Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jevel

#1
Noen her som har vært borti det samme / vet en vei rundt det?

Har satt den til 80 % flere ganger, bare for å oppleve at den står på maks neste gang man bruker bilen.
#2
EQC / Nytt utseende på app
I går kl. 20:35
Nå begynner det å ligne på noe. Batteriet i fokus og enkle knapper for direkte kontroll av det viktigste.

Nå må vi bare få widgets og mindre bortkastet plass til bildet.
#3
EQC / Ladefeil oppstått?
tirsdag 25. april 2023, klokken 16:41
Får denne konstant når jeg kobler bilen til Easeeladeren hjemme nå... Noen av dere andre som har sett tilsvarende?

Fungerer som normalt når jeg starter lading.
#4
EQC / Navigasjon ikke tilgjengelig
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:42
Noen andre som har opplevd dette?

Hatt bilen i litt over to år nå og opplevde nettopp tredje gang her nå. Løst seg med en parkere og slå helt av / starte på nytt etter noen timer de to første gangene. Mulig denne tredje også er grei når jeg skal kjøre fra jobb, men lurer på hva som skjer...
#5
EQC / Mercedes Me - app
søndag 07. august 2022, klokken 12:27
Etter å ha hatt bilen i to år så må jeg si at jeg er ganske så fornøyd med appen; den fungerer stort sett som forventet, og jeg bruker den gjerne til forvarming og planlegging av lengre kjøreturer. Av og til får jeg en feilmelding når jeg skal sende en kommando til bilen, men da er det stort sett bare å avslutte app, åpne på nytt og så er problemet løst.

Men; her for noen uker (måneder?) siden kom en oppdatering av forsiden på appen som dyttet ladenivået på batteriet ned fra åpningssiden og heller gav oss en lenke til å «utforske høydepunkter» i appen. Denne blir jeg ikke kvitt og kan heller ikke flytte den sånn at den legges nederst på siden, ute av syne.

Hva tenkte de som driver med denne appen når de gjorde dette? Er det viktigere med egenreklame for appen INNE i appen enn å se hvor mye batteri man har på en elbil? Frustrerende.
#6
Tenkte jeg skulle gjøre meg klar for å teste superchargerne til Tesla ved anledning og lastet ned app / laget meg bruker hos Tesla. Så langt gikk det på skinner.

Men; finner ingen mulighet til å kjøpe ladeabonnement eller å initiere lading i app eller på siden deres.

Noen som har registrert seg og som har vært borti samme? Min verden ligner ikke i det hele tatt på det de beskriver her:

https://www.tesla.com/no_NO/support/non-tesla-supercharging


Edit: Løst. Jeg hadde ikke lagt til "State" i profilen min.
#7
EQC / Tilbakekallingskampanje, ledningsnett.
onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:03
Fikk denne i dag:

Hei! Mercedes-Benz AG har avdekket at ledningsnettet til den elektriske styringen kan ha blitt skadet under monteringsprosessen i kjøretøyet ditt. Vi vil derfor sjekke ledningsnettet i kjøretøyet ditt som et forsiktighetstiltak og utføre reparasjonstiltak om nødvendig. Sjekken tar inntil 1 time.
Les mer og bestill verkstedtime her: <url for min bil>
Du kan også kontakte oss på telefon <mobilnummer>.
Inntil ditt kjøretøy har blitt sjekket anbefaler vi at du kjører med varsomhet og kun bruker bilen til nødvendig kjøring.
Hilsen <Forhandler>

Flere som har fått samme? Min bil ble utlevert i august 20, kompis som fikk sin tidlig i 2021 sier han ikke har fått melding.
#8
Hadde vært interessant å kunne lese / lagre informasjon om bilen for å ha bedre kontroll på batteri og forbruk, men finner nada om noe som virker på EQC på nett. Noen her som har funnet noe som virker?
#9
EQC / Oppdateringer for system eller kart
torsdag 01. oktober 2020, klokken 23:31
Da får jeg beskjed på MeMe om at det ligger nye kart tilgjengelig for min bil. Sjekket sist i forrige uke, da var den oppdatert. Hadde 292, ny versjon er 311.
#10
EQC / Batteri EQC
lørdag 19. september 2020, klokken 12:51
Som helt nyslått elbilist så er jeg nok hakket mer interessert i batteridelen av bilen enn mange av dere mer garva elbilistene. Jeg er ikke sånn veldig bekymret for levetid / varigheten til batteripakken, men prøver å følge de råd og vink jeg finner rundt omkring som kommer fra kredible kilder.

Her er en av de bedre artikler jeg har lest om emnet:

https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_1003a_battery_aging_in_an_electric_vehicle_ev

Sitat fra artikkelen:
SitatSoC above 80% hastens cathode degradation, discharging below 20% increases internal resistance.

Her vil den totale kapasiteten på pakken være veldig utslagsgivende for hva som er fornuftige verdier for ladestopp og opplading igjen. En del synsing på nett rundt buffer i begge ender på EQC, men finner liksom ikke noe sikkert? Noen som har sett noe med hold i?
#11
EQC / Forbedringspotensiale, EQC
onsdag 09. september 2020, klokken 00:30
Jeg tar meg selv i å irritere meg over småtteri i måten ting virker på spesielt i MBUX så jeg tenkte vi kunne lage en tråd her med de mest åpenbare tingene som bør la seg fikse.

Her er mine umiddelbare ting som jeg skulle ønske de løste:

Snarveg til Apple CarPlay / Android Auto når man har vært en kjapp tur i f.eks. radio eller komfort-menyen. Knotete å skulle knytte seg hjem, opp i topp, bort på ACP og så velge denne. En "bytt til forrige funksjon" type snarvei hadde vært optimalt.

Muligheten til å be bilen følge hastighetsgrense med en gitt margin, f.eks. kjør hastighetsgrense + 10 %. I tillegg kunne det vært fint å få lov til å rapportere det noen plass når bilen kronisk tror at hastighetsgrense er 100 i 80-sone eller 50 i 90-sone.

Funksjon som lagrer hvor man overstyrer automatikken gang på gang sånn at man unngår å bremse ned til 70 i 90-sonen hver eneste gang man passerer et gitt punkt.
#12
EQC / Bilen "napper" bakover når den står i park?
mandag 01. juni 2020, klokken 14:11
Noen av dere som har fått bilen og som har lagt merke til at den "napper" litt bakover av og til om man står med den i park lenge?

Lånebilen jeg hadde gjorde dette to ganger når jeg sto på parkeringsplassen hjemme og satte meg inn i MBUX. Usikker på om dette er en softwaresak eller om det var noe feil med akkurat denne bilen. Det er ikke store rykket, men akkurat nok til at det vises på bilen.
#13
EQC / Forsinkelser på grunn av Korona
søndag 29. mars 2020, klokken 22:27
Fikk denne e-posten her i forrige uke:

SitatKjære kunde
På grunn av situasjonen med Korona-smitte har flere av våre produsenter midlertidig stengt produksjonen på deres fabrikker for å begrense smittefaren. Dette påvirker våre leveranser av Mercedes-Benz.

Vår informasjon fra fabrikkene er at produksjonsstansen foreløpig varer i to uker. Biler som er på lager, eller allerede er ferdig produsert, vil utleveres som vanlig til våre kunder.

Hva betyr dette for deg

Din bil var ikke ferdig produsert før fabrikken stengte produksjonen. Vi forventer at dette kan bety forsinket levering av din bil. Det er for tidlig å si hvor stor en eventuell forsinkelse kommer til å bli da dette avhenger av hvor lenge fabrikken stanser produksjonen.

Vi følger situasjonen tett og vi vil oppdatere deg så snart vi vet mer. Vi er klar over at du gleder deg til å motta din nye bil, og vil gjøre vårt ytterste for å sikre at du får den så raskt som mulig.

Ser ikke at det er nevnt her inne, så poster den i tilfelle noen ikke har fått beskjeden.
#14
EQC / EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
onsdag 15. januar 2020, klokken 18:09
Etter å ha bestilt bilen så er det en del ting jeg lurer på og som jeg ikke klarer å finne ut av 100 % fra andre kilder på nett. Noen her inne som vet noe, muligens?

- Profiler på sete, speil og ratt knyttet mot nøkkel / bruker? Støtter den dette? Finner ingen info om hvordan man registrerer bruker i MBUX og om bilen selv kjenner igjen hvem som bruker bilen basert på nøkkel eller app.
- Kommer bilen med støtte for full softwareoppgradering OTA, eller er det bare oppdateringer til MBUX som kommer OTA?
- Må man ha NFC-forberedte dører for å bruke mobilen som nøkkel? Støtter den i det hele tatt flere løsninger ut over Mercedes ME og låse opp / starte i app?
#15
Lade hjemme / Easee eller Zaptec?
fredag 03. januar 2020, klokken 17:57
Skal få montert lader for å gjøre meg klar til elbilen kommer. Tar dette nå for å ha løst alle småfeil / konfigknot i god tid før fruen får innpass. ;)

De jeg har snakket med lokalt leverer Zaptec og Easee sine hjemmebokser, men jeg kan ikke si at jeg klarer helt å finne de store forskjellene på løsningene. Derfor spør jeg her inne.

Usikker på om jeg har nok kapasitet på 3-fas i sikringsskapet mitt, sånn at jeg går ut fra at det blir 1-fas 32A. Dette er uansett nok siden laderen i bilen makser på 7,2 kW. Laderen må stå ved utendørs biloppstilling sånn at den må takle vær og vind.

Noen som har innsikt?
#16
Kjøpe elbil? / EQC vs Model X
lørdag 21. desember 2019, klokken 17:49
Jeg har lest gjennom dette forumet i søken etter gode sammenligninger, men finner bare fragmenter av informasjon og en haug med subjektive betraktninger. Lukter på å bytte ut en snart 6 år gammel pluginhybrid, og har i utgangspunktet lyst til å kjøpe fullelektrisk.

Har kikket på og prøvd Model X (Ny 100 / brukt 75) og EQC.

Så langt har jeg notert følgende forskjeller:

Tesla har et pre i veldig godt utbygget ladenett, plass inni bilen og "brukerfølelsen" som er voldsomt mye mer moderne enn den svært konservative EQC. (For ikke å snakke om at ungene falt veldig for dørløsningen bak...)

På negativ side hos Tesla synes jeg adaptiv cruisecontrol var vesentlig mindre pålitelig enn EQC, med mange fantombrems på helt åpen veg. EQC var pålitelig på samme vegstrekning når jeg testet den, men det kan så klart ha vært småting jeg ikke la merke til som Teslaen mente var skumle. Langlysassistenten til Tesla førte også til en god del møtende bilister som blinket med sine langlys og var i tillegg dårligere i mine øyne enn EQC. Og hva har de teknkt med de hodeputene sine? Treffer meg midt mellom skulderbladene ffs?

Hadde det ikke vært for at EQC er bare akkurat stor nok innvendig så hadde valget vært lett, men er det noe jeg har glemt å ta med her som kan vippe i retning Tesla? Rekkevidde er kjekt å ha, men ikke kritisk. Kjører sjelden lenger enn 15 mil i slengen på grunn av unger.

Noen som har innsikt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA