsdag 01. september 2015, klokken 14:37
Hei.
Jeg klarte ikke google meg frem til det jeg lurer på, så prøver her. Det finnes jo utallige steder man får ladet elbilen gratis, typisk 10A til 16A stikkontakter rundt omkring. Disse står på kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser, jernbanestasjoner, hoteller, bedrifter etc. Har slike tilbud noen forankring i politiske vedtak eller retningslinjer?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv sliter litt med å forsvare at noen andre skal betale for "drivstoffet" til bilen min. Eksempelvis kan jeg lade gratis på en svømmehall jeg bruker jevnlig, men hvorfor skal de drive å sponse meg med strøm? Jeg forstår jo lokke-tilbudet til kommersielle aktører, som feks IKEA og kjøpesenter. Men det finnes jo ingen konkurrent til svømmehallen min i nær omkrets, jernbanestasjonen likeså.
Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes noen nasjonale føringer eller retningslinjer på dette, men har som sagt ikke klart å finne noe. Noen som vet?
#2
Hurtiglading i O&A / Veivalg for Hurtiglader på Alnabru
mandag 31. august 2015, klokken 14:10
Hei.
Jeg trenger råd fra en Oslo-los. Til helgen kjører jeg gjennom Oslo fra Hamar. Planlegger å bruke MccDonalds sin hurtiglader på Alnabru. Det jeg lurer på er om jeg kommer frem til denne ved å ta avkjøringen ved Esso, og parkere syd for MccDonalds, eller om jeg må ta av E6 ved stubberudmyra for å komme til på nordsiden av MccDonalds?
#3
e-Golf / Lademønster til E-Golf eiere
onsdag 04. mars 2015, klokken 15:10
Tenkte det kunne være interessant å høre hvordan andre E-golf eiere praktisere lading.
Personlig har jeg valgt den pragmatiske løsningen og lader når jeg kan til 100%, slik at jeg har ekstra kapasitet ved plutselig oppdukkende behov. Bilen min skal brukes, så får jeg heller angre gamle synder om det viser seg å ha knekt batteripakken min etter 7 år.
#4
e-Golf / Hvilken hastighet på motorveien?
mandag 15. desember 2014, klokken 13:18
Jeg får E-golfen(uten VP) på fredag og mandag planlegger jeg en tur fra Hamar til Drammen med det nye vidunderet. Har kartlagt rute mtp hurtiglading underveis og bare jeg kommer meg til Gardermoen(90km) er jeg sikret videre, plenty av ladepunkter gjennom Oslo. Det jeg lurte på om jeg kunne få noen innspill på er hvilken hastighet dere som har mer erfaring med bilen ville valg på strekningen Hamar – Gardermoen, i praksis er det mulig å kjøre 100km/t nesten hele strekket, men forstår det slik at man taper mye rekkevidde til luftmotstand ved høy hastighet. Det viktigste er jo å komme frem de 90 km til hurtigladeren. Det er en mulighet for Type 2 lading på Minnesund, men dette blir jo 16A og vil ta for mye tid, dette blir nødløsning om jeg ser at jeg ikke når frem.
Har lest mye på forumet, og jeg er innforstått med at veldig mange faktorer påvirker rekkevidden: utetemperatur, innetemperatur, kjøremode, hastighet, passasjerer og bagasje, min kjørestil, høydeprofil på ruten etc. Dette har jo blitt diskutert bra i andre tråder, og man vil vel aldri kunne garantere noe som helst.

Derfor litt mer konkret: Hvilken hastighet og kjøremode anbefaler du på motorvei for å kunne forvente 90km kjørelengde? Og kom gjerne med eksempler om dere har erfaring med liknende «scenario».
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA