Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Panduck

#1
Elbilen i Samfunnet / Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 08:48
https://www.vg.no/nyheter/i/APM0pA/milliardsjokk-i-vente-for-eiere-av-elbiler

Det er jo greit at noe må komme, det koster jo å vedlikeholde veier. Men dette virker nesten som om elbiler skal være dyrere enn bensin og langt dyrere enn diesel biler med tanke på hva de betaler i veiavgift?

Skal tunge elbiler betale like mye som lette? For fossilbiler vil høyere forbruk bety høyere avgift. Ikke for el?

Hva med ladbar hybrid? Skal de få kjøre på strøm uten avgift?
#2
Polestar 2 / Polestar, faktisk nyttelast.
torsdag 24. november 2022, klokken 09:46
Noen som har kjørt sin PS2 med noen pakker (pilot / pluss?) som har kjørt bilen på vekta og sett hva som faktisk nyttelast på bilen er?
#3
Elbiler i media / NAF på ville veier om Elton?
fredag 02. september 2022, klokken 09:24
Er NAF Elbil på ville veier, eller er det noe jeg ikke helt forstår her?

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/ladeabonnement-lonner-det-seg?fbclid=IwAR3Er38duDg0CNdMtCuUzrFpLahbz8ytXo0E7HXRa0H0vi_eQNkHk1T4T6o

"Du sparer mest med Elton 30-abonnementet som drop in-kunde hos Circle K, Mer og Supercharger, fordi de utgjør de dyreste måtene å lade på i utgangspunktet."

Første som skurrer her er at drop-in kunder skal spare noe som helst på et ladeabo, en drop-in kunde kan jo ikke få noe rabatter / avtaler, de er jo ikke registrerte kunder...

"Diagrammet viser hvor mange kWh du må lade som registrert kunde hos Circle K i måneden før du sparer på å ha Elton-abonnement. Når linjene krysser 0, begynner du å spare på abonnementet."

Jeg kan jo ikke starte lading hos Circle K (eller MER) i Elton appen...

"Elton tilbyr to ladepakker med rabatt på lading hos alle ladeoperatører unntatt Ionity, og to egne ladeabonnementer kun for lading hos Ionity"

Skriver NAF...

"Elton er opptatt av ladefrihet. Pakkene gjelder derfor overalt hvor du kan lade med Elton. Det vil si at du får rabatt på over 750 stasjoner i Norge, i tillegg til alle våre partnere i Danmark, Sverige og Finland."

Skriver Elton...

Da er vel "hva du kan spare som kunde hos Circle K og MER" relativt uvesentlig.

Jeg vil jo normalt sett anse NAF som en seriøs aktør, så jeg føler jeg muligens misforstår noe i det de skriver, men jeg begriper ikke hvordan deres analyse av "hvor mye man må lade hos Circle K for at Elton skal lønne seg" gir noen som helst mening.
#4
Kjøpe elbil? / Megane e-tech vs ID3 o.l...
onsdag 17. august 2022, klokken 09:39
ID3 var hypet opp i lang tid før den kom, flotte konseptbilder, sikkelig imponerende, vi var nær 100% sikker på at dette ble vår neste bil. 20 min ut i prøvekjøring fikk vi nok, og leverte bilen tilbake, det var en gedigen nedtur.

Megane e-tech har kommet stille inn fra siden, hadde ikke engang hørt om den før den plutselig var klar til prøvekjøring. Dette var en helt annen opplevelse, sammenliknet med ID3, virket jo dette som en langt bedre bil.

Så er da spørsmålet. Hvorfor er det ikke mer oppmerksomhet rundt denne bilen? Forum-delen til denne er jo nær like dødt som forumet til de bilene der hjulene faller av og ingen vet når de får bilen sin. Renault er overhode ikke et merke jeg har hatt på radaren, har faktisk ikke hørt så mye positivt om de, så jeg blir litt skeptisk. Samtidig så var jo dette veldig fristene bil... Det at den kommer med 22kW AC lading gjør den jo til en vinner på destinasjonslading...

Er det noen grunn til at denne bilen går litt "ubemerket"? Kunne jo få prøvekjøring mer eller mindre på dagen selv rett etter at den kom, mens på andre bilmerker var det kø.

Er det noen grunn til at man bør styre unna?
#5
Hyundai Ioniq 5 / Faktisk nyttelast på Ioniq 5
tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06
Så det var en tråd om dette som ikke har hatt noen oppdateringer på en god stund, så starter en ny, men skulle uansett ønske jeg hadde sett denne tråden før jeg signerte kontrakt. Når jeg begynte å se på Ioniq 5 var det kun oppgitt 520kg som nyttelast og jeg hadde aldri hørt noe annet...

På Ioniq 5 Norge facebookgruppa virker det nå som det er relativt mange sinte personer.

Jeg har nå spurt forhandler om hva jeg kan forvente av nyttelast på min AWD som ikke har noe annet enn 20" felg og hengerfeste lagt på.

Etter det jeg leser på facebookgruppa kan jeg forvente å ha under 400kg nyttelast igjen, inkludert vekt med fører. Det virker som om 440kg er tallet på "entry" og at alt du legger på etterpå trekker ned fra 440kg, ikke 520kg.

Folk som har vision / vision+ ender opp langt under dette, og flere snakker om biler de ikke engang kan ta med barna sine i uten å komme over overvekt.

Dette er iallefall inntrykket jeg sitter igjen med når jeg ser på facebook gruppa. Er det noen som har noe annen formening om hva jeg kan forvente?
#6
bZ4 / Nyttelast / maks vekt.
onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35
På en bz4x reklame var det en som lurte på hvordan nyttelasten på bz4x kunne være så lav. Etter litt googeling er tallene jeg ser direkte deprimerende. 275 maksvekt (200kg nyttelast) må vel være feil? Noen som vet noe mer?
#7
Kjøpe elbil? / elbil med 'organ pedal'
onsdag 24. november 2021, klokken 14:11
etter å ha prøvekjørt enda en bil, polestar 2, og ent opp med vont i beinet, ble det klart at jeg trenger bil med "organ pedal", slik i3 har.

men dette er ikke noe det opplyses om i specs  at bilen har... funnet ut at alt av BMW og Mazda har dette,  har noen info om andre elbiler med slik pedal?
#8
Polestar 2 / Polestar 2, app og andre ting.
lørdag 06. november 2021, klokken 18:04
Etter å ha prøvekjørt både det ene og det andre, står jeg snart igjen med Polestar 2 som eneste alternativ. Grunnen til at Polestar 2 har vært "langt nede på lista" er mest fordi vi ønsker oss noe mer bagasjeplass enn det Polestar har. Men etter en prøvesitting på Polestar Space har jeg en følelse av at vi kommer til å falle for denne når vi har prøvekjørt.

Fungerer appen bra? Kan jeg fjernstarte klima når jeg ikke er i nærheten av bilen via mobil? Finner litt motstridende info om dette, men etter det jeg har forstått, går det. Men fungerer det normalt bra? På LEAFen var det gambling på om bilen mottok melding eller ikke. Samme på i3en, men det har blitt bedre. Dette er noe jeg bruker mye, så vil gjerne at det fungerer...

Vi vil gjerne ha så lang rekkevidde som mulig, samtidig er jeg litt usikker på å ha en elbil som dette med forhjulstrekk. Vi har riktignok aldri eid firehjulstrekk før, og det har normalt gått helt greit. Er forhjulsdrift på Polestar 2 en grei vinterbil på "normalt vinterføre", eller bør vi ofre den ekstra rekkevidden og gå for firehjulstrekk?

Er det noen ting folk irriterer seg spesielt over, som man bør være klar over før man bestiller? Er folk fornøyd med lane assist / ACC?

Vi kommer eventuelt til å bestille Pilot og Plus.
#9
Kjøpe elbil? / RWD vs AWD?
mandag 20. september 2021, klokken 13:03
Annet enn at pris blir lavere og rekkevidde lengre på RWD fremfor AWD på de bilene man kan velge mellom dette, er det noen andre argumenter for å velge RWD fremfor AWD? F.eks pris på vedlikehold o.l...
#10
Kjørte forbi avkjøring til Skotterud, og der var det sånt skilt for lading av elbil, som man av og til ser når man kjører på motorveien forbi en stasjon som har en eller flere hurtigladere. Hadde ikke hørt noe om at det var satt opp noe hurtiglader der, men tenkte at det ville passe utmerket som alternativ til Kongsvinger ved tur til Charlottenberg.

Sjekket når jeg kom hjem, men klarer ikke finne noe annet enn et par stikkontakter for lading, ikke engang type2.

Noen som vet om det kommer noe annet, og de har satt opp skilt for tidlig, eller har de faktisk satt opp skilt for disse stikkontaktene? Allerede er denne type skilt relativt ubrukelige, da man ikke vet noe om antall / type ladere det er skiltet til, men om man ikke en gang vet at det er hurtigladere de går til, blir det vel relativt ubrukelig?
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / "alt var bedre før"
søndag 05. september 2021, klokken 12:23
Det er jo positivt at det kommer mange hurtigladere. Før så hadde jeg oversikt over nær sagt alt som var av ladere mellom Oslo og Kristiansand, Oslo og G.Borg, osv. Nå vet jeg ikke engang hva som er i Oslo. Det er jo bra. Men før så hadde man en viss formening om hvordan man skulle betale, app / brikke. Nå begynner det å bli veldig uoversiktlig. Jeg er ikke på det "vi må kunne betale med kredittkort!" punktet, men det bør være en greit å finne ut hvordan man skal betale, og de måtene bør virke.

- Med Elton skal jeg kunne betale på Recharge sine ladere. Men jeg må inn i Fortum C&D appen for å være sikker på at info er riktig. Det er ladesteder for Recharge som ikke finnes i Elton appen. Recharge virket ikke videre interessert i å få dette rettet. Hva er poenget med "enkel lading i bare en app!" om jeg må bruke en annen app for å vite om det som ligger i appen stemmer?
- Circkle K er grei i Norge. Vel, jeg vet ikke helt hvordan det at jeg fikk meg e-on kort påvirker ting ettersom de bruker samme backend for betaling. Hva med Circle K Sverige? Får jo ikke opp Sverige laderne, ettersom man må ha Svensk app (???), og ulikt MER, som har "MER Sverige" app, er Svensk Circle K app tilgjengelig kun for Svenske appstore brukere. Kan jeg betale for lading i Sverige med mitt Svenske e-on kort, eller kan jeg kun bruke dette på lading på Circle K i Norge? Slik det er nå, vet jeg ikke engang om jeg kan lade på Svenske Circle K ladere.
- InCharge skal ha roaming med e-on. Kan man betale for Incharge lading med Circle K, ettersom Circle K og e-on bruke samme backend? ... Bør man da også kunne betale for Circle K lading med InCharge? Circle K skriver i svar at "de ikke har NOE samarbeide med e-on!", og det stemmer sikkert, men når jeg kan lade uten problem med e-on kort hos Circle K, så oppleves det som roaming, og det er rart at man ikke gir mer info om dette, istedenfor å skape frustrasjon...
- Eon og Clever setter opp ladere sammen. InCharge har roaming med Eon, men det gjelder ikke med Eon / Clever (?) ladere?
- Mer kjøpte Bee i Sverige, hurra, da skal det bli enklere og billigere å lade der... Men. Den Norske appen viser jo nær alle ladepunkt i Sverige som ikke tilgjengelige. Med noen unntak. Norsk app sier 1 hurtiglader i Charlottenberg, den svenske sier 4. Også langt flere ACpunkter i den svenske app i Charlottenberg. Dette er altså ladere som tilhørte norske MER, ikke Svenske. Andre hurtigladere, f.eks i Töcksfors, er borte? Ingen i MER gidder å svare på hva som har skjedd der.

At det i tillegg virker som om flere, spesielt de "gamle" aktørene, ikke har så stor interesse av å vedlikeholde de "små, gamle" ladepunktene sine, det gjør ikke saken bedre.

I Norge går det stort sett greit, men krysser man grensa til Sverige begynner det å bli sikkelig rotete.
#12
Kjøpe elbil? / Model Y vs annet.
mandag 30. august 2021, klokken 15:37
Vi hadde egentlig landet på at neste bil skulle bli Mach-E, men så kom Model Y.

Hadde egentlig lyst til å ha noe annet enn Tesla, av forskjellige grunner, men etter å ha prøvekjørt det ene og lest om elendig vinterrekkevidde hos det andre, står vi igjen med veldig få alternativ. Nærhet til verksted har nær sagt ALLE bilmerker bedre enn Tesla, det er litt bedrøvelig. Men uansett... Ford er ikke et bilmerke vi har stor tillit til heller, men det var en av de eneste bilene jeg kunne kjøre uten å få vont i beinet.

Dersom høyrefoten kan plasseres behagelig på pedalen (skostørrelse 49 har gitt problem i en rekke biler...), er Model Y et av de få alternativ vi står igjen med.

Er det noen grunner til at man bør unngå Tesla, eller er dette en bil å satse på?

Et alternativ er muligens iX3, men det blir litt stort. Andre biler (Jaguar, eTron osv) virker for dyrt eller for dårlig utstyrt dersom pris skal være overkommelig.
#13
Får ikke noe svar fra MER. Noen som vet hva som har skjedd med de "ikke-Bee" stasjonene som MER (Grønn Kontakt) hadde i Sverige? Charlottenberg er riktignok i MER Sverige appen (men ikke den norske, selv om den norske har alle de tidligere Bee-laderene). Töcksfors finner jeg ikke på norsk eller svensk app, heller ikke de 4 nye ved Torp kjøpesenter.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / MER + Bee?
onsdag 17. februar 2021, klokken 14:23
Fikk epost fra Bee om at Bee og Mer går sammen. Skal det endelig bli enklere å betale for Bee lading? Får Bee greiere priser? Noen som vet hva dette vil bety?
#15
Kjøpe elbil? / Elbil med "strømuttak"?
mandag 02. november 2020, klokken 11:11
Dersom man skulle kreve at elbilen man kjøper har strømuttak (220v..) , hvilke muligheter finnes da?

Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.
#16
Lading i Sverige og Danmark / Circle K, Malmø!
mandag 24. februar 2020, klokken 21:55
Det sære med Sverige er alle disse "enkeltladerene" rundomkring, så da leter man etter lokasjoner som har mer enn en tilbyder i nærheten, slik at man har flere muligheter, om det skulle være noen som lader på en av laderne. På noen lokasjoner kan man til og med finne fortum, e-on OG bee på samme område. Unntaket er selvfølgelig Ionity. OG en circle-k utenfor Malmø!

Skiltet viste at det var ladere der, så vi svingte av, selv om ingen kart viste ladere der. Med 91% på batteriet var det ikke supernødvendig, men ladet til 95% mens jeg planla hvor neste ladestopp skulle være. Tesla ladet på en 150kW lader, det var ikke noe vits å finne supercharger, for her var strømmen gratis. Inntil videre :)

Ikke noe sånn tull som CircleK hadde i sin gratisperiode i Norge "gå inn på stasjonen og lån ladebrikke". Bare å lade.

Dette lover godt for CircleK utenfor Norge!
#17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Noen som vet hva Fortum mener?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 08:50
I en annonse sier Fortum at man kan "slutte å beskymre seg for ladekø" med deres Fortum 360 abo. Her får man "sanntidsvisning av om ladere er opptatt eller ikke". Her er det altså å ha fortum strøm hjemme og mnd pris fra 29kr for... hva?

Skal fortumkunder få "prioritert tilgang til ladere"? Skal sanntidsvisning kun være for fortum kunder? Nei, fortum har ikke svart på spøsmål om hva dette betyr.
#18
CCS / ChaDeMo hurtigladere / "Det er lader for din bil på McDonalds"
søndag 25. august 2019, klokken 20:26
Det kan hende han prøvde å være vennelig, sånn "det er sikkert billigere å lade på Fortum for deg" type, ikke det han sa der han sto ved Jaguaren sin på Ionityladeren og fortalte meg at "det er lader mer for din bil på McDonalds..."

"Mye kø nå.." sa jeg. De to GK laderene ved CircleK hadde 4 biler ved seg, 2 som ladet, 2 som ventet. Hadde kjørt forbi en Fortum lader tidligere, der det var kø.

"VET du at det er kø ved den fortumladeren?" spurte han.

"Jeg gidder ikke kjøre bort til den, bare for å finne ut at det er kø der, for så å kjøre tilbake hit og finne at alt er opptatt her da også."

Han himlet med øynene, tydlig ikke fornøyd med svaret mitt, og gikk vekk.

Jeg er redd for at det kan bli mer av dette. Eiere av biler som kan lade raskt som mener at Ionity og andre "lynladere" er for deres biler. Det er greit med hyggelige tips og råd, hadde 50kW laderene vært ledige kunne det vært greit å si at det kanskje kan lønne seg å bruke de. Men jeg har kjørt elbil i snart 5 år, jeg vet godt hva det koster på forskjellige steder og hvordan ting virker, og jeg betaler ikke 80kr for en ladning dersom jeg enkelt kan få samme mengde strøm til 25kr et annet sted (jeg trengte ikke mye for å komme meg hjem...)

Har andre liknende opplevelser? Skal 50kW biler bli "mobbet vekk" fra lynladere?
#19
Ladeplasser og ladekabler / Råholt Amfi
lørdag 29. juni 2019, klokken 11:21
Det har blitt satt opp skilt om at det kommer 4 nye ladere der de gamle Ac-fortumladerene var. Antar de nye kommer til å være Grønn Kontakt. I tillegg skal det komme 5 nye ledere på baksiden av senteret, i følge skiltet.

Blir spennende å se om det dukker opp hurtiglader, og er litt usikker på hva ledelsen skal gjøre på baksiden av senteret.
#20
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Klarer ikke starte Ionitylading..
lørdag 04. mai 2019, klokken 07:49
Ettersom Ionity ikke er så ivrige etter å svare, får jeg heller spørre her om andre har liknende problem. Dvs, det vet jeg at noen har hatt, leste en annen som beskrev nøyaktig samme opplevelse. Så det mer vesentlige, om det er noen løsning / kjent årsak.

Prøvde å lade hos Ionity på Dal, prøvde forskjellige kort (som skal fungere hos Ionity, b.la plugsurfing.), men ble det samme på alle ladere jeg prøvde. Det stå "autoriserer" i litt vel lang tid, så sa den "lading ferdig, sett tilbake kontakt!"

Enda flere som har opplevd det samme, og noen som eventuelt vet hva som er galt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA