Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Marius Engel

#1
Mekanisk / Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
mandag 23. mars 2015, klokken 19:53
Parkbremsen piper ved rygging. Hva skal jeg justere og smøre inni her for å unngå dette?
Har tatt noen bilder:


#2
Carwing / Flere telefoner tilkoblet blutooth 2014 acenta
mandag 02. mars 2015, klokken 17:19
Hei.

Viner to personer som kjører leafen.

Er det normalt at hver gang bilen bytter sjåfør, så må sjåføren inn å velge sin telefon i bluetoothmenyen? Bilen kobler seg automatisk til den sist brukte telefonen, om den finnes. Hvis ikke må jeg inn på parede telefoner, og velge den fra listen.

Er det normalt? Irriterende greie.
#3
LeafSpy / Hvilken ODB2 adapter for 2014 Leaf og iPhone?
tirsdag 17. februar 2015, klokken 16:08
Hvilken adapter kan jeg bruke til min 2014 acenta sammen med iPhone?
Tenker at wifi er best, da jeg bruker bluetooth lyd.

En modell som ikke tapper 12v batteriet når den står plugget i. Eller bør man alltid plugge ut?
#4
Elektriske utfordringer / LED bar/ekstralys til Leaf?
lørdag 07. februar 2015, klokken 22:09
Jeg vurderer å montere LED bar, etter å ha skiftet ut ledningsnettet til pærene og montert lysrelè for å bli kvitt spenningsfallet. Er ikke fornøyd med langlyset.

Spørsmålet er, hvilken LED bar passer til å ha under skiltet, og hvilken bør jeg velge?

Har sert rundt på flere led barer.

Vision X, er det gode barer?
I følge selger hos arbeidslys.no kjøper nissan forhandlere denne ledbaren til montering på nissan Leaf.  De selger nå en stk for 3490 eller to stk for 5500, (hvis det skulle være nødvendig med to?) inkl monteringssett: http://www.arbeidsly...me-910-e-merket

Eller så har de både 100w (8000 lumen) og 50w (4000 lumen) thoor ledbar med cree dioder til 1500-1900 kr. Det var billig (men er de bra?).
[url=http://www.arbeidslys.no/products/normaster-ledbar-50w]http://www.arbeidsly...ster-ledbar-50w

Så fant jeg en spennende ledbar fra aurora, som bruker Osram OLSON LED, som visstnok er bedre enn CREE. I følge beskrivelsen har den både god spredning og formidabel kastelengde, men "bare" 3500 lumen. 2190 kr var heller ikke en gale pris: [url=http://www.arbeidslys.no/products/aurora-s10-fjernlys]http://www.arbeidsly...ra-s10-fjernlys

Eller så har vi jo rigid sr2-10, men den er dyr, 5189kr [url=http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-10-e-merket-fjernlys]http://www.ekstralys...merket-fjernlys

Noen jeg burde styre unna av disse? Noen andre som er gode? Tips/erfaringer?

Det er viktig at den gir god spredning uten å blende meg selv med for sterkt lys nært bilen, samtidig som lyset rekker tilstrekkelig langt sammen med det eksisterende fjernlyset.
#5
Leaf 2010-2017 / Warning canceller til Leaf?
torsdag 05. februar 2015, klokken 11:43
Jeg vil forsterke plusslederne til mine H4 pærer i en Acenta 2014 modell.

Jeg har forsterket jordingen, det hjalp på lyset. 60-70mV spenningsfall over jord nå :)

Planen er å bruke to relèer, ett for langlys, og ett for nærlys, med 4mm2 kabel mellom plusspol på batteri og lyspærene, med sikring.

Problemet er at jeg da vil få feilmelding om at lyspærene er gåen, hvis jeg har skjønt det rett. Jeg trenger derfor en feilkodefjerner/warning canceller for H4 halogen. Dette er en slags motstand som gjør at strømmen i de ubrukte plusslederene forblir lik.

Noen som het hvilken warning canceller jeg trenger?
#6
1. På 2014 mod acenta, med H4 lyspære til nær- og langlys, er det de tre kablene på bildet som går til lyspæren?

2. Er det bare å klippe den sorte nær sokkelen og skjøte på en tykkere ledning som går til nærmeste jordpunkt på karosseriet?

3. Er det mulig å få tak i ett ledningssett til å oppgradere alle ledningene til lysene?

#7
Leaf 2010-2017 / Leafen piper voldsomt.
lørdag 24. januar 2015, klokken 22:16
Bilen piper ved sakte kjøring, spesielt bakover. Har vert litt av og på, men blitt værre i det siste.

Noen som vet hva det kan skyldes? Har ikke hatt første service enda.

Er det bremsene som bør smøres?

2014 acenta, ca 11 mnd gammel, 22000 km.
#8
Lading / Hjemmeladeløsning Leaf.
lørdag 24. januar 2015, klokken 10:15
Per i dag har jeg en 16a justerbar ratio ladekladd i bilen, mens jeg har montert den orginale 10a ladekladden pluss slangetrommel på vegge hjemme.

Fordelen med å ha fastmontert 16a lader hjemme er raskere lading og at bilen blir raskerer varm ved start av forvarming via app.

Alt. 1: ladestasjon med fastmontert type en kabel. Funker til leafen, og sikkert billigst. Ny elbil i framtiden har kanskje ikke type en plugg, og da en ladeboksen boss.

Alt. 2: type 2 ladeboks. Da kan hvemsomhelst lade hos meg, bare de har med type 2 kabelen sin. Om jeg skifter bil, vil ladeboksen fungere akkurat like bra. Kan også montere en 32 a boks, så har jeg til framtiden (har bare 16a lader i leafen i dag). Prisforskjellen ligger mest i kabel hvis jeg vil legge opp til 32a.
Vil type to standarden fungere på en ny elbil om 5 år?...

Hva anbefaler dere? Hvor for jeg billigst fastmontert lader, eller type 2 ladeboks, i god kvalitet?
#9
TLC / Nissan emblem flasser - acenta 2014 mod.
lørdag 17. januar 2015, klokken 22:16
Noen som har opplevd at den blå folien på emblemet på ladeluken foran flasser? Hadde hvert finere i chrom enn blå synes jeg, men 50/50 blå/chrom er ikke fint...
#10
Leaf 2010-2017 / AC service på Leaf med varmepumpe?
torsdag 08. januar 2015, klokken 11:55
En vanlig fossilbil bør ha jevnlig AC service med bla. etterfylling av kjlemedie for å hindre skade på komressor.

Hvordan er dette med tanke på Leafen med varmepumpe. Bør den ha noen form for ekstra AC service?

Jeg renser luftekanalene med sånn AC rens på sprayboks og skifter kupèfilter to ganger i året, men ikke noe utover dette.
#11
Leaf 2010-2017 / Høyt forbruk på korte turer?
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:18
Hei.

Jeg merker at selv med rikelig forvarmet bil blir forbruket mye høyere på korte turer enn på lengre turer. Varmeapparatet bruker omtrent ingenting. Like mye med en gang som etterhvert. Eller kanskje mindre i begynnelsen, siden bilen er varmere enn innstilt temperatur.

Noen som har samme erfaring?

Noen som vet hvorfor?
#12
Leaf 2010-2017 / Mister "chargetimer" kjøp etter utskifting av iPhone?
tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:23
Bruker Leaf link.

Jeg har fått ny iPhone, og derfor mistet chargetimer funksjonen i Leaf link.
Noe som vet hvordan jeg får dennne tilbake igjen?
#13
Leaf 2010-2017 / Instilling av klima Leaf med varmepumpe.
mandag 15. desember 2014, klokken 14:55
Jeg kjører 2014 acenta, og har gjort meg noen observasjoner og spørsmål i forbindelse med klimaanlegget:

- Jeg merket at ved kjølige temperaturer (eks +2C) bruker klimaanlegget mye mindre strøm når jeg slår PÅ A/C. Forbruket uten AC viser ca 3kw, med A/C på viser den ca 1,5 kW. Hva skyldes dette? Kan det virkelig stemme, eller er det en feil i software som gjør at den rapporterer feil? (Prøv og se selv).

- Jeg leste en tråd her inne hvor det stod at på Leaf (usikker hvilken modell), var det veldig besparende å skru ned viften. Visstnok siden varmeapparatet lignet på det som er i fossilbiler (?). "Slå heller på A/C, for da holdes ruter duggfrie på laveste vifteinstilling" kan jeg huske at det stod. Jeg ser veldig liten forskjell i forbruk når jeg skrur ned viften, kun litt på "annet".
Så jeg lurer på om denne påstanden er riktig eller feil?
#14
Leaf 2010-2017 / Plutselig høyt forbruk!?.
fredag 12. desember 2014, klokken 17:13
Har indet siste fått så utrolig høyt forbruk på Leafen. Acenta 2014 mod.

Kjører i bergen, ca 3 grader, vinterdekk 2,8 bar. Har en periode lagt på rundt 16,5kw/100km på denne type kjøring. Men jeg synes at denne uken raser SOC nedover. Nullstilte måleren, og nå er jeg oppe i 19,5kw/100km.

Starter med forvarmet bil til jobb (25km), men ikke hjemover. Noen dager blir det litt småkjøring på jobb.

Klima på 20 grader, setevarme, og auto.

Hvor mye bruker dere under slike forhold?..
#15
Elektriske utfordringer / H4 xenon kit til Leaf!?
mandag 01. desember 2014, klokken 12:33
Her er ett kit man plugger rett i h4 kontakten


http://www.dioder.no/nettbutikk/biler/lykter-og-paerer/xenon/dioderno-hid/HID-super-canbus-35w

Vil dette fungere på 2014 acenta? Vil dette gi bedre lys?

Finnes og i 35W.
#16
Elbilen i Samfunnet / Trekke campingvogn med elbil?
lørdag 29. november 2014, klokken 16:52
Før 2050 har norge planlagt å kun ha nullutslippsbiler.

I dag er det fossilbilen man må ha dersom man skal dra på campingtur med vogn.

Ser man på miljøaspektet forurenser en familie på 4 like mye om de reiser rundt hele jordkloden med fossilbil, som om de tar en chartertur til syden, grovt regnet. Så jeg synes det er dumt å utelukke fossiblier helt kun fordi at utslippene skal gå ned, når andre alternativer kan forurense mye mer om man ser det på den måten.

Sånn som jeg ser på saken, virker det som at elbilene om 10-20 år kan dekke bortimot enhver sitt behov for privat transport, men for campingfolket virker det som det tar en slutt etterhvert. Jeg tror nemlig at en elbil med god rekkevidde vil få for kort rekkevidde når det henger en campingvogn bak, også i framtiden.

Hva tror dere? Blir det mulig å oppnå god rekkevidde selv med en campingvogn bak bilen etterhvert? Også med ladetider og lademuligheter som gjør bilen fulladet i løpet av en natt?
#17
Leaf 2010-2017 / "Oversleep" på klimatimer i Leaf?
mandag 24. november 2014, klokken 18:29
I min 2014 acenta kan jeg stille inn hentetid i klimatimeren. Kjekt å forhåndsprogrammere hele uken, og bilen beregner selv hvor lenge den må forvarme utifra utetemp og bruker dermed ikke unødvendig energi på forvarming.
Men er du ti minutter senere enn planlagt kommer du ut til kald bil

Dette fører til at jeg prøver så godt jeg klarer å huske å stille inn timeren til å starte ca 30 minutter før avreise. For da slår den seg ikke av om jeg er ti minutter senere enn planlagt. Hvis jeg klarer å huske det, kan det hende at carwings ikke er oppe å går alltid. Ikke en veldig bra løsning med andre ord.

Defa fortsetter å gå i to timer etter innstilt tid, i tilfelle du blir forsinket til å hente bilen. "Oversleep funksjon kalles det". Vedig bra system. Har Leafen noe tilsvarende mulighet?

Hvordan løser dere dette?
#18
Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!
#19
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladere på bensinstasjoner!?!?!
tirsdag 09. september 2014, klokken 20:19
Hvorfor ikke plassere hurtigladere fortrinnsvis på bensinstasjoner?!?!

Mens man lader kan man vaske rutene på bilen, varme seg innendørs, kjøpe seg kaffe/pølse, kjøpe seg en wunderbaum, fylle på spylervæske osv.

Bensinsasjoner er strategisk plassert nært veien!

Bensinstasjoner har allerede lagt fram bårde strøm og vei!

Ladestoppene blir mye kjekkere om man kan stå innendørs å ta seg en kaffe og en prat imens!

Man kan gå på do mens man venter på ladingen! :D

Man kan gjøre unna handlingen mens man lader! (Noen er ikke mestere på å planlegge, så handlingen blir gjort på søndag på bensinstasjonen allikevel :p )

Bensinstasjonen tjener mer på pølser enn på bensin. Med en elbilist som må henge rundt en stund må o dette være en gullgruve! :)
#20
TLC / SAMLETRÅD: Servicepriser på Leaf.
onsdag 20. august 2014, klokken 19:48
Dette er en tråd vi kan samle servicepriser i, 100% fri for diskusjoner. Prisene spriker veldig fra verksted til verksted, så denne tråden kan være ett oppslagsverk for vi som trenger service. (Moderator: kanskje en sticky?)

Følgende info trengs:

Eksempel:
- Dato.

- Biltype, årsmodell: Nissan Leaf USA/Norsk/Euro? 2013 mod?

- Type service: 1./2. års service? Full service/Delservice? Hva ingikk i servicen?

- Verkstedsnavn: Andeby auto? (NISSAN-verksted, eller uavhengig verksted?)

- Sted: Andeby?

- Pris: xxxx kr.

- Kommentarer: Kundeservice, kvalitet på arbeidet, ble andre ting enn sevice utført? Garantireprasjoner? med mer..

Fyr løs! Hva betalte du? Hvilken priser har du fått opgitt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA