Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - trondhla

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Model S / 1 000 000 km med Model S
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 18:25 »
Hansjörg-Eberhard Freiherr von Gemmingen-Hornberg(!!) har kjørt over 1 000 000 km med sin Tesla Model S og gir in den anledning intervju med tyske Manager Magasin.
https://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/elektroauto-rekordfahrt-wie-v-gemmingen-1-mio-km-im-tesla-model-s-fuhr-a-1298664.html

https://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-eine-million-kilometer-16130445.html

I korte trekk har han brukt ca. €13.000 på vedlikehold. Bremser måtte repareres på 400.000 km. Skjermen har blitt byttet til tillegg til støtdempere og komponenter i hjulopphengningen og så jevne dekkbytter. I tillegg har han bytter motor på garanti to gang, en gang på 40.000 km og en gang til på 320.000 km. Nåværende motor har altså holdt 680.000 km som skal være ca. halvparten av hva Tesla sier de skal holde(1,6'' km).  Han har byttet batteri på 290.000 km og en gang til på 524.000 også det på garanti. Nåværende batteri har holdt seg 476.000 km. Rekkevidde på 1 mill. km er ca. 330 km eller i kWh 61,9 som er 20% tap i forhold til nytt batteri. Han har holdt seg innenfor 80% kapasitet ved hurtiglading. Nåværende batteri har hatt 1613 ladesykluser. Han sier også at han ikke bør bevege seg under 20% kapasitet for da faller spenning på batteriene ekstra raskt. Forbruk per nå er ca. 0,166 kWh/km.
Hansjörg-Eberhard Freiherr von Gemmingen-Hornberg har som mål og kjøre 2 mill. km med sin Tesla Model S.

2
Leaf 2010-2017 / 1. Gen. er i det minste en sikker bil
« på: torsdag 21. november 2019, klokken 20:07 »
I Tyskland ville de finne ut hvor sikker en el. bil er og tok en første generasjon Leaf til noen spektakulære kollisjonstester. Ville batteriet ta fyr? Nei ble svaret
https://www.side3.no/motor/bil/krasjtest-av-elbiler--kollisjonstest--nissan-leaf--renault-zoe-6808575

Dette er "Worst case scenario" kollisjoner som man normalt ikke ser i kollisjonstester, men batteriet tok ikke fyr. Godt å vite.

3
Elbiler i media / Snart kommer VTG til Norge
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36 »
https://www.nrk.no/innlandet/elbiler-kan-gi-strom-tilbake-1.14760168

Det prøves ut 2-veis lademuligheter i disse dager. Man kan altså tjene en liten slant ved å selge strøm til nettet når behovet er stort og å lade opp når behovet er lavt. Interessant ja, men kun dersom man har Chademo lader og ikke CCS. Inntjeningen kan vel bli en tusenlapp årlig.

4
Nissan / Nissans nye elbil
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:49 »
Nissan lanserer ny elbil i morgen ser det ut til:
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-tokyo-motor-show/new-nissan-ariya-concept-shows-long-range-suv

Lanseres om ca. 12 mnd. med rekkevidde som seg hør og bør i disse tider, ca. 500 km

5
Elbiler i media / Nye Mazda MX-30 EV avslørt
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:37 »
Den presenteres i morgen (23.10.2019), men kan sniktittes på her:
https://www.autoexpress.co.uk/mazda/108187/new-mazda-ev-teased-ahead-of-tokyo-debut-pictures

Noe over 200 km rekkevidde og bakhengslete dører som i RX8. Dette vil være en bil for JDM og ikke Europa.

6
Elbiler i media / Dagens batteribombesensasjon(!!!!)
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 20:08 »
Nå kan du snart kjøre din Tesla Model S P100 2400 km på en ladning:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7592485/Father-eight-invents-electric-car-battery-drivers-1-500-miles-without-charging-it.html

Skal man tro artikkel her har Herr Trevor Jackson utviklet et batteri eller drivstoffcelle bestående av aluminium, gjerne gamle ølbokser, dyppe dem ned i en "kjemisk oppløsning" kalt elektrolytt og derved få strøm, massevis av det. Faktisk så mye at dersom det nye batteriet var like stort som det i en TMS P100 vil du være i stand til å kjøre over 2400 km på en ladning. Og ikke nok med det, dette batteriet vil koste ca. 55.000 mot TMS P100 batteri til kr 300.000.

Jeg tror det nå jeg ser det

7
Model 3 / Hvordan ser ut en TM3 "avkledd"
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 10:24 »
Her er en video som viser hvordan en TM2 ser ut uten plast og fjas og dette var faktisk litt interessant å se på.
Her vises det også hvor rustfellene kan være.

https://www.youtube.com/watch?v=7JKEeAQZ1rE

8
Model S / Model S tilbake på Nürburgring
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:37 »
Tesla er tilbake på Nürburgring med to Model S i enda mer hårete styling enn sist gang:
https://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-am-nuerburgring-rekordjagd-15629991.html

Mye mer ventilasjon til bremser og den diffusoren (!!)

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Kraftig salgsnedgang for Leaf - store rabatter innrømmes
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 10:19 »
Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.

10
Tesla / Har Tesla "drømmebatteriet"?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 21:51 »
Har Tesla batteriet over alle batteri på gang snart:
https://electrek.co/2019/09/07/tesla-battery-cell-last-1-million-miles-robot-taxis/

Batteri sertifisert for 1 609 333 km (1 million miles) og/eller 6000 ladesykluser eller som de skriver:
"We conclude that cells of this type should be able to power an electric vehicle for over 1.6 million kilometers (1 million miles) and last at least two decades in grid energy storage".

Per nå er det kun på forskningsstadiet men derifra til din bil kan veien være kort.

11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Ny rekkevidde for Ampera/Bolt EV
« på: fredag 23. august 2019, klokken 16:44 »
Rekkevidden for Ampera/Bolt er nå økt til 259 miles etter EPA norm, 417 km. Dersom rekkevidden er økt proposjonalt etter WLTP vil det si ca 460 km, dvs bedre enn f.eks Kona. Det blir bedre her også.

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batteriene i Leaf 62 kWh er egentlig ganske gode
« på: torsdag 22. august 2019, klokken 18:47 »
Leaf har ikke vært kjent for den beste batteriteknologien med kortere rekkevidde enn f.eks Kona og med manglende temperaturkontroll. Men siden batteriene er av NCM 523 (Nikkel Kobolt Mangan 50%-20%-30%) som er noe dårligere mhp. energitetthet enn NCM 623 er det godt gjort å oppnå 62 kWh brutto kun ved å pakke om battericellene slik det er gjort for Leaf 62 kWh.
Leverandøren Envision AESC betegner nåværende celleteknologi for generasjon 4. Neste år vil gen. 5 batteri bli satt i produksjon og disse er av NCM 811 type. Disse cellene vil ha ca. 30% høyere energitetthet enn generasjon 4 celler og disse vil kreve skateboard layout for batteripakke og med aktiv temperaturstyring. Med andre ord vi vil ikke få se disse cellene i nåværende Leaf. Jeg antar at det vil bli en Infiniti som få denne batteripakken. Men dersom Leaf hadde fått disse ny batteriene gitt alt annet likt ville batteripakken vært på ca. 85/77 kWh og rekkevidde på ca. 500 km. Det blir bedre.
Link:
https://pushevs.com/2019/05/07/envision-aesc-to-release-ncm-811-battery-cells-next-year/
https://www.envision-aesc.com/en/product/liion_ev/

13
Elbiler i media / Nye el.motordesign
« på: tirsdag 13. august 2019, klokken 17:40 »
Det foregår ikke bare innovasjon eller forsøk på kun på batteriområdet. Også på selve motoren forskes det med mål om mer moment og kraft over et videre turtallsområde med begrenset kjøling pakket i en mer kompakt og smidig design. Her er tre nye el.motorer presentert:
https://www.youtube.com/watch?v=cDLUBL7ib-0

https://www.youtube.com/watch?v=HKUX8x1_BCE

https://www.youtube.com/watch?v=85nt9OhP6j4

14
Elbiler i media / Ny elbil fra Norge(!)
« på: onsdag 07. august 2019, klokken 09:52 »
Fresco motor vil bli det nye Tesla x 1,5:
https://www.dinside.no/motor/ny-norsk-elbil-skal-sla-tesla-pa-alt/71464789

Gitt at det koster milliarder å få et bilfirma opp å stå, for ikke å snakke om å få det profitabelt: Luftslott!

15
Model 3 / Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12 »
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.

Sider: [1] 2 3 ... 6