Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Strøm Tycoon

#2
Elbiler i media / Hyundai Kona i brann i Sarpsborg
torsdag 22. juli 2021, klokken 22:06
Betalingsmur: https://www.sa.no/rykker-ut-til-bilbrann-ved-tunevannet/s/5-46-1081009

Bildet i artikkelen viser deler av en mørk blå/grå Kona

Uvisst om det er en batteribrann, men med akkurat denne bilen er det jo grunn til å spekulere.
#3
TAYCAN / Taycan totalt utbrent - tok fyr under lading
fredag 02. april 2021, klokken 16:49


Kilde: sa.no (betalingsmur)
#4
ID.4 / Så lite skal til ...
lørdag 27. mars 2021, klokken 12:48
for å gjøre den til en stasjonsvogn





Bildet stjælt fra finn.no
#5
Satt på sommerhjul, så jeg får vente med v2.1 om den kommer når det er glatt











#6
ID.3 / Bilen har stått frakoblet 9 dager
mandag 02. november 2020, klokken 10:39
- Ingen problemer med 12V, alt funket for kjøretur i går kveld
- Ingen vampire drain, fortsatt 87% SOC

Good bye og welcome staffasje plager naboene

https://www.youtube.com/watch?v=btFmgrA8Z-M
#7
Model 3 / Er det en 2019, eller 2020 modell?
tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Har overtatt en bil registrert 11. Desember 2019, 10. siffer i chassisnummeret er "L". Så vidt jeg har fått med meg har 2019-modeller "K", og 2020-modeller "L".

Er dette da en 2019, eller 2020 modell om man senere skal annonsere og spør markedet?

Dette er en Performance, og den har de mørke 20-tommerne.
#8
jeg mistenker sterkt at den ble kjørt på Autopilot, uten at jeg kan si det sikkert.

Dette skjedde i Indre Østfold i ettermiddag, og på toppen av det hele kom det bil i motgående kjørefelt. Det ble gjort en frisk korrigering av styringen, av vedkommende bak rattet for å unngå sammenstøt.
#9
BMW i3 / Rykkete regen på 94Ah, er det dekkene? (Hakka R2)
søndag 03. november 2019, klokken 12:00
Hei.

har nylig tatt over en 2017 94Ah, som ble levert med vinterdekk påmontert. Har fra før kun erfaring med 60Ah med Blizzak-vinterdekk, og kjenner meg ikke tilfreds med to ting:

1. Rykkete regen når man nærmer seg stillestående, går man brått av gassen så kommer det en nøling som om regen går hardt på, så skifter den brått til å slippe opp, for så å øke bremsekraften igjen. 60Ah er helt smooth.

2. Enkelte ganger når jeg svinger av hovedveien inn til parkeringsplassen på jobb har jeg opplevd at den midt i svingen slipper opp regen helt, eller nesten helt. Har heller aldri opplevd dette på 60Ah.

Er dette dekkene? Jeg vet at mange har reservasjoner mot disse, at de er for myke, men kan det virkelig bare være det?
#10
Model 3 / Noen ganger leverer Tesla
torsdag 26. september 2019, klokken 09:24
"Ordered my model 3 on 9/21. Today a front fender randomly showed up at my house."

https://twitter.com/FancyPantless/status/1176867920124817413

:D
#11
TAYCAN / Taycan - First drive reviews
onsdag 28. august 2019, klokken 10:11
Begge reagerer på at det er lite regen når man går av volumknappen. Sikkert en vanesak, men jeg ville også foretrekke sterk regen som på Tesla Model 3 Performance. Det syntes jeg fungerer veldig bra.

Autocar

SitatThere's still stuff I'd change here. Most notable is the lack of 'engine' braking when you come off the accelerator. It is Porsche philosophy that, broadly speaking, one pedal should make the car go and the other should make it stop, and while you can vary the degree of off-throttle deceleration, I'd like more, even at its peak in Sport Plus.

SitatLet's for a minute forget the Taycan is electric. Just in terms of what and how it does what it does, is this a proper Porsche? In these days of Cayennes and Panameras, and based on first impressions of the prototypes I drove, unequivocally so.

If you want to enjoy driving a Porsche more than this, you need one with its engine behind the driver. And yet it's one of the most comfortable GTs I've known and without question the quietest. In the distance and directions it is able to throw the net of its abilities, it is an astonishing, even an astounding, achievement.

Is this, then, the world's first mainstream electric sports car? There I must stop you. It is sporting, for sure, and far more so than any other, but will Taycan owners set alarms and go for pre-dawn blasts – I mean whirrs – just because they can? That I doubt.

Then again, it is not that kind of car, and nor was it ever intended to be so. For now, the Taycan and its creators will have to be happy with having created the best electric car yet to go on sale, and having done so by a mile.

Top Gear

SitatBy default, lift off the throttle and you'll coast along – the most natural sensation for keen drivers says Porsche – because only when you touch the middle pedal does the regen begin. A dial in front of you shows the point when regen hands over to mechanical friction, pads on discs, and you have to really stomp on them to get there. That means 90 per cent of the time the feedback you're feeling from the brake pedal is synthetic, designed to mimic the resistance we're accustomed to.

SitatTo be the sportiest, best-handling EV available. And it succeeds. Porsche is pushing the idea that this is a sports car with four doors, but really it's a GT – a rapid, refined saloon with proper space for passengers and their things that just happens to run on electricity.

Hats off to them for proving, through thorough engineering, that EVs needn't be the compromise most of use assume they are. Yes, some character has been lost along the journey, but it's startling in new and interesting ways. Ways that are more likely to entice the next tech-driven generation of car buyers.
#12
En sjelden gang må jeg kjøre inn til Oslo på E6 i rushtida.

I dag var et av disse tilfellene, og i den anledning gjorde jeg en liten uhøytidelig statistikk av hvordan det står til med bruk av kollektivfeltet mellom vekta og avkjøringa til Klemetsrud. Dette strekket kan ikke brukes av elbiler uten passasjer(er) mellom 07:00 og 09:00.

Dette var kl 07:20.

17 av 22 biler hvor jeg klarte å få et godt blikk på passasjersetet framme hadde ikke passasjer i der i alle fall. Regner det som mindre sannsynlig at de likevel hadde passasjerer i baksetet, selv om jeg ikke helt skal utelukke at noen pendlere har barnehage nærmere byen. Likevel, jeg presenterer tallene som "worst case".

Vil også legge til at svært mange også benyttet det lille feltet som tillater busser å kjøre gjennom y-splitten både ved avkjøringen til Skullerud og Mortensrud.
#13
Går toppen i flukt med toppen av bagasjelokket?
#14
Model 3 / Er det ikke på tide med en bildetråd?
fredag 26. april 2019, klokken 23:35
Jeg syns nå det, så jeg starter like greit selv.















#15
Model 3 / Om de utvendige dørhåndtakene
mandag 22. april 2019, klokken 15:43
Nå har 7 forskjellige personer som ikke er spesielt Tesla-kyndige fått prøve seg på å åpne dørene utenfra.

Ingen klarte det på første forsøk.
#16
Model 3 / Tesla Model 3 Performance på Nürburgring
tirsdag 09. april 2019, klokken 15:01
Om jeg har sett rett, så er dette en 9:01 runde (BTG). Bremsene blir varme etter 5-6 minutter. Men ingen fading av motor eller batteriytelse. Bilen ble ikke kjørt i track mode så vidt jeg har forstått.

https://www.youtube.com/watch?v=F3IHb8RFV_g
#17
Sitat

I've been competing in Navigational road rallying for over 30 years and it's been one of my absolute most favorite pastimes. When I say Navigational rallies, often called TSD (Time, Speed, Distance) rallies in the United States, people often confuse this with Performance rallying as seen in the WRC series. Not the same thing! Navigational rallying is done on public roads and therefore competitors need to obey all of the applicable traffic laws. It isn't so much a race as it is a precision driving event. The three golden rules are: stay on the road, stay on the correct route and stay precisely on schedule.

(..)

One of the things I was most excited about when Tesla Model 3 was announced was not only was this the first EV that fit the profile of exactly what I want in a car — a high-performance AWD sport sedan at a semi-affordable price point — but it was also the first EV that I thought might have what it takes to go toe-to-toe with the potent Subaru WRXs, Mitsubishi EVOs and Audi Quattros that are the traditional weapons of choice in this sport.

I was, of course, dying to find out if I was right. I had been a loyal Audi driver for the last 20 years, having had a 90 Quattro 20V, an A3 3.2 Quattro and both B5 and B7 generations of the A4 Quattros. Between the four of them they racked up more than a dozen podium finishes, mostly outright wins, so there's no question my expectations for the Model 3 were set pretty high.

(...)

So how is it? In a word, SPECTACULAR — especially once you put it in Track Mode. I've never had such laser-pinpoint precise control of a car's attitude and trajectory just by modulating the accelerator.

After just a few minutes of acclimating to the one-foot style, it becomes so natural and confidence inspiring to be able to transition the car's weight back and forth with just a press or lift of your right toes. And even though Track Mode lets you drift the car in big lurid power slides it never completely stops monitoring things, if it detects the car is going to go too far it will gently intervene to clean up your line. The deftness with which it does that is amazing; it's so subtle you really need to pay attention sometimes to notice when it's stepping in.

(Se video i artikkelen)

Right from the start, I could see there'd be no issue maintaining or surpassing the speeds I could achieve in my Quattros. And doing it all in silence adds yet another dimension which has an unexpected benefit, without the roaring drivetrain your ears pick up on all kinds of subtle little clues as to what's happening between the road and the tires and these valuable little audio inputs can often alert you to a change in surface or grip before the physical inputs from the chassis and steering do.

Kilde: https://evannex.com/blogs/news/the-true-story-of-a-model-3-performance-snow-rallying-at-night
#18
Som i emne, går det? Noen som vet?

På høyre side av rattet er helt feil, det er akkurat som på biler lagd for rattet på høyre side (les: asiatiske), men som selges i markeder hvor man har det på venstre side.
#19
Audi e-tron / Her er Audi e-tron GT (i lett kamo)
tirsdag 27. november 2018, klokken 19:58
"PremiumTaycan" på vei.







#20
Har hatt bilen stående tilkoblet i garasjen i en drøy måned nå uten å bruke den.

Har satt den til å lade til 70%, og i dag så jeg at den rett etter avsluttet lading landet på 265km rekkevidde, normalen før lagringen var 272km.

Bør jeg miste nattesøvnen, eller er dette normalt?

Det skal sies at jeg har satt på en veldig lav ladestrøm, bare 5A, dette grunnet at bilen ikke er i bruk. Kan det være årsaken?

Oppgradert til nyeste programvare nylig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA