Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Spruck

#1
Lading i Sverige og Danmark / Lading i Danmark
søndag 15. juli 2018, klokken 13:41
Snart går turen til Danmark på vår første elbilferie.
Har skjønt at det kan være litt utfordrende med ladingen i der nede, ettersom vi er godt vant her hjemme i Norge.
Ønsker bare tilbakemelding om følgende produker er det som skal til for å være godt dekket på campingplasser og feriehus i Danmark:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083
(STØPSEL,OVERGANGSKABEL 1-FAS, Art.nr. 44-571)

https://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039?gclid=EAIaIQobChMIu9mr3IKh3AIVWdwZCh34mgUQEAYYAyABEgIfW_D_BwE

Er det også sånn at det fungerer greit med SMS og at man ikke trenger brikke fra Clever for hurtiglading?


Takker for svar på forhånd!



#2
Nissan e-NV200 / Erfaringer nye Evalia
mandag 25. juni 2018, klokken 20:35
Deler noen tanker og erfaringer om Nye Evalia på oppfordring.  :)

Familie på 7 (13, 10, 6, 4 og 1 år gamle gutter) som har ventet på oppgradert utgave helt siden Evalia ble lansert med 24 kWh batteri. Bor på Finnøy utfor Stavanger, utfordrende topografi med 3 undersjøiske tuneller for å komme inn til sentrum av Stavanger. Lånte en Evalia med 24 kWh for lenge siden, men denne ble da uaktuell pga. knapt batteri. Fikk overlevert nye Evalia 7-seter forrige torsdag, og fikk prøvd den litt ordentlig i dag.

Så langt positivt overrasket over reell rekkevidde. Tilsammen kjørt cirka 20 mil siste par dager (Forus->Finnøy->Forus->Finnøy), og hadde da 18% igjen da jeg parkerte i ettermiddag og satte den på lading for første gang. Defensiv kjørestil, ligger i 70 opp tuneller med 80 km/t fartsgrense. Oppgitt forbruk siste 100 km ligger rundt 16,2 som jeg synes er svært bra, tatt i betraktning at Leafen ligger rundt 15,6 siste 100 km med samme kjørestil. Lover bra for elbilferie til Danmark i sommer!

Av negative ting så langt er at kjørekomfort, riktignok som forventet, kunne vært bedre. Bør ta det rolig dersom veien er ujevn eller humpete. Litt trang også for bena til sjåfør hvis man er stor/lang. Kunne også vært en liten tanke større, ikke mye plass igjen til pikkpakk når man er 7 stk i bilen, så det kan bli en utfordring i sommer..

Men alt i alt svært fornøyd så langt, endelig kan alle ut på tur i en og samme bil. Har forøvrig snart en Volvo V70 2004 modell til salgs snart...  :laugh:

EDIT: Ved nærmere gjennomgang av hva som faktisk ble kjørt, viser det seg at det var nærmere 16-17 mil med 18% rest, og ikke 20 mil som oppgitt.
#3
Nissan e-NV200 / Navigasjon/kart
fredag 22. juni 2018, klokken 18:11
Akkurat fått en ny Evalia, og har en Leaf 2014 modell fra før.
Noen som vet om det går å flytte over kart fra Evalia til Leaf?
#4
Nissan e-NV200 / Felger E-NV200 Evalia
torsdag 18. januar 2018, klokken 16:49
Har bestilt ny Evalia 7-seter med levering mai -18.
Valgte å kjøpe uten vinterdekk. Tenkte kanskje å bruke orginalfelger til vinterdekk, og kjøpe nye felger til sommerdekk. Noen som har erfaring med større felger, 16 eller 17-tommere, på Evalia?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Type 2 ladekabel???
søndag 08. februar 2015, klokken 18:38
Et dumt spørsmål kanskje, men jeg forsøker meg likevel...

Har en Leaf og lurer på om jeg skal investere i en mode 3 type2-type1 ladekabel. Imidlertid lurer jeg på hvor mye jeg evt. kan bruke denne i praksis. Foreløpig er det få rene type 2-stolper i Stavangerområdet. Derimot er det ofte at de forskjellige CHAdeMO hurtigladerene enten er opptatt eller ute av funksjon. Med en slik kabel kan jeg da kople meg opp på en hurtiglader med type 2? Altså at jeg kopler min type 2 kabel til type 2 kabelen på hurtigladeren?  :o
#6
Leaf 2010-2017 / Regenerering problem
torsdag 18. desember 2014, klokken 11:40
Pendler daglig fra Finnøy til Stavanger. På strekket er det 3 undersjøiske tuneller. Nesten daglig, på både tur og retur, får jeg problemer med regenerering/holde farten ned tunellen. Men bare den første tunellen hver vei..  :o

Følgende skjer: Jeg kommer kjørende i fartsgrense med CC på og i B modus i det jeg kjører inn i tunellen. Holder farten i alt fra 10-60% av bakken nedover før regenereringen stopper, og farten da begynner å øke. Faller til 2 grønne regenereringsprikker. Må da bremse manuelt for å holde fartsgrensen, men uansett hvor mye eller lite jeg bremser er det kun 2 regenereringsprikker. På de to neste tunellene skjer dette ikke, da holdes fartsgrensen hele veiene nedover.

Noen som har opplevd det samme, eller vet hva dette går i?
#7
Dekk / Felger / Valg vinterdekk
fredag 28. november 2014, klokken 14:05
Planlegger å kjøpe nye vinterdekk neste uke, til originale Tekna felger 215/50-17.

Ut i fra test og hva jeg har lest står nå mellom Nokia R2, Goodyear Ultra Grip Ice2 og Michelin X-Ice XI3.
R2 er mer snø/is dekk. Ice2 passer best på våte veier på vestlandet. XI3 har dårligst rullemotstand.

Hadde egentlig bestemt meg for Ice2, men dette er komplett umulig å skaffe her i Stavangerområdet. Har ringt alle de store dekk-forhandlerne i området, no luck!  >:(

X-ice kan jeg få for 7400, R2 for 8700. X-ice noe bedre på våt asfalt i forhold til R2, men dårligere rullemotstand.
Så hva skal man velge??  :o
Hvor stor er forskjellen i rullemotstand og hvilken praktisk effekt vil man kunne se på rekkevidde??

Takknemlig for alle tilbakemeldinger.

KM
#8
Leaf 2010-2017 / Garantisak sete?
torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:35
Har en 2014 EuroLeaf Tekna som nå er gått ca. 5000 km. I skulderblad-høyde på førersetet har jeg nå merket en markant "klikkelyd" og kjenner at det er noe som klikker inni setet, særlig i forbindelse med nedbremsing.  :o
Hvis jeg trykker med ene hånden på dette området kjenner jeg dette helt tydelig. Uten at jeg har noen som helst peiling på hvordan setene er laget, men det virker som det er en fjær eller noe som gjør dette. Ingen problem med noen av de andre setene.

Er dette en garantisak?? Hvordan vil det i så fall fungere i og med at Leaf'en er importert??

KM

#9
Dekk / Felger / Vintertdekk til orginale Tekna-felger
fredag 05. september 2014, klokken 08:30
Hei!

Det nærmer seg raskt tid for å tenke på vinterforberedelser..  :o
Kjøpte ny Tekna nå i høst, har enda ikke kjøpt vinterdekk. Planen var å bruke de orginale 17" felgene til vinterdekk, og kjøpe nye 18-19" felger neste sommer til sommerdekk.

Noen som har kunnskap om hvilket vinterdekk som kan være gunstig å bruke til disse felgene?

KM
#10
Carwing / Aktivering av Carwings for 1600 kroner???
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:22
Hei elbilentusiaster!

Har en "brukimportert" (helt ny - 25 km) Tekna 2014 modell. Hatt problemer med aktivering av Carwings helt siden jeg kjøpte den for 2-3 uker siden. Vært i kontakt med Carwings support flere ganger, siste tilbakemelding om at den må aktiveres hos en forhandler. Var derfor innom Ålgård Auto Stavanger/Sandnes, og han fortalte at han gledelig ville fikse det for 1600 kroner. Spurte hva som må til for å aktivere, hvorpå han svarte at den måtte tilkoples datasystemet. For 1600 kroner altså.....

Noen som vet andre plasser/måter dette kan gjøres uten å betale blodpris, for noe jeg antar er en svært enkel jobb??

KM 
#11
Kjøretips / Oslo - Stavanger/Finnøy som blodfersk elbilsjåfør
onsdag 20. august 2014, klokken 23:36
Fredag går turen fra Oslo til Stavnger, eller nærmere bestemt Finnøy, i en ny Tekna. Eneste elbil-erfaring er noen kortere prøveturer. Er ganske spent, å kjenner rekkeviddeangsten begynner å komme krypende...

Har satt opp følgende rute for lading på veien:

Første lading...

Automobil-Kompaniet Hurtigladestasjon (44 kr/15 min),
Drammen,C O Lunds gate 5

91 km til...

Skagerak Arena Semihurtiglader (gratis),
Skien, Fridtjof Nansens gate 19

121 km til...

Stoa Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Arendal

54 km til...

Fortum - Sørlandets Bilsenter Hurtigladestasjon (gratis),
Kristiansand, Skibåsen 1

116 km til...

AMFI Hurtigladestasjon (Grønn Kontakt),
Flekkefjord, Jernbaneveien 1

113 km til...

Bryne Hurtigladestasjon (gratis),
Bryne, Arne Garborgs veg 30

71 km til...

Endestopp Judaberg

Noen som kanskje har kjørt denne ruta før og har noen innspill? Er det realistisk å nå 121 km på en nesten full lading?

Takknemlig for alle innspill!

Mvh
KM
#12
Kjøpe elbil? / Regress på import av euroleaf fra utlandet?
tirsdag 19. august 2014, klokken 17:42
Kom over dette fra en Finn-anonse:

Vi importerer IKKE biler med lokal statsstøtte. Dette er risikabelt for deg som kunde da et evt regresskrav kan komme i ettertid.

Snakket med selger fra aktuelt firma angående en Tekna. En annen bilforhandler på østlandet kom opp i samtalen, og han mente det vil være risikabelt å kjøpe bil fra denne forhandleren pga. mulig regresskrav i etterkant. Fortalte videre at det et stort antall Leafer er holdt igjen og ikke kan importeres til Norge pga. etterforskning i forhold til statsstøtte fra Frankrike...

Noen som vet noe mer om dette? Er det virkelig slik at dersom en kjøper en ny "bruktimportert" Euro-Leaf, og den opprinnelig er kjøpt med lokal statstøtte, så kan jeg som kjøper risikere å få et regresskrav i etterkant??

Mvh
KM
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA