meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ionboy

#1
Som tittelen sier. Er det mulig å gjennomføre?

Jeg har lenge etterspurt et ladepunkt på Garen/Maurset etter Eidfjord. Jeg har selv ALDRI kjørt den veien, men er veldig klar for dette da jeg sykler mye på Geilo om sommeren. Problemet er en innbitt angst for å ikke nå Geilo fra Eidfjord. Jeg prøver og prøver å få svar på dette, men jeg får bare folk som har kjørt Oslo-Bergen. Jeg har hørt om i3er som har sneglet seg opp, og om jeg da legger på 18" felg og sykkel på taket så er man vel ille ute.

Jeg ber instendig om at noen kan hjelpe med tips her da det svir ekstremt med alle bom-passeringene+bro-regning for å komme seg til Geilo.

Jeg tok kontakt med Grønn Kontakt ang. mulig lader på Garen/Maurset og fikk dette svaret. Og ja, det er vel den heftige stigningen fra Eidfjord som dreper er det ikke?

Fra Grønn Kontakt:

"Hei! Vi vet at dette er ønskelig fra flere, men vi har foreløpig andre lokasjoner vi må prioritere. Om lokalt engasjement, kommune, næringsliv eller andre vil være med - så kan det "hoppe" høyere på prioriteringslisten. Har ikke kjørt her selv, men hvis du lader fullt i Eidfjord, så er det vel ca 9 mil til Geilo. Vil du si at det er for mye stigning til at dette er mulig å gjennomføre? mvh Daniel, Grønn Kontakt"
#2
e-Golf / Bergen (Arna) til Mikkelparken
søndag 02. august 2015, klokken 03:55
Heisann!

Vi skal reise til Mikkelparken med to voksne og to små barn om noen dager. Mikkelparken ligger som kjent i Klnsarvik og jeg lurer veldig på hvor dere ville stoppet og ladet TIL og HJEM fra parken :) Kan man kjøre Arna-Voss i ett strekk, lade der og så kjøre helt til Mikkelparken?

Jeg har heller aldri hurtigladet. Kan vi bli sittende over en time i kø og vente på andre biler som lader? Konemor er litt skeptisk så jeg håper dette går så smertefritt som mulig ;)

Tusen takk for alle råd!
#3
e-Golf / Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)
tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:13
Jeg lurte på om det er flere her inne som er dønn seriøs på bilpleie av eGolf. Elbiler er gjerne litt annerledes enn vanlige biler. Ta Tesla f.eks. Ifølge de fleste bilpleiere jeg kjenner så er lakken helt forferdelig og slitsom å jobb med. Jeg ser også at lakken på eGolfen min har områder (over ladeporten) som har tilnærminger til orange peel i lakken...Det virker som de har prøvd å spare litt penger her...

Det hele startet med et tilbud fra Møller om lakkforsegling til 9000,- Dette var helt uinterresant for meg, og jeg begynte heller å lete etter gode vaskemuligheter.

Ca. et halvt år senere er jeg 100% hekta. Takket være det fantastiske forumet www.detailersclub.no samt gode nett og lokale butikker har jeg to fulle skap med produkter og en høytrykkspyler fra himmelen. Jeg gleder meg stort til hver vask! Det er ingen galskap i dette. Dette er det dyreste objektet jeg har etter huset vårt og ønsker å holde den i god stand, samt pen å se på :)

Å kjøre bilen i vaskemaskin er fullstendig uaktuelt. Her er det forvasker og berøringsvask som gjelder. Om flere av dere ønsker å hive dere med på erfaringer på eGolfen så hadde det vært morro å ført en prat på det her inne om hva som funker og hva som funker mindre.

Når det gjelder mitt vaskeoppsett så gjør jeg som følger:


FORVASK OG BERØRINGSVASK:

-Prickbort i fem minutter
-Kjører så Autofoam 1:8 med 10ml Chemical Guys Gloss&Shine på bil og matter (Skal prøve Nerta når Autofoamen er tom)
-Sprayer Bilt Hamber Surfex HD 1:20 over hele bilen. Bruker Scholl Rim7 på felgene og jobber dette inn med kost. Bruker Surfex HD 1:5 på dekksidene for å ta skiten. Lar dette stå noen minutter.
-Kjører på med IronX (mest på vinterstid) som tar metallpartiklene og blør lilla.
-Fyller opp to CG-bøtter med gritguards og kjører 30ml Chemical Guys Mr.Pink i ene bøtten. Etter berøring av bil skylles mikrofiber vaskehansken i den rene bøtten før den får ny skum fra den andre.
-Bruker Surfex HD 1:10 i dørkarmene sammen med spiss hageslange for å løfte skiten ut.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer.
-Clayer ved behov
-Går over alle gummilister med Swissvax Seal Feed og legger Swissvax Pneu på dekksidene m/kost.
-Kjører Chemical Guys Vintage Metal Wax på alt av krom/metalldetaljer.

INTERIØRVASK:

-Bruker Gtechniq W2 i 1:7 eller Chemical Guys Green Clean på tepper. Kjører over med lunket vann og våtstøvsuger med rensehode.
-Bruker Scholl Purple på nyvaskede matter for fornying. IKKE bruk Swissvax Pneu. Det ble latterlig glatt ;)
-Bruker Scholl ICE på alt av vinduer. Går over rute og bakrute med RainX. Sparer litt strøm når vannet bare preller av og viskerene ikke trenger å gå ;)
-Bruker Chemical Guys Leather Cleaner & Conditioner på skinsetene nå når de fremdeles er nye. Bruker IKKE mikrofiber på skinnseter da disse lugger og trekker med seg impregnering og annet fra produksjonen. Bruk heller små kluter av bomull! Disse glir fint over og flytter fint ut produktet.

MOTORVASK:

Da man ikke skal spyle i motorrommet på en eGolf (ifølge Møller) så løser jeg det med fuktige mikrofiberduker.
-Bruker en all purpose mikrofiber som jeg veter med Chemical Guys All Clean.
-Tar en ny mikrofiber av samme dype og veter med Scholl Boost.
-Går over med en tørr mikrofiber og tørker opp evt. overskuddsprodukt.


LAKKORRIGERING/POLERING:

Da bilen vår fortsatt regnes som ny så går jeg ikke løs på den med mye cut i padsene. Alikevel var det masse rester av poleringsstoff på bilen etter "klargjøringen" fra Møller. Dette fant jeg på overgang oppe på bakluken, på gummilister, MASSE poleringsmasse trøkt ned i vinduslisten på førerside etc. Dette måtte jeg løse opp med Surfex HD 1:5 og Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02. EKSTREMT irriterende. Fant også en god del mikroriper og riper oppe på pianolakken på døren. Unødvendig...

-Maskerer alle gummipakninger og plastdetaljer med 3M maskeringstape med lett heft.
-Bruker Scholl oransje pad med S30+ Måler bilen med lakkdybdemåler for forsikre meg.
-Etter polering/korrigering tar jeg en vask med 1:10 for å fjerne polishrester.
-Tar en sjekk og bruker evt. Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02 for å sjekke etter olje som skjuler noe.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer
-Går over bilen med Swissvax Shield-voks med påføringspad i rette bevegelser i kjøreretning. (Voksing 2-3 ganger i året.) Venter 45min. Buffer av bilen og nyter synet!!!
-Felger renses med Swissvax Cleaner Fluid, buffes og så legges et lag Swissvax Autobahn. 45 min herding/hazing og så buffe av med mikrofiber.

Når dette er gjort ser lakken ut som 100% ny.


Medlemskap i www.detailersclub.no koster 200,- men dette tjente jeg tilbake tifolds da medlemskapet gir 10% i de største detailerbutikkene. Handlet ny høytrykkspyler (Kränzle K1152TST) og alt jeg trengte for oppstart hos www.scandicshine.no og www.bilnerden.no og www.Swissvax.no (Har ingen kontakt med disse ut over at jeg handler hos dem) I Bergen (Osterøy) handler jeg hos Alt i dekk&Bilpleie. Da får jeg produktene OG opplæringen. En fantastisk flink gjeng for oss som er "sjuke". Håper ikke det fremstår som jeg reklamerer her, men i jungelen ville jeg bare anbefale bedrifter jeg har vært fornøyde med!

Vil bare anbefale alle å teste dette ut. Bilvask blir en besettelse. Tro det eller ei ;) Shine on!
#4
Jeg skjønner ikke bæret! I dag var første gangen jeg kjørte eGolfen langt ned. Da jeg kom hjem var det 23km igjen på batteriet. Jeg koblet den til vår ladestasjon på 16amp kurs. Etter åtte timer så er den nesten 100% og viseren på displayet viser nesten fullt. Men systemet viser 10km og kommer med varsler og styr.

Hva f... er det som skjer? Er det noen som har opplevd lignende?

Legger ved bilde av problemet. Se batteri på display og på "analog klokke"

Finnes det en kur eller må jeg levere inn bilen til Møller som da sikkert må ha den i to og en halv måned...
#5
Elbiler i media / Elbilbrann Bergen
onsdag 24. juni 2015, klokken 22:37
Hvilken bil er dette? Er det noen som klarer å tyde gjennom røyken? http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Elbil-tok-fyr-3387527.html
#6
e-Golf / Løsning for forlengelsesledning til ladekabel eGolf
søndag 10. mai 2015, klokken 12:55
Heisann!

Jeg har vært så heldig at jeg har fått tilgang til en 16amp Schuko på skolen der jeg jobber og da kan lade 10amp når jeg er på jobb.

Problemet er at den er noen meter unna samt det at det står en del større bosspann som blir hentet iløpet av uken. Derfor kunne jeg tenke meg en solid forlengelsesledning som da går FRA Schuko TIL den originale ladekabelen som fulgte eGolfen. Jeg gjør dette for å trekke kabelen rundt og bak disse bosspannene for å unngå at renholdsarbeiderene drar med seg hele ladesystemet ;)

Løsningen jeg skisserer ser jeg at IKKE blir anbefalt i brosjyren til eGolfen, men så er det jo dette med smarte tredjepartsleverandører.

Så kjære flinke efolk. Har dere noe å anbefale her? Det er snakk om en 3-4m som trengs.

Tusen takk for alle råd :)

Er ubeskriiiiivelig fornøyd med å kjøre elektrisk. Det er dritgøy!
#7
e-Golf / Spørsmål om eGolf uten lademulighet.
onsdag 06. mai 2015, klokken 19:44
Hei

I dag hentet vi ELsa med VP og er strålende fornøyd med henne! Det ble selvsagt et helsikens vær OG vi har(dde) termin på barn nr 2 den 4 mai som var i forgårs. Dette gjorde at vi kjørte den inn i garasjen isteden for å sette den ved siden av Fantorangen for lading (vi har ikke lading i garasjen). Fossil Touranen står derfor parat for å frakte mor og ungen til klinikken når ting kjører igang.

Batteriet er bare kjørt ut 10% så det er jo 90% igjen, men jeg lurte på om det går fint om den står i garasjen i fire fem dager uten tilkobling til strøm? Den skal selvsagt på plass ved ladingen når unntakstillstanden er over, men kombinasjonen av ny bil og fostervann var uaktuellt for fruen. Da er det bedre med en ti år gammel Touran.

Saken er bare det at vi ønsker å være 340% sikker på at vi ikke får syntax error på ny ukjent eGolf på vei til klinikken med fruen. Vet vi er paranoide, men meldinger om folk her inne som har eGolfer som stopper, feilmeldinger som "Please insert coin" m.m gjør at vi kjører fossil Touranen ørlite til til den ufødte lillegutten er i hus.

Ellers vil jeg bare si: Fy POKKER for en bil! Vi er ekstremt fornøyd med kjøpet! Ingen eksos, ingen irriterende dieselpris, bare pur miljøvennlig og økonomisk lykke!

Spørsmål minus alt nybil-eier babbelet: Tar eGolfen skade av å stå opp mot en uke uten lading i en lukket garasje?
#8
e-Golf / Siemens Ladestasjon WB140A
mandag 27. april 2015, klokken 18:57
Kjøpte lader m/montering via Møller.

Skal ikke klage på noe, men jeg må være ærlig. Dette er noe av det styggeste jeg har sett ;) Har fått fine ord som "Stomipose" "En jævlig Fantorang" "Tisseflaske for voksne menn" etc.

Kommer til å bygge den inn...
#9
e-Golf / Krangletryne av en kompis prøver seg...trenger råd.
lørdag 25. april 2015, klokken 10:49
Dere har garantert møtt disse. Jeg kjenner jeg blir så provosert at jeg ikke klarer å komme med et konstruktivt svar. Ikke har jeg nok kunnskap heller? Hvilke poenger bør jeg inkludere i et svar her?

Saken var at jeg postet en sak om at hydrogen ikke var løsningen. Svar fra kompis er under:

Fra kranglete kompis:

"Men per i dag er ikke el det heller... Miljømessig er det kjempebra fra Norge, men se hvordan batteriproduksjen kødder det til for Kina. Om man ser vekk ifra det er det kun en seriøs el-bil produsent, Tesla. De andre kommer med dårlige løsninger bare for å virke miljøvennlig. Leaf går 20 mil under optimale forhold. I realiteten er vel det 15 på sommer og 10 på vinter. Det er ikke godt nok, try again!


Hva svarer jeg?
#10
e-Golf / Lynnedslag og eGolf
søndag 22. mars 2015, klokken 15:02
Sikkert et teit spørsmål:

Om man får et lynnedslag i hus/ladestasjon blir eGolfen da en papirvekt, altså ubrukelig? Eller er det isoleringen i dekkene som gjør at dette ikke blir et problem?
#11
Kjøretips / Bergen-Myrland (ved Sudndalen/Hallingskarvet)
mandag 15. september 2014, klokken 20:19
Heisann!

Jeg venter på min nye eGolf og lurer på om det er teknisk mulig å kjøre Bergen-Myrland med stopp på hurtigladere som nevnt under. Vi snakker sommertid.

Bergen-Voss: 80km
Voss-Aurlandsvangen: 73,9km
Aurlandsvangen-Myrland:71.9km

Aurlandsvangen-Myrland er BRATT, bare slik at der er nevnt.

Er det noen som kjenner denne veien og som kan si om det er mulig/ikke mulig?

Tusen takk for tips!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA