Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ZOE

#1
Mitsubishi Outl. PH / Lader IKKE
onsdag 30. mars 2022, klokken 09:27
Hei

Jeg kjører en 2019 PHEV, den lader som en drøm fra vanlig ladekladd, men på jobb med Zaptec og Type-2 kabel så lader den ca ingenting.  Jeg har notert meg at ladelyset i dashboardet blinker når jeg har koblet den til (tror det slukker etterhvert), men det lyser ikke konstant slik som med ladekladden.

Noen tips?
#2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Feil på Pedalsensor?
søndag 11. august 2019, klokken 23:09
Hei

Kom tilfeldigvis en Biltema elsykkel i hus her. Den virker noen ganger. 
Jeg tror det er pedalsensor som tuller, plutselig vil den ikke gi noe kraft.
Der er lys i det røde lyset på sensoren, men den vil ikke dra.

Når jeg hang den opp på sykkelstativet begynte den å virke igjen, lyset på sensoren blinker når jeg trår framover og lyser når jeg trør bakover.

Noen tips til hva som kan være galt? ser ut som sensoren er så nær skiva som det er mulig å få den
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Semiportabel 22kW lader
mandag 25. mars 2019, klokken 23:28
Har en 22kW hjemmelader med 32a 400V stikk.
Kan byttes til 16a stikk.

Med fast kabel 5m
Genial om du har en bil som kan lade på 22 eller 11kW

https://www.finn.no/143210026
#4
Ladeplasser og ladekabler / Boks til ladepistol, låsbar
onsdag 25. januar 2017, klokken 18:12
Jeg har en ladestasjon (22kW) på jobb med fast kabel, laderen er montert på innsiden av et nettinggjerde og jeg har bilen stående på andre siden.
Jeg skulle hatt tak i en enkel og vannbeskyttet måte å oppbevare ladepistolen når jeg ikke er på jobb..

Noen tips? Postkasse med hengelås er det åpenbare valget, men jeg synes det er litt unødvendig stort og egentlig er de ganske dyre.

Det beste hadde vært en form for låsbart skap der jeg kunne sette pistolen inn på høykant ned kabelen rett nedover..Jeg vurderte et pengeskrin, men de er kanskje litt for små?
Skapet skal henge på gjerdet.
#5
Jeg ser at det er i salg ett produkt som skal kunne lade Renault Zoe, såvidt jeg kan forstå har ikke denne kabelen hverken kontaktor eller noen form for jordfeilvern.
http://eauto.si/metron-shop/?product=type2cee-renault-zoe-3x16a-3-phase-carrier-case

Trenger man ikke kontaktor? Når jeg tenker etter så ser jeg vel egentlig ikke helt det store behovet for dette, bilen kan jo styre ladestrømmen selv, og så lenge kontakten sier at den kan gi 11Kw så kan jo bilen styre dette selv.
Den har jo mulighet for å justere hvor mye den trekker, fra 10a 1 FAS til 43Kw 3-FAS, så da kan den vel justere helt til 0 selv?

Jeg ser jo at man vil mangle noe sikkerhet i denne kabelen, men i ett anlegg med skikkelig jordfeilvern så betyr det kanskje ikke noe?

Noen som kan opplyse meg?
#6
Zoe / 43kW RIP?
mandag 21. mars 2016, klokken 18:58
https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/582984861858097?comment_id=583118105178106&reply_comment_id=583186261837957&ref=notif&notif_t=share_reply

Nå sier fortum at de bytter ut alle laderne med 43kW.

Jeg kjenner det irriterer meg litt, at den kunne lade på 43kW på Kiwi var jo en av årsakene til at jeg kjøpte bilen. Den gangen jeg kjøpte så skrøt jo selger av at det skulle bygges ut ett nettverk av "hurtigladere" av Renaut og Kiwi. Halvannet år senere er ikke dette lenger hurtigladere.

Det er på grensen til en kjøpsrettslig mangel såvidt jeg kan se. Ettersom det er Renault som sto som utbygger og Renault som solgte bilen med hurtiglademulighet.

Får gruble litt på om jeg gidder å klage til MotorForum...
#7
Rogaland elbilforening / Vitengarden
torsdag 31. desember 2015, klokken 00:23
Til info så står det nå to type 2 ladere på Vitengarden på Nærbø . Der var RFID lesere på dem, men når de står på besøk og ikke ansattparkeringen så antar jeg at de var offentlige .

Noen som vet sikkert ?
#8
Zoe / Prisliste Zoe (for andre gang :)
fredag 04. desember 2015, klokken 19:24
Er det noen som tilfeldigvis har en prisliste i papir eller digitalformat fra ca sept/nov 2014?
Diskuterer litt med selger, han mener det var prisliste fra juli som gjaldt, men jeg mener det var en annen når jeg kjøpte bilen.

Kan noen hjelpe?

Kanskje noe liggende i nedlastingsmappa på pcen?
#9
Mitsubishi Outl. PH / Baksete mindre enn i fosil ?
lørdag 28. november 2015, klokken 21:46
Stemmer det at baksetet er trangere i hybriden enn i diesel?
#10
Zoe / Selge zoe ?
onsdag 11. november 2015, klokken 23:37
Jeg har hatt zoe i ett år og vurderer å selge den, ikke fordi jeg er lite fornøyd med bilen, men tror kanskje det er riktig tidspunkt.

Det er pt ingen zoe til salgs fra private.

Noen som tør gjette på en salgspris på en ett år gammel zoe med "alt utstyr"?
Altså sommerdekk 17", vinterdekk 15" , setetrekk, bagasjeromsmatte , zaptec, trafo&podpoint(3,6), midtarmlene.

Strøken og aldri vært i vaskemaskin (sort)
Km stand er 20 000 og med første service tatt.

Kan jeg få 200 lapper?

Edit: den kan hurtiglade på 43kw
#11
Zoe / Reboote ice
torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:08
Er det noen som vet om det er mulig å restarte navigasjon/ice?

Ser ut som Bluetooth har sluttet å virke, men kanskje det hadde hjulpet med en soft reset?

Tar så mye tid å reise til motorforum, og sansynligvis har de ikke peiling..
#12
Zoe / Dagens kjøretur; Suldal (og Bergen)
mandag 05. oktober 2015, klokken 21:33
I dag ble det en liten kjøretur til Suldal, Eller nærmere bestemt Kvildal.

Zoe startet hjemme med full tank, viste seg at jeg var litt tidlig ute til fergen, så det ble stopp for å toppe opp på Mcdonald Mariero(fortum 22kw) mens jeg leste mail.
Videre til fergen med 99%

Tok Taufergen over fjorden og kjørte til Hjelmeland hvor jeg tok fergen over igjen. Så til Sand, her sto det en flott multistandard lader til fri avbenyttelse, hadde 25% ved oppstart og ladet i grunnen ganske mye, da jeg var innom å handlet litt lunsj.

Så kjørte jeg til kraftverket på Kvildal for litt jobb, her fant jeg ett byggeskap hvor jeg plugget i medbrakt 22kW lader og ladet mens jeg gjorde det jeg skulle. Genialt. Bilen var fulladet ved avreise og jeg trillet inn på Sand igjen med 75% på Sand. Etter 14 minutter og 3,5Kwh på batteriet suste jeg videre hjemover.
Desverre var ikke ladestedet plassert slik at jeg kunne ta ett kult bilde med alle høyspentlinjene og bilen som ladet :-) Men mer kortreist strøm tror jeg det er vanskelig å finne, 200 meter fra turbinen..

På veien inn mot Tau fra Hjelmeland så hadde jeg på det verste 59km rekkevidde og 61km igjen til Tau
i følge GPS.

Ankom likevel Sandnes med 44km igjen på tanken (altså ca 20km lenger enn til Tau).

Turen kunne helt sikkert blitt gjort av de fleste andre elbiler på markedet, men for meg er kombinasjonen av medbrakt 22kW og offentlige 43kW stasjoner genial.

Dagens kuriositet var at jeg ikke klarte å starte lading med fortumbrikken min i Sand, men derimot fungerte adgangsbrikken til treningssenteret perfekt :-)  (la etterpå merke til at det hang en RFID brikke i en tau på laderen for fri bruk).

Jeg er så kjip at jeg synes det er kjempestas å kjøre 260km for 0 kr i drivstoff.

Bildet viser forresten loggen til ABAX, den oppga 306km pga ferger, mens bilen viste 264km

#13
Zoe / Lader på Sand i ryfylke
tirsdag 22. september 2015, klokken 13:27
Er dette en 3 fas 32A 400v lader?

Sto ett sted at det var 32a 1 fas.. det er no good for zoe tenker jeg..
#14
Zoe / Stavanger - Bø
fredag 26. juni 2015, klokken 23:40
er det noe sted mellom Ålgård og syøvgarden det er mulig å lade zoe? Je planlegger å kjøre en tur til Bø i Telemark om noen uker, og ser det må bli Sandnes-Ålgård-syøvgarden-Dalen-Bø
Men strekket fra Ålgård over Suleskard ser langt ut (140km) og å lade til 100% tar litt tid på Ålgård.

Jeg har en portabel 22kw lader fra elbilhjelpen så ett 16 eller 32 a rødt stikk i Sirdal hadde vært genialt, noen som kjenner til noen slike?

#15
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 til schucko kabel
torsdag 14. mai 2015, klokken 18:03
jeg har en type to podpoint lader med menekes stikk. Det et 3,6 enfas.
Jeg kunne tenkt meg å ha en type to til schucko for å koble til høytrykkspyler og Hekksaks.
De andre utestikkene mine er bare 10a .

Jeg tror det er 20a sikring på kursen til podpoint er det da lov å bruke en slik adapter? Funker det?
#16
Zoe / Regenerering fault or feature
fredag 20. mars 2015, klokken 20:06
Jeg diskuterer litt med Motorforum angående regenereringen på min bil.
Jeg er ikke sikker på hva som er normalt.

Se video for å se hva jeg mener, her bremser jeg i 90kmt og regenereringen øker ikke fra kun motorbrems.
(se annen post)

Jeg mener at dette ikke er det som sies i reklamen, for eksempel her:

https://www.youtube.com/watch?v=WPyJVpvs-Yg

og jeg mener også at regenereringen var større ved bremsing når bilen var ny.

Mulig det er temepraturavhengig, så tar gjerne tilbakemeldinger på det også.
#17
Zoe / Ladelyd, fault or feature
fredag 20. mars 2015, klokken 19:55
Jeg diskuterer litt fault eller feature på min zoe med Motor Forum. De mener at det er normalt at bilen lager lyd når den lader, jeg mener at demobilen ikke laget lyd og lurer på om det kan være en feil på min bil. 

Min lager også kraftigere og mer høyfrekvent lyd dersom man lader på høyere effekt (22kw)
Håper de som faktisk har Zoe kan gi noen tilbakemeldinger på sin lyd :-)

har prøvd å filme lyden :-)
22kw
https://www.youtube.com/watch?v=stLqljMa7SQ
Men faktisk fjernet youtube det mest tydelige..
#18
Zoe / The Good The Bad and The Ugly
mandag 05. januar 2015, klokken 17:15
Tenkte å ta en liten oppsumering etter ca 3500km i bilen.
Det er står mye rart rundt omkring på internett og jeg kan ikke skrive så mye annet enn mine erfaringer. Emil vil sikkert komme å lire av seg noe rundt lading og diverse. Men det får stå sin prøve. Det hadde vært fint om andre med Zoe kunne komme med sine good, bad osv. også.

Synes også det kan være greit å skrive hvilke biler man har hatt før, eller brukt mye før. De siste 4-5 årene har min bilpark vært ca som dette: BMW 525d 2004, Toyota Avensis 2011, Toyota Rav4 2011, Volvo V70 (1,6d, 2012), Ford Mondeo 2013 (2.0d 140hk), Ford Transit Connect 2009(avløst av Zoe), BMW 118i 2008, BMW 120i 2007 og BMW 530xD 2008 (denne har vi enda som langtur og konebil) . Alle disse bilene (litt skremmende i grunnen) har jeg hatt i mellom 4 mnd og 2 år hver.


The Good:

* Bilen er passe stor, den går lett i alle parkeringslommer og perfekt til bybruk.
*Rekkevidden har til nå vært tilstrekkelig og vel så det, lengste kjørelengde har vært 120km på en lading, men kunne lett ladet før og det var strøm igjen.
*Lademulighetene på bilen passer oss ypperlig, har 22Kw lader på jobb og kjører litt i jobbsammenheng. Er jeg innom kontoret for å spise lunsj eller jobbe litt så har jeg fyllt opp tanken på meget kort tid. Ingen andre elbiler på markedet (utenom tesla) kunne levere dette.
*Laderen hjemme er supersmooth, ingen bekymringer for varmgang i stikkontakter eller overbelastede sikringer. Plugg and play.
*LAderen som ble montert hjemme sparte meg for minst 10 000kr i forhold til å ha kjøpt f.eks en Leaf, jeg har ingen kurser i nærheten av bilen som kunne gi 16A til lading. Dette måtte altså en elektriker ha installert.
*Jeg har aldri hatt behov for å lade noe annet sted enn overnevnte så "bøtta" står ubrukt til nå.
*Bilen frakter lett med seg alle personene jeg har behov for å frakte. Har ikke hatt 5 voksne i den enda, men 3 voksne og 2 barn har gått utmerket.
*Isofix forran med utkoblbar airbag for de dagene jeg har hatt med meg barn og stort lass.
*God plass til hunden i bagasjerom
*Passe sprek, jeg har en annen bil med 3 ganger så mange hester og kjører den som en tosk, dessuten så føles den andre bilen utrolig sprek ut selv om det er dieselbil de gangene jeg kjører den.
*Bra stereoanlegg
*Veldig bra ryggekamera
*Varm bil hver morgen
*Mulighet for å lage tidsplan for lading (ref. lader på jobb)
*Originale setetrekk som beskytter setene fra barn og hund.
*kurrant dekkdimensjon gir billige dekk ved utskiftninger
*Lite støy ved kjøring
*Kjørefølelsen i bilen, den føles liten på veien og henger godt med vanlig trafikk.
*Meget god antispinn, det er ikke mulig å slå den av, men den fungerer veldig bra det lille jeg har testet den.
*Jeg liker godt at den føles som en vanlig bil. Det er ikke noe fiksfakseri med ørten forskjellige modus og valg. Den har en vanlig automatgirspak så dersom noen låner bilen så er det bare å gi nøklene så fikser de det selv.
*Gammeldags håndbrekk, Håndbrekk kan også brukes samtidig som man gasser (hehe). Jeg liker IKKE elektronisk håndbrekk.
* Prisen på bilen ble bra.


The Bad

* STØY Den lager irriterende lyd ved lading (piping) denne er avhengig av ladeeffekt, ved høy effekt, høy lyd. Dette er ikke bilen der naboen har soverom med åpent vindu like ved din parkeringsplass.
* STØY Varmepumpen lager mer lyd i litt kaldt vær enn hva en vanlig småbil med bensinmotor lager. Det er faktisk merkelig mye støy.
* Manglende setevarme, men det er jo løst på nye biler.
* Savner at at den går i park når du åpner døra. Det burde den gjort. Det er faktisk mulig å gå ut av bilen mens den står i park (ikke spør hvordan jeg fant ut det...) .
* Mulighet for DC lading, faktum er at det er ganske mange DC ladere i Norge, så det hadde vært fint med mulighet for BÅDE 43AC og chademo/Combo. Det er selvfølgelig utopi.

The Ugly
* litt laber kvalitet på detaljer (ref. skrue i håndtak innvendig)
* knirker litt i taket(?), har ikke funnet ut hvor.
Bilen har
* liker IKKE at logoer og navnet på bilen ser ut som det er dekket i blå plast (skal vist forsvinne på nyere modeller, lurer også på om jeg faktisk kan plukke det av?)
*Dårlig lakering på noen av dørene, dette er reklamert på og jeg regner med at Motorforum fikser opp.
* Det legger seg grus/sand mellom stål og plast i døråpningene. Det er mulig å få innstegslister, men tror ikke disse heller dekker denne sprekken. Har vurdert å fuge meg blank silikon..
* For små originale gulvmatter, særlig førerplass. De er riktignok i en form for gummi, så de tåler spyling.
* Lite utvalg i farger på interiør
* Ingen fin blåfarge i sortimentet


Sikkert noe mer, det får komme i en annen post.

Generelt kan man si at bilen har tatt mer eller mindre 100% over hverdagskjøringen i familien, BMW dieselen måtte få nytt batteri fordi den ble brukt for lite...
Aldri har BMW blitt valgt pga lite strøm på Elbil.

Jeg er i grunnen ganske så fornøyd
#19
Agder elbilforening / Semihurtiglader rv42
fredag 02. januar 2015, klokken 00:24
er det noen som vet om det finnes mulighet for semihurtiglading på tonstad Evt litt lenger øst?  Har hytte på evje, men med ca 12 mil rekkevidde blir det litt snaut fra Stavanger i Zoe .

Har lader som kan medbringes om det er tilgjengelig 400v 32a eller i verste fall 16a 400v

#20
Zoe / Regenerering
torsdag 18. desember 2014, klokken 22:45
Hvor mye regenerer deres biler med? hvis jeg har oppe direkteforbruksmåleren så får jeg maks ca 16kw når jeg slipper gassen.

Jeg får IKKE mer om jeg toucher bremsen, det trodde jeg at jeg gjorde før?
Jeg fikk ett lite blaff opp i rundt +38kw idag når jeg bremset litt fra (hysj!) ca 120.
Men på ren motorbrems er det maks 16.

Føler dette har endret seg og at jeg kunne file litt på bremsen og få mer regenerering?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA