Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - fmm1000

#1
Hyundai KONA / Kan man fjerne fodgængerlyd.
mandag 17. september 2018, klokken 16:07
Har lige prøvekørt den nye Leaf og den har en virkelig irriterende advarselslyd ved lave hastigheder.
Har set en engelsk video, hvor denne kan fjernes på Ioniq.
Kan den fjernes på Kona.
#2
Hyundai KONA / Har Kona epedal.
mandag 17. september 2018, klokken 16:05
Nissan Leaf har épedal, så man kun kører på speederen.
Har Kona det samme.
Har set en video, hvor man bruger regen paddles til at gøre det, men findes der dn anden måde.

Har hørt, der måske er en hillholder knap man kan aktiverer og så kører den helt som Nissans epedal.

Er dette korrekt.
#3
Model S 2013 - 2022 / Peters videoer.
mandag 13. juni 2016, klokken 15:20
Hva gjør du når din kone er på forretningsreise, er barna ikke bor hjemme lenger, og du må ta en dag fri fra jobben innen en uke.

Vel. Jeg bestemte meg for å lage en en-dags-Tesla-langdistanse-tur :).

Jeg ønsket å teste hvor langt min Tesla kunne gå i en laddning på motorveier.
Jeg ønsket å se hvor mye tregere hypermiling er i forhold til å kjøre fortere.
Jeg ønsket å se hvor mange super chargere jeg kunne skippe på en dag.
Jeg ønsket å se hvor mange kWh min Tesla har tilgjengelig.
Jeg ønsket å se hvor mange liter bensin bilen ville ha brukt hvis det var en fossil bil.
Jeg ønsket å teste om du kan bruke hypermiling når du kjører om natten slik at du ikke trenger å våkne opp barna når du super charger.

Da jeg fortalte mine venner og kolleger om avstanden (den var ganske lang for en EV :) de bare svarte. OK. Ikke imponert i det hele tatt.
Så fortalte jeg dem om energiforbruket i forhold til bensin, og de gikk gale.

Derfor bestemte jeg meg for å lage to videoversjoner av min tur.

En Tesla og EV entusiast versjon i ekte Tesla Bjørn stil .

https://www.youtube.com/watch?v=DsNbwFXkwwQ


Og deretter en kortere versjon rettet mot ikke-Tesla og EV-entusiaster.

https://www.youtube.com/watch?v=BtVnkUjfFyE

Denne versjonen bare fokuserer på hva de kan forholde seg til i egne fossile biler. Energi forbruk i bensin.
#4
Model S 2013 - 2022 / TUV godkendt hengerfeste.
fredag 13. mai 2016, klokken 20:51
Vi er en gjeng danske Tesla eierne, som ønsker at kjøre med tilhengerfestet på vår Model S, så vi lovlig kan  kjøre med en trailer.
Vi har på teslaforum.dk diskutert muligheten for å få et anhængertræk TUV-godkjent.
Er det noen av dere som vet hvordan man skal gjøre det og hva det koster.
Vi har diskutert muligheten for å bidra til å betale for TUV godkjenning.
Jeg tror det var en norsk som lanserte en underskriftskampanje for å få Tesla, til at lave anhængertræk til Model S, og det var 1500 som signerte.
Hvis vi nå gir 100 kroner hver gir det  150.000 kr til en TUV godkjenning (jeg har ingen anelse om hva det koster). .
Personlig ville jeg gjerne gi mer enn 100 kr for et tilhengerfeste for Model S TUV-godkjent.
Hvordan synes I om ideen?
Var det kanskje en sak for Norsk Elbil Forening?
Kanskje vi kunne skrive på det svenske og andre europeiske fora og høre om de vil være med.
#5
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor Tesla alltid vinner
lørdag 16. april 2016, klokken 08:49
Min sønn har gjort en video der han forklarer hvorfor en Tesla alltid vinner på rødt lys.
Selv mot andre biler som i spesifikasjoner er raskere fra 0-100 kmh eller 0-60 mph.


https://www.youtube.com/watch?v=WBVBHLNruj4
#6
Model S 2013 - 2022 / Tesla-øjeblikke
søndag 01. november 2015, klokken 00:14
Er lige landet i Danmark efter et Tesla-øjeblik på Autobahn syd for Flensborg.

Vi var taget en tur til det store outlet nord for Hamborg, og jeg lå og legede på de frie stykker med god fart i bilen. Da konen mente det var nok :-) lagde jeg mig roligt i højre bane med omkring 160 i timen.
Efter nogle kilometer kommer en bil op på siden, som ligger der et stykke tid.
Pludselig hører jeg en smælden og vrælen, som kun biler fra Norditalien kan lave.
Min hjerne arbejder på højtryk.
1. Jeg udlever min indre hulemand og tager kampen op med det larmende bæst.
2.  Jeg lader mig undertrykke som en god ægtemand i det feminiserede Europa og sænker pænt farten til en hastighed konen finder passende.

Jeg vælger 1 og smadrer pedalen i bund. Min røde Teslarossa responderer lynhurtigt og det mørke larmende bæst ud for min venstre siderude forsvinder hurtigt bagud på trods af utallige nedgearinger, smæld og høje vræl fra modstanderen.
Konen brokker sig selvfølgelig, men fuuuuuuuck det var det hele værd.
Jeg sænker farten og kort tid efter glider en Maserati Quatroporte af nyeste aftapning forbi med en chauffør, der ligner en syvårig dreng, der netop har  fået frataget sit ynglingslegtøj.
#7
Jeg får min Tesla til september og har brug for lidt hjælp for at undgå rækkevideangst.
Jeg har set Tesla Bjørn bruger matematik til at regne sig frem til, hvad han må bruge i Wh/k i gennemsnit for at nå frem til målet.

Jeg er kommet frem til, at han nok bruger følgende formel.

Wh tilbage i batteriet/antallet af kilometer man skal køre = Wh/k man skal kører i gennemsnit for at nå målet.

Mit problem er nu bare, jeg ikke ved hvordan man finder ud af, hvor mange Wh der er tilbage i batteriet.
Jeg kan se på Tesla Bjørns seneste video, at man kan se i displayet, hvor mange wh (egentlig står der kWh, men det ganger jeg bare med 1000 for at få det i Wh) der er tilbage i batteriet. Men hvad nu, hvis man ikke kan huske, hvor mange pct. man fyldte i batteriet sidst. Og man skal vel også vide, hvor mange kWh man egentlig har til rådighed, for jeg synes at have læst flere steder det ikke er 85.
#8
Model S 2013 - 2022 / Støt Tesla Bjørn (bb)
fredag 31. juli 2015, klokken 00:12
Jeg synes alle skandinavere bør støtte Tesla Bjørn for hans store arbejde med de fine videoer.

Link herunder.



http://youtu.be/DBuHu3fHIAg
#9
Kjøpe elbil? / Erfaringer fra elbils-ejere søges.
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 17:30
Spørgsmål til elbilsejere.

Jeg er en dansk journalistikstuderende og er ved at skrive en artikel om elbilsmyter.
Derfor vil jeg gerne have erfaringer fra ejere af elbiler (ikke hybridbiler). Dem har I jo mange af i Norge :-).

Artiklen handler om alle andre elbiler end Tesla.  Målgruppen for artiklen er læsere, som vil købe biler i prisklassen 100.000-300.000 kr.
Det vil være en stor hjælp, hvis I vil svare på nedenstående spørgsmål.
På forhånd tak :-)


1. Hvilken elbil har du?

2. Hvor gammel er din elbil?

3. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har ved blandet kørsel om sommeren?

4. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har om vinteren?

5. Hvor lang tid tager det at lade din elbil op?

6. Giver det problemer at benytte din elbil til langture?

7. Har du oplevet, at rækkevidden på dine batterier falder med tiden?

8. Har du oplevet, at dine batterier er stoppet med at virke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA