Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - sølv-pilen

Sider: [1] 2 3
1
Zoe / Renault Veihjelp
« på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 03:24 »
Hadde store planer denne helga med arrangement med en liten kjøretur på et par timer, startet derfor ut fredag ettermiddag klokken 16. Jeg måtte bare sørge for strøm for å komme meg dit og ett stykke tilbake til ny lader. Skjebnen ville derimot at bilen, en Renault Zoe, skulle få Lade problemer. etter 3 timer på 22kW stolpe hadde den motatt 8 kW og fikk feilmelding om at Lading ikke var mulig.. Ringte derfor Renault veihjelp for assistanse. Jeg var i stand til å kjøre bilen til forhandler da jeg hadde nokk strøm for det, spurde om dette hadde noe å si, fikk da bekreftet fra veihjelp at det gikk greit, verksted var nå uansett stengt til mandag. Ved forespørsel om leiebil for å kunne komme meg videre til dette arrangemanget fikk  jeg tilbud om leiebil fra nærmeste flyplass fra Six bilutleie men jeg måtte koste dette selv å kunne søke om å få dette refundert i etterkant på mandag. Ettersom det var blitt seint grunnet alt styret med Lade problemet og venting for å få avklart hvordan jeg skulle få hjelp videre bestemte jeg meg for finne ett overnattingsted og vente til bilforhandler åpnet lørdagsmorgen for å få fikset en låne/leiebil slik at jeg kunne komme meg til destinasjonen tidlig lørdag morgen.

Lørdag: Jeg møter opp ved åpningstid  hos forhandler for å snakke om leiebil for å komme meg videre nå mens det ennå et tidlig. og jeg kan komme til arrangemanget uten at det blir så alt for sent. Bilforhandler prøver bilen på en sakte ladeboks og finner ingen feil med bilen. Bilen er derfor slik sett "friskmeldt" Jeg kjører derfor bilen tilbake til 22kW ladestolpe og prøver ladingen igjen, Etter 10 minutter får jeg samme feil opp i display. Chariging not possible. jeg flytter bilen til en annen stolpe på en annen destinasjon for å sjekke om det er ladestolpen som skaper problemene, det viser seg at samme feil oppstår her. Bilen vil simpelthen ikke ta i mot lading. Jeg returner derfor bilen til forhandler og venter 2 timer på at bilforhandler skal få tid til oss da den er midt i ett bilsalg. Bilforhandler får se feilmelding fra bilen og forteller oss den skal ta Kontakt med verksted mandag. Ved forespørsel om leiebil som var opprinnelig grunn for dagens besøk får vi som tilbakemelding om at dette kan ikke bilforhandler hjelpe oss med og viser oss tilbake til Renault veihjelp. Jeg kommer meg videre til flyplass som jeg fikk leiebil fra Six kvelden før. Her får jeg vite at det ikke ligger noen bestilling inne i systemet om leie av bil. Jeg ringer igjen Renault veihjelp. Får vite at jeg skal bli kontaktet av vedkommende som har ansvaret for bilutleie. Klokken 15 Må jeg igjen ringe å purre på Renault veihjelp da jeg ennå ikke har hørt noe fra de. Får beskjed om at de skal sørge or at noen skal ringe, jeg får haik slik at jeg kan nå arrangemanget før det blir avsluttet lørdag kveld. klokken 16:50 får jeg endelig telefon fra Renault veihjelp - med beskjed om at de ikke kan gi meg leiebil etttersom jeg kunne kjøre bilen til verksted selv - noe som absolutt ikke ble formidlet når jeg tok kontakt fredag kveld for første gang, og det selv om jeg stilte spørsmål om dette spesifikt, jeg fikk heller ikke denne informasjonen når bilforhandler var åpent og kommunikasjon kunne blitt avklart der og da. jeg Kommer meg til destinasjonen får en time av arrangemanget ettersom jeg må igjen få haik tilbake til bilen. Overnatting blir i bilen ettersom jeg verken får overnatting eller leiebil av Renault veihjelp, trenger vist ikke tenke på noen refusjon heller.

Ikke i min villeste fantasi kunne jeg ha forestilt meg veihjelp til å være så inkompentent og totalt ubrukelig som Renault sin avtale tydligvis er - Jeg sitter i en iskald bil, og her må jeg sitte til mandags morgen ettersom hjelp ikke finnes i Renault sin veihjelp. Noen som har lyst på en zoe?

2
Elbiler i media / Hva koster egentlig strømmen?
« på: Mandag 26. Februar 2018, klokken 08:04 »
Her viser kommunen at det koster 27 kroner dagen. Er vel en 10 ladeplasser som alltid er fulle på dagtid. Jeg har alltid tenkt prisen vil være rundt en krone kWh, altså 24 kr for Leafen min fra helt tom til helt full. (strømpris+nettleie). Jeg tviler for at alle disse bilene kun lader 27kWh på en dag. Hvordan kan dette forklares?

http://www.sunnhordland.no/nyhende/gratislading-til-27-kroner-dagen-1.2266707


3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batteri problemer med nye Leaf?
« på: Tirsdag 06. Februar 2018, klokken 16:13 »
I følge denne karen kan det virke som om Nissan har større problemer med batteriene til nye Leaf. Har noen fått mulighet å sjekke om dette gjelder Leaf som r6ller ut fra England også?

https://youtu.be/L5zvHNDc784

4
Zoe / Z.E Services app
« på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 19:37 »
Hvordan får jeg satt igang forvarming fra appen? det eneste jeg får opp er gjenstående tid på lading..

5
Møre og Romsdal elbilforening / Invitasjon til oppstart av Nordvestlandet elbilforening
« på: Tirsdag 24. Oktober 2017, klokken 16:30 »
Fikk denne i emailen i dag. Sikkert flere som vil finne dette interresangt.



Har du lyst til å bidra lokalt for miljø, elbil og flere ladestasjoner? Vi starter opp Nordvestlandet elbilforening og etterlyser engasjerte personer som ønsker å bidra.

Norsk elbilforeningen jobber med å starte opp lokalforeninger i hele Norge slik at vi får innspill og jobbe for miljø, elbil og flere ladestasjoner på lokalt nivå. Vi inviterer deg som medlem i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane til oppstartsmøte for Nordvestlandet elbilforening.

  • Tid: 8. november kl. 17 (enkel servering fra 16:30)
  • Sted: Grand Hotel, Bernstorffstredet 1, Kristiansund

Program
  • Nasjonal og lokal elbilpolitikk, Petter Haugneland, Norsk elbilforening
  • Elbilhistorie, lading og ladestasjoner i Møre og Romsdal, Einar Oterholm
    • Valg av interimstyre i Nordvestlandet elbilforening

    Har du lyst til å gi ditt bidrag for elbil lokalt? Meld din interesse til petter(at)elbil.no i forkant av møtet. Hvis du ikke har anledning til å være tilstede på møtet kan du sende noen ord om deg selv. Vi er på utkikk etter engasjerte personer med ulike interesser som miljø, politikk og teknologi.

    Lokalforeningene i Norsk elbilforening arrangerer medlemsmøter, deltar på ulike arrangementer, kommer med innspill til lokale myndigheter og lokale medier.

    Personene som blir valgt til interimstyret får i oppgave å arrangere ordinært årsmøte med valg av lokalt styre. Det blir mulighet for å delta på landsråd i Norsk elbilforening som samler lokalt tillitsvalgte fra hele landet en helg for å dele erfaringer og vedta hva Norsk elbilforening skal jobbe for.

    Har du spørsmål kan du kontakte Petter Haugneland (Mob. 98234699, petter(at)elbil.no).
    Hilsen Norsk elbilforening

6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Nå er det slutt for salg av Opel
« på: Onsdag 18. Oktober 2017, klokken 23:59 »
Nå er det slutt for salg av Opel ampera-e frem til Opel vet når de kan levere biler igjen.. Ikke akkurat positive signaler dette gir selv om all fornuft tilsier at dette er det rette å gjøre med tanke på Opels leveringsproblemer.

7
Ampera-e/Chevrolet Bolt / one pedal drive
« på: Mandag 23. Januar 2017, klokken 20:49 »
Er vanskelig å unngå å høre skryt om denne regeneringsunksjonen som de i amerika kaller "one pedal drive" og om hvor fantastisk denne er. Selv har jeg brukt denne funskjonen i Leaf i lang tid og må si meg ennig at denne funksjonen er en fantastisk god ting å ha. Om jeg har forstått det rett i forhold til hvordan denne virker på opelen så er den tilnærmet lik BWM som har en veldig kraftig regenerativ brems og stopper bilen fort, er jo tilogmed en egen "pedal" for dette. I mine øyne er dette mer en uting en fordel. Man får mye mer regenert når bilen regenerer litt og lenge en mye i en svært kort stund. Har opel (chevrolet) funnet på noe fantaskt nytt eller har de bare innkomperert en god funksjon og ødelagt funksjonaliteten for å gi en gimmik ala BMW?

8
Ladeplasser og ladekabler / Topp ti kommuner i Norge
« på: Onsdag 11. Januar 2017, klokken 00:40 »
Er det noen som klarer å sette opp en top ti liste av norske kommuner med flest hurtigladere?

9
Ladeplasser og ladekabler / Nedstengning av hurtigladenettverket i Norge
« på: Lørdag 07. Januar 2017, klokken 01:01 »
Er det slutt for elbil i Norge nå? fra ladestasjoner.no er Norge nå helt uten Hurtigladere.. godt er det i allefall at der er planlagt 18 stk..

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hordalands nest største Hurtigladeby
« på: Fredag 06. Januar 2017, klokken 12:58 »
Nå som Bkk åpner opp 5 nye hurtigladestasjoner (3 chademo og 2 ccs) blir Stord Hordalands nest største hurtigladeby i Hordaland, med hele 6 chademo ladeplasser og 5 CCS kun adskilt med noen få km mellom punktene.

11
Leaf 2010-2017 / Konstant strøm til telefonlader
« på: Torsdag 29. Desember 2016, klokken 16:11 »
Ser at det er flere her som har fikset konstant strøm til mobiltelefon i Leaf, men det fremmkommer ikke hvordan.

Hvordan kan jeg ,aller helst på en enkel måte uten å skru hele bilen i fra hverandre, få konstant strøm til telefonlader? Siggarett tenner og USB stopper jo å gi strøm når bilen slukkes.

12
Ladeplasser og ladekabler / Circle K Ølenvåg Juks og juggel..
« på: Mandag 26. Desember 2016, klokken 23:22 »
Stoppet innom Circle K Ølensvåg for å fylle opp batteriet. personalet er veldig kjekke og hjelpsomme. Her som de øvrige Circle K laderene må jeg forhånds betale for 15 eller 30 minutt. I mitt tilfelle denne gangen ville jeg ha fått nokk for å komme meg hjem med 15 minutt som da ble mitt naturlige valg.

Jeg mener å ha sett samme lader på alle Circle K stasjoner jeg har vært innom, så med utgangspunkt i det antar jeg det er slik på alle Circle K stasjoner - i alle fall samme forhåndsbetaling system i alle Circle K stasjoner.

Her er ett godt eksempel på hvorfor tid er den perfekte måten å selge en mengd vare uten at kunden får vite hva den faktisk betaler for, bra for businessen, dårlig for kunden.

Ettersom 15 minutter var nokk.. men ikke i bøtter og spann.. det ville ta meg hjem til rundt VLBW.. alstå.. nokk.
Men disse laderene gir ikke mer en 40kW.. (rundt 30 kW på min lading) så 15 minutter gav meg rett og lett ikke nokk..jeg måtte ta en avstikker og koble på 50kW lader for å toppe opp for å komme hjem (altså ytterligere tid som jeg ellers ikke hadde trengt).

Jeg mener dette er juks, ettersom det ikke fremkommer at det er en 40kW lader med mindre ladehastighet en de øvrige hurtigladerene som Grønn kontakt drifter. Og ettersom det er tid vi kjøper blir det juggel når jeg skal betale ekstra for å få den mengden som jeg trenger og regner med å kunne hente inn på disse 15 minuttene.

13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / takrails...
« på: Onsdag 21. Desember 2016, klokken 22:43 »
Det var det jeg visste, det var en praktisk grunn for takrails...
https://youtu.be/w1y0mMhbIxk

14
LeafSpy / Leaf spy ett mareritt
« på: Lørdag 12. November 2016, klokken 22:08 »
Finner ut at kanskje det er på tide å ta status på batteriet etter ett par års bruk, ettersom denne Leaf spy appen blir skrytt sånn  opp i skyene over hvor fantastisk det er og tydligvis ingen har andre problem en at de har fått en dongle som ikke virker skulle jo alt ligge vel tilretter for å prøve ut dette.

Har en Galaxy S4 - og kjøpte en blåtann dongle som iallefall skulle virke via link her på forumet. Får dongle og putter den inn i bilen, denne er helt svart uten lys så vet bare at den virker fra blåtann tilkobling på galaxy - fra app får jeg en gul knapp som det står Wait 4 ELM 08, leste også at det ville ta laang tid fra forumet her.. men mener tre timer er mer en laang tid. ved en masse trøbbel og leting etter hjelp finner jeg ett eller annet sted at dette betyr at dongle ikke virker. KJøper derfor to nye, to forksjellige og selvsagt er disse v 1,5 ifølge beskrivelsen. Når jeg kobler den ene i får jeg straks beskjed om at dette ikke er 1,5 fra appen. Kobler da den andre som gir ett rødt lys i det den er koblet på bilen. når jeg kobler appen på får jeg en feil om at ats elelr noe slikt ikke virker men tror den kobler seg på for den begynner å blinke mye etterpå... men så var det denne tålmodigheten da - har feilmeldinger, har samme melding Wait 4 ELM 08 og ingenting skjer i appen - donglen  blinker som at den har mer en nokk å overføre...

Nokk er Nokk. Nå er jeg drittleit av å vente at noe skal skje med denne appen, gidder ikke lese tusenvis av innlegg i diverse fora der mesteparten er spørsmål om andre ting og der spørsmåleme er spot on er eneste svar dongle mailfunction.. Ser jo ut som at jeg kan investere 100 000 kr i dongler uten å få en eneste en som dette dritt programmet viker sammen med. Prøvde å kjøre leaf spy fra Galaxy s7 men der virker ikke appen i det hele tatt.

Noen som har en fornuftig forklaring om hvordan man kobler app og dongle sammen, hvor lenge skal en gidde å vente og hvor kan en finne ut hva alle de forskjellige svada feilmeldingene man får betyr? hvordan sjekke om dongle er faktisk ok og at det er kommunikasjonen til appen som er stedet å finne feil på... og så om appen er feil... Hvor kan man få dette korrigert? finnes det en web side hvor noen faktisk våger å ta ansvar for dette makkverket av en programvare å som kanskje kan fikse den til å virke eller finne ut hvorfor jeg skal sitte i dagesvis inne i bilen å se på en dom statisk app som ber meg om å vente...

Og ja.. nå er jeg drittlei og frustrert så gir sikkert dette programmet ufortjent mye pes - men hadde det vært så flott som man får intrykk av her på dette fora så hadde jeg ikke kjøpt opp dongler hver eneste uke og lest meg til døde på ting som ikke angår meg.

15
Ladeplasser og ladekabler / Ladestolper Lagunen Storsenter - Fjernet?
« på: ſøndag 23. Oktober 2016, klokken 14:38 »
Har ladestolpene som var i 2 høgd parkeringshus til Lagunen Storsenter blitt fjernet? kunne ikke finne noen andre ladestolper i området heller.. Er ikke det noe bakvendt å fjerne eksisterende ladestolper?

Sider: [1] 2 3