Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Panduck

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Ladeplasser og ladekabler / Circle K, Malmø!
« på: Mandag 24. Februar 2020, klokken 21:55 »
Det sære med Sverige er alle disse "enkeltladerene" rundomkring, så da leter man etter lokasjoner som har mer enn en tilbyder i nærheten, slik at man har flere muligheter, om det skulle være noen som lader på en av laderne. På noen lokasjoner kan man til og med finne fortum, e-on OG bee på samme område. Unntaket er selvfølgelig Ionity. OG en circle-k utenfor Malmø!

Skiltet viste at det var ladere der, så vi svingte av, selv om ingen kart viste ladere der. Med 91% på batteriet var det ikke supernødvendig, men ladet til 95% mens jeg planla hvor neste ladestopp skulle være. Tesla ladet på en 150kW lader, det var ikke noe vits å finne supercharger, for her var strømmen gratis. Inntil videre :)

Ikke noe sånn tull som CircleK hadde i sin gratisperiode i Norge "gå inn på stasjonen og lån ladebrikke". Bare å lade.

Dette lover godt for CircleK utenfor Norge!

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Noen som vet hva Fortum mener?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 08:50 »
I en annonse sier Fortum at man kan "slutte å beskymre seg for ladekø" med deres Fortum 360 abo. Her får man "sanntidsvisning av om ladere er opptatt eller ikke". Her er det altså å ha fortum strøm hjemme og mnd pris fra 29kr for... hva?

Skal fortumkunder få "prioritert tilgang til ladere"? Skal sanntidsvisning kun være for fortum kunder? Nei, fortum har ikke svart på spøsmål om hva dette betyr.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: ſøndag 25. August 2019, klokken 20:26 »
Det kan hende han prøvde å være vennelig, sånn "det er sikkert billigere å lade på Fortum for deg" type, ikke det han sa der han sto ved Jaguaren sin på Ionityladeren og fortalte meg at "det er lader mer for din bil på McDonalds..."

"Mye kø nå.." sa jeg. De to GK laderene ved CircleK hadde 4 biler ved seg, 2 som ladet, 2 som ventet. Hadde kjørt forbi en Fortum lader tidligere, der det var kø.

"VET du at det er kø ved den fortumladeren?" spurte han.

"Jeg gidder ikke kjøre bort til den, bare for å finne ut at det er kø der, for så å kjøre tilbake hit og finne at alt er opptatt her da også."

Han himlet med øynene, tydlig ikke fornøyd med svaret mitt, og gikk vekk.

Jeg er redd for at det kan bli mer av dette. Eiere av biler som kan lade raskt som mener at Ionity og andre "lynladere" er for deres biler. Det er greit med hyggelige tips og råd, hadde 50kW laderene vært ledige kunne det vært greit å si at det kanskje kan lønne seg å bruke de. Men jeg har kjørt elbil i snart 5 år, jeg vet godt hva det koster på forskjellige steder og hvordan ting virker, og jeg betaler ikke 80kr for en ladning dersom jeg enkelt kan få samme mengde strøm til 25kr et annet sted (jeg trengte ikke mye for å komme meg hjem...)

Har andre liknende opplevelser? Skal 50kW biler bli "mobbet vekk" fra lynladere?

4
Ladeplasser og ladekabler / Råholt Amfi
« på: Lørdag 29. Juni 2019, klokken 11:21 »
Det har blitt satt opp skilt om at det kommer 4 nye ladere der de gamle Ac-fortumladerene var. Antar de nye kommer til å være Grønn Kontakt. I tillegg skal det komme 5 nye ledere på baksiden av senteret, i følge skiltet.

Blir spennende å se om det dukker opp hurtiglader, og er litt usikker på hva ledelsen skal gjøre på baksiden av senteret.

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Klarer ikke starte Ionitylading..
« på: Lørdag 04. Mai 2019, klokken 07:49 »
Ettersom Ionity ikke er så ivrige etter å svare, får jeg heller spørre her om andre har liknende problem. Dvs, det vet jeg at noen har hatt, leste en annen som beskrev nøyaktig samme opplevelse. Så det mer vesentlige, om det er noen løsning / kjent årsak.

Prøvde å lade hos Ionity på Dal, prøvde forskjellige kort (som skal fungere hos Ionity, b.la plugsurfing.), men ble det samme på alle ladere jeg prøvde. Det stå "autoriserer" i litt vel lang tid, så sa den "lading ferdig, sett tilbake kontakt!"

Enda flere som har opplevd det samme, og noen som eventuelt vet hva som er galt?

6
Ladeplasser og ladekabler / Tur til Stockholm, ikke alt går fremover..
« på: Torsdag 28. Februar 2019, klokken 10:20 »
På turen til Stockholm fant jeg ut at ikke alt som skjer, gjør livet enklere for en elbilist.

Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.

Kristinehamn har to "flotte nye" 150kW ladere fra fortum. Disse var et MARERITT å bruke. "feil, bilen må være slått av. Feil ved autorisering". Ene laderen var markert som "fungerer ikke" på kartet, men begge var like "operative" så det var umulig å finne ut hvilken som ikke fungerte, og jeg valgte selvfølgelig den først. Også den som fungerte var et ork å starte. Kabelen låste seg til bilen og laderen nektet å frigjøre den, så måtte vente noen minutter før bilen ga opp å starte lading, og friga den. Skjermen var veldig lite responsiv, håper virkelig ikke de satser spesielt på disse laderene.

På disse nye laderene har de fjernet "pistolhåndtaket" på CCS-kontakten. Det så jo litt mer fancy ut da, men jeg begriper ikke hva de har tenkt. Måtte bruke to hender for å sette den inn. Så mer ut som AC-kabler gjør, men ALT for tung til å håndtere enhånds på den måten. De andre 150kW laderene jeg har prøvd har vært langt bedre...

"Du må ha kredittkort på fortumbrikka" ble jeg fortalt, og jeg ignorerte jo dette, "jeg har jo plusurfing!". Plugsurfing fungerer jo på alt av fortumladere. Trodde jeg. Fant fortum AC ladere utenfor stockholm som IKKE gjorde det. I tillegg er det en annen leverandør som bruker fortum som betalingsløsning (men ikke er fortum sine ladere). Disse er altså i fortum sin løsning, men IKKE i plugsurfing. Litt nødregistrering av kort mens jeg sto utenfor et kjøpesenter har løst dette. Og så fikk jeg også vite at da fungerer jo elbilforeningen sin brikke også i Sverie. Det hadde jeg ikke fått med meg at var mulig.

Synes bare det blir mer og mer betalingsrot. Plugsurfing er en flott ide, og det er jo fint å se at også E-on er en del av det. Men synes fortum burde si at "skal man ha våres betalingsløsning skal man også være med i plugsurfing...". Det blir litt mange kart å sjekke, litt mye nett å forholde seg til. Fremdeles er vattenfall og clever/bee de særeste, vattenfallappen er horribel, men det går iallefall an å registrere kort der. IBAN betaling for lading (clever / bee) er i det særeste laget.

Turen gikk helt greit, men det virker som en ting "for spesielt intereserte", og det er litt trist, da det er nok ladere. Det er betalingsløsningene som gjør det sært. Jeg har så langt betalt for ALL parkering med Easypark. Slik bør det etterhvert bli med lading også. Ser ut som om det må Ionity til for at utlandet skal bli enkelt.

7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / E-on sverige, noen som vet hvordan man betaler?
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 23:15 »
E-on danmark er easypark, men Svenske ladere er tydligvis ikke med. Noen som vet hvordan man betaler? Sist jeg prøvde var de gratis, men slik jeg har forstått er de ikke det lengre. Det var kortleser på de (!), så det går muligens ann å betale med visa. Noen som vet?

8
Andre elektriske doninger / Batterifreser, Stiga ST 8051 AE?
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 20:48 »
Noen som har erfaring med denne? Har en 2kW "ledningfreser" nå som fungere overraskende bra, men med tanke på at jeg nok må få gressklipper etterhvert som vi får plantet gress, og det må bli batteri, kan det være greit å dele med freser (det er jo batteriet som koster). Den første modellen fra Stiga (4851?) ble sagt å være litt for "slapp", men 8051 er vel noe annet?

Litt frustrerende at de kun oppgir V og A, man får jo ikke noe ut av hvor sterk motoren er fra de tallene. Noen som vet?

Bensin er IKKE et alternativ.

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Lynladere nede p.g.a "sikkerhetsrisiko"
« på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 10:54 »
Både FastNed og Ionity melder om at de tar ned 175kW ladere. FastNed har 50kW på sine lokasjoner, men for Ionity betyr de at hele lokasjoner ligger nede.

https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Det ser sikkert penere ut når alle ladere ser like ut, men det kan vel være et hint om at det er lurt å ha forskjellige leverandører på ett sted :P

10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Hva tenker CircleK?
« på: ſøndag 30. Desember 2018, klokken 14:49 »
Når Statoil først hadde sine egne hurtigladere, for så å la Grønn Kontakt overta drifting av disse og bygge ut videre, til så å innse at det muligens ikke var det lureste, ettersom elbil tydligvis er tingen, da skulle man jo tro at CK har forstått hvor ting går hen. CK snakker nå åpent om 30% reduksjon av salg av drivstoff "som følge av elbiler" på enkelte stasjoner. Det virker som om de har forstått at dette må de bare satse på, bensin blir etterhvert irrelevant.

Da er det litt merkelig å kjøre opp til hurtigladerene på Circkle K på Fjellhamar. For mens GrønnKontakt sine står litt rart til i en krok ved vaskehallen er det noe man kan forstå, de fikk den plassen av CK, i den tiden CK ikke "ville tro" på elbiler.

Når CK nå tydligvis tror på elbiler og bygger sine egne ting som et resultat av dette, er det rett og slett merkelig at de setter sine egne ladere så langt unna stasjonen som der går an å komme, med laderene "tett i tett" som de er på alle andre steder, uten mulighet til å komme til med tilhenger.

Det er jo så lite fremtidsrettet som det går ann å få det.

11
Når vi fikk får første elbil, var møtet med hurtiglading litt skremmende, fordi chademopluggen var ekstremt vrien på de laderene, og de fungerte ofte ikke. Men å faktisk starte lading med brikke, det gikk problemfritt.

Men så er jeg en sånn IT-nerd. Jeg har etterhvert forstått at det ikke er like enkelt for alle.

Hvor ofte har folk hjulpet andre med å komme igang med lading? Jeg husker rett og slett ikke hvor mange jeg ha måttet gi et "innføring i lading av elbil" kurs. Det er alt fra folk som ikke forstår hvor ladekabelen skal plugges inn i hurtigladeren, folk som velger AC fremfor DC når det er helt klart at det vil ta timesvis å lade og koste langt mer, og det aller mest vanlige, folk som ikke klarer å starte ladingen fordi de ikke forstår hvordan det gjøres.

Selges det inn som "hurtiglading er så enkelt at alle kan gjøre det uten problem!" og så får folk seg en overraskelse når de står der og ikke får startet laderen? Burde selger gjøre mer? Når jeg hører fra folk i USA, så får de bil med fungerende ladebrikke. Burde liknende gjøres her også? Jeg har flere ganger opplevd at folk ikke har klart å registrere ladebrikken riktig, eller rett og slett ikke vært klar over at det må gjøres...

Jo, folk burde kanskje sette seg bedre inn i ting. Det jeg lurer på er om folk i det heletatt forstår at de burde gjøre det, eller om det blir presentert som så enkelt, at de ikke vet at det er nødvendig.

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Gullstrøm fra fortum?
« på: Onsdag 14. November 2018, klokken 09:24 »
Litt artig hva man kan finne i ladekartene :) (fra plugsurfing)

Fortum Sweden
Mellangårdsvägen 4, 311 50 Falkenberg
1x Chademo 50kW1x available
120.00 SEK per kWh
1x Combo 50kW1x available
120.00 SEK per kWh
1x Type2 22kW1x available
60.00 SEK per kWh

13
Ladeplasser og ladekabler / Hjemmelader med "justerbar" ladestyrke, hva er best?
« på: ſøndag 28. Oktober 2018, klokken 11:05 »
Har hatt Salto hjemmelader nå og godt fornøyd med den, har lader i carport nå, og dimensjon på ledning gjorde at det ikke kunne bli mer enn 8A. Nå skal jeg flytte til sted der jeg kan få lagt opp 3-fase frem til ladeboks, og da er det jo greit med noe kraftigere. Salto sine virker "låst" på en gitt ladeeffekt, dvs om jeg setter opp 11kW får jeg 11kW, og det må elektriker til for å justere dette.

Har noen god erfaring med noe der man lettere kan justere effekt selv, for å unngå effekt-topper? Det er fremdeles ikke effektavgift der, men jeg antar det kommer snart. Elvi EVBOX skryter av å ha app for å gjøre dette, men har aldri hørt om dette merket. Dynamisk lastbalansering hadde kanskje vært det beste, men "manuell justering" er vel også ok bare det ikke er for krunglete.

Noen som har gode tips / erfaring?

14
Ladeplasser og ladekabler / Mindre amp og 3 fase, eller mer og en?
« på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 16:32 »
Så, nå skal det flyttes til sted der jeg ikke trenger å bruke eksisterende kabel til ladestasjonen, men nytt må trekkes. Så jeg kan få med enn 8A, og selv om jeg sikkert klarer meg med 16A, vil det kunne vært fint å gjøre klar til mer. 20A, kanskje... Men så lurer jeg på om det da ville være bedre med 3fase og mindre A per fase, enn 1 og mer? Om jeg har 3x6A eller 3x8A, vil dette kunne gi en god ladehastighet. Vil det være en fordel å spre det slik, eller er det like greit å bruke 1fase med mindre jeg ønsker meg 11kW?

Det vil jo gi litt treg lading for eventuelle enfasebiler på besøk, men det vil neppe være så mange.

15
BMW i3 / BMW i3 og "treg forhandling med AC-lader"
« på: Fredag 20. April 2018, klokken 22:13 »
Med LEAFen plugget jeg inn og AC lading startet nær sagt umiddelbart. Med i3 er det slik på hjemmeladeren, og på en del andre ladere. På noen andre tar det en god del lengre tid, ladernepunktene på Jessheim Storsenter bruker en liten evighet på å starte, mens de verste (for min del, ser at andre biltyper ikke har problem) er AC laderen av typen Circle K på Dal. Den får jeg rett og slett ikke startet. I dag var vi i Hirtshals på et Clever-ladepunkt, med akkuratt samme type lader, og nøyaktig samme opplevelse.

Opplever andre det samme? Er det ladepunktet som ikke følger "standard", er det i3 som er kravstor, eller er det jeg som er uheldig? :O

Sider: [1] 2 3 ... 7