Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Fastlane83

#1
TAYCAN / Europatur i Taycan
søndag 26. juni 2022, klokken 20:05
Skal på langtur sørover i Europa i sommer. Har kjørt flere turer med Tesla tidligere, og da har jeg basert meg på Tesla sin navigasjon til ruteplanlegging mtp lading. Spørsmålet er om Porsche sin er like god eller om jeg bør bruke en annen app som f.eks ABRP?
#2
Model S 2013 - 2022 / Verditap på 6 mnd
mandag 24. mai 2021, klokken 18:57
Har en 2015 mod Model S 85D. Gått 130 000km. Får ny bil i okt/nov. Har fått tilbud om å leie en XC40 electric for kr 8000 pr mnd (alt inkl). Hva vil lønne seg? Beholde Tesla til ny bil kommer, inkl risiko for dyre verkstedbeløp eller selge nå å leie ny Volvo?
Teslaen er forøvrig nylig NAF-testet, med noen småfeil som blir utbedret denne uka.
#3
TAYCAN / Forsinkelse på Cross Turismo
søndag 23. mai 2021, klokken 17:39
Fikk melding fra selger at bilene er forsinket. Vi hadde i utgangspunktet levering sent i september. Pr nå så vet han ikke når bilen kommer og det gjaldt alle Cross Turismo, også de med levering i juni. Det jeg frykter er at vi ikke får levering før 2022, og at det da er MVA på biler over 600 000 kr. Andre som har fått melding om forsinkelse?
#4
XC40-EV / Volvo On Call (iOS)
fredag 07. mai 2021, klokken 17:43
Må det gjøres noe for å aktivisere bilen i appen? Har lagt til bil osv, men får ikke opp batteristatus. I tillegg sa selger under overtagelse av bil at forvarming ikke fungerer, men det skulle ordnes ila høsten. Mulig han mente programmering av avreisetid via app. Kommer det flere funksjoner etterhvert?
#5
Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvor mye kWh som er tilgjengelig på batteriet, slik at man kan følge med på forbruksmåleren når man kjører og vurdere rekkevidde utfra det? Har en Model S 85D 2015 mod som har kjørt 80000 km. Bilen går til daglig t/r jobb, ca 25 km totalt, og er ikke så ofte ut på langtur lengre. Kjørte Kr.sand - Oslo for ett par helger siden. Tidligere har jeg kjørt dette strekket uten å lade, også på vinter. Nå mente GOM at jeg ikke hadde nok strøm til å komme frem, og måtte lade på Lier. I og for seg ikke noe stor sak, men ifølge forbruksmåleren hadde jeg brukt 66,7 kWh og hadde igjen 6% rekkevidde. Det gir ett tilgjengelig uttak på ca 71kWh. Det er litt lite synes jeg. Startet på 100% og med forvarmet bil. Testet på tur hjem igjen, ladet til 99% på Ikea Slependen. Kom hjem med 0% rekkevidde og ett forbruk på 68,6% siden siste lading. Er BMS litt ukalibrert pga mange korte turer og lading mellom 50% og 80%?
#6
Lading av Tesla / Feil på hjemmelader
onsdag 13. juli 2016, klokken 07:46
Hadde en litt skummel opplevelse på mandag kveld. Jeg har en Salto hjemmelader 22 kwh (400V 32A). Starter lading av bilen fra app mens jeg var inne i huset. Hørte det smalt i sikringsskapet og så at sikringen til ladestasjonen var gått. Skrudde den på igjen og forsøkte å starte lading engang til. Sikringen gikk igjen, og det var en svak eim av "varm" lukt i skapet. Gikk da ut i garasjen, og der luktet det brent. Dro ut ladekabelen, å den var sotete på kontaktene. Det kom også litt røyk da jeg dro ut kontakten. Prøvde deretter UMC laderen til Tesla, men fikk bare charge fail i bilen.

Dro til Tesla Kristiansand dagen etter. De tok inn bilen med engang. Holdt på med den en times tid. De kunne ikke finne noe feil på bilen. Den ladet som normalt på deres ladere. UMC virket ikke, så de byttet den til en ny. De sa at ifølge feilloggen på bilen så ser det ut til at det var noe feil på ladestsjonen. Jeg ringer til Sønnico som installerte den. De kom med engang. Holdt på en time med div målinger o.l. Fant ikke noe feil, men de skrudde ned boksen og tok den med inn for videre undersøkelser. Litt spent på å høre hva som har skjedd.

Noen av dere som har vært borti lignende eller har noen teorier om hva som er problemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Model S 2013 - 2022 / Selge 6mnd gammel Tesla for å kjøpe ny...
torsdag 05. november 2015, klokken 21:16
Hei

Trenger litt råd!
Fikk min 85D i slutten av april i år. Veldig godt fornøyd! Jeg bestilte den uten å prøvekjørt eller sittet i en Tesla før. Har siden jeg så prototypen til Model S visst at en slik en skulle jeg ha! Ekstrautstyret jeg tok med var basert på magefølelse, lesing på forumet her og en kompis som lenge hadde sett på å kjøpe Model S (han har også prøvekjørt). Har i etterkant angret litt på at jeg ikke kjøpte panotak, mørk taktrekk, matt abachi-tre, next-gen seter og metallic lakk...

Jeg fikk montert inn en Premium Center Consoll på tirsdag, og mens jeg ventet på monteringen var jeg å så litt på utstillingsmodellen de hadde inne. Den hadde endel av utstyret jeg manglet....Sjekket opp pris på ny bil, egentlig bare for nysgjerrigheten sin skyld, og en 85D med det utstyret jeg ønsker kommer på 800 000 kr. I tillegg så gjelder referralperioden frem til jul, så da blir det 20000 kr i "avslag" hvis jeg finner en lur måte å selge bilen til meg selv...

Ser at tilsvarende biler som min ligger ute på Finn.no til 740 000 kr. Vet ikke om de går for den summen. Hvis de gjør det så er det "bare" 40-50 000 kr i mellomlegg, så har jeg en ny bil akkurat som jeg ønsker å ha den og som er nesten 1 år nyere. Misforstå meg rett, jeg er utrolig fornøyd med den jeg har i dag.

Er dette helt galskap og jeg bør slå fra meg tanken med en gang, eller bør jeg undersøke videre hva min jeg kan få for min brukte? Jeg er ikke millionær, så det vil ha noe å si økonomisk. I tillegg så blir jeg uten Tesla fra jeg får solgt den jeg har til den nye kommer....
#8
Lading av Tesla / Type lader og pris på bensinstasjon
onsdag 25. februar 2015, klokken 11:02
Har en kamerat som driver en litt mindre bensinstasjon. Prøver å overtale han til å få installert lader til elbil. Siden stasjonen ikke har så veldig stor omsetning så bør ikke kostnaden for å installere lader være så stor. Ser for meg en eller to stk 22kw type 2 lader som bruker det eksisterende strømanlegget til stasjonen.

Finns det andre "billige" alternativer, og hva hva bør det koste å bruke en slik lader?
#9
Model S 2013 - 2022 / Hjelp til å teste hjemmelader i Kristiansand
torsdag 19. februar 2015, klokken 10:07
Hei!
Har fått montert 22kw hjemmelader (type 2 400V 32A) i garasjen. Teslaen min kommer ikke før i slutten av april. Har lyst å teste laderen før det. Noen som bor i området som har lyst på litt gratis strøm og en kaffekopp?

Send PM, så får du adressen. Jeg bor i området Holtåsen i Kristiansand
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA