Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - hELgenen

Sider: [1]
1
EQB / EQB
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 11:53 »
På tide vi får opp en tråd om EQB også

Her er litt spion bilder :

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/17/195649840/mercedes-eqb-se-hva-petter-oppdaget-utenfor-kjopesenteret

B klasse har aldri falt i smak, men som elbil synes jeg dette ikke ble så feil...
Krysser fingrene for at den har høyere bakkeklaring enn EQC




2
Elbiler i media / NAF varsler ladekrise i 2020
« på: søndag 12. januar 2020, klokken 18:33 »
https://www.nettavisen.no/okonomi/naf-varsler-lade-krise-i-2020/3423906083.html

Synes elbiler får mye negativ omtale om dagen.
Økte avgifter,for få ladere,redusert salg.

3
Elbiler i media / Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
« på: onsdag 08. januar 2020, klokken 07:14 »
https://e24.no/privatoekonomi/i/y3pwga/kraftig-hopp-i-bomavgiftene-for-elbiler-i-oslo

Vi er blitt matet med politisk propaganda at det skal lønne seg å velge elbil, men fordelene med elbil blir stadig mindre ser det ut til.  Økningen i avgiftene for elbiler er som angitt nesten en dobling...

4
Elbiler i media / Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: søndag 10. november 2019, klokken 10:41 »

5
Elbilen i Samfunnet / Hvem skal betale for et bedre miljø?
« på: torsdag 04. juli 2019, klokken 07:25 »
Erna Solberg mener det er helt ok å svi av litt CO2 med fly, men vil at elbilistene skal betale mer.

https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg---jeg-har-ikke-flyskam/3423807042.html

https://www.nrk.no/norge/ny-analyse_-kan-tape-20-milliarder-pa-elbilfordeler-pa-ti-ar-1.14611852


Sitat
"I fremtiden må nok elbilister bidra mer til de utgiftene bilkjøring skaper, og det gjelder nok både i bommer, på ferjesamband og i områder for øvrig, sier statsminister Erna Solberg."

Ikke bare mener Erna det er helt ok å svi av CO2 med fly, men staten GIR BORT PENGER FOR Å ØKE CO2 UTSLIPP fra turister ved å gi penger til Innovasjon Norge slik at de kan kjøre kampanjer i fjerne himmelstrøk for å tiltrekke seg flere turister.

Fra innovasjon Norge sine sider :

Sitat
Vertskapsattraktivitet - for å tiltrekke utenlandske investorer, talenter og turister

kilde : https://www.innovasjonnorge.no/no/om/hva-vi-gjor/merkevaren-norge/

Så er det riktig at bilister og ikke minst elbilister skal betale for sitt "utslipp", mens turister skal lokkes til å slippe ut mer CO2 ved å besøke oss?

Er det fornuftig at politikere tenker i sektorer og ikke klarer å se på tvers av sektorer når det kommer til miljøavgifter? Er det f.eks rettferdig at man skal kunne fly skjødesløst på kryss og tvers i verden uten å betale nesten en krone i miljøavgifter, mens man nesten ikke kan bevege seg innad i eget land uten å betale avgifter selv med en elbil? Man snakker om veiprising og innføring av GPS overvåkning av egne borgere med bil,mens f.eks det å registrere flyturer og betale miljøavgifter på grunnlag av det er en fullstendig uaktuell problemstilling. Hvorfor skal en aktivitet som å bruke elbil med lav miljøpåvirkning overvåkes og avgiftsbelegges hardt, mens f.eks det å fly som gir et vesentlig større CO2 avtrykk ikke overvåkes og avgiftsbelegges?


6
Model 3 / Model 3 produsert i kina 60k billigere
« på: fredag 31. mai 2019, klokken 20:34 »
https://www.dn.no/utenriks/tesla/kina/elon-musk/kinesisk-tesla-blir-60000-kr-billigere/2-1-613425

Personlig tror jeg bilen ikke bare blir billigere,men kvalitet og finish vil trolig også gjøre et hopp opp. Biler produsert i usa er ofte heftet med slurv. Så her tror jeg vi kan få en mye bedre skrudd sammen bil. Håper vi i Europa kan få bestille kina varianten.

7
Model 3 / Feil og mangler på modell 3
« på: søndag 24. februar 2019, klokken 22:49 »
Nå som leveransene er godt i gang tenkte jeg det kunne være greit å samle alle utfordringer/mangler/feil i denne tråden.
Forhåpentligvis blir den kort,men ser at det har vært litt surmuling i Tyskland.

https://dailykanban.com/2019/02/in-europe-model-3-anticipation-turns-into-model-3-morosity/

Sitat
Forum admin gjør denne tråden sticky, men godtar kun feil og mangler som man selv opplever på sin modell 3.

Det betyr at feil man har lest om, eller har på andre biler ikke er ønsket her, men henvises til andre tråder.

På den måten får vi frem reelle feil og mangler.

Lars
Forum admin

10
Elbiler i media / Spennende ny kina bil
« på: fredag 21. desember 2018, klokken 19:08 »

11
Elbiler i media / Moms på elbiler
« på: tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:33 »
https://www.dagbladet.no/nyheter/moms-pa-elbiler-skal-gi-bompenge-kutt/70539936

Dette kan komme fort - når partiet som har tuftet sin politikk på "til sterk nedsettelse av skatter og avgifter"
går inn for avgifter, så er det vel mye som tyder på rask endring av avgiftspolitikken.

Dette sammen med de negative effektene som omtalt her :

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-gar-fredsprisvinneren-i-strupen-pa-elbil-industrien---det-er-en-skam/70549987

og her :

https://www.nrk.no/norge/fredsprisvinnar-kritisk-_-elbil-bransjen-gjer-endringar-1.14334754

Så har vel de som ønsker avgifter på elbiler virkelig fått fart på mølla

12
Kia Niro EV / Når kan vi spesifisere bilen vi har reservert?
« på: torsdag 06. september 2018, klokken 11:49 »
De 1000 første er jo allerede delvis spesifisert, men hva med oss som har høyere nummer enn 1000 - når kan vi begynne å spesifisere - noen som vet?

Lokal forhandler nevnte månedsskiftet august/september, men forløpig har jeg ikke hørt noe........

13
Jaguar i-Pace / Bakkeklaring
« på: lørdag 03. mars 2018, klokken 07:37 »
Med luftfjæring er det da mulig å justere bakkeklaring? Bilen er satt opp med 142mm bakkeklaring hvilket er på nivå med en VW passat. Mao ikke akkurat SUV. Videre lurer jeg på om bilen har ekstra beskyttelse under? En del tidligere Tesla modeller opplevd vel at brannårsak kunne relateres dårlig beskyttelse av batteripakken og en titan plate ble løsningen så vidt jeg husker.

14
BMW i3 / Hurtiglading - bare rot i praksis???
« på: onsdag 21. september 2016, klokken 20:11 »
Hurtiglading er noe jeg egentlig ikke har hatt bruk for, men idag ville jeg gjerne prøve det ut på min i3.
Etter en lang dag på Norefjell stoppet jeg på en av Fortums hurtigladere på Sokna.
Gikk frem til denne og leste bruksanvisningen. Gjorde som det stod - løsnet kabelen og
satte den i bilen. Jeg har tidligere registrert elbilforeningens brikke
på hjemmesiden til Fortum og tenkte å benytte meg av denne. Dro derfor denne foran leseren - feil med brikke,
ikke gyldig brikke lyste mot meg. Javel - da får jeg vel prøve SMS da.......Sendte derfor en sms
med koden "start 641b" (som var laderen jeg var tilkoblet). Fikk melding tilbake : "Ladestolpen svarte ikke på anropet, Venligst sjekk at du har fulgt instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til ebilen"
Hmm...gikk jo ikke så bra dette. For å sikre at jeg i det minste ikke ble belastet noe sendte jeg følgende melding:
"Avslutt 641b". Fikk retur : "Ladestolpen er dessverre opptatt"..Jaha...Merkelig tenkte jeg..Forsøkte så å dra
ut ladekabelen fra bilen - men ville den slippe. NEiiiiiiiiiii. Den stod bom fast. Forsøkte så å låse opp
bilen - tenkte kanskje den var låst. Men nei - den stod helt fast - panikk!!!
På laderen står det et nummer, så jeg ringer dette, Damen i andre enden forklarer
meg at jeg IKKE (stikk i strid med bruksanvisningen på laderen) må plassere kabelen i bilen før det står melding
på laderen om at jeg kan gjøre dette. Forklarte så at brikken fra elbilforeningen var registrert, men fungerte ikke.
Hun sjekket nummeret- fant ingenting. Mens jeg pratet med henne så løsner endelig kabelen fra bilen....
Deretter ba hun meg sende en ny sms FØR jeg kobler til laderen. Så sagt så gjort - takket for hjelpen og la på
Ny melding sendes: "Start 641b" Får da følgende tilbake : "Kommandoen er ukjent. Vennligst kontroller at du har lagt inn  riktig stolpenummer". Herregud tenker jeg..Hva slags m..kk er dette...Sender samme melding EN gang til. "Start 641b". Får da følgende  melding tilbake : "Ladestolpen ble ikke funnet". Ok jeg er i ferd med å gi opp det hele - ringer så Fortum igjen en siste  gang får samme forklaring igjen. Send sms først..når melding kommer opp på laderen tilkobler du den. Javel tenkte jeg,  EN siste gang - så med damen på røret forsøker jeg en gang til....og DENNE gangen får jeg endelig opp en fornuftig melding  på mobilen OG skjermen på hurtigladeren: "Ladingen starter................" osv......PUH.........
 
Dette var altså min aller første hurtigladning - og jeg undres : "Hvorfor i sv.rte h...evte er ikke alle hurtigladere utstyrt  med en normal kortleser (visa/mastercard). Vil de bare gjøre det tungvindt og vanskelig for folk flest???

Og er det virkelig slik at laderen skal kunne "låse" kabelen uten at jeg får låst den opp fra bilen (slik tilfelle var her)?

 
 
 

15
BMW i3 / Fremoverlent barnesete i i3 - kronglete å håndtere??
« på: lørdag 28. mai 2016, klokken 23:48 »
Nå kommer et, kanskje?, dumt spørsmål, men jeg finner liksom
ikke noe godt svar. Vi har et vanlig forovervendt barnesete
som har en pute foran hvor sikkerhetsselen skal føres under i
et smalt spor i puten.(Cybex Pallas 2 fix)
I vår vanlige fossilbil må jeg åpne bakdøren,dra ut maks lengde på beltet,
så føre det under puten og så strekke meg så lang jeg er for å nå frem til
festepunktet på sikkerhetsselen som sitter mellom setene bak.
På i3 er jo sikkerhetsselen montert i døren
slik at jeg ser for meg at jeg må først må plassere puten, så lukke
bakdøren og så gå inn via fordøren og derfra forsøke stuntet med å dra
beltet under puten og så frem til festepunktet...alt sammen stående
med hodet inn fra en av dørene foran....Det virker så hinsides
fomlete i mitt hodet hvor jeg ser for meg at døren liksom
kommer i veien og må justeres hver bidige gang for å komme til der
bak - er det noen som har erfaringer med dette på en i3?

Sider: [1]