Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Como

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Kjølevæske Fremdriftsbatteriet
mandag 22. mai 2023, klokken 16:00
I følge forhandler skal kjølevæske til fremdriftsbatteriet byttes på 5-års service til Ampera-e.
Nå har de fleste som har denne bilen fått byttet fremdriftsbatteriet i forbindelse med recall.  I følge forhandler gjenbruker det meste av kjølevæsken fra det gamle batteriet ved batteribytte.
Har nå fått pris hos forhandler for 5-års-service på over 21000,-. De sier det er bytte av kjølevæske til batteriet som er en kostbar del av servicen.
Noen som har fått en mer spiselig pris for 5 års service?
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fortum endrer ladeprisene
onsdag 14. april 2021, klokken 16:32
En noe gammel artikkel, men finner ingen tråder om dette.
https://www.tu.no/artikler/fortum-endrer-ladeprisene-blir-blant-de-dyreste-i-vart-priseksempel/508553
Jeg ser bort i fra at Fortum her øker prisene. Og forstår at dette gjøres da det innføres lastbalansering ved flere av deres lyn-ladesteder. Men da burde de vel gjøre det samme med 50kW laderne...?
Med de nye prisene vil det nå være billigere å lade på lyn-laderen enn på 50kW laderen dersom du har en e-up!, Citigo elle Mii. Legger vi til Hyundai Ioniq 38 kWt hvor du ønsker å lade fra 50% til 90% på hurtiglader før en langtur, er det mye billigere å blokkere lyn-laderen i 45 minutter enn å velge 50kW laderen hos Fortum. Det samme gjelder forsåvidt alle elbiler som får lavere enn 37kW ladehastighet på kalde vinterdager.
Er det flere enn meg som mener dette er dårlig gjennomtenkt prispolitikk eller tenker jeg feil?
#3
Hva tror dere står bak en slik avgjørelse?
Skal Circle K drive kiosk, drivstoff og vask, og kun tilby tomt/infrastruktur for tilbydere som Grønn Kontakt, Ionity og Tesla på sine nyoppnevte "energistasjoner"?

"Siden våren 2017 har Grønn Kontakt driftet 16 ladestasjoner for Circle K. Dette er ladere Circle K selv eier, og som Grønn Kontakt har hatt kundeservice og betalingsløsning for. Fra 1.12.2018 overtar Circle K selv all drift av disse.
Ladestasjonene det gjelder er:


Circle K Breivika
Circle K Evenes
Circle K Fornebu
Circle K Forus
Circle K Grelland
Circle K Haukås
Circle K Klett
Circle K Korgen
Circle K Minnesund
Circle K Mjøsstranda
Circle K Sandvika
Circle K Sekkelsten
Circle K Telemarksporten
Circle K Økern
Circle K Ølensvåg
Cricle K Fauske

Avviklingen begynner i uke 47 (Circle K Sekkelsten, Circle K E6 Minnesund, Circle K Sandvika, Circle K Fornebu), og fra og med 1.12.2018 vil samtlige av disse ladestasjonene ikke lenger være en del av Grønn Kontakts landsdekkende ladenettverk.

Øvrige ladestasjoner som Grønn Kontakt har hos Circle K vil fortsette å være del av Grønn Kontakts ladenettverk."
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hurtiglading på vinteren
lørdag 24. mars 2018, klokken 12:36
Lager en egen tråd for "hurtiglading på vinteren" selv om dette temaet også er nevnt i "Lading av ampera e".
Leste at nye Nissan Leaf sliter med hurtiglading på lange turer. Etter 2-3 ladinger så begrenses Leafs ladehastighet til 24 KW. Dette begynner å spre seg i sosiale media.
https://www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM
Hvorfor tar jeg opp dette på Ampera-e forum...? Jo, jeg har i vinter slitt med hurtiglading på min A-e, og ut fra hva jeg har lest på Facebook og forumet så er ikke jeg alene om dette.
Men dette har ikke fått spesielt stor oppmerksomhet i media slik Nissan Leaf har fått på bare noen få dager.

Her er 2 eksempler hvor jeg har hatt behov for hurtiglading på litt lengre turer.
Ved begge eksemplene har jeg ladet etter 1,5 - 2,5 timer kjøring, hvor turen har startet med 100 % SOC og hvor jeg har kjørt ned til 15 - 20 % SOC før lading.
Ute temperatur -4 til -8 grader.
Eksempel 1:  32 min total ladetid. Start på 18 KW. Slutt på 39 KW. Sluttresultat med et snitt på 25 KW.
Eksempel 2:  17 min total ladetid. Start på 18 KW. Slutt på 25 KW. Sluttresultat med et snitt på 20 KW.

Samme lave ladehastighet kommer også frem i Elbilforeningens vintertest . Jeg har sett på Facebook at andre også har slitt med dette.
Vil gjerne høre hvilke er faringer dere har med hurtiglading i minusgrader.
Er årsaken at batteriet ikke rekker å bli varmt på kjøreturen?
Er det noen som har hatt lengre vinterturer og hurtigladet flere ganger på samme tur? Har det påvirket ladehastigheten ved andre eller tredje lading?
Har noen lest/sett om Bolt-eiere har reagert på dette?
#5
Starter denne tråden for å høre litt hva rekkevidden andre opplever på sin Ampera-e nå som det begynner å bli kaldere.
Jeg kjører stort sett korte turer og med Varme/AC på så ligger rekkevidden på 300 km pluss minus 10 km. 1,98 kW/t pr mil. Bor i Oslo hvor tempen siste uken har ligget mellom -2 til +10. Har et forbruk på klimaanlegget på 20-25%. Jeg stusser litt over at batteri kondisjoneringen fortsatt er på 0%.

Hva har andre erfart?
- din vanlige kjørelengde
- temperatur der du bor
- forbruk klimaanlegget ( % )
- forbruk batteri kondisjonering ( % )

Fint å høre fra de som også kjører langt. Opplever dere samme rekkevidde eller øker rekkevidden når bilen ikke må varmes opp mellom hver 20 minutters tur.

Tar med disse kommentarene fra annen tråd:
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:01
Sitat fra: Gålå på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:52
Jeg er klar over at estimert og oppgitt kjørelengde synliggjort på venstre side i displayet er avhengig av manger faktorer som kjørestil, temperatur, topografi etc. Det hadde likevel vært interessant å høre fra flere hvor stor oppgitt kjørelengde er ved fulladet batteri. Mitt estimat ligge nå på ca 300 km, altså langt lavere enn oppgitt 380 km etter amerikansk målenorm.

Regner med estimatet baserer seg på et antall korte turer. Ved korte turer går mye energi med til varme. For tiden ligger mitt snitt på over 1.9 kWh per mil. Over 20% av energien går med til varme. Blir så vidt over 30 mil rekkevidde for småkjøring. Rekkevidde ved langkjøring ville selvfølgelig blitt lengre.
#6
Utdrag fra Elbilforeningen sin siste spørreundersøkelse:
"– Våre medlemmer forteller oss at rekkeviddeangst i stor grad er et tilbakelagt stadium. I dag har elbilistene desto mer ladeangst; altså tør de ikke uten videre satse på at hurtiglading er tilgjengelig når de trenger det, sier Bu." Ref: https://elbil.no/halvparten-opplever-ko-pa-hurtigladestasjoner/
Jeg mener det er på høy tid at det bygges ut 'store' ladestasjoner. Med det mener jeg stasjoner med 8 til 16 hurtiglade-muligheter samtidig. Understreker ordet 'samtidig' da stasjoner ofte betegnes å ha 6 ladepunkter når det i realiteten er 2 som kan lade samtidig.(2 ladere med 3 pistoler hver).
Det er mye lettere å sikte seg inn på å lade på en plass med mange ladere. Ser man i appen at det er flere ledige ladere er det stor sannsynlighet for at man unngår ladekø ved ankomst.
Elbilforeningen ønsker å dekke hele landet og grisgrendte strøk med ladestasjoner så fort som mulig. Dette kan bli vanskelig da det er dårlig butikk å ha ladestasjoner som ikke er i bruk. Ref.https://www.nrk.no/telemark/hurtigladere-kan-forsvinne-utenfor-byene-1.13583229
Hadde det vært en god tanke å bygge ut de eksisterende stasjonene med flere ladere, og vente med å bygge ut hele landet?
I nord er det store avstander. Det er få som kjører store avstander nordpå med kortrekkevidde elbiler. Om 2-3 år er rekkevidden på elbiler betydelig bedre og da er det kanskje greit med 100 til 150km mellom hurtigladeplassene.
Hva tenker dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA