Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - svisj

#1
I dag kom vinterens første snøfall på østlandet, og veiene ble glatte.

Jeg plages med at det ikke skal mye til før antispinn setter i gang - litt svinging eller akselerasjon på vei ut av en rundkjøring, så er antispinn i gang. Men det verste er når jeg skal rygge ut av gårdsplasser. Det er da gjerne en kant opp til asfalten på veien, og dette er nok til at antispinn går i gang og at jeg ikke kommer opp. Tråkker jeg gasspedalen langt ned for å få nok kraft, så kommer jeg opp, men antispinn trår til, og passasjerene får hjertet i halsen.

Jeg lurer derfor på om nye vinterdekk vil forbedre kjøreegenskapene på vinterføre. Jeg kjører i dag med Hankook i*cept RS 2 på bakdekkene, og med Nexen Winguard på fordekkene. Har dere noen anbefalinger på andre og bedre vinterdekk? Jeg vil helst kjøre piggfritt, så langt det er mulig.
#2
Lade hjemme / Sikringen går i tide og utide
fredag 11. oktober 2019, klokken 01:47
For omtrent fem år siden fikk jeg lagt opp en kurs for å lade en trilling. Kursen går ut av sikringsskapet, langs en husvegg, deretter under et blomsterbedd (nedgravd kabel), og leder til en dobbel stikkontakt på en bodvegg samt et utelys. Kursen er sikret med en sikring på 15 ampere samt en jordfeilbryter.
I det siste året har jeg fra tid til annen opplevd at sikringen har gått. Dette har vanligvis skjedd under lading, men jeg har også opplevd et par ganger at dette har skjedd når bilen ikke står til lading.

Jeg ringte en elektriker i dag, og fikk høre at det opprettes en dedikert kurs og at denne skal tilkobles en ladestasjon med uttak for type 2. Etter å ha foretatt et søk på nettet, fant jeg ut at man fint kan koble en slik ladestasjon til en eksisterende kurs, så lenge andre stikkontakter og lys er "i umiddelbar nærhet" til ladestasjonen. Jeg er derfor mest i å beholde den eksisterende kursen, for eventuelt å sette opp en slik ladestasjon hvis det er nødvendig.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg bør gjøre, om dere har noen erfaring med lignende situasjoner, eller om dere har noen forslag til hva som gjør at sikringen går.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Zaptec og lading av trilling
fredag 14. juni 2019, klokken 20:28
Her om dagen var jeg på kjøpesenteret på Vestby. De har endel ladeplasser i parkeringshuset, og det passet godt å lade opp bilen litt. Men jeg fikk ikke i gang ladingen. Laderne er en del av systemet til Fortum Charge & Drive.

Jeg forsøkte først å holde RFID-brikken opp mot laderen, og så sette i kabelen, da dette er fremgangsmåten jeg pleier å bruke på andre ladestolper. Det lyser da gult på laderen, jeg setter i kabelen, og hører at kjøleviften i bilen setter i gang som vanlig. Men laderen skifter ikke over til å lyse blått før en god stund senere. Ser i bilen at lading ikke skjer. Prøvde deretter å sette i kabelen først, og så holde brikken opp foran laderen, uten at dette hjalp.

Er det noen som vet om en god fremgangsmåte å få i gang lading på disse laderne, når man har en trilling?
#4
Jeg har en i-Miev fra 2011. Er det noen av dere som har kjørt fra Oslo til Gjøvik i en slik bil? Gikk det greit, eller måtte dere ringe etter veihjelp?

Det som uroer meg, er stigningen fra Hagan til Roa/Gran, samt fra Gran til Lygnasæter. JurassicTest sier at dette vil gå greit, når jeg legger inn mellomstoppene. Men er likevel usikker. Ser at Fortum har satt opp mange hurtigladere langs strekningen, men vil likevel en trilling med slitt batteri klare strekningen?
#5
Jeg har fått et litt kinkig problem. Jeg har ikke strøm lenger i uttaket for sigarettenner. Det gjør at DAB-adapteret ikke fungerer, og at jeg ikke får ladet mobilen.

Det begynte med at jeg koblet en overgang fra sigarettenner til USB i uttaket for sigarettenneren, for å teste overgangen. Det gikk ikke bedre enn at strømmen rett og slett forsvant fra uttaket. Uansett hva jeg kobler inn, får det ikke strøm. Jeg forsøkte også å måle med et voltmeter, og det er ikke noe strøm i uttaket.
Neste steg var å sjekke sikringen for kursen. Denne ser ut til å være i orden. Jeg tok ut sikringen, og den ser ut til å være intakt. Jeg sjekket også om det går strøm gjennom den, ved å sette voltmeteret over i modus for å måle motstand (ohm). Det så ikke ut til å være noe galt.

Jeg lurer derfor på hva jeg bør gjøre videre. Har jeg ikke noe annet valg enn å bestille verkstedtime, eller er det noe mer jeg kan/bør se over?
#6
I det siste har jeg hatt problemer med å lade bilen (en Mitsubishi i-Miev) når jeg benytter en type 2-til type 1-kabel. Dette skjer ikke hver gang, men det har skjedd mye de siste ukene. Ladestasjonen jeg forsøker å benytte er produsert av Proxll, og har en vanlig type 2-kontakt. Ladestasjonen leverer 16A på 230V.
Jeg kobler i kabelen, først i bilen, og deretter i ladestasjonen. Jeg ser da at ladestasjonen viser at lading starter. Men jeg hører ikke summingen av viften fra bilen. Jeg ser også at ladesymbolet på dashboardet i bilen blinker. Men det er tydelig at ladingen ikke starter.
Noen ganger hjelper det å dra ut kontaktene, starte bilen et kort øyeblikk, slå den av, og så forsøke å starte lading (gjennom å koble til kontaktene). Men i dag prøvde jeg en fem-seks ganger, uten hell.

Å lade med "kladden" fra en vanlig stikkontakt fungerer fint.

Hva kan være galt? Er det kabelen, eller er det noe galt med bilen min?

Jeg er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med å løse dette mysteriet.  :)
#7
Kjøretips / Drøbak til Drammen med i-Miev
tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:09
Jeg skal senere i år kjøre fra Drøbak til Drammen, gjennom Oslofjordtunnellen.

Jeg lurer på om andre har tatt denne turen med en i-Miev, og hvordan det gikk. Planen er å lade opp til drøyt 80% på en av hurtigladerne i Drøbak, for så å kjøre videre. Dette blir uten å benytte varmeapparatet, selvfølgelig. Jeg vet at det er endel bakker etter tunellen, og lurer derfor på om batteriet er stort nok til å komme frem.
#8
I det siste har jeg lagt merke til at når man treffer hull i asfalten, så hører man et tydelig smell fra bakdekkene på bilen. Dette er spesielt merkbart på det høyre bakdekket.
Jeg lurer selvfølgelig på hva dette kan være, og om andre her på forumet har vært borti det samme. Og selvfølgelig, hva som ble gjort for å utbedre dette. :)
#9
Elbiler i media / Gamle elektriske biler
lørdag 12. september 2015, klokken 01:54
Kom over denne artikkelen mens jeg surfet litt rundt på nettet. Den viser noen av de første elektriske bilene som kom på markedet for godt over 100 år siden.

http://mashable.com/2015/07/20/early-electric-cars/

Må si jeg liker ladestasjonene på de siste bildene.  :D
#10
Jeg har en Mitsubishi i-Miev som er fra 2011. I det siste har jeg lagt merke til at det har kommet rødbrune flekker i lakken og på plasten som er nederst på bilen. I går forsøkte jeg å bruke "rubbing" for å gni disse bort. Dette fungerer greit på noen av flekkene, som på forsiden av bilen og på plasten. Men det ble skjolder i lakken når jeg forsøkte å gjøre det samme med flekkene som er på døren. Flekkene på døren befinner seg under vinduet, vanligvis nær plastikken. Har lagt ved et bilde av hvordan en slik flekk ser ut.

I tillegg kan det virke som om det har kommet steinsprut enkelte steder på lakken. Det ser ut til at det er små hull, spesielt på panseret. Hullene er på størrelse med knappenålshoder.

Dette er min første bil, og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre for å fjerne flekkene og tette hullene - dersom dette i det hele tatt lar seg gjøre. En jeg snakket med sa at jeg burde bruke et middel ("rubbing") for å gni vekk flekkene - men etter å ha fått skjolder er jeg ikke sikker på om dette er riktig fremgangsmåte.

Jeg poster derfor denne meldingen med håp om at noen erfarne bileiere kan gi meg noen tips.  :)
#11
Jeg har en Mitsubishi I-Miev 2011-modell. Har lagt merke til i det siste at det virker som om bremseklossene "tar" i bremseskivene, også når jeg ikke bremser. Det er en "svisj-svisj"-lyd når bilen kjører i lav hastighet, og det er på en måte merkbart at bilen ikke triller helt fritt.
På siste service ble bremseklossene byttet. De på verkstedet sa at neste gang måtte antagelig skivene også byttes pga. rust. Jeg er likevel usikker på om skivene faktisk er problemet, eller om det er noe annet.

Er det noen her på forumet som har opplevd det samme? Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet?

Er takknemlig for alle gode råd.  :)
#12
Jeg lurer på: Hvor lang er ladekabelen som følger med trillingene?
Skal gjøre om på det elektriske anlegget, og derfor er dette greit å vite.  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA