Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Blip

#1
Ønsker å selge et ubrukt Clever ladekort med 100 kWh. Jeg får ikke brukt dette før det går ut i november. Det kan etterfylles for å øke varigheten.

Jeg betalte 600DKK. Får jeg opp mot dette, selger jeg det.

Gi bud!
#2
Model S 2013 - 2022 / Autosteer Speed Restricted
fredag 04. november 2016, klokken 16:14
Jeg har opplevd å få denne meldinga noen ganger og lurt på hva det kommer av. Litt googling viser at dette kom i fw 7.1 for å forhindre at folk kjøre for fort på veier uten midtdeler...

Det ser ikke ut til å gjelde Norge generelt, men min konklusjon er at denne meldinga kun kommer bestemte steder. Jeg har bare opplevd det en bestemt plass. Dette er tilfeldigvis i nærheten av en stor fabrikk. Er det en sammenheng?
#3
Det er sikkert flere som sitter og vurderer om de skal bestille, avbestille eller vente på bedre tider, nå som konfig. for Model X endelig er åpnet. Hva gjør du? Jeg laget en liten poll for å ta temperaturen.

Personlig er det i hovedsak pris som gjør at jeg nøler.
#4
Leaf 2010-2017 / Dekker Nissan veihjelp på 3,5 år gammel Leaf?
lørdag 16. mai 2015, klokken 23:00
Kort historie: Nissan Leaf, kjøpt ny i Norge i 2011 (ja, vi var relativt tidlig ute). Alle servicer fulgt på merkeversted. Forrige uke ville ikke bilen starte. Bilen på verksted, og etter litt fram-og-tilbake blei varmeelementet (PTC) skiftet på garanti (jeg kan gi mer utfyllende feilbeskrivelse dersom det er ønskelig).

Saken: Nissan påstår at gratis veihjelp kun gjelder de 3. første årene, mens "norgesgarantien" (4. og 5. år) kun dekker selve reparasjonen mens jeg selv må dekke transport til verksted. Siden jeg hadde en "kjip" forsikring med egenandel på 6000,- (!)  ::) for veihjelp, endte det med at jeg betalte for transport selv (2100,-)

Kan det være rett at veihjelp ikke er inkludert 4. og 5. år når selve reparasjonen er dekket? Jeg har lest på nettet og i serviceheftet, men det er ikke lett å skjønne. Det jeg kan skjønne er likevel dette:

Side 9 i serviceheftet: "Når den Grunnleggende Garantiperioden er utløpt, dersom du fortsetter å ha service på din elbil hos en NISSAN elbil-forhandler, vil du motta 12 måneders dekning med NISSAN Elektrisk Bil Pan Europeisk Veihjelp uten ekstra kostnad. På den måten kan du dra nytte av NISSAN Elektrisk Bil Pan Europeisk Veihjelp for hvert år du har service på din elbil hos en NISSAN elbil-forhandler (se note i og ii)"

Noen andre med erfaring fra dette? Jeg må bare vite om jeg har en sak dersom jeg skal begynne å krangle med Nissan on 2100,-
#5
Model X 2014 - 2022 / Argumenter for X mot typisk familiebil
lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00
Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.
#6
Dekk / Felger / XL (Extra Load) dekk til Leaf?
onsdag 07. november 2012, klokken 20:51
Oppdaget mer eller mindre tilfeldig da jeg la om til vinterdekk at disse var merket XL. Dekkene kjøpte jeg nye i desember 2011. I tillegg så de litt gamle ut siden de er DOT 4609 (uke 46, 2009?). Er det vanlig å levere XL-dekk til Leaf? Ulemper?

Dekkene er Nokian hakka R, 205/55R16 94R XL.
#7
Humor og kanari / Zebra vs lion
søndag 16. september 2012, klokken 19:18
Jeg skulle lese litt om batteri-teknologi, men pga. den åpenbare skrivefeilen (selvsagt forårsaket av Googles ivrige forsøk på å gjette ord i søkefeltet), fant jeg bare masse YouTube-videoer fra Afrika... ::)
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglader i Flekkefjord?
lørdag 23. juni 2012, klokken 14:46
Det finnes ikke, men noen som vet når (om) det kommer? Det er jo ikke mulig å kjøre elektrisk fra Kristiansand til stavanger i dag uten en overnatting på turen...
#9
Mekanisk / Manglende deksel i bakre hjulbue
søndag 19. februar 2012, klokken 16:37
Jeg oppdaget at det (tilsynelatende) mangler noen beskyttelsesdeksel i hjulbuene foran bakhjulene. Er dette noe rustbehandlerfolka glemte å montere tilbake, eller skal det 'bare være sånn'? Det samler seg tydeligvis både vann, salt og grus på 'hylla' foran bakhjulene...

(knasta inn fra en telefon)
#10
Carwing / Alternativ CARWINGS (DIY?)
mandag 26. desember 2011, klokken 12:01
Nissan CARWINGS fungerer så dårlig på internett (nei, jeg har ikke jeg-telefon ::)) at jeg vurderer å mekke en web-app som kan brukes for å starte varmeapparate (som egentlig er det eneste jeg faktisk har bruk for).

Er det noen andre som allerede har gjort reverse-engineeringsjobben? Jeg har kikket på mynissanleaf.com (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=34&t=3326), men den løsningen kan ikke brukes i Norge. Kan ikke se at noen har publisert noe kildekode utenom noen lenker som brukes for aktivering, lesing etc.

Problemet med web-appen er (som kjent) at det tar 5-10 min. å oppdatere status. Det kan virke som iPhone-appen er kjappere, men dette skyldes sannsynligvis at denne jobber mot en annen server. Faren er derfor at tregheten ligger i server-løsningen og ikke i flash-applikasjonen som kjører på web. Det ideelle hadde derfor vært at noen revers-ingeniørte iPhone-appen og publiserte resultatet i denne tråden.
#11
Leaf 2010-2017 / Barneseter til Leaf
lørdag 17. desember 2011, klokken 09:33
Den store dagen nærmer seg! Mandag henter jeg bilen!

Siden vi har en "haug" med unger i ulike aldre, må vi finne en løsning med barneseter som er praktisk og samtidig sikkert. I dag har vi HTS BeSafe Izi Kid X3 (ikke isofix), men dette har vi plassert i midten på passat. Jeg anser det som "nesten umulig" å få plass til tre seter ved siden av hverandre i baksetet på Leaf...?

Vi har noen dager med overlapp før vi kvitter oss med den ene passaten (vi sitter igjen med 1 passat + 1 Leaf), så vi må nok kikke, fundere, måle og prøve litt før vi konkluderer. Vi kommer nok ikke (sjelden) til å ha mer enn 3 barn + 1 voksen i Leafen så lenge noen sitter i barnestol. Foreløpig er planen nytt HTS Izi Isofix bak + beltestol på motsatt side og pute foran for eldstemann. I.flg. manualen skal Airbag kobles ut automatisk dersom personen som sitter foran er under en bestemt vekt...

Spørsmål:

  • Er det enkelt å feste stroppene på bakovervendte barneseter (0-18kg uten Isofix) på Leaf? På passaten måtte vi bore hull for festene.
  • Hvordan er plassen baksetet med en bilstol i Isofix?
  • Hvilke seter bruker andre forummedlemmer i Leaf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA