Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jensjacob

#1
e-Golf / Bilens tal som grundlag for energiforbrug
søndag 04. august 2019, klokken 21:57
Hej eksperter

Er vi enige om at jeg på grundlag af bilens opgivne gennemsnitsforbrug (x kWh/100 km) samt den kørte strækning med ovennævnte gennemsnitsforbrug kan beregne den forbrugte energi ? Altså den energi der er trukket ud af batteriet ?

Er tallene til at stole på ? Er målingerne valide ?

Mange tak.

Mvh Jacob
#2
Hej

Jeg synes at vi er ved at være nået så langt i dette emne at det har fortjent sin egen generelle tråd.

Fokus i denne tråd skal være at lægge os fast på hvad vi ønsker, blive enige om en pris, få tal på hvor mange personer der ønsker det og så sende en reel forespørgsel til dem der potentielt kan levere det så de kan motiveres til at undersøge forretningsgrundlaget (igen).

Som udgangspunkt så vil jeg ikke inddrage VW selv. De skal være velkomne men viser det sig at de stiller sig den mindste smule på bagbenene (som jeg tror, men ikke ved) så går vi i en stor bue uden om dem.

Potentielle leverandører:

1. Kreisel Electric, http://www.kreiselelectric.com/en, ligger i Østrig
Har tilsyneladende en løsning men er meget modvillige til at uddybe den. Der er ikke kommet noget nyt omkring den nu i halvandet år. Eneste besked er at de ligger i forhandlinger med bilindustrien. Ikke noget vi kan bruge til noget umiddelbart.

2. LION Smart, http://www.lionsmart.com/en/engineering-and-prototyping/, ligger i sydtyskland
Har allerede opgraderet den mindre BMW i3 til 55 kWh, hvad tyder på at det burde være en smal sag også for dem at gøre noget lignende for e-Golfen.
Som det ser ud nu er de langt mere åbne overfor dialog.

3. ?

4. ? Hvis i kender flere potentielle leverandører som er åbne for dialog, så sig endelig til. Jeg har været i god dialog med en amerikansk virksomhed som også kunne hvis de ville, men det ville blive for dyrt da de ikke har opgraderet netop e-Golfen.


Hvad jeg ønsker mig af batteriet:
Det jeg nævner nu nævner jeg fordi jeg ved det kan lade sig gøre (kilde: 1½ år gammel(!) artikel fra Kreisel.) Batterikapaciteten kunne med dagens teknologi sagtens være højere men jeg holder mig til 55 kWh dels for ikke at presse citronen og dels fordi det er nok til mig:

55 kWh vandkølet batteri med trefaset 16A AC ladning (10 kW), CCS uændret, samme vægt/mål/fikspunkter/elektriske tilslutninger/levetid som eksisterende batteripakke.

Hvad jeg ønsker mig af selve processen:
Jeg sørger for transport af bil til og fra værksted (Sydtyskland ?)
Bilen kan undværes en uge (5 arbejdsdage)
Værkstedet beholder min gamle batteripakke
Værkstedet yder 2 års garanti mod fejl (defineres nærmere)

Hvad jeg kan betale:
For det vil jeg indtilvidere betale 10.000 EUR
Jeg er ikke afvisende for at tilbyde mere afh. hvad vi får af svar på vores forespørgsel.

Så nu tilbage til alle jer der måtte være interesseret i noget lignende. Her håber jeg på jeres hjælp:

Hvad ønsker i ?

Hvad vil i betale ?


Jeg ved der er mange der sikkert vil være tilfredse med at vente på at elbilerne bliver en eller to generationer nyere og det forstår jeg udmærket.
Men jeg synes at e-Golfen er alt for god - også om 5 år - til bare at trisse rundt med et 24 kWh (eller for den sags skyld 36 kWh) batteri der er godt i gang med at degenerere.

Mvh. Jacob
#3
e-Golf / Crashtest e-Golf - batteri
fredag 21. juli 2017, klokken 21:47
Hej

Er der nogen herinde der kender til om der er blevet udført standard crashtests af e-Golfen hvor fokus (også) har været på hvordan batteriet har det efterfølgende ? Og om almindelige folk som os har tilgang til sådanne resultater ?

Jeg spørger fordi jeg gerne vil få en fornemmelse af hvad man skal forvente sig af et batteri der har siddet i en skadet bil. Jeg går ud fra at det er forsikringsselskaber og ophuggere man skal spørge først hvis man gerne vil erhverve sådan et batteri til en rimelig pris.

Det er i forbindelse med et evt. afgangsprojekt på en teknisk skole omkring restaurering og opgradering af et brugt batteri til en eksisterende elbil.

Der vil det være helt afgørende at have et batteri til rådighed. Helst et funktionelt et. Jeg stillede i princippet gerne min egen bil til rådighed men vil nødig undvære den i perioden. Desuden skal der også være mulighed for at lave destruktive undersøgelser samt at begå fejl, så min bil er nok alligevel ikke så aktuel.
#4
Elbiler i media / Kreisel prototyper
tirsdag 24. januar 2017, klokken 18:04
Prototyper der er byggede på allerede eksisterende biler. Viser at det ikke er umuligt eller nødvendigvis dumt at ombygge fossil modeller.

Tesla må hellere forberede sig på konkurrencen fra Europæisk kvalitet.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-and-arnold-schwarzenegger-present-the-electric-g-class/

Hvis de ville kunne denne bil sikkert være i serieproduktion inden Tesla Model 3 - eller inden Model X er vokset fra sine børnesygdomme  ::)
#5
e-Golf / Brugt e-Golf <2017
søndag 01. januar 2017, klokken 20:38
Hvad er priserne ved at være nede i ?

Jeg fandt denne:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/e-golf-vii/85-kw-comfortline-aut-5d/3050194
2015, 19000 km, næsten alt i udstyr til 209.000 DKK som jeg synes er billigt.

Hvis man så venter et par år og går efter en 2014'er med måske 25000 km på tælleren så kan den måske fås til 150 - 160k.
Så kan man give sig selv et budget på 150.000 til at opgradere til Kreisels batteri med 55 kWh og måske en 10 kW lader. - Alt andet uændret.

Hvis jeg havde valget mellem en 2017'er med 35 kWh batteri + en masse digitaliserede funktioner jeg ikke har brug for og en standardudstyret fejlfri 2014'er med 55 kWh nyt batteri til samme pris, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge...

#6
Ladeplasser og ladekabler / Links direkte til status på ladestander
onsdag 12. oktober 2016, klokken 00:28
Det er nok mest til de danske brugere...
- Men hvis man har nogen få ladestandere man bruger ofte og gerne vil checke deres status uden at skulle hele vejen igennem Clevers hjemmeside, så kan man linke direkte til en given ladestander:

For eksempel hurtigladestanderen ved Bilka i vejle:

http://services.clever.dk/Sites/045.007.20007.html

Så kan man kopiere adressen op i browseren og dernæst lave et shortcut eller et link og lægge det der hvor man har brug for det. Fx. på desktoppen eller i et excel ark.

Listen med links finder man hvis man går ind i kildekoden til hjemmesiden:
(her er bare et uddrag...)
Det er den sidste del af linket man skal kopiere - altså den sidste http-reference.
['Bilka Esbjerg',55.510032,8.456897,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20000.html'],
['Bilka Holstebro',56.376929,8.621127,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20001.html'],
['Bilka Horsens',55.858500,9.851667,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20002.html'],
['Storcenter Kolding',55.513255,9.461859,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20003.html'],
['Bilka Næstved',55.252667,11.785720,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20004.html'],
['Bilka Skalborg',57.005716,9.876374,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20005.html'],
['Bilka Slagelse',55.390728,11.353155,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20006.html'],
['Bilka Vejle',55.724971,9.582349,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20007.html'],
['Føtex Ballerup',55.733225,12.388007,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20008.html'],
['Føtex Husum',55.711175,12.478455,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20009.html'],
['Føtex Esbjerg',55.465691,8.445434,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20010.html'],
['Føtex Fredericia',55.567997,9.721405,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20011.html'],
['Føtex Haderslev',55.254844,9.482546,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20012.html'],
['Føtex Herning',56.134818,8.969948,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20013.html'],
['Føtex Hillerød',55.929234,12.291381,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20014.html'],
['Føtex Hjørring',57.455262,9.993931,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20015.html'],
['Føtex Holbæk',55.714602,11.717588,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20016.html'],
['Føtex Horsens',55.836743,9.833284,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20017.html'],
['Føtex Kalundborg',55.678653,11.091186,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20018.html'],
['Føtex Nykøbing Falster',54.758914,11.855202,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20019.html'],
['Føtex Næstved',55.220328,11.754768,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20020.html'],
['Føtex Nørrebro - København',55.701282,12.538510,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20021.html'],
['Føtex Odense',55.394776,10.377330,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20022.html'],
['Føtex Randers',56.482390,10.025751,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20023.html'],
['Føtex Ribe',55.333884,8.769957,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20024.html'],
['Føtex Ringsted',55.453194,11.789021,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20025.html'],
['Føtex Skive',56.562675,9.026553,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20026.html'],
['Føtex Svendborg',55.063927,10.615416,30,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20027.html'],
['Føtex Sønderborg',54.913956,9.793496,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20028.html'],
['Føtex Vejle',55.708968,9.544780,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20029.html'],
['Føtex Viborg',56.451983,9.406735,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20030.html'],
['Føtex Aalborg',57.036654,9.934661,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20031.html'],
['Føtex Aarhus',56.170350,10.189372,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gblaa.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20032.html'],
['Glostrup Shoppingcenter',55.665620,12.400319,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_gron.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20033.html'],
['Hedehusene Station',55.649126,12.197656,28,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_rod.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20034.html'],
['Hotel Mercur - København',55.676695,12.562094,14,'http://services.clever.dk/icons/DUAL_rod.png','http://services.clever.dk/Sites/045.007.20035.html'],


#7
e-Golf / Autohold, bremseklodser eller elmotor ?
onsdag 28. september 2016, klokken 23:16
Hej

Når jeg har autohold på, så holder bilen bremsetrykket hvis jeg trykker på bremsen og dernæst slipper den - det markerer den med det grønne 'P'. Den er jeg med på. Men hvis jeg kører op ad en bakke og ruller i stå foran fx et lyskryds og slipper speederen helt uden at trykke på bremsen, så triller bilen kun lidt tilbage og bliver dernæst blødt bremset (som af en fjeder) og 'holdt' uden at det grønne P tænder...

- Er det så bremseskiver der holder bilen der eller bliver der sendt en DC strøm gennem motoren ?
Jeg spørger fordi jeg tænker at hvis det er det sidste, så koster det jo både strøm (ganske vist ikke særlig meget) men motoren bliver vel også varm ?
#8
BMW i3 / BMW i3 onboard 3 fase lader detaljer ?
søndag 31. juli 2016, klokken 11:08
Hej BMW i3 folk.

Jeg kører selv e-Golf og er dybt misundelig på jeres 11 kW lader. Jeg forstår ikke hvorfor det lige er der Dr. Wolfgang Tanneberger vil spare på e-Golfen.

Men er der nogen herinde der kan give nogen detaljer om laderen ?

Hvordan ser den ud ? (evt. billede)
Hvor stor er den ?
Hvad koster den ca. i løs vægt ?

Vi er er enige om at den kan lade med 3x16 amp = ca. 11 kW ?
Mange tak for hjælpen.
#9
e-Golf / Ekstra tidsforbrug vs. hastighedsforskel
onsdag 20. juli 2016, klokken 12:28
Hvad er det vi som elbilejere er oppe imod af ekstra tidsforbrug hvis vi gerne vil (eller er nødt til at) køre lidt økonomisk ? Hvor meget ekstra tid skal man beregne ? Hvor meget senere ankommer man til familiefesten hvis man glemmer at tage højde for det ?  ;D

Jeg har prøvet at lave et lille plot der illustrerer det. Der er selvfølgelig tale om gennemsnitshastigheder. - Oplagt hvis man fx. kører hele strækningen på motorvej med autopilot.

Vil man eksempelvis køre 100 km/t i stedet for 120 km/t over en strækning på 70 km så bliver det ekstra tidsforbrug ca. 6-7 minutter.

Det er egentlig ikke så slemt som jeg generelt har gået og troet.
Bemærk også at ved den samme hastighedsforskel (20 km/t) så er der mindre at hente ved generelt højere hastigheder fordi differencen bliver forholdsmæsigt mindre.
#10
Avansert: Batterier og Lading / Lade kladde diagram ?
søndag 17. juli 2016, klokken 19:17
Er der nogen der har eller kan linke til et diagram over elektronikken i den gængse ladekladde ? + Evt. hvad der måtte gælde af kriterier for dens mekaniske opbygning. Er det fx. vigtigt at den sidder så tæt på selve 230 V stikproppen ? Jeg ser som oftest at denne stump ledning er max. ½-1 meter lang...

Mange tak for hjælpen.

Oops... tror jeg har fundet noget her:
https://store.openevse.com/
http://openevse.dozuki.com/

Helt basic:
http://evbitz.uk/EVBitz.uk/EPC_Wir_Diags_%26_Description.html
#11
Man skal bruge B-værn til ladeudstyr for at imødekomme en risiko for mætning af fejlstrømsspolen i almindelige hpfi relæ pga. DC returstrømme...

Men hvorfor burde det ikke pålægges fabrikanterne af disse konvertere at der ikke må udsendes DC returstrømme ?

Ligesom der er krav til maksimal tilladelig EMC stråling fra elektronik. Det nytter jo ikke meget at man køber en ny computer og fabrikanten siger at fordi den er så hurtig så bliver du nødt til at bruge den i et lille rum med aluminiumsfolie i væggene for ikke at smadre husets andre elektroniske apparater.

Denne lader udmærker sig ved at kunne arbejde sikkert fra et ganske almindeligt standard sikret elektrisk udtag:
https://chargedevs.com/newswire/brusa-upgrades-its-nlg664-onboard-fast-charger/

Og hvorfor ikke ?

Så bliver det da noget nemmere at koble bilen til alle mulige steder hvor der måtte være en trefaset - men ikke nødvendigvis B-værnssikret - udtag.

Jeg mener at hvis elbilen skal udbredes seriøst så bør den være idiotsikker og nem at bruge. Og hvis den skaber afledte elektriske problemer, så bør de også imødekommes af bilen selv.
#12
e-Golf / Sætte bil op til at slippe ladestik når færdig ?
torsdag 30. juni 2016, klokken 20:37
Jeg får behov for at lade bilen i to timer (på et offentligt 22 kW punkt hvor jeg kan udnytte de 3,6 kW) men jeg skal være væk fra bilen i 5 timer og kan/vil ikke komme tilbage til den efter to timer.

Jeg vil ikke være til gene for dem der måske også står og skal lade så er det dog ikke muligt at lade bilen slippe ladestikket når den er færdigopladet ?? Selvfølgelig ikke hver gang når jeg bruger min egen kladde, men nogen enkelte gange hvor jeg specifikt vælger det ?

Uanset hvor mange ladepunkter der kommer op synes jeg altid det burde være en mulighed at man lade og videregive ladestik 'uovervåget'. Især når ladeprocessen er notorisk langsom. Uanset om jeg skal lade 5 minutter, 30 minutter eller 3 timer så gider jeg ikke skulle holde øje med processen eller vide i baghovedet at nu skal jeg ud at pille stikket ud. Det betyder meget for mig ikke at lægge unødigt beslag på de ladestandere der nu engang er tilgængelige.
#13
e-Golf / Lavest acceptable netspænding til laddekladden ?
mandag 27. juni 2016, klokken 23:44
Jeg oplevede en fejl for nylig da jeg skulle lade hos noget familie. Jeg troede det havde noget at gøre med at spændingen faldt for meget i ledningen hen til laddekladden. Jeg prøvede at genskabe det herhjemme med en masse gamle forlængerledninger af blandet herkomst og kvalitet. Men uden held.

Spændingen faldt fra 233 volt til 198 volt ved et forbrug på 8 A. Dvs. ca. 280 W er gået tabt i ledningerne. Alligevel ladede bilen helt fint. Så det har enten været et andet problem, eller spændingen ved laddekladden har været endnu lavere.

Er her nogen der ved hvad den laveste spænding som bilens AC-DC konverter kan acceptere er ?
#14
e-Golf / VieW magasinet
torsdag 02. juni 2016, klokken 20:01
I denne udgave lidt detaljer om BUDD-e:
http://viewer.zmags.com/publication/f5089d2f#/f5089d2f/20
#15
Haynes eller noget helt tredie ?
Nogen der ved om det findes ?

Jeg vil gerne studere laderen og batteripakken grundigt. Derfor savner jeg tegninger (montage etc.) og diagrammer og ideelt også en CAN bus protokol for kommunikation mellem bil-lader (internt) og bil-batteripakke.

Jeg er klar over at det nok ikke er det letteste at skaffe men er der nogen her der kan være behjælpelige ?

Jeg vil naturligvis også spørge på nogen af de tyske fora men er ikke nået så langt endnu.
#16
e-Golf / VW batteri strategi
lørdag 21. mai 2016, klokken 20:12
En ældre artikel, men iøvrigt generelt mange artikler omkring forretningsstrategier indenfor elbilindustrien. Især skrevet af Anton Wahlman.

http://seekingalpha.com/article/3001906-how-volkswagen-thinks-it-will-undercut-tesla-on-battery-cost


"To see how flexible Volkswagen's production is, let's look at three current examples:

eGolf and eUp: Panasonic cells, but Volkswagen makes the battery pack.
Golf GTE: Panasonic makes both the cells and the entire pack.
Passat GTE: Samsung cells, but Volkswagen makes the battery pack."


"In a separate interview, Audi CTO Hackenberg dropped a bomb by confirming how flexible this Volkswagen battery strategy is. He said that the all-new Audi R8 eTron, which Audi expects to have a range of 280 miles, has a battery pack that consists of 52 modules containing a total of 7,488 cells. In other words, 144 cells per module.

7,488 cells in total. You know what that means, folks. It means that Audi is using the same cylindrical cells as Tesla, even though the vendor in this instance is Samsung, not Panasonic.

It's no wonder that the overall battery statistics of this car, the R8, are therefore similar to Tesla. The capacity of the battery pack is similar, the kind of cells used is similar, the weight per kWh is similar, and the range is similar.

The difference is that while Audi uses this Samsung cell today, it is not wedded to what it would be producing in its own battery cell factory, had it been in Tesla's shoes. Audi can switch to LG and Panasonic, and switch from cylindrical to flat/square battery cells, if the battery cell price fluctuates in its favor. It's harder to do that if you own your own factory for which you have paid billions and have to run at close to full capacity utilization in order to be competitive on cost."
#17
e-Golf / Jeg kom til at slå tænding fra mens jeg kørte...
lørdag 14. mai 2016, klokken 00:24
Hvad sker der ved det rent mekanisk i bilen hvis man slår tænding helt fra mens man kører ?

Det skete ved lav hastighed for mig idag og uden sikkerhedssele på. Jeg kørte på en parkeringsplads og skulle til at ud for at åbne en låge. - Havde lidt travlt...
Udover at alt slukkede i bilen så oplevede jeg også at den bremsede ret kraftigt - lidt ligesom B mode i høj hastighed.

Kan det være den mekaniske P-bremse der slår til der ?
Gearvælgeren stod selvfølgelig i D.

Da jeg startede bilen igen bagefter var alt normalt, men jeg nåede lige at blive lidt bekymret.
Det virker som om bilen er idiotsikker på det område....  ::)
#18
Ladeplasser og ladekabler / Bakke ind på ladeplads (?)
mandag 18. april 2016, klokken 17:25
Jeg ved at i nordmænd er vældig glade for at bakke ind på p-pladser generelt. Jeg har heller ikke noget imod det selvom jeg synes det er lidt træls.

Men der er desværre visse ladepladser hvor det pga. kabellængde og placering af ladeport er nødvendigt at bakke ind. Igen, så er det i princippet ikke noget problem, pånær i disse tilfælde: (se vedhæftede billede)
Hvis vejen er ensrettet med skråt fremadrettede parkeringsbåse så er det ærlig talt pisse træls (ligeud sagt). Og det er desværre ofte tilfældet på danske motorvejsrastepladser der hvor hurtigladeren måtte stå.

Jeg prøvede det lige idag. Fordi der ikke var nogen sønderlig trafik på det tidspunkt gik det fint, men hvis der havde været ret mange flere passerende biler så havde jeg da virkelig været til gene for trafikken. Også mere end hvis jeg (gud forbyde det  ;) skulle have bakket UD fra en parkeringsplads.
#19
e-Golf / CCS ladning uden kort ?
mandag 21. mars 2016, klokken 19:39
Vil det blive muligt engang ?
Er der mulighed i CCS protokollen for at bilen kommunikerer VIN nummer til ladestanderen og dermed ladenetværk og udbyder hvor der så er tilknyttet et abonnement ?
Blot for at gøre ladningen endnu simplere. Ligesom Tesla (?)
#20
Alt det andre / Er elbilforum.no nede ?
fredag 18. mars 2016, klokken 22:10
Sommetider...
Hvis du er i tvivl så check dette link :

http://www.isitdownrightnow.com/elbilforum.no.html

Hvis det har interesse så lav et link til denne hjemmeside på skrivebordet da det jo ikke er tilgængeligt her hvis siden er nede...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA