Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Nickelilltroll

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Batteribag?!
tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:36
Velcro batteribag til fulldemper?

Noen som har tips på hvor jeg kan få kjøpt sånne? Disse på ebay er ALT for store og ment for hardtail-bygge. Triangeln min blir mye mindre da bakdempern tar litt plass :(
#2
Model 3 / Utseende felger?
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:46
Forrige bestilling var all-in, og enkel!

Denne gang ble det pinwheel felger på vinter. Noen som fått utlevert bil nylig eller kan bekrefte hvis de felgerne er helt "naked"? Skjønner at aerowheelkapsler er tilbehør men får ikke engang nutcovers eller teslacap?
#3
Model 3 / Solfilm
onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:53
Noen som brukt Merhebia finest til legging av solfilm? Tog kontakt med dem og dem er nesten opp til 1/2 priset mot den nest beste jeg har på listen frem til nå. De har avtale med teslanytt som gir 15% i tillegg hvis en ønsker.

Jeg kommer fra en Model 3 der Riis gjorde jobben for meg, de brukte mye mer tid en beregna men ettersom vi hade forhåndsavtalt pris ble det grisebillig...for min del. Dem har lært seg siden den gang...dessverre...for meg  ;)

Har skjønt at å legge hele taket i et styjke er vanskelig på en så stor flate. Er bare derfor jeg spør om noen sett resultat fra dem? De sier de og klarer legge uten skjøt og har garanti på jobben. Høres da meget godt ut!!
#4
Ladeplasser og ladekabler / Finnes det app for ladegrense?
søndag 27. september 2020, klokken 14:31
Tenker mest på 3:e parts app her. Noen bilmerker idag har faktisk nyproduserte elbiler uten mulighet for og sette ladegrense i hverken bil eller app.

Finnes det? Hvordan fungerer det? Må jeg installere en ny hjemmelader?
#5
Corsa-e / Demobiler har kommet!
torsdag 17. september 2020, klokken 11:00
Tok litt ekstra tid men nå har jeg kommet hjem etter og ha kikka på bilen hos min lokale BOS-forhandlere. Var ikke så mye mer at se enn det jeg fått med meg fra tester og visninger på nett.

Spurte og blev positivt overraska når selger fant ut svar på mine spørsmål. Det er væskekontrollert batteri, appen er "My Opel" og netto kapasitet er 46,5kwh vs 50 brutto.

Jeg synes bufferten var litt dårlig her, men hade ikke forventa meg at bruttoen skulle varet over 50 kwh. Meget bra med tenking mot batteridegredering og væskekontroll vs vifte/luft. Blev og glad for at høre at det var den appen. Hade samme på Ampera-e. Fungerte hver gang den. Lurte litt om det skulle bli som Peugeot e-208 blitt levert med.

Satte sammen en nesten fullspekka bil til 332k MED 16" vinterhjul og levomk. De har kampanje i 2 uker nå der vinter er inkludert :)

Skal vurdere denna litt og se hva som blir sagt den 22. september 8)
#6
e-208 / E-208 vs Corsa-e appfunksjon.
torsdag 27. august 2020, klokken 09:33
Sitter på gjerdet om at bestille en Corsa-e. For meg som hatt noen elbiler er app og funksjon viktig for meg(stabil forvarming). Venter på svar fra Sulland om det er samme system men regner med det. Hvordan er den på e-208? Er  den til at stole på? Hvis ikke, hva sier leverandør?
#7
Model 3 / Gjensidige forsikring.
mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Så kom det jeg ventet på. Mail fra Gjensidige idag om at premien går opp 11 st hundrelapper/år.....

Det var da voldsomt!! Er dette grunnet fler ulykker el bare forbehold fra dems sin side?

Noen andre som fått samme beskjed fra andre forsikringsfirmaer over nyttåret?

Var så snill og IKKE start en ny tråd om hvor mye du betaler og hvor billig din er. Det er for mange variabler og henger ikke sammen. Spørsmålet var økningen :)
#8
Tesla Pickup / Lanseringen kl 05 er over etter 25 min😊
fredag 22. november 2019, klokken 05:47
Tja.....

Har ikke fått med meg de andre revealingerne, men detta var....hmmm, noe annerledes.

39k$, 49k$ og 69k$ ble prisen. Tre forskjellige batteripakker+hjuldrift(rwd/2motorer/3motorer), adaptiv luftfjøring blir standard, fikk ikke regna om lastekapasitet, trekkvekt men for meg er det nok uansett.

0-100 var latterligt rask. 2.9sek var det ikke det? Inredningen var Model 3-spartansk med en Model 3-skjerm med samme plasseing.

250+/300+ og 500+miles.

Bygget i rustfritt stål, for øvrig meget stygg mot en slegge under showen, lagde ikke bolk en gang. MEN så...etter testing på sia av dette panserglass. Hva skjedde?! Knuste sidevinduan med slegga. Skjønte ikke helt hvis det var en del av showet. Når de knuste det fremre vinduet....hørte på Elon at det ikkke helt planert....så prøver dem med slegga på det bakre....som knuser....#ohfuck

Teori?

Skal vare klar for bestilling i US. Hørte ikke med leveringstid og det men folk får bare fylle på. Reserveringpris, hold deg fast..   100$ 8)

Summasumarium: Vil jeg ha denna pickup? Veit ikke, Tror jeg må la intrykket synke inn lite for den var som Elon lovet oss, "ikke for alle"....

Sen er jeg fint redd den blir kostsam når den endelig kommer hit med tanke på återinførsel på avgiffter...Levering US, sent 2022.
#9
Elbiler i media / Fakta-video om Rivian SUV(R1S), og Pickup(R1T).
torsdag 07. november 2019, klokken 09:34
Rykende fersk og bra video fra teamet bakom "Fully charged". Beste jeg sett frem til nå. Nesten 20 min med alt fra hvordan eventyret starta, til hvordan bilerne er bygget. Rivian sine biler kommer i 3 batteriversjoner, 105-135-180kWh. Billigste starter på 650k(rett regna fra US-priser). Ingen som vet når de kommer til Europa, leveres i US 2020.

Vi får se hva Elon kommer med den 21.november men min neste elbil står mellom disse 2 8)


https://youtu.be/J-falgJE1xg
#10
Model 3 / Aldrig hatt bedre bil!
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 19:55
Halvgammel 40-årig mann med sånn litt over middels bilintresse her.

Tror jeg varet igjenom ganske mye og mange forskjellige bilmerker og modeller, siden den dagen far min påtvinga meg bilintresset i 1995 gjenom at kjøpe en strøken Volvo 240, og deretter melde meg inn som kartleser og mekanikerslave ;)

Deretter har det bare ballet på seg med bildilla, på både godt og vondt.

Elbilseventyret startet i tidlig 2013 for meg med at legge inn bestilling på en E-Golf første dag det blev mulig hos Møller Lillehammer. Folk snakker om "mandagseksemplarer" blandt både biler og mennesker, noe jeg aldrig skjønnt....Helt til etter 3 måneders kjøring fra ny i denna lille snertne elbil, sier sånn da den faktiskt var det....når den funka ;D

Etter mange mil, verkstedsbesøk og krangling med Møller Norge. Fikk Golfen etter nesten 2 år ny eier. Hade da en føtstedagsreservasjon på en Opel Ampera-E liggandes på vent. Fikk bilen min tidlig. DETTE var noe annet!! Heja Opel Norge, el GM og andre folk. Nå var jeg eier av en 100% feilfri elbil, endelig! Sprekere og kunne kjøre til jeg ikke orket lenger. Ok, kanskje elbil faktiskt var fremtiden tenkte jeg...

Var litt missunnerlig på alle dessa fine biler som stod og ladet ved sine egne stasjoner som hette "superchargers" visst. Såg ju nesten ut som sportsbiler og gikk deretter og. Hade lenge hatt lust på en sånn men hade rett og slett ikke råd, som mange av oss andre :'(

Men så, bare etter 6 måneder med Opel sitt nye flaggskip, åpnet det seg en luke, mulighet eller som noen sa på den tiden....svin som brukte systemet. Alle som satt med bestilling hos Opel og ventet pent på sin Ampera-E, skulle plutselig ikke få bil som det var sagt. La deretter opp en plan mot at faktiskt få råd til en sånn der Tesla jeg faktiskt hade lyst på siden den dagen i 2013 dem kom til Norge.

En voksen dame fra Hamar la et bud på Amperan, langt over innkjøpspris, som mange andre. Bilen var lett og selge. Overskuddet blev lagt inn på en 2014 Model S 85, Performance. Pent brukt men IKKE pen i accelarasjon i det hele TATT!! Herregud for et monster av en bil!! Etter at jeg nå blitt helt trygg med elbiler og Tesla, dvs cirka 1 år i Model S, kom det tilbud om denna nye, lille folkebilen som Tesla skulle lage....Model 3. Tenkte lenge på detta. Den var ikke mye pen syntes jeg, ikke samme barske som jag kjørte omkring i den dag....Hmmmm, voldsamt med plass i S, første bil jeg kunde kjøre i dagesvis uten å bli sliten i kroppen av. Men følte litt at jeg ikke hade behov for all den plassen, hade og lyst på noe "litt" nyere. Sagt og gjort, reserverte og betalte depostium.

Satt og koste meg med en kamrat på websiden den dagen i desember når bestilling var muligt. Var få valg at gjøre men gjorde og processen kort. Gikk for alt utenom Performance. Lært meg at dekk og forsikring er kostsamt med disse etter tiden med Model S. Var mange av oss som satt og følgte med på forumet her når Mars nærmet seg med stormskritt....utruligt spennende!!

12 Mars ringte en hyggelig engelsktalende mann og lurte på litt om ditten og datten, det magiske samtalet alle ventet på, bilen min var nå på vei til levering. 23. Mars møtte jeg opp på Lillestrøm, glad og spent. Var et kaoslignende tilstand, folk grep hardt i noen papirer, tog telefoner og pratet mye....MEN , alle skulle få :) TeslaBjørn brukte VIP-statusen sin, helt greit tenkte jeg. Hade bare venta i et par timer jeg. Han skled rett inn og rakk ikke en bolle en gang ;D

Min deliveryguy var rask med å snakke, bad han og roe seg, trengte ikke forklart noe da jeg luslest alt av forum, og sett youtubevideos i alla slags vinkler og hastigheter. 1 år i Model S var og god hjelp. Vant med kundeservicen fra Tesla Brummunddal og alt de ordnar med. Såg over bilen kjappt, i løpet av 10 min fant jeg ikke en ripe, skade el mangler. Tenkte jeg tar resten hjemme og så får jeg hellre snakke med Brummunddal etterpå en annen dag.

Snakket aldrig med dem :)

Har kjørt ca 20k mil med bilen idag. Varet mange ggr til Sverige, latt venner prøve seg litt og låne, varet på ferie til Frankrike i 2 uker med bilen. Sovet i bilen, og det var knallgodt, madrass og klima gjorde at søvnen var mer enn tilstrekkelig. Brukte Autopiloten massevis(FSD). At slippe tenke og planere mer enn nødvendigt på ferie var noe nytt for meg. På autobahn låg den støtt og stabilt som tåget selv. Ikke en eneste gang var det trøbbel med lading, kjøring el funksjoner på den 700 mil lange ferieturen. Var helt underbart!

Har fortsatt ikke snakket med Tesla Brummunddal denna dagen idag. Har sendt dem en mail, KUN for at berømme dem for demers jobb og si takk for en helt rå bil. Fikk både smil og bokk tilbake :)

Har kjøpt alt som går av tilbehør til bilen(matter, lader, interiør m.m), siste tingen blev et poleringskit, er litt for nøye med stell av mine biler, etter mange år der enn god venn gjort lakkjobben bestemte jeg meg for at prøve selv :o. For forste gang kjenner jeg at jeg er eier av en 100% komplett bil, uansett drivstoff! Den fyller alle mine behov og krav.

Pendler ofte til Sverige, ca 50 mil t o r. Funker fjell. Driver med sykkling, funker der og. Sist helg kjørte jeg t o r til Ålesund, fra Lillehammer, over fjell og noe snø på veien, kulde og høydemeter var ikke en faktor som gjorde at jeg måtte legge på masse tid el omveier. Vi holdt tider og var ikke slitne på noen måter når vi kom hjem 15 timer etterpå :)

Pendler på E6 til og fra jobb, 10 mil t o r, rolig kjøring hele veien, autopiloten "kjører meg på jobb". Gledjer meg fortsatt til og komme ut til bilen. Har lademulighet på jobb men bruker den sjelden.

Har fått OTA updates siden bilen var ny, kommer av seg selv nå om dagen. Får bare varsling på mobil at den er der og når den er klar. Denna bilen har gjort bilholdt utrulig enkelt!

Må vel kanskje nevne de få små tingan, ting jeg veit kommer bli bedre og ikke er Tesla sin skyld heller.
-Vinduesviskerne er litt bestemor-reaktive.
-Automatisk fjernlys er i samme rom og område som tidliger nevnt dame.
-Autopiloten finner på noen rare ting av og til. Men mange ting er pga dårlig jobb fra Mesta(de som merker opp våre veier). Skjedde aldrig på Europaferien f eks.
-Fantomoppbremsingerne er der, men blir bedre. Heller ikke noe som er farlig hvis man ikke har svakt hjerte el sitter og tar seg en powernap :)

Disse ting blir bedre, om ikke imorgen så en på en annen bil, annen SW el HW. Uansett så er detta bilen som har så massa mer av de positive tingan at de blir borte i støyet av gledjen når man bruker den.

Nesten så jeg bare kan legge meg flat og si jag har snart et kjærligt forhold til denna bilen. Den har ikke sviktet meg, den får meg til at smile, le og som tidligere nevnt....har alt jeg vil ha :)

Takk for bilen Mr. Musk med venner. 10 poeng fra meg :)
#11
Model 3 / Feil batteriprosent ved lading
søndag 06. oktober 2019, klokken 10:30
Er sikkert meg og min OCD som overteagerer nå. Siste 3 ukerne viser hverken bilen el app riktig batteriprosent etter fullført lading. Snakker om vanlig hjemmelading hver gang.

Setter maks på 90% på limit. Nå stopper den på 88-89% hver gang. Ikke gjort detta før altså.

Var på en langtur sist uke og måtte ha 100% den dagen. Kom ut tidligt om morgon, samme sak, 98% og "fullført lading"

Er det en selvbalansering av batteriet som ska til el noe annet?

Ingen big deal men mener å sett andre med samme sak? Finner det bare ikke.
#12
Model 3 / Foliere selv
onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:25
Hatt på ceramic og håndvasker mine biler. Men nå vurderer jeg og utføre helfoliering selv. Fått pris av lokal 3M forhandler, 20m Gunmetal grey folie til 2400kr, matrialer og stash for ca 600kr, da ser det ikke så verst ut...prismessig! Må vel si at jeg har varmgarage og MASSE fritid(jobber turnus), ikke helt lost når det kommer til mekking og håndverk...Har veldig lyst til og prøve :)

Noen som har prøvd gjøre det selv på sin Model 3 her?

Ser for med att fangern frem blir et tålmodsprøve med alle buer og vinkler.... :'( Hvor mye demonterte dere?

Hvor mange m brukte dere? Hel rull med 3M koster 3000kr(30m).
#13
Model 3 / Forslag til minnepen el harddisk for dashcam?
mandag 12. august 2019, klokken 19:45
Mente først det var noe softwarebugg når dashcamikonet var borte på skjermen i bil. Noe som skjedd etter siste oppdateringen i bilen. Men etter enn god del feilsøk lurer jeg på om ikke min SanDisk 32 bare tatt kvelden....

Dashcam har fungert meget bra fra bilen var ny i Mars. Startet med at jeg fikk melding om at minnepen var full på skjerm i bil, skjedde sist uke. Tog inn den og sletta alt, uten at dashcam kom tilbake.

Nå ikveld, et par dager etterpå tenkte jeg prøve på nytt. Bilen har stått på lading noen timer. Ikke varet brukt. Minnenpen var ganske varm når jeg tog ut den. Sentrymode har ikke varet aktivert. Og nå, når jeg prøver minnespennen så er det ikke noen pc el mac som finner den lenger....

Da er den vel gåen? Men hva er det da som funker i våres biler? For minnepennen var av orginal og dyr kvalitet.....

#14
Model 3 / Wifimottaker i bil
onsdag 15. mai 2019, klokken 08:57
Håpløst dårlig er vel bare fornavnet på den?

Etter noen dager med tester overalt tog jeg endelig kontakt via mail med kundeservice. Har skjønt at jeg mangler den store oppdateringen som mange fått. Husker ikke tall på den men den med Nav på auto, 5% m.m. Som vanligt er det helt topp svar og få fra dem :)

Skal sies at på S´n så var det aldrig noen trøbbel, fant nett hjemme den, null stress.

Service oppretta en case, kjørte fjernanalyse av bilen, mottok sms at videre kommunikasjon skjer via detta nummer, fått en servicetekniker. Dagen etterpå fikk jeg sms om hva som skulle skje videre. De hade sendt oppdateringen manuelt. Fant ingen feil på bilen. Der og da så var jeg ute på en langtur men stoppa litt senere på dagen, godtok oppdateringen og 30 min seinere var "alles in ordnung". Teknikern ringte meg opp 1 timme etterpå før å sjekke at alt var ok. Han var og enig med det mange sier....mottaker i bil er svak på Model 3, sitter i venstre speil og bare en vegg stopper mye av signalen...Idag kom det en serviceinvoice på hva som gjorts og planen fremover.

Har faktiskt stått 7m ifra en sterk router på jobb med en vegg mellom MEN bilen var "feilvendt", feil speil mot wifispot....bare det stoppa oppdateringen....

Løsningen får bli som mange gjort her, forsterker :)

Heja Brummunddal igjen!!! Sagt det før og sier det igjen...aldrig opplevd så god service fra ETT eneste annet bilmerke, none mentioned 8)
#15
Model 3 / Bråbremsing i autopilot!?
onsdag 10. april 2019, klokken 19:54
Fler som opplevd detta?

Veret heldig hver gang og ikke hatt noe digert vogntog bak meg når det skjedd.

Kjørte bl a en lang tur i helga der vi bytta litt på sjåfør. Alle opplevde denna ting. Så i løpet av ca 1500km har vi nå varet borte i samme ting cirka 4-5 ganger.

Hendelseforløpet: Kjører med autopilot, på enten 70 el 80-strekkning. Ikke svingete vei, dårlig markering, bruer, andre overheng, motlys el hastighetsendring...kort sagt optimale forhold for EAP. Hver gang det skjer så har vi hatt møte med enten buss el vogntog, ingen av oss ligger tett på midtlinjen. Bilen bråbremser ca 10-15meter før møtespunktet, før og så slippe opp igjen og återoppta autopilot. En skulle tro ap ser noe vi ikke sett men alle var enige hver gang at det ikke var noen farer og bare flaks vi ikke hade mye trafikk rett bak.

Vits å sende in feilmedling el bare en bug fler opplevd?
#16
Model 3 / Bankoverførsel ved levering-DNB.
fredag 29. mars 2019, klokken 13:38
Trodde jeg tatt ALLE forhåndsregler til meg og ordna med ALT som går. Kodebrikke(som jeg ikke brukt på 6 år), eget passord(som jeg heller ikke brukt). Alt som gjøres i bank ordnes med BankId på mobil hos folk flest. Sendt Tesla Delivery finansieringsbevis på pdf for mange uker siden. Printa ut et dokument fra min nettbank som tilsier og beviser at penger er klare for utbetaling. VIN er selvsagt meldt inn til mitt forsikringsbolag og ligger klart at aktiveres når bil blir omregistrert på meg.

Får ikke gjort mer enn så nå.

Har levering på Lillestrøm kl. 16 imorgen. Fått beskjed via sms og står samme på min side. Tenkte dem ringer meg idag for og bekrefte men er helt døtt.

Ringte nå DNB og lurte på hvordan det fungerer med overførsel fra dem til Tesla imorgen. Ikke noen problemer, lånet er klart og vi trenger kun regnummer og at bil er registrert på deg så betaler vi med en gang. Kan og ordne bekreftelse på telefon der og da.

Ja, ok. Men har dere åpent etter kl 16 på en lørdag? Spør jeg....

Nei det har vi ikke så da går det ikke.....

GAH! Så nå må jeg sette meg i telefonkø til delivery og utsette levering til mandag el hva?
#17
Model 3 / Megatabbe fra Tesla?
onsdag 13. mars 2019, klokken 09:47
Nå ringte min forsikringsselger, og lurte på om jeg fått leveringsdato el noe annet. Vi hade avtale om at starte forsikring 6. Mars men da Tesla helt plutselig snudd og sier at de ikke finner bilen min lenger så ble det ikke noe av i første omgang.

Ah, sa han da. Du da er jeg fint redd du er en av de mange som fått Model 3 med US-lykter frem som ikke er godkjente for EU på din bil? Få nye var lite aktuelt nå da leveringstid var meget lang.

Eh....Unskyld meg, hva?!?

Jo, det var fakta. Noen som hade fått den beskjeden fra Tesla fikk tillbud om at få en annen bil som stod klar med et annet VIN på kaia el båt fra Zebrugge.

Hvor mange er vi som er utsatt her? Lurer litt da mitt avtalte dato bare blev ignorert og bilen «ikke går ann og se hvor den er lenger»....

Mitt VIN har stådd på FI i over måned nå, ikke endret seg.
#18
Polestar 2 / Polestar 2 lansert NÅ!
onsdag 27. februar 2019, klokken 14:08
Sett lanseringssendingen fra Sverige nå.

Specs:

6 fargevalg
78kwh batteri
Awd
408hk/660nm
Pris: kr 388 000,- kr 581 600. (Standar vs Peformance)
Performance, gule Brembocalipere, öhlins-oppheng/demping, 20" felger og gule dekorbelter.

Ingen info om hengerfeste.

Kan konfigureres nå og depositum koster 10k. Byggestart feb. 2020. Er lagt opp som en direkte konkurent til Model 3 ser det ut til, bare litt for seint ;)

https://www.polestar.com/cars/polestar-2
#19
Model 3 / Egen finansiering via DNB-kjøpskontrakt.
fredag 22. februar 2019, klokken 09:42
Har handla nybil noen ganger før, da og med DNB som finans. Men Tesla har sin egen måte og løse ting på har jeg nå funnet ut.

Kort fortalt: Har signert lånedokumenter hos DNB. Fått final invoice fra Tesla og leveringsdato første uken i Mars, på telefon og invoice. Nå vil DNB ha signert kjøpskontrakt og regnummer på bil FØR noe som helst kan utbetales.

Den er grei, får sikkert et regnummer noen dager før levering, men signert kjøpskontrakt som det spør etter? Har ikke sett noe som heter sånn jeg. Final invoice er ikke signertbart heller...

Hva er det som mangler, dere som fått utlevert? Har maila min lokale Teslaforhandler 2 ggr om samme spørsmål uten svar. Vanligvis svarer dom kjappt men har sikkert nok og styre med om dagen...Sist jeg ringte Delivery måtte jeg vente 90 min i kø så...Please help :-[
#20
Model 3 / Merking av model bak?
søndag 06. januar 2019, klokken 14:41
Sett på mange youtubevideos at noen få Model 3 har merking "dual motor".

Noen som vet om vi får våre biler med merking? Tenker da på "P", "Dual motor", "Awd" og så videre...Sånn som S og X er merket.

Finnes drøssvis av dekaler av god kvalitet at kjøpe på nett. Men er da grenser på hva som er pent ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA