Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TorS

Sider: [1]
1
BMW iX3 / Ting jeg lurer på
« på: Lørdag 18. Juli 2020, klokken 18:07 »

2
Jeg ladet med i3 på Fortum Kiwi Otta søndag 30. juli 2017 fra 13:28 - ca 13:50. Før jeg var ferdig kom en "Dark Metal Grey" Leaf. En dame kjørte, mann satt på. Jeg banket på ruta og spurte hvor de skulle, for å kunne advare de mot AR laderen på Dombås, men de skulle mot Oslo. Jeg avsluttet rett etter og jeg så at de flyttet bilen for å kunne lade. De må ha ladet fra ca. 13:50 - 14:20. (Iflg. Fortum var de neste som ladet først 15:09.)

Grunnen til etterlysningen er at Fortum ikke har registrert at jeg har avsluttet ladingen og at jeg har fått denne ladingen inn på min "konto". Jeg har dokumentert dette for Fortum med ladetider fra GK før og etter Otta og kjøretid mellom, men Fortum tror meg ikke! Jeg er ikke ute etter noen refusjon e.l., for jeg har allerede fått kompensasjon fra Forum. Mitt anliggende er at det må være feil i loggingen av ladetid på (denne) Fortum ladere(n) og Fortum må rette feilen.

Jeg har allerede spurt under "Ladeplasser og ladekabler" om det var flere som har opplevd dette. Det var flere som hadde opplevd feil og mange (meg selv inklusive) har sagt at vi av den grunn foretrekker GK ladere. For oss elbilister er det viktig med konkurranse mellom ladeoperatørene, slik at prisene holdes nede og at vi ikke får "AR tilstander". Det er derfor uheldig for konkurransen om Fortum får et slikt stempel. Jeg kunne derfor tenke meg å finne ut hva som kan være årsaken til feilen. Min "ville" spekulasjon er at dersom det går for kort tid mellom to ladeøkter der begge lader med brikke fra Elbilforeningen på denne laderen så logges det som en lading på første mann.

3
Ladeplasser og ladekabler / Feil ladetid på Fortum Kiwi Otta
« på: Mandag 14. August 2017, klokken 17:34 »
Jeg kjørte Brumunddal -> Ålesund 30. juli og ladet på Vinstra (GK), Otta (Fortum), Lesjaverk (GK) og Åndalsnes (GK).  Jeg fikk en regning fra Fortum på 54 minutters lading på Kiwi Otta. Det er helt hinsides. Når jeg sjekker starttid på GK Vinstra + ladetid + kjøretid + ventetid til Otta så stemmer starttidspunktet på Otta veldig bra. Sjekker jeg starttid på GK Lesjaverk og påstått slutttid på Otta så må jeg ha hatt en snitthastighet på 120+ km/t mellom Otta og Vinstra. Selv med en i3 (med minste batteri!) er ikke dette gjennomførbart. Når jeg prøve å påpeke dette til Fortum så får jeg til svar at de må stole på laderne og de ikke har noe bevis på at jeg har kjørt der jeg sier... De gidder ikke gå inn i en realitetsvurdering. Når jeg forlot Otta sto det en Leaf og ventet. Jeg ba Fortum sjekke i forhold til denne, men fikk ikke svar på det.

Jeg vil tro at jeg ladet 20 min. på Otta. Da stemmer det veldig bra med ca. 1t og 10 min mellom Otta og Lesjaverk.

Er det noen andre som har registrert uregelmessigheter med Fortum tidtaking på laderne i denne størrelsesorden (30 minutter mer enn virkelig)?

4
BMW i3 / Tilgjengelig kWh
« på: Lørdag 24. Oktober 2015, klokken 19:31 »
Ny rekord

Ladingen til kjøretøyet ditt er 19,98 kWh

Noen bedre?

(For å finne tilgjengelig kWh se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396805.html#msg396805)

5
BMW i3 / Langtur (vinter)
« på: ſøndag 30. November 2014, klokken 23:07 »
Nå er jeg meget godt fornøyd med meg selv :-).

Hele familien 4 stk (samlet vekt 276 kg med klær + bagasje 30+kg?) skulle på badmintonturnering i Trondheim i helgen. Vi bor i Ålesund. Det er i ca 290 km en veg med 2 ferger (35 og 15 min). Valget sto mellom i3en eller Audi Avant 2004 diesel. Jeg studerte yr hver dag i 14 dager før. Sjekket alle lademuligheter.  Det er 2 hurtigladere på strekningen  (Molde og Valsøytunet) og en 32A Type 2 i Orkanger. Til slutt bestemte vi oss for å prøve med i3en. Sum kjørt 610km. Litt nedbør noen ganger. Min. temp -11 grader. Antar en gjennomsnittstemperatur på 0 grader. Det aller meste ble kjørt i ECO PRO. Lengste strekke kjørt mellom ladinger 96km + ferge (15 min.) midt i. Deler av denne strekningen ble kjørt i ECO PRO+ på hjemveg. Tilsammen ble det 5 hurtigladinger (2xMolde, 2xValsøytunet og 1xMøller Trondheim). 5 sakteladinger (2xOrkanger 32A, 3xSt.Olav i Trondheim 16A for å toppe opp). Aldri kø på noen av laderne.

Som en følge av denne vellykkede turen, selger vi A4en og greier oss kun med i3 + leiebil ved behov. Vi kan leie mye bil for salgssum+forsikring+årsavgift.

Sider: [1]