Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Autodidact

#1
Lade hjemme / Er CCS kabler like?
tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:10
Er nysgjerrig på generelt basis, men også med tanke på at vi har to biler som begge har CCS tilkobling.

Regner med at det er samme protokoll uansett hvordan ladekabelen og slow-charger boksen på den ser ut, men er åpen for at det kan være feil, og at å låne annen kabel i nødsfelle muligens kan være en dum ide?
#2
Polestar 2 / Sånn ser min (foreløpige) PS2 drøm ut
onsdag 10. mars 2021, klokken 15:25
Liker å fikle med piksler, og forbedre på småting.
Ikke alle er nødvendigvis enige om hva som er forbedringer og ikke, men jeg får nå lov å ha min mening (også). :)

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få bildene til å holde seg innenfor forumets bredde, og fylle skjermen ved klikk — om det er mulig.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#3
Polestar 2 / «Selvsalg»
onsdag 10. mars 2021, klokken 15:21
Siden andre muligens kan ha glede av mine egne argumenter for å bytte ut TM3 med PS2, så tenkte jeg det kunne være greit å ha det som en tråd her i forumet. For meg er det greit å få det på "papir" istedenfor å bare ha det flyktig i hodet.

Slik kan jo andre/erfarne eiere også komme med innspill og kunnskap jeg ikke har eller finner på egenhånd.

Så, først de argumentene jeg kommer på innledningsvis (oppdaterer og fyller på etter hver):

Utforming
Et subjektivt emne, men jeg har aldri tvilt på om jeg synes PS2 ser bedre ut. Har aldri likt fronten på TM3, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg hater den ikke så jeg irriterer meg over det hver gang jeg ser den, men den gleder meg på ingen måte heller. Bakenden er bedre, men jeg vil selvfølgelig foretrekke en ting som ser bra ut fra alle retninger.

I den sammenheng har jeg satt pris på hvor integrert og moderne opplevelsen til skjermene er, i motsetning til hvor  1997'ish for eksempel den digitale flaten i Mach-E er.

Rattvarme
Dette er definitivt noe jeg savner daglig i vintersesongen etter jeg skadet hånden og kulde medfører sterkt ubehag i deler av skadeområdet. Alle biler solgt i Norge burde ha rattvarme. At PS2 tilsynelatende har trestegs rattvarme også, er bare et plus på et plus. Det er noe jeg er bortskjemt med på motorsykkel, og som utgjør en enorm forskjell i komfort.

Bakluken
Automatisk åpning og lukking er også noe jeg finner det litt vanskelig at TM3 ikke hadde da jeg kjøpte den. Før den har jeg hatt 15-20 år med andre biler med egenskapen. Åpning uten å ha mulighet til å bruke hendene er noe jeg i alle årene har ønsket meg, og stadig (veldig ofte) har hatt bruk for.

Ellers er det jo ikke tvil i mitt hode om at TM2 er en lite praktisk bil om man skal frakte ting bak i den. Dette også på grunn av et annet problem som PS2 løser — en stor og god åpning.

Og den største hat-faktoren med TM3's bakluke er jo at den gladelig slipper inn en liten dæsj vann eller snø hver gang den åpnes under de gitte forholdene.

Kjørelyset
Flere ganger i vinter har jeg følt meg utrygg som følge av det jeg opplever som dårlig kjørelys. På videoer er det tydelig at dette er en kjempestyrke hos PS2. Etter hvert som synet eventuelt ikke blir bedre, så er dette en viktig sikkerhetsfaktor.

Sidespeilene
Sliter med å like små speil på mange biler etter å ha kjørt Evoque i mange år, som har enorme speil. Men, på den var selve speilhusene også enorme. Noe mange ikke satte pris på. Polestars løsning er en elegant måte å få indre speil med samme speilflate.

Håndtakene
Etter to år med de rare håndtakene til TM3, vil jeg fremdeles ha "normale" dørhåndtak som ikke er en pain in the butt å betjene. Og, som kan betjenes med litt makt selv om ting fryser litt om vinteren.

Vindusrammene
PS2 skal ha et roligere førermiljø. Noe som kanskje også er en følge av at den har vinduer med rammer. Å lukke en TM3 dør kan høres ganske kjip ut, om man får lukket den — om vinteren.

Viskerkontroll
Tradisjonell betjening som kan jobbes inn som muskelhukommelse og ikke noe livsfarlig harselas på en skjerm - med forsinkende animasjon og to trykk for å øke viskerhastigheten.
Har mange ganger hatt høy puls når det går fra greit regn til å få en hel sky tømt på frontruten i TM3. Og når jeg har møtt en trailer og to i en kurve i det kjekke vinterværet vestlandet stort sett består av.

Ryggelys
Lyset på TM3 er bare en liten lyskilde på den ene siden av bilen. I mørket er det en utfordring å rygge, både ved hjelp av kamera og sidespeil. Regner det i tillegg er svært ofte hodet ut av vinduet løsningen for å rygge trygt.

Dette er visstnok et problem med PS2 også i følge et par karer på Youtube. Kameraet skulle visstnok være tilnærmet ubrukelig på grunn av manglende lysstyrke fra ryggelyset.

Kurvelys
Ofte et savn på TM2 ettersom jeg var vant med dette på Evoque, og det tidvis er svært nyttig.

Medieavspilling (USB)
Foretrekker å ha en del audio på minnepinne, som i TM3 dessverre er irriterende ved at bilen ofte "hopper ut" av spillelisten når den har stått parkert slik at riktig mappe må velges igjen. Spesielt irriterende når man må bruke mye tid på å finne ut hvor man skal fortsette på en lydbok.

Forøvrig forsvant "album art" etter en oppdatering, for måneder siden.
#4
Lading av Tesla / Kredittkort rabatt ved lading
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:03
Nå er den inkluderte gratisperioden min på superladerne over, og jeg må gi Tesla et kortnummer de kan trekke fra.

Før jeg pensjonerte fossilbilen brukte jeg DNB sitt kredittkort til betaling av drivstoff, for rabattens del.

Jeg regner ikke med jeg vil få noen rabatt om jeg oppgir dette kortet til betaling av lading hos Tesla, men lurer på om noen er kjent med et eller flere kredittkort som definitivt gir rabatt ved lading av elbil?

Et sekundært spørsmål;
Når Tesla har fått et kort å ta seg ut på. Trekker de da hvert enkel lading, per dag, uke — eller lengre periode?
#5
TM3 Hjul, dekk og felg. / Salg av dekk og felg (salgspris nivå)
onsdag 13. mars 2019, klokken 12:16
Jeg ønsker ikke noen av felgene Tesla tilbyr, og vil gjerne ha et ord med i laget om hvilke dekk jeg skal kjøre på. Derfor er bilen bestilt med rimeligste alternativ jeg kunne slippe unna med;

18 tommers Aero-felger med sommerdekk.

Jeg valgte sommerdekk ettersom kommende sesong, forhåpentlig er like foran oss. Kanskje burde jeg valgt vinterdekk, siden potensielle kjøpere av dekk og felg fremover tenker på samme måte når de bestiller/bestemmer seg, og dermed trenger vinterdekk?

Jeg vil selvfølgelig tape minst mulig på dette, og en kjøper vil spare mest mulig.
Spørsmålet blir — hva er en fornuftig pris for nevnte felger med sommerdekk?

#6
Kia Soul EV / Vil noen "overta" en Sort og rød Soul?
torsdag 04. februar 2016, klokken 16:43
Må dessverre si fra meg bil jeg har ventet på i langt over et år nå fordi jeg absolutt ville ha den sorte og røde. Tenkte kanskje noen vil overta "kølappen"/bilen for en symbolsk sum, siden jeg er i en annen livssituasjon nå enn når den ble bestilt og dermed ikke kan løse den ut ...

Bilen er produsert i November/desember og skal være leveringsklar — omtrent nå (Haugesund) ...

Den er bestilt med hurtigladekabel, vinterdekk og er priset til noen hundrelapper over 256.000 med ekstrapakken så vidt jeg husker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA