Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hpe

#1
Vi jobber med å sette priser for lading i sameiet, noe som viser seg å være hakket mer komplisert enn først antatt.

Jeg er derfor nysgjerrig på å høre hva andre betaler for lading, og evt. fast månedlig avgift, i fellesgarasje?
#2
Sameiet oppgraderer infrastruktur i garasjen til å bruke Zaptec, og jeg selger derfor denne ladestasjonen.

Kjøpt fra Lefdal Installasjon, som også installerte den, så det emballasje følger ikke med.

Type 2, mode 3

Driftstemperatur: -30 til +45 grader (har oppvarming)
Strømforsyning: 230-400V
Strøm inn: 32A
Strøm ut: 16A

Lagt ut på finn til 3500. Selges til elbilforum-brukere for 3000.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=139356468
#3
Vi står midt oppe i denne utfordringen nå. I 2015 oppgraderte vi felles infrastruktur for å kunne tilby lading i garasjesameiet, og tilbydde både å sette opp veggboks og schuko-kontakt. 5 sameiere valgte veggboks, og 2 valgte schuko.

Det vi ikke visste på denne tiden, og heller ikke ble informert om av leverandør, var at vi måtte betale effektledd. Dette gjør at strømprisen blir uhorvelig dyr - om man inkluderer alt på fakturaen betalte vi i fjor 3,7kr/kWh. Er det noen som kjenner til når effektledd ble innført for garasjesameier? Leverandør hevder dette skjedde omtrent samtidig med at vi oppgraderte anlegget, og at de derfor ikke visste om at vi kom til å få så høye strømpriser.

Med bakgrunn i dette har vi innsett at vi må inn med en løsning hvor vi kan justere effekt, og har valgt å oppgradere til Zaptec sin løsning. Men, hva gjør vi med eksisterende bokser? Disse vil nå «ødelegge» for de andre, siden vi ikke har mulighet til å kontrollere effekten, og hvis de ikke oppgraderes har vi heller ingen stor reell fordel av oppgraderingen til Zaptec.

Heldigvis ble det spesifikt nevnt i kontrakten som sameiere underskrev i 2015 at det å kjøpe veggboks da ikke fritar de fra kostnader knyttet til fremtidige oppgraderinger. Både sameie og installatør (samme som forrige gang) vil også delsubsidiere dette. Men, det er like fullt ikke noe hyggelig å nå måtte be de som allerede har betalt ~20 000 for en veggboks om 14 000 ekstra for å oppgradere til en ny veggboks. Fordelen for de vil være at strømprisene vil kunne gå ned; for en periode vil vi nok kunne sette effekt til å være mindre enn 80A, og derfor slippe effektleddet. I tillegg vil de kunne få raskere lading dersom få lader samtidig som de.

Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?
#4
Garasjesameiet må oppgradere dagens veggbokser til nye som støtter lastbalansering, og i den anledning lurer jeg på hva jeg og andre som må bytte kan selge de gamle for.

Veggboksene det er snakk om er en type 2 CirControl/Proxll CCL-WBM HEATER 16A. 230V-400V, 32A inn og 16A ut.

Noen som har noen formening om hva de er verdt?
#5
Model 3 / TOCN-forsikring
fredag 25. januar 2019, klokken 09:19
Forsikringen som TOCN er betydelig billigere enn hva If tilbyr. For kasko med 60% bonus, alle over førere over 23, parkering i felles garasje og kjørt skadefritt siste 3 år ville If ha ca. 12 000 kroner. TOCN skulle ha ca. 7000.

Hva er pros and cons om jeg velger TOCN over If? Jeg finner ikke store forskjeller i vilkårene, men det er mulig jeg overser noe.
#6
Ønsker å få montert mitt DW650GW-2CH i min nye Ampera-E. Er det noen som vet noen som gjør dette i Oslo eller omegn? Jeg ønsker helst å få gjort det senest fredag. Har kontakta Sondre hos Bilkomponenter, men han hadde ikke tid.
#7
e-Golf / Salg av bil. Hvilken pris skal jeg be om?
onsdag 25. mai 2016, klokken 08:44
På grunn av endret bruksbehov vurderer jeg salg av min e-Golf. Kjøpt i slutten av september 2014, og har kun gått ~17 000 km. Farge dyp sort perlemetallic. Norsk bil.

Utstyrsliste:

  • Keyless access
  • Klappbare el-speil utvendig
  • Lys- og siktpakke
  • Fjernlysassistent
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Park assist
  • Lane Assist inkl fjernlysassistent og trafikkskiltgjenkjenning
  • Tonede vinduer bak fra b-søyle
  • Ryggekamera
  • Sorte vienna skinnseter
  • Sidekollisjonsputer bak
  • Ambientebelysning
  • Piggfrie vinterhjul

Er det noen som har noen formening om hva det er fornuftig å be om for denne?
#8
e-Golf / OBD
tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:23
Er det noen som vet hvor OBD-kontakten sitter på eGolf?
#9
e-Golf / OK tilbud?
onsdag 27. august 2014, klokken 21:48
Som nevnt i en tidligere tråd så snuser jeg på E-Golf. Har nå fått følgende tilbud:
Dyp sort perlemetallic med titansort skinn

-Fjernlysassistent
-Laneassist
-Lys & Sikt pakke
-Parkeringsassistent
-Keyless
-Tonede vinduer
-Ryggekamera
-Skinn Vienna
-Speil utvendig el.klappbare
-Sidekollisjonsputer bak
-Ambientebelysning


Kr. 315 000 inkl. vinterdekk på felg. Norsk bil, helt ny. Jeg tenker å si 310 000 - hva tror dere om den prisen? Prispåslaget blir etter hva jeg kan se da ca. 15 000 kroner kontra det den ville kostet om jeg hadde kjøpt den direkte fra VW-forhandler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA