Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - PokerFjes

Sider: [1] 2 3 4
1
Polestar 2 / Demo-app som viser androidsystemet i P2
« på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 14:34 »
Vet ikke om folk har fått det med seg, men inne i den tåpelige salgsappen har de lagt inn link til en app som viser androidsystemet i bilen. Er litt usikker på om den installerer en app, men man må åpne linken fra en android-device.

https://hmi-app.polestar.com/

For de som fortsatt ferdes på FB så har jeg opprettet en Polestar Owners Norway gruppe.
https://www.facebook.com/groups/305930963402476/

2
Dette er faktisk ganske hårreisende. Lastebilen er fra Spar - det kommer tydelig frem. Jeg har tenkt å kontakte spar og høre om dette er adferdsel de ønsker å assosieres med.

http://www.oblad.no/nyhet/elbil/kollektivtrafikk/sjekk-hvordan-elbilen-plutselig-blir-sperret-av-vogntoget/s/5-68-178948

3
Ladeplasser og ladekabler / Fortum oppgraderer kiwi-laderen på Åmot!
« på: Onsdag 08. Juni 2016, klokken 19:33 »
Fortum oppgraderer Kiwi-laderen på Åmot. Dette svinger det av!! Det var et stort hull i bakken her på mandag, så jeg lurte fælt på om det var fortum som var på gang. Denne gangen har de plassert den på de minst brukte plassene på parkingsplassen. Jeg vet ikke om de nye laderne kan lade AC og DC samtidig, men det er plass til to biler på laderen til høyre. Kun en av dem er reservert elbil, men den siste plassen er nok sjelden okkupert av noen.
Hvis 11kW-stolpen til venstre takler to biler samtidig så er dette veldig bra!

edit: laderne er online med SMS-systemet, men freaket litt ut når jeg prøvde å lade. AC-stolpen er 2x22kW (jeg trodde mange av disse ble til 2x11kW nå?)

4
https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.

5
Elbilen i Samfunnet / Spetalen selger seg ned i NEL
« på: Onsdag 25. Mai 2016, klokken 10:31 »
Beklager litt offtopic innspill, men Spetalens satsing på NEL og hydrogen i Norge dukker ofte opp i diskusjoner hvor batterielektriske og hydrogenelektriske biler diskuteres. Det er ikke mange dagene siden hydrogenforkjemperne Honda, Hyundai og Toyota annonserte at de også kommer til å satse på batterielektrisk fremdrift - men selvfølgelig bare midlertidig.... ;)

På E24 akskjelive står det å lese idag:

Sitat
Spetalen-salg gir kursras for Nel
Hydrogen-selskapet Nel er etter få minutters handel den aksjen med størst kursnedgang.

Aksjen er ned hele 16 prosent til 2,79 kroner.

Det skjer etter at storaksjonær Øystein Stray Spetalen har solgt 42 millioner aksjer i selskapet til kurs 2,75 kroner. Det var under gårsdagens sluttkurs på Oslo Børs på 3,32 kroner.

Spetalen er styremedlem i Nel og salget fører til at hans eierandel synker med 6,17 prosentpoeng til 4,88 prosent.

Spetalen har i avtalen med kjøperne av aksjene forpliktet seg til å sitte på de resterende Nel-aksjene han eier ut året.

6
Elbiler i media / 2017-modell e-Golf med 48% økt batterikapasitet og 160hk motor
« på: Mandag 23. Mai 2016, klokken 09:13 »
Bryter nye e-Golf 200km-grensa i reell rekkevidde? Den som venter får se :).
Med nye 37Ah celler (erstatter dagens 25Ah) får den 34.8kWh brutto kapasitet og med en 160hk motor kommer den til å gi i3 skikkelig konkurranse. Men AC-lading er fortsatt begrenset til 3.6kW..... og det er intet mindre enn skuffende. En 3-fas 16A lader burde klart å få på plass nå.

http://insideevs.com/2017-volkswagen-e-golf-35-8-kwh-battery-124-miles200km-real-world-range/

7
Jeg har ventet på dette..... Når Toyota kaster seg på batterielektrisk drift blir det spennende å se hva hydrogenforkjemperne skal støtte seg til.

http://www.tu.no/artikler/tre-bilgiganter-har-sa-langt-sverget-til-hydrogen-na-snuser-de-pa-eldrift/347302

8
Kjøretips / Forbruk på forskjellig underlag (vått, tørt, snø etc)
« på: Fredag 06. Mai 2016, klokken 20:38 »
Det er skummelt med dette forumet som ligger så langt nede i listen... jeg glemmer at det er her....

Men til temaet - forbruk på forskjellig underlag og hvorfor utslaget tilsynelatende er så mye større på elbiler sammenlignet med fossile biler.

Jeg har selv merket at våt asfalt og snø drar mye mer strøm enn tørr asfalt. Temperaturen spiller selvfølgelig en rolle i denne ligningen, men hvis vi kan se bort fra dette et øyeblikk - er det noen som vet hvor stor forskjell vi snakker om? Noen fysikere her med stålkontroll på rullemotstand? :)

Jeg har søkt på forumet og søkt på nett, men klarer ikke finne noe skikkelig teknisk informasjon på dette temaet. Begrepet rolling resistance dukker nesten alltid opp i forbindelse med veigrep relatert til bremselengder, men ikke i forbindelse med drivstofføkonomi.

Jeg fant vedlagte tabell på en side om rolling resistance og tire friction - fra Automotive Handbook av Bosch. Er dette tall som kan omformes til påvirkningen vått føre har på energiforbruket i en elbil eller er det helt skivebom?

9
elbil.no og elbilforumets nettsider / Navn på e-Golf underforum
« på: Fredag 06. Mai 2016, klokken 17:17 »
Hei, hva er grunnen til at e-Golf underforum heter "Golf EL (fra 2014)"? Hvofor heter det ikke bare e-Golf? :)

10
Elbiler i media / 33kWh i nye BMW i3
« på: Mandag 02. Mai 2016, klokken 18:57 »
Nå er jeg spent på når og hvordan VW og Kia svarer, og med hva slags mynt. Leaf har jo allerede startet ballet i denne runden, og jeg vet ikke helt om jeg anser dem for å være tidlig ute eller sent ute.
i3 er den letteste og trolig mest energieffektive elbilen på markedet. Er veldig spent på hva 33kWh (27,2kWh netto) kommer til å bli omsatt til i reelle kilometre.

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3787-na-kommer-bmw-i3-med-33-kwh-batteripakke

11
Elbiler i media / e-Golf i krasj på E39
« på: Lørdag 23. April 2016, klokken 18:52 »
http://www.ba.no/nyheter/ulykker/trafikk/krasj-pa-e39-etter-at-fotgjenger-lop-over-veien-uten-a-se-seg-for/s/5-8-333271

Ved flere anledninger har jeg sett at elbiler har vært involvert i ulykker, uten at mediene gjør noe spesielt ut av det. Dette synes jeg selvfølgelig er helt på sin plass, men det er en del nyhetspopulistiske redaktører (om det er rett begrep) som kunne finne på å vinklet det i negativ favør av elbilen.

Det jeg veldig gjerne skulle visst er om ACC slo inn og hadde noen effekt i denne situasjonen.

12
Golf GTE / TFSI og TSI motorproblemer
« på: Onsdag 23. Mars 2016, klokken 10:43 »
Håper ikke problemene fra de større TFSI- og TSI-motorene smitter over til bensinmotoren i GTE.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

13
Ladeplasser og ladekabler / Ny ladestasjon i Haugesund - McDonalds Oasen
« på: Torsdag 17. Mars 2016, klokken 18:31 »
Strengt tatt er dette i Karmøy kommune, men denne tror jeg mange har ventet på!!

14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ARs 120kW Deltalader - lader e-Golfen over 40kW
« på: Tirsdag 08. Mars 2016, klokken 02:32 »
Jeg ladet e-Golfen min på ARs deltalader på Grelland sør idag - og fikk rekordraske 42.8kW ladefart på det meste. e-Golfen skal egentlig ikke lade raskere enn 40kW, men dette er et tall som jeg ikke finner igjen i noe formelt dokument. En ansatt i VW skal visstnok ha sagt at 40kW er maks ladefart....

Hvis ikke jeg tar feil, så er det BMS i bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan få under hurtiglading. Men hvordan styrer BMS dette? Er det en elektronisk innstilling som for golfens del står på 40kW og så er det hele ferdig snakka? Eller er det en verdi som er dynamisk, avhengig av batteriets størrelse, temperatur og/eller C-rate?

Jeg kan ikke så mye om Leaf, men det står flere steder at den kan hurtiglade opp til 45kW.
Men er 45kW-grensen for Leaf og 40kW-grensen for e-Golf relatert til det faktum at chademo-standarden er spesifisert for maks strøm på 125A? Jeg ser at combo-kontakter er spesifisert til 60, 125 og 200A.

e-Golf: 323V x 125A = 40,3kW
Leaf: 364V x 125A = 45,5kW

Er tallene over en tilfeldighet??

Li-ion cellene i elbiler skal visstnok klare 4C, men i Leaf lader man bare på 1.9C. Hvis 40kW er ladegrensa for e-Golf, vil man lade på 1.66C. Jeg vet ikke helt hva slags konklusjon man skal trekke ut av det, annet enn at VW ikke lader så hardt som Nissan gjør?


Jeg kom også over info AR postet her på forumet i forbindelse med åpningen av den første deltaladeren i Vestby.
Sitat
"En kjapp presisering av status på vår nye Delta High Power Quickcharger på Vestby. På åpningen demonstrerte vi hva som er mulig så fort CHAdeMO Assosiation vedtar et høyere effektnivå for den standarden. Om man skal følge den offisielle standarden idag må uttaket begrenses til 125A/500V selv om potensialet er større. Det vi gjorde på åpningen på Vestby var å fjerne denne begrensningen softwaremessig slik at laderen kunne gi det bilen (KIA Soul EV) faktisk ber om. I dette tilfelle rett i underkant av 70KW fra 0 til 67% soc.

Etter åpningen har vi satt på sperren igjen til 125A/500V. Som vi har sagt ved åpningen og i artikler relatert til åpningen så er vi klare for å levere høyere CHAdeMO effekt så fort det blir vedtatt. På CCS-siden er alt allerede åpent og klar for bruk til biler som kan trekke over 100KW.


Min teori er at Golfen min fant det for godt å trekke mer enn 125A når jeg ladet idag, og ifølge AR er laderen - i motsetning til alt annet av comboladere her til lands - ikke låst til 125A.
Alternativt så lurer laderen meg ved å vise hvor mange kW den trekker inkludert tap i ladeprosessen?
Bilen var avskrudd hele tiden, og jeg ladet fra 44-90% SOC.

Jeg beklager at dette ble rotete.... jeg er litt utenfor komfortsonen min her.... hjelp meg gjerne å sortere tankene dere som har litt mer kontroll :).


15
Golf GTE / Førsteinntrykk GTE
« på: Torsdag 25. Februar 2016, klokken 13:19 »
Da fant jeg anledningen til å prøve firmabilen en tur. En 2016 GTE med drøye 7000km på telleren.
Førsteinntrykk er at det er en smule stressende når TSI-motoren (les: strikkmotoren) tar av under hard aksellerasjon. Når det er sagt - så har jeg alltid vært tilhenger av motorer med flere sylindre og høyere sylindervolum - med tilsvarende høyere dreimoment.
På turen fra Kongsberg til Oslo og retur (213km) landet jeg på 0.44l/mil. Jeg startet med ca 80% fullt batteri, og sørget for å lade batteriet fullt for å teste eldrift på hjemtur. Koblet over på eldrift i Strømsåstunnelen i Drammen med 36km på GOM, og kjørte på eldrift 32km før det var tomt. Temperaturen varierte fra -2 til +3 grader. Jeg kjører med relativt økonomisk høyrefot, ofte på ACC - men legger meg gjerne 5-10km/t over fartsgrensa på speedoen.
En ting jeg la merke til er at ACC er hakket mindre smooth i kombinasjon med bensindrift og DSG. Helt sikkert naturlig - men merkbart for meg som kjører e-Golf til daglig.

Jeg synes forbruket var høyst akseptabelt. Det er mange mil motorvei på denne strekningen. Eldriften var også godkjent, og jeg ville nok klart å kjøre ren eldrift til/fra jobb (38km hver vei) store deler av året.

GTE-konseptet tiltaler meg derimot ikke helt. Jeg har ikke lyst på strikkmotor :) og jeg synes det er en stor fail av VW å droppe batterivarmer. Jeg skulle ønske VW/Audi/Skoda kom med en seriehybrid a'la i3 REX, men fremtidsplanene til gigantkonsernet går nok ikke i denne retningen.

Firmabilen har ikke ryggekamera, og jeg ble litt overrasket over hvor viktig det har blitt for meg. Jeg rygger selvfølgelig ikke på kameraet - men det er utrolig bra for sikkerheten å se rett bak bilen. Men det var ikke GTE-spesifikt.

Anyways, mine 50 cents eller hva det nå heter :)

Sider: [1] 2 3 4