Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - audund

#1
BMW iX / 12V kjøleboks over natten
søndag 17. juli 2022, klokken 15:54
Hei!
Er det mulig å ha en kjøleboks stående å gå natten gjennom tilkoblet 12V uttak?

Litt tilsvarende Tesla 3 / Y kan i  camp eller sentry mode.

Altetnativet for meg vil være å kjøpe et mopedbatteri eller tilsvarende, men det ville jo være veldig greit om kjølebaggen kan stå tilkoblet et 12V uttak. Er dette mulig på IX50?
#2
BMW iX / Kan IX lade på Tesla V3?
lørdag 28. mai 2022, klokken 13:22
Bjørn Nyland får ikke IX40 til å fungere på Tesla Vestby (V3).  Han får den til å fungere på Rygge (V2), og påstår at IX tilsynelatende ikke kan benytte Tesla V3 ladere.

https://youtu.be/0cVoFOx8CDg?t=570
Er dette et generelt problem?  Har noen av dere fått til å lade på Tesla V3? 

Tesla V2: 150 kW ladere med 2 ladekabel per lader
Tesla V3: 250 kW ladere med kun 1 ladekabel per lader


#3
BMW iX / Langtur - lynlading, planlegging og forvarming
mandag 07. mars 2022, klokken 15:48
Hei
Planlegger en langtur til Tyskland.
Fungerer innebygget ruteplanlegger så godt at du kan bare sette destinasjon Tyskland og kjøre avgårde?
Stoppe på de stedene bilen anbefaler?
Dersom du istedet velger å navigere til en spesifikk lynlader, vil da bilen forvarme batteriet?
Jeg vil vel nesten anta at det er flere lynladingssteder tilgjengelig i abetterrouteplanner, men er det nok lynladere registrert i bilens kart?

Hvordan ville dere planlagt en tur fra Oslo til Schwerin i Nord-Tyskland (eller tilsvarende)?
#4
https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Personlig synes jeg det er flere ting som skurrer ved artikkelen: De intervjuer en Tesla eier som snakker om å bli flådd på campingplasser og nektet lading på Rorbuer.  Det er 4x120 kW SC i Svolvær.  Videre refererer artikkelen etter mitt syn ladesituasjonen i fjor sommer som var preget av kun 2 stk 50kW hurtigladere; en i Leknes og en på Kiwi utenfor Svolvær. Nå er det jo nettopp åpnet en 180kW lader i Leknes, og 6x180(!) kW ladere i Svolvær.  Totalt hurtigladingkapasitet er gått fra 100 kW til 1320 kW.  Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?
#5
Hei
Jeg tenkte å kjøpe en brukt TM3, prøver å holde ca 400k.
Det ser ut som om jeg da kan finne enkelte annonser på finn med

  • Long Range
  • AWD
  • Autopilot (ikke FSD)
  • Skinnseter
  • Sommer + vinterhjul
Hva er det som "mangler" på slike biler? Er oppgradert musikkanlegg for eksempel med i prisen?  Er det noe annet jeg burde være obs på?  Vet om manglende mulighet for ettermontering av tilhengerfeste. Har allerede ladestasjon hjemme til Leaf 2013 som skal byttes ut.

Takk for for hjelp til å komme inn i tematikken slik at jeg kan ta en godt informert beslutning vedrørende mitt kjøp.
#6
Mekanisk / Dyrt med 15k for bærekuler og bro?
mandag 21. desember 2020, klokken 08:30
Hei
Har fått tilbud fra BNH på å bytte begge bærekuler foran inkl bærbro samt "4 hj. kontroll" og verkstedmateriell.
Fastpris på 14800 inkl mva.

Er det litt dyrt?
(Forøvrig foreslår de å ta 690 kr for å bytte begge viskerblad)

Nissan Leaf 2013

Oppdatering: Snapdrive sier de kan ta jobben for 10300, så da vet jeg vel egentlig svaret på eget spm.

#7
Nissan / 15k for bytte bærekuler + bro; dyrt?
mandag 21. desember 2020, klokken 08:26
Hei
Har fått tilbud fra BNH på å bytte begge bærekuler foran inkl bærbro samt "4 hj. kontroll" og verkstedmateriell.
Fastpris på 14800 inkl mva. 

Er det litt dyrt?
(Forøvrig foreslår de å ta 690 kr for å bytte begge viskerblad)

Nissan Leaf 2013
#8
Hei!
Jeg skal ut og kjøpe meg en 32A Type 2 -> Type 1 ladekabel til min norske Leaf 2013
Er det noen som har synspunkter vedrørende følgende alternativer:
Phoenix ladekabel (nofuel): ca 2339 kr
Salto ladekabel (salto): 2343 kr
"Orange noname" (elbilhjelpen) : 1690 kr
"Grønn noname" (elbilshop): 2100 kr
"Svart noname" (ladefabrikken): 1625 kr
Evt andre?

Er det noen forskjell i kvalitet, vekt, "handeling", evnen til låsing til bil eller annet som skiller disse?
#9
Ladeplasser og ladekabler / 16A vs 32A Type 2 -> Type 1 ladekabel
tirsdag 13. januar 2015, klokken 15:00
Hei!
Det har blitt montert ladestasjoner av type 2, se bilde.  Jeg må ha en kabel til Leaf'en, men det er i følge folk på huset 16A kontakter (og kabler) jeg burde kjøpe.

Så, er det forskjell på type2 kontaktpunktet på 16A og 32A kabler, eller kan er 32A kabel brukes også i 16A kontakter?
Om det er forskjell, ser da bildet vitterlig ut som en 32A400V kobling?

Til slutt: kjøpe den orange kina kabelen, eller legge i litt mer for "merke"-kabel?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA