Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Dag A.

#1
Model S 2013 - 2022 / Nøkkel innlåst i Tesla Model S
lørdag 04. mai 2019, klokken 23:17
Fruen har for vane og ikke ha nøkkelen til bilen i lommen, men har den ofte liggende i midtkonsollen.
I vår 2015 TMS går dette veldig fint ettersom sensor som leser at nøkkel befinner seg i bilen ligger under gulvet.
I facelift TMS så er denne sensoren visstnok flyttet under koppholderene i armlenet.  Denne sensoren har ifølge Tesla problemer med å lese nøkkelen dersom nøkkelen befinner seg lavere enn sensoren.

Resultatet da fruen går ut av bilen (med nøkkelen fortsatt liggende i midtkonsollen) er at bilen låser seg, og låser seg ikke opp når man toucher håndtakene (for nøkkelen er jo ikke i nærheten ifølge sensoren).

I dag skjedde dette igjen i en loaner TMS fra AVIS.  Og hvordan får man da åpnet en bil man ikke eier på en lørdag.
Tesla Kristiansand kunne ikke hjelpe ettersom det ikke var noen teknikere på jobb, kun selgere.
Prøvde Tesla Roadside Assistance, det ble 30 minutter i telefonkø, først på norsk, deretter på engelsk.
Visstnok mange som hadde problemer....

Idet vi gir opp så går jentungen bort å prøver å åpne bakluka (ikke vet jeg hvorfor hun skulle prøve dette), men bakluka spretter opp.
Jentungen klyver raskt gjennom bilen og finner nøkkelen og åpner resten av bilen.

Ikke vet jeg hvorfor bilen låser/lukker de fremre dører, mens bakluken fremdeles forble ulåst.
Skal nevnes at vi registrerte at speilene ikke var foldet inn mens bilen var "låst".

Så til folk dersom dere er så uheldige å låser nøkkelen inne i bilen, prøv bakluka  :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Manglende volumkontroll og navigasjon i bilen
søndag 28. april 2019, klokken 13:17
Her forleden så brukte bilen 4-5 minutter på oppstart uten at hovedskjermen kom på i det hele tatt.
Gikk ut av bilen, og satt meg inn igjen for at bilen skulle starte på nytt -> NoGo.
Tok en restart ved å holde nede scrollehjulene.  Dette førte til at hovedskjermen startet opp, men den oppfører seg ikke slik den skal.
Har prøvd en "Power Off" på bilen uten noen suksess.

Det er for øyeblikket INGEN volumkontroll på bilen, hverken ved lydavspilling eller ved telefonbruk.
Musikk er svært lavt, mens telefon er svært høyt.  Ingen av dem kan reguleres i volum.
Bilen lukker/åpner ikke garasjeport slik den skal.
Og hele navigasjonen virker bare utrolig treg mtp oppdatering av kartbilder osv.

Noen som har opplevd liknende, eller noen som har mulige løsninger på problemet?

Tesla har vært inne OTA og feilsøkt, men bilen hadde ikke logget noen feilmeldinger.
Blir nok en servicetime til uken dersom ikke noen av kompetansen her på nettet kan løse det før den tid  :D
#3
Model S 2013 - 2022 / Geoposisjons data
torsdag 16. august 2018, klokken 11:06
Noen som vet om det er mulig å hente ut geoposisjonsdata fra bilen i ettertid?

Og eventuelt hvordan dette gjøres?  App eller Tesla verksted besøk?
#4
Tidlige elbiler: Reva / Brann i Reva
lørdag 11. juni 2016, klokken 21:52
#5
I Kristiansand er det en tunnel hvor TACC/Autopilot slås av når man kjører gjennom.  Utkoblingen skjer på samme sted hver gang, men det er ikke alltid det skjer.
Feilen er registrert av med flere Model S, men også eUP, eGolf og Kia med TACC/Autopilot system fra Bosch har rapportert samme problemet.

Saken er eskalert oppover hos Tesla, som Tesla sier det, men foreløpig har man ingen god forklaring på det.
Idag har også undertegnede vært i kontakt med NKOM - Støykontrollen (tidligere Post og Teletilsynet) og de var veldig interesserte i hva dette kunne være.
Ved neste stengning av tunnellen ville de vurdere å dra ut for å gjennomføre en måling på lokasjonen.

Er det noen som har opplevd tilsvarende noen andre steder i landet, og har man eventuelt noen forklaring på hva som skjer?

Utkoblingen skjer ca rett under "n" i Torridalsveien midt i kartet.
https://www.google.no/maps/place/Oddernestunnelen,+4630+Kristiansand/@58.1559579,8.001419,17z/data=!4m2!3m1!1s0x4638024e29b831f5:0xe495d0c6f91d82e4
#6
Model S 2013 - 2022 / Hva vil begrense levetiden til en Tesla Model S
søndag 08. november 2015, klokken 13:14
Har sittet og lurt på dette spørsmålet en stund og lurer litt på om det er andre som kan kaste litt lys over dette spørsmålet.

På en vanlig ICE så er det ofte snakk om kjørte kilometer. 
Hvor gammel bilen er er ikke alltid like interessant, men det er ofte hvor mange kilometer den er gått.

En 10 år gammel bruktbil med lav kilometerstand kan da ofte være et bedre kjøp enn en nyere f.eks drosjekjørt bil med 100 tusenvis av kilometer.
Servicehistorikk er selvfølgelig interessant, men på tross av god historikk så er det nå noen slike innarbeidede grenser; bilen er passert 100k, bilen er passert 200k osv.

Hvis man trekker dette over til en TMS, og det store spørsmålet er, kan man uten videre trekke det over til en TMS?
De aller fleste tenker på elbiler som biler generelt, men at batteriene er en korsvei i hvordan vi tenker bil.
Er det sånn at elbiler er en større korsvei enn det vi har tenkt om disse tidligere?

Hva er den kritiske levetidskomponenten i en TMS?

Batteriet ?
Alle er klar over at batteriet er en begrensende faktor, men dersom man legger godviljen til og ser på 8 års garanti på batteriet, eventuelt et batterieskifte som skal i teorien ta 1.5 minutter og da koste noen kroner (tusener ?), da ser jeg egentlig ikke batteriet som en kritisk faktor.

Motor(ene)
Igjen så er det 8 års garanti?, men så er det også langt mindre "slitasjedeler" i en elmotor vs ICE, så et rent motorhavari ser jeg som langt mindre sannsynlig på TMS vs ICE (dersom man ser bort fra at de får fikset de problemene som har vært med DU så langt).

Inverter?
Levetid på inverter?  Vil denne ha lengre levetid med "normal" kjøring enn ved daglig testing av 0-100??

Rust?
Prøvde å få bilen TuffCote behandlet når den var ny.
To firma på østlandet anbefalte meg å ikke gjøre dette da de anså det som unødvendig, selv på norsk saltede veier.  De hadde behandlet noe få biler, men som de sa så var det så lite stål på denne bilen at de frarådet det.
Jeg har alltid hatt en ekstra tiltro til folk som i sine råd faktisk taper omsetning.  Da tror jeg faktisk at de har mine interesser i tankene og ikke bare sine egne  :)
Ellers så er det jo selvfølgelig muligheter for pitting på aluminiumen, eller kraftig korrosjon dersom de har vært litt ubetenksomme i hvordan de har foretatt sammenføyningene av forskjellige metaller.

Oppheng og hjullagre ?
De som ikke ville rustbehandle bilen fortalte meg at det stort sett bare var i opphenget at det var noen få stålkomponenter som ville kunne ruste.  Men dersom alt er gjort riktig så vil det ta lang tid før disse ruster kritisk.
Hjullagre er selvfølgelig noe som slites, men det er i det store og hele noe som er relativ enkelt å bytte (har ikke prøvd på TMS, men sånn generelt).

Interiør?
Hvorvidt interiøret blir utdatert er vel en smakssak, men med OTA på styringssystemet så kan bilen være tidsriktig i lang tid fremover.  Dette er forøvrig ikke noe som jeg mener er kritisk for bilens levetid, men mere en faktor dersom man skal selge bilen.


Hos de aller fleste andre bilfabrikanter så er det motor og rust som er de kritiske faktorene, og disse vurderes ofte ut fra kilometer kjørt.

Hvordan vurderer andre dette på en TMS, og hva er forventet levetid for en Tesla Model S?

Vet at spørsmålet er veldig generelt til å kunne svare spesifikt på, men hva er andres tanker rundt dette?
#7
Model S 2013 - 2022 / Fikk støt under lading
onsdag 24. juni 2015, klokken 21:25
Da er sommeren kommet, iallefall for noen dager for oss helt syd i landet.
Sammen med sommeren kommer late dager på hytta med lading av Teslaen.
Antrekket er shorts og barfot.

Har kun en 16A kurs som deles med endel annet tilgjengelig for lading så bilen ble innstilt til 8A lading. 
Ikke sprekt men det gir nok km når bilen stort sett står.

For at "laderen", klumpen på ladekabelen,  ikke skulle ligge på bakken under lading så la jeg en murstein under bilen som  den kunne ligge på.
Og det var ved plassering av denne mursteinen at armen kom i kontakt med den forkrommede delen helt nederst bak på bilen.

Kjente da en kraftig kribling i armen og trodde først at det var en skarp metallkant som skar mot armen.
Prøvde på nytt og  kjente det samme igjen.
Skjønte da at det måtte ha en sammenheng mellom ladingen og de bare føttene på lett fuktig gressplen.

Undrer litt på at jordfeilbryteren på kursen ikke falt ut.

Noen som har opplevd noe liknende ??
#8
Model S 2013 - 2022 / Faller ut av Drive/Reverse
torsdag 23. april 2015, klokken 20:09
Jeg har en liten stund nå registrert at bilen vår (P85D v6.2) har en tendens til å falle ut av drive/reverse etter at jeg skal sette meg i bilen og starte kjøring.
Bilen faller tilbake til park og dette kan gjenta seg 2-3 ganger før bilen "skjønner" at jeg faktisk prøver å kjøre.

Ellers så skjer det ikke dersom jeg først har festet setebeltet  :o

Fruen sa at hun ikke skjønte hva jeg snakket om så jeg måtte demonstrere saken for henne.
Det virker som det er ganske inkonsekvent at det skjer så det er ikke alltid like lett å provosere frem da jeg egentlig ikke vet hvilke ytre faktorer bilen stopper på.

Er det noen som har opplevd noe liknende ??
#9
Model S 2013 - 2022 / Adaptive CruiseControl DISABLED
søndag 29. mars 2015, klokken 20:33
Var på søndagstur i ny bil med hele familien hvor vi cruiser vha TACC i 80-90 km/t.

Helt uten forvarsel så bremset bilen kraftig opp (standard regen bremsing).
Det var ingen hindringer i veien som kunne forklare grunnen til oppbremsingen og det tok et lite sekund før jeg ble klar over varseltrekanten nederst i displayet som indikerte "Adaptive cruisecontrol disabled".
Det kom også opp en varseltrekant i toppen av 17" med samme melding.

TACC lyste fortsatt men det var ikke mulig å engage den på nytt.
Prøvde flere ganger på disengage/engage uten noen suksess.

Resultatet ble at jeg kjørte manuelt til en lomme hvor jeg kunne stoppe, slå av bilen og starte på nytt.

Problem solved !!   :D

Er det noen som har opplevd noe liknende, og eventuelt vet hva som er bakgrunnen for hendelsen?
Fant ingen info i onboard brukermanual.

Bilen er en P85D med v6.1.


Setter pris på om noen kan hjelpe meg da vi drar til Danmark om to dager og vil gjerne slippe det samme i 150 km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA