Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Martin Eden jr

Sider: [1]
1
Skoda ENYAQ / Litt dårlig elgtest for Enyaq
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 09:21 »
Enyaq'en gjør det dårligere i elg-testen enn ID.4 dessverre. Den er jo litt tyngre, men de fleste testere sier jo også at Enyaq er stivere oppsatt enn ID.4. Litt overraskende da at den gjør det dårligere i unnamanøvre?

ID.4 klarer testen greit i 73 km/t, mens Enyaq må ned i 67 km/t for å unngå "elgen".

https://www.motor1.com/news/538541/skoda-enyaq-ev-moose-test/

En kan jo håpe at dette er noe programvareoppdateringer kan løse. Jf. Rav4 - her forbedret den seg fra 63 km/t til 72 km/t ved endring av programvaren og høyere dekktrykk bak ved full last.

https://motor.no/bil/toyota-rav4-far-endelig-godkjent-i-elgtesten/202385

2
Skoda ENYAQ / 80X typegodkjent?
« på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 14:28 »
Var innom Møller Bil Rud,

Selger informerte om at 80x var typegodkjent for et par uker siden, og at den hadde fått noe økt rekkevidde ift. forventning (som for tohjulstrekkeren) - mener han sa 489 km WLTP. Han opplyste også om at produksjonsstart for 80x var uke 30 (og ikke 26 som tidligere angitt). Noen som kan bekrefte dette? På Skodas egne norsk sider står det fortsatt ikke noe om typegodkjenning, og en rekkevidde på 46 mil...

3
Skoda ENYAQ / 80X Sportline testet!
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 08:38 »
Tydeligvis er de første 80x produsert - her er en test av Sportline-utvagen testet - med gjenomført "crome delete"!
https://youtu.be/0qWw7JKBIfI

Noen få highlights:
Testforbruk by 17.4 kwh/100 km, landevei (80 km/t) 18.1 kwh, autbahn (130/140 km/t) 19.9. Dette er jo meget bra - og det med sportline med store (21 tommer) hjul.

Det oppgis WLTP på "over 500 km", det er jo også meget bra for firehjulstrekkeren.

Levering Q3/2021

Tilhengervekt: 1200 kg

4
Skoda ENYAQ / Erfaringer med HUD
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 09:25 »
Skal sluttføre min bestilling av 80x snart. Er usikker på om head-up-display er verdt 10k. Da jeg prøvekjørte var lysstyrken veldig svak - og med polariserte solbriller nesten usynlig. Muligens kan lysstyrken justeres opp, men dette var atskillig svakere enn det jeg er vant til fra eSoul (på plastplate). Noen som vet noe om justerbar lysstyrke på HUD og har gode/dårlige erfaringer?

5
Skoda ENYAQ / Vilkår i kontrakten Enyaq
« på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 15:03 »
Kunne vært fint om dere som står først i køen opplyser oss litt om hvilke vilkår man legger inn i kontrakten som skal skrives. Siden levering (spesielt for 4wd) er temmelig langt fram i tid, er det i alle fall et par-tre ting jeg ville hatt fokus på:

1. Er prisen låst, eller må man godta evt. prisøkninger som kommer før levering?
2. Aksepteres det at man har en frist for levering av bilen, slik at man kan trekke seg kostnadsfritt dersom denne blir overskredet? Det er jo urimelig å måtte "binde seg uendelig"
3. Normalt inneholder slike kontrakter en formulering som gjør at avgiftsendringer må aksepteres av kjøper. Her er jo risikoen atskillig større enn for fossilbiler, i og med at mva-innføring kan komme (etter 2021). Dersom en slik klausul er med, risikerer man altså et påslag på 100-150 000 om levering skjer etter dette...

Utfordringen er gitt, hva sier forhandlerne om dette?

6
Skoda ENYAQ / Skoda ENYAQ! - hva synes du?
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 10:13 »
Da har Skoda fortalt oss at navnet på det vi hittil har kalt Vision iV - blir Skoda Enyaq!

Begrunnelsen er "Bokstaven «Q» i ENYAQ følger ŠKODAs navnestrategi, som et kjennetegn på at bilen er i SUV-segmentet. Med «E» som første bokstav refererer ŠKODA til den fullelektriske drivlinja. Videre er navnet utledet av det irske navnet «Enya», som betyr «kilde til liv». Det er igjen en referanse til ŠKODAs helhjertede satsing på nullutslippsteknologi fremover."

Blir sikkert vant til dette også... bør vi omdøpe tråden her?

"yaq" har jo ikke en god "ring" for engelsk-språklige - det fremkaller vel brekninger... hva synes dere  godt navn?

7
Kia Soul EV / Nå økes produksjonen av eSoul!
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 15:44 »
Surprise, surprise - NÅ blir det endelig flere eSoul via Kia Norge også. Dagens epost-melding til oss som står på venteliste inneholdt dessverre også informasjon om en liten prisøkning pga. valutakursen (+5000 NOK):

Økt produksjon av Kia e-Soul!
 
Takk for din reservasjon av Kia e-Soul, og for at du venter tålmodig på bilen! Det er gledelig å meddele at vi har fått betydelig økt produksjon den siste tiden, og kan levere ut flere biler.
 
Leveranser
I løpet av denne uken kontakter vi kunder med reservasjonsnummer opp til RESESOUL001300, som da får tilbud om å skrive kontrakt. Om ca. to uker kommer vi til å kjøre en ny tildelingsrunde.
 
Prisøkning
Grunnet store valutaendringer og svak kronekurs ser vi oss nødt til å øke prisene på e-Soul. Vi må derfor informere om at prisene vil øke med kr. 5.000, og at prisendringen vil være gjeldende fra 18.11.2019. Se ny pris her.
 
Farger og utstyr
Her kan du se hvilke farger og utstyrsnivå du kan velge i, samt ekstrautstyr og tilbehør.
 
Min Side
På reservasjonssiden kan du til enhver tid se ditt reelle kønummer.
 
Kønummer er din plass i køen, og endrer seg etter som de foran deg på listen får utlevert bil eller kansellerer sin reservasjon. Reservasjonsnummer er den «ID» eller navn bestillingen din har, og dette endrer seg ikke.
 
Vi takker igjen for at du venter tålmodig på e-Soul, og beklager den lange leveringstiden.
 
Med vennlig hilsen
Kia Bil Norge AS


8
Kia Soul EV / Skrevet kontrakt på E-Soul?
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 11:19 »
Kunne vært spennende å høre om noen har skrevet kontrakt på ny e-Soul?
Har selv kø-nr 5?? og har ikke hørt fra forhandler...
Kontraktsum og estimert leveringstid hadde vært spennende...

9
Hyundai KONA / Kjempetrøbbel med ladeluka!
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 10:21 »
Det har vært nevnt under andre tråder - men er det bare jeg som har kjempetrøbbel med ladeluka på Kona'n nå i vinterkulda? Begynner å bli riktig irriterende! Det er egentlig to problem: 1. Den ytre ladeluka fryser lett fast fordi det legger seg vann innafor kanten. Kanten skråner innover og har ingen drenering - utrolig dårlig design! 2. Den fjærbelastede låsen til luka kan også fryse fast - og da hjelper det heller ikke å tine/bryte opp isen rundt ladeluka. Eneste hjelp da er å parkere den LENGE i en varm garasje, eller - slik jeg gjør det nå - sette den i garasjen og sette en kupévarmer rettet mot ladeluka en times tid...

Får tilsvarende problem dersom bilen står plugget i under snøvær ute - da legger det seg snø/is innafor kanten på ladeluka, hvilket gir problemer med å få den lukket også - uten å tine den opp tilsvarende.

Har kontaktet forhandler - som har kontaktet importør, - og som sier at det p.t. ikke finnes noen fix. Dette er håpløst! Flere som har lignende erfaring?

10
Hyundai KONA / Dette burde Hyundai fikse til neste oppgradering...
« på: Fredag 04. Januar 2019, klokken 11:38 »
Det er to ting som forundrer meg at Hyundai/Kia ikke har fikset relatert vinter-bruk, som er irriterende - og lett å fikse:
1. Ladeluka fryser fast. Hadde samme problemet på min tidligere Kia Soul. Muligens burde lade-luka heller plasseres på siden, slik den er på Ionic? Kanskje noen Ionic-brukere kan svare på om det funker bedre. Problemet er at det legger seg is rundt lokket, så må man bryte opp denne for å få luka opp. Har forsøkt med silikonspray uten at det hjelper noe...
2. Radar-plata for adaptiv cruisekontroll og autobrems snør igjen. Dermed fungerer ikke systemene uten at man manuelt fjerner snøen. Varme i plata ville utvilsomt være det beste, men kanskje kunne en form for slipp-belegg være et alternativ.

Kia/Hyundai driver så vidt jeg forstår vinter-testing i Nord-Sverige. Der er det vel i stor grad stabilt og kaldt vintervær. Vi som er utsatt for mye fuktig snø og temperaturer som svinger rundt null får disse problemene, - som sannsynligvis ikke opptrer i Nord-Sverige.

EDIT: Stadig problem med ladeluka i kaldt vær - og om man får opp luka, så har jeg opplevd at den fjærbelastede knappen innafor luka også fryser fast - DA hjelper det heller ikke å tine opp / bryte opp luka. Eneste hjelp - å ha bilen i varm garasje - ganske lenge! Snakket med forhandler om problemet - de var klar over det, men Hyundai (Norge) har ingen fix ennå, men håper på det....

Dette er jo ingen krise så lenge man har mulighet for å parkere et varmt sted, - men tenk å bli stående med lite strøm på langtur uten å få opp ladeluka, hva gjør man da?

11
Hyundai KONA / Kona vs. Soul
« på: Fredag 04. Januar 2019, klokken 11:07 »
Kona og Soul er alternative modeller for mange. Jeg har hatt Soul EV i fire år, har solgt denne og kjøpt Kona som jeg fikk i oktober 2018. Her er mine erfaringer og tanker om forholdet mellom disse to:

* Kona virker trangere, spesielt i baksetet
* Oversikten er ikke like god i Kona - siden den har lavere vinduer/takhøyde
* Bagasjeplassen er noe større i Kona i form av "flateinnhold", likevel var det letter å få inn en stor koffert i Soul, fordi den (med hattehylla borte) kunne ta en stående koffert. Det kan Kona ikke pga. skrånende hekk
* Forsetene er betydelig bedre i Kona - og gir mye bedre komfort på langtur
* Lysene er bedre på Kona - LED vs. halogen
* Lysstyrken på ryggekameraet er meget god på Kona, i mørke er det mye bedre sikt via kamera enn i speilene
* Teknologien har gått framover på 4 år. Naturligvis er rekkevidden på Kona mer enn dobbelt så bra - det er det viktigste. Setter også pris på adaptiv cruisekontroll, varsling av kryssende trafikk ved rygging osv. Aktiv lanekeeping er jeg litt usikker på om jeg liker - på våre kanter kan vegmerkingen ofte forsvinne helt periodevis, så man kan ikke stole på den uansett.
* Head-up display er kult, men jeg har fortsatt ikke vent meg til å bruke den etter 3 måneder. Jeg må uansett flytte blikket, og da går det gjerne ned på hovedinstrumentene i stedet for på HUD'en..
* For meg er foreløpig konklusjon at det ideelle for meg er den nye e-Soul 2020-modellen - da får jeg i pose og sekk...

Noen som har andre preferanser?

12
Kia Soul EV / Tilbakevendende 12v problem
« på: Torsdag 03. Mars 2016, klokken 11:14 »
Jeg har en av de første 2014-modellene, levert i september 2014. Som tidligere beskrevet i en annen tråd hadde jeg to runder på verksted etter et par måneder som følge av "død 12v" - ingenting funker. Første gang ladet verkstedet bare opp batteriet igjen, og samme problem oppstod etter en dag eller to. Inn igjen på et lengre verkstedopphold - de plukket etter sigende masse fra hverandre, kommuniserte med importør etc. uten å finne en feil. Fikk tilbake bilen - og den har funket problemfritt i over ett år. Så fikk jeg samme problemet igjen for en ukes tid siden. Inn på verksted igjen - etter 4-5 dager får jeg beskjed om at importøren ber dem om å bytte sikringsboks - men at de ikke kan garantere at dette er det som skal til. Det informeres også om at man i noen tilfeller har byttet ut svært dyre deler (en til 50 000 og en annen til 100 000 iflg. verkstedet), men dette gjør de altså ikke med min nå. Føler meg usikker på at de har funnet problemet. De sier de kan måle at "noe stjeler strøm", men virker som de leter litt i blinde etter kilden...

Ser av forrige tråd at noen har identifisert navigasjonssystem eller dørlåser som "syndere", men her forsøker de altså med sikringsboksen.. Noen andre som har hatt tilsvarende historier?

Sider: [1]