Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sap_2000

#1
e-Golf / 2015 egolf slutter å lade på 50-60%
mandag 25. januar 2021, klokken 08:40
Hei.  Lurer på om noen har vært borti dette problemet. 
For et par uker siden begynte 2015 egolfen å slutte å lade når batteriprosent nådde omtrent 80%.  Arter seg slikt at den går i gult, så reconnekter i et par minutter så lader i noen min for å så gå i rødt etter noen runder. 

Kjører jeg bilen ned til 10-20% lader den altså helt fint i timevis opp til et visst  nivå før dette inntreffer.  Plugger ut og plugger inn så går det noen min til. 

I løpet av to uler så er utviklingen at dette inntreffer på lavere og lavere ladestand.  Nå får jeg den bare til ca 50% før dette inntreffer. 
Hvis jeg «lurer» den og setter på forvarming og så plugger inn så holder den seg på grønt og lader lengre.

-detter inntreffer på forskjellige ladere på forskjellige steder og med forskjellige kabler
-Ladekontakten og ledningsnett byttet for 1 år siden på garanti.
-På hurtiglading lader den problemfritt til 100%

Mistenker sliten on board lader siden den tar til seg DC lading problemfritt. 

Har diagnosetime i dag hos vw. 
#2
ID.3 / Flere brukere på WE Connect ID?
onsdag 04. november 2020, klokken 22:39
Hei. Har fått en ID3 Max i stallen og koblet opp mot appen som i kjent Vw stil ikke er mye å skryte av.
Men er det mulig og tilordne flere brukere slik som man kan på We Connect (uten ID)?

Når jeg logger inn på we connect på web kommer jeg til siden som viser min andre VW bil. <ID#en er ikke synlig der og jeg har ikke funnet noen egen portal for We Connect ID bortsett fra den VW id (identifikasjon - ikke bilen) siden hvor man redigerer oplysningene sine. Jeg har samme innlogging hos VW og Både We connect og We Connect ID.

Kort sagt hvor og hvordan kan jeg tilordne flere brukere til ID3 appen uten å gi mitt personlige VW id pålogging og passord?
Finnes det en web portal hvor man kan styre lading og varme slik som på vanlige We Connect?

Takker for svar  ;D
#3
Får gravd opp gårdsplass og hage om dagen og kunne tenkt meg et frittstående ladepunkt på den nye gårdsplassen.
Det er ikke mange dagene til massene skal på plass igjen så det haster litt å få tak i fundament og søyle.

Har sett på Salto sin ladestolpe og betongfundament som er plug and play. Koster litt, men virker som en grei løsning nå som det haster litt. Med ledlys i toppen og tak ser den ganske stilig ut også.

https://www.salto.no/ladeprodukter/tilbehør/saltosøyle
https://www.salto.no/ladeprodukter/tilbehør/fundament

Spørsmålet er hvor man kan få kjøpt og hentet betongfundamentet i Oslo/ omegn? Byggevarehus f.eks? Ser Salto har alliert seg med installatører, men kunne i første omgang bare tenkt meg å få handlet inn fundament og stolpe så vi kan gjøre grunnarbeidene ferdig.

Takker for svar  :)

#4
Hei  :)

Har en facelift egolf i bestilling, og sliter litt med å velge fargekombinasjon. Har bestillt med nesten alt av utstyr og Serron 18", men droppet airbag bak, utvendig lyd og alarm.

Har fra før en 2015 modell i Reflekssølv med Marrakesh viennaskinn som jeg synes er en fin kombinasjon, men begge deler er dessverre utgått på nye egolf, ellers hadde jeg tatt samme kombo denne gangen også.

Har hatt min dose med svarte biler og er nok litt vaksinert mot det, selv om det er lekkert de første timene etter den er nyshinet.

Hvit og de andre ensjikts ikke-metallic fargene uten klarlakk er heller ikke aktuelt, så da er det ikke mange farger igjen. Grønn kan først leveres utpå sensommeren.

For å begynne inne, så kunne jeg jeg godt tenkt meg noe annet enn sort skinn (har sort nappa på passaten) da alt av støvkorn etc synes veldig godt. Lys beige er for ømfintlig synes jeg selvom det er lekkert å se på så lenge det er strøkent. Har hatt lyst skinn tidligere, og det ga meg nesten magesår, hehe.

Greia er at jeg godt kunne tenkt meg det nye grå perforerte skinninteriøret.
Har egentlig landet litt på tungsten Silver nå som Reflekssølv er utgått, men er redd det blir litt blasst med grått på lysegrått?

Grått skinn er bankers med sort bil, men er som sagt litt vaksinert mot sort.
Blå metallic tror jeg også går godt til grått skinn, men har ikke helt godfølelsen på den heller.

Hvilke farger har dere valgt?

#5
Lade hjemme / Noe poeng med å legge opp 3-fas IT til garasjen?
søndag 31. juli 2016, klokken 02:11
Hei  :)
Trenger litt veiledning da vi totalrenoverer vårt "nye" hus om dagen. Til uka er elektrikeren tilbake fra ferie og skal legge opp det jeg har sett for meg ang garasje og ladeplasser.

Først litt om huset som er fra 1981 og har en leilighet med et eget skap som forsynes fra hovedskapet.
Det var endel ujordede 10a kurser, skap med skrusikringer og 3x50A hovedsikringer (3x63 på utsiden av veggen). inntakskabelen fra gata har 16mm2 tverrsnitt og nedgravd over både vår og naboens gårdsplass.

I og med at vi totalrenoverer med nye bad, rør-i-rør i hele huset, 3 varmepumper, LED downlights osv, så ble det meste av innvendige vegger og tak åpnet slik at vi også fikk trukket om det elektriske og lagt opp endel nye punkter og kurser rundt omkring

Begge skap er allerede byttet til nye med Eaton automater og vi har bedt elektrikkeren utrede (med Hafslund) om vi kan øke inntaket til 3x63A uten å grave ny kabel fra gata (blir for omfattende), men dette er ikke avklart ennå.

Så til garasjen og ladeplasser. Elektrikeren vi bruker virker ikke å ha mest peiling på elbiler og lading, så jeg har kommet med noen preferanser. Pr nå har vi egolf og Passat GTE, men har lyst til å tenke fremover også når vi først er så godt i gang.

Jeg vil ha så mye strøm som mulig ut til garasjen. Der hadde jeg tenkt til å sette et eget skap dedikert til lading slik at jeg fordele det videre til ladepunkt i og utenfor garasjen. Garasjen har en egen kurs pr i dag som forsyner stikk, port, lys og varmeovn, så skapet vil kun ha med lading å gjøre.

Pr nå er det jo mest 1-fas 16A det går i, men jeg vil ha et opplegg som også vil dekke fremtidens behov med tanke på hva som kommer de neste årene både av biler og ladestasjoner.

Elektrikeren virker ikke å være glad i større 1-fas kurser, men han har gått med på å legge opp en 3-fas 20 eller 25A til skapet i garasjen. Han mener vi har strekt strikken ganske langt allerede med antall kurser i forhold til 3x50 inntaket vi har pr nå, selv om jeg argumenter med at vi med alt det andre vi har gjort (LED lys overalt, 3 varmepumper, nye vinduer/dører etc) har gjort huset vesentlig mer energieffektivt enn det var fra før.

Spørsmålet er om det er noe poeng med 3-fas IT til eget skap i garasjen annet enn å kunne dra 2 eller 3 enfaskurser videre?

Er det sannsynlig at kommende elbiler kan utnytte seg av 3-fas IT, eller blir det mer 32A enfas fremover?
Tenkte også på mulighet for trafo senere når de kommer seg ned i pris, og evt om området vårt en gang i fremtiden blir oppgradert til 400V TN nett.

Gjør jeg riktig i å be om 3 fas til eget skap, eller burde jeg heller prøve å grine meg til 2 stk enfas 32A kurser rett fra hovedskapet og droppe skapet i garasjen? Tror jeg kan glemme å få 3fas 32A.

Har ikke greid å bestemme meg for ladebokser ennå. Har lyst på noe med interface mot WiFi og app slik som HALO fra Charge Amps, men er ikke overbevist om kvalitet, værbestandighet, og praktisk utforming etter å ha sett og tatt på den... Noen som har brukererfaring med Halo?
Har ikke de beste følelsene ang firmaet Charge Amps. Virker som de selger mye skinn uten å helt ha skutt bjørnen...

Noen tips ang bokser med litt funksjoner og interface som ikke koster 50k?
Liker å kunne følge med på hva som skjer, hvor mye kWh som har gått, kunne stenge av boksen når vi er bortreist osv over nettet. Også viktig at den ser ok ut, ikke bygger for mye utover, har mulighet til å henge opp kabel samt parkering av type 2 pistolen.

Finner jeg ikke det jeg vil ha av bokser nå, går jeg nok for en enkel og billig 16a boks ute og CEE stikk inne i garasjen.

Fikk også lagt opp en egen 20A kurs fra hovedskap til en CEE ved inngangspartiet før elektrikeren dro på ferie. Synes det blir for mye rot på veggen med ladekabel som har kladd, så den blir nok en nødløsning for gjester etc.

Ble langt innlegg sent på kvelden dette her. Takker for synspunkter på hva vi bør gjøre og tenke på  :)
#6
Hei folkens.

Har en 16A 1 fase Saltoboks med 4 eller 5 meter type 2 kabel.
Den ble satt opp på en biloppstillingsplass når vi kjøpte egolf, men har nå også en GTE med kontakten foran, og da blir kabel for kort (upraktisk å kjøre inn motsatt vei).

Skulle gjerne hatt en lengre kabel på 8-10 meter slik at man også har mulighet til å plugge inn en bil som står utenfor denne oppstillingsplassen.

Spørsmålet er da om det er mulig å bytte ut kabelen, og om det er mulig å få kjøpt 8-12 meters kabel noe sted med T2 kontakt i ene enden?
Alternativt kjøpe en T2-T2 kabel, kappe av den ene kontakten?
Er det standard fargekoder inne i en T2 kabel?

Noen som har gjort dette selv?
#7
Hei. Sikkert et nybegynnerspørsmål dette. Sitter på konfiguratoren og er nærme bestilling.
Om man reserverer en bil (90D) for tidligst mulig levering og betaler depositumet. Hvor lenge har man da på seg til å gjøre endringer?
Og når går depositumet til å bli ikke-refunderbart?

Står levering "sent april" nå i begynnelsen av februar 2016. Altså knappe 3 måneders levering. Er det realistisk inkl den lange frakten til Norge, eller er det "teslatid"?

#8
e-Golf / Treg hurtiglading i kulde
fredag 20. november 2015, klokken 20:52
Står nå og "hurtiglader" på Fortum Møller Vest i Oslo.
Vet jo at batteriene tar til seg og gir mindre effekt i kulde, men etter 6 minutter ser jeg det bare hadde blitt levert 1.85Kwh noe som skal tilsi en ladeeffekt på bare 18Kw. Startet ladingen med ca 25% på "tanken".
Synes det er litt skremmende lavt med tanke på at det bare er -4 grader ute.

Hvordan er det da i minus 10-15 grader? Vil jo ta vinter og vår å få ladet opp til 80% da.

Pr nå er det gått inn 5,8 kWh på 18 minutter. Og tanken er kommet opp til 50%. Trenger heldigvis ikke mer denne gangen.

Hvilke erfaringer har dere andre?
#9
e-Golf / Hvordan re-sette CarNet modulen i bilen?
fredag 28. august 2015, klokken 17:10
Har hatt endel utfordringer med CarNet og ladetimerere som ikke starter som de skal. Står endel i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21606.msg368021.html#msg368021

Problemet er ladetimere som av og til ikke starter, og som progressivt forverres samtidig som tilbakemeldingene fra bilen og muligheten til å starte lading/ endre innstillinger bare blir verre og verre.

Slik som nå, så får jeg omtrent ikke tilbakemeldinger fra bilen lenger når jeg forsøker å gjøre en endring.
Ladenivå kan ligge 5 timer bak i tid selv om det står oppdater for 1 time siden osv.

Her om dagen så stod det at bilen hadde ca 50% batteri en morgen når den skulle ha vært full. Oppdatering var 30 min tidligere.
Når jeg kommer ut i bilen var den ladet til 100% som den skulle.
Kan starte lading 30 ganger og får bare error beskjed. Av til har ladingen startet likevel

Ting virker å bli løst når 12v batteriet blir frakoblet en stund. Da funker alt sammen herlig i noen uker eller i beste fall et par måneder før symptomene gradvis kommer tilbake. Virker rett og slett som om det gradvis begynner å henge seg pga fullt minne eller noe slikt som man kan erfare på annet datautstyr.

Møller finner ingen feil (bilen har vært inne 2 ggr) og jeg vet jeg ikke er alene om å ha slike problemer. Det merkes best når man aktivt bruker timere med nedre ladegrense og avgangstimere slik jeg alltid gjør for å ikke holde batteriet på 100% ladenivå i over 90% av tiden ila et pr når bilen står plugget inn.

Når man tar 12v strømmen så så må endel av innstillingene i bilen settes opp på nytt og det er en kjedelig jobb og gjenta med noen ukers mellomrom.

Så spørsmålet er om noen vet eller har tips til hvilken sikring som bryter strømmen til carnet og/ eller ladestyringsmodulen i bilen?
Evt, kan noe re-settes med VCDS?

Må si jeg ikke er særlig imponert over stabiliteten på carnet og ladestyringen >:( ting som dette burde fungert mye bedre i år 2015 med dagens teknologi og mobildata.

For ordens skyld, så står bilen parkert i et område med full dekning fra alle teleleverandører ;)
#10
4 nye Continental e.Contact 205/55-16 91Q selges.
Kvalitetsdekk fra Continental med lav rullemotstand.

Dekkene satt m på en ny e-Golf og har rullet ca 5 km fra fabrikk til transportør og forhandler.
Selges da vi kjøpte vinterdekk til originalfelgene.
Dekkene er produsert uke 4-2015

Pris: kr 2.000,-
T: 90013131

NB: dekkposene følger Ikke med.
Sendes ikke. Hentes i Bærum.



#11
e-Golf / Mulig å sette igang varmeanlegg manuelt?
torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:25
Hei.
Venter på vår egen eGolf med VP, men jeg har nå lånt svogers egolf i høstferieuka.

Spørsmålet er om det er noen mulighet for å manuelt sette på varmen mens bilen er plugget inn slik at oppvarmingen ikke tar av batteriet. Aktuelt nå som vinteren nærmer seg.

Jeg vet det er mulig å gjøre dette via appen, men det er en del scenarioer hvor det ikke er praktisk eller teknisk mulig. F.eks ved utlån av bilen, flere brukere (noen er eldre mennesker) eller som i svogers tilfelle med garasje under huset uten mobildekning.

Å bruke timer er mulig, men mye knotting for å velge en dag og tidspunkt 15 min frem i tid rett før man vet man skal avgårde.

Savner en enkel måte å gå inn i bilen og aktivere en "varme nå" funksjon uten å la tenningen stå på (det bryter vel ladingen også?), kunne gå inn igjen eller feie av snø eller skrape is.
Har hatt flere biler med webasto som har denne muligheten.

Noen som vet om det er mulig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA