Har vært en del tråder om dårlig skiltgjenkjenning og kartdata i forbindelse med cruisekontroll, som i bunn og grunn gjelder alle biler fra Audi til Tesla.
I dag var det en sak i Motor som var ganske oppklarende:
Det er kun et krav om at 90% av fartsgrensene vises riktig, og individuelt på by, land og motorveier er kravet kun 80% av distanse kjørt.
Det er ikke rart at ting er dårlig for å si det mildt... Hadde syntes 99.9% hadde vært mer rimelig, gitt at de fleste vei-km blir kjørt på noen få hovedveier, og kun 10% av fartsgrensene endres hvert år?
Tipper det er bilfabrikantene som har lobbet for disse lave kravene?
Så antagelig ikke vits å klage til Statens Vegvesen for trafikkfarlige situasjoner. Man kan vel fortsatt prøve seg på en reklamasjon til forhandler, spesielt om man selv har måttet rette opp kartdata hos underleverandøren til sin bil. Vil jo ikke bedre seg før det blir en kostnad...
I dag var det en sak i Motor som var ganske oppklarende:
Det er kun et krav om at 90% av fartsgrensene vises riktig, og individuelt på by, land og motorveier er kravet kun 80% av distanse kjørt.
Det er ikke rart at ting er dårlig for å si det mildt... Hadde syntes 99.9% hadde vært mer rimelig, gitt at de fleste vei-km blir kjørt på noen få hovedveier, og kun 10% av fartsgrensene endres hvert år?
Tipper det er bilfabrikantene som har lobbet for disse lave kravene?
Så antagelig ikke vits å klage til Statens Vegvesen for trafikkfarlige situasjoner. Man kan vel fortsatt prøve seg på en reklamasjon til forhandler, spesielt om man selv har måttet rette opp kartdata hos underleverandøren til sin bil. Vil jo ikke bedre seg før det blir en kostnad...