Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - audund

Sider: [1]
1
https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Personlig synes jeg det er flere ting som skurrer ved artikkelen: De intervjuer en Tesla eier som snakker om å bli flådd på campingplasser og nektet lading på Rorbuer.  Det er 4x120 kW SC i Svolvær.  Videre refererer artikkelen etter mitt syn ladesituasjonen i fjor sommer som var preget av kun 2 stk 50kW hurtigladere; en i Leknes og en på Kiwi utenfor Svolvær. Nå er det jo nettopp åpnet en 180kW lader i Leknes, og 6x180(!) kW ladere i Svolvær.  Totalt hurtigladingkapasitet er gått fra 100 kW til 1320 kW.  Er da Lofoten like håpløs og et "rent mareritt" som artikkelen påstår?

2
Model 3 / Førstegangs Tesla kjøper - bruktmarkedet - hva skal jeg se etter?
« på: Onsdag 23. Desember 2020, klokken 22:52 »
Hei
Jeg tenkte å kjøpe en brukt TM3, prøver å holde ca 400k.
Det ser ut som om jeg da kan finne enkelte annonser på finn med
  • Long Range
  • AWD
  • Autopilot (ikke FSD)
  • Skinnseter
  • Sommer + vinterhjul
Hva er det som "mangler" på slike biler? Er oppgradert musikkanlegg for eksempel med i prisen?  Er det noe annet jeg burde være obs på?  Vet om manglende mulighet for ettermontering av tilhengerfeste. Har allerede ladestasjon hjemme til Leaf 2013 som skal byttes ut.

Takk for for hjelp til å komme inn i tematikken slik at jeg kan ta en godt informert beslutning vedrørende mitt kjøp.

3
Mekanisk / Dyrt med 15k for bærekuler og bro?
« på: Mandag 21. Desember 2020, klokken 08:30 »
Hei
Har fått tilbud fra BNH på å bytte begge bærekuler foran inkl bærbro samt "4 hj. kontroll" og verkstedmateriell.
Fastpris på 14800 inkl mva.

Er det litt dyrt?
(Forøvrig foreslår de å ta 690 kr for å bytte begge viskerblad)

Nissan Leaf 2013

Oppdatering: Snapdrive sier de kan ta jobben for 10300, så da vet jeg vel egentlig svaret på eget spm.


4
Nissan / 15k for bytte bærekuler + bro; dyrt?
« på: Mandag 21. Desember 2020, klokken 08:26 »
Hei
Har fått tilbud fra BNH på å bytte begge bærekuler foran inkl bærbro samt "4 hj. kontroll" og verkstedmateriell.
Fastpris på 14800 inkl mva. 

Er det litt dyrt?
(Forøvrig foreslår de å ta 690 kr for å bytte begge viskerblad)

Nissan Leaf 2013

5
Ladeplasser og ladekabler / Kvalitet og produsenter av ladekabler (type 2->1)
« på: Onsdag 14. Januar 2015, klokken 10:38 »
Hei!
Jeg skal ut og kjøpe meg en 32A Type 2 -> Type 1 ladekabel til min norske Leaf 2013
Er det noen som har synspunkter vedrørende følgende alternativer:
Phoenix ladekabel (nofuel): ca 2339 kr
Salto ladekabel (salto): 2343 kr
"Orange noname" (elbilhjelpen) : 1690 kr
"Grønn noname" (elbilshop): 2100 kr
"Svart noname" (ladefabrikken): 1625 kr
Evt andre?

Er det noen forskjell i kvalitet, vekt, "handeling", evnen til låsing til bil eller annet som skiller disse?

6
Ladeplasser og ladekabler / 16A vs 32A Type 2 -> Type 1 ladekabel
« på: Tirsdag 13. Januar 2015, klokken 15:00 »
Hei!
Det har blitt montert ladestasjoner av type 2, se bilde.  Jeg må ha en kabel til Leaf'en, men det er i følge folk på huset 16A kontakter (og kabler) jeg burde kjøpe.

Så, er det forskjell på type2 kontaktpunktet på 16A og 32A kabler, eller kan er 32A kabel brukes også i 16A kontakter?
Om det er forskjell, ser da bildet vitterlig ut som en 32A400V kobling?

Til slutt: kjøpe den orange kina kabelen, eller legge i litt mer for "merke"-kabel?


Sider: [1]