Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - SHN

#1
Jeg har tenkt å benytte Snapdrive til å bytte bremseskiver på Model S i dag, men har ingen erfaringer med de.
Har noen gode eller dårlige erfaringer med Snapdrive. Hvordan ligger de i pris? Hva bør jeg forvente at de tar for skifte av bremseskiver?
#2
Elbiler i media / Elbiler må betale bompenger på E6 i Gudbrandsdalen
onsdag 03. november 2021, klokken 12:15
https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s

Elbiler skal vel betale 50% av hva fossilbiler skal? Usikkert om det er tilfellet her. Tolker det som om det er kun elbiler som har brikke som får 50%, men samtid får fossilbiler med brikke 20%
#3
Tesla / Har du opplevd løst sete i Teslaen din?
fredag 25. desember 2020, klokken 20:34
Jeg foretar en undersøkelse på hvor mange som har opplevd løst førersete eller passasjersete i Teslaen sin. Undersøkelsen er ment for nåværende og tidligere Tesla-eiere.
#4
Tesla / Løst førersete - vurderer class action
lørdag 19. desember 2020, klokken 14:33
Jeg har som mange andre opplevd at førersetet er løst. Dette er et problem som har eksistert i over to år på min bil uten at Tesla har klart å rette feilen. Saken er nå hos Forbrukerklageutvalget, men jeg vurderer også å ta saken over dammen å lage en Class Action ut av det. Jeg har lagt ut et innlegg på TMC, Loose driver's seat – considering class action og spør om det er noen som har samme erfaring og om det er interesse for Class Action. Jeg hører gjerne fra Tesla eiere på Elbilforum som har eller har hatt samme problem.

Edit 25/12: Endret tittel på innlegget.
#5
TAYCAN / Prishopp pga av svak krone
tirsdag 17. mars 2020, klokken 16:52
Finansavisen har en artikkel bak betalingsmur at blant annet Porsche vurderer prishopp. Finansavisen hentyder opp imot 18-19%.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2020/03/17/7508177/eurokursen-tilsier-at-prisen-pa-porsche-taycan-ma-okes-m

VW varsler stenging av fabrikker pga korona. Antar at det gjelder Porsche også.

Hva skjer med biler i bestilling og produksjon? Vil kjøperne få et prissjokk i tillegg til personlige utfordringer med korona?
#6
Tesla SW og AP / 2019.32.12.7
torsdag 07. november 2019, klokken 06:48
Fikk 32.12.7 i natt, men har ikke rukket å teste den. Blir i ettermiddag. Har S 2016 modell HW2.
#7
TAYCAN / Porsche Taycan Turbo S er dyrere enn Panamera Turbo S E-hybrid
onsdag 04. september 2019, klokken 19:57
I følge Porsche skulle prisen til Taycan ligge mellom Cayenne og Panamera. Det gjør den ikke for norske kunder.
En rask sjekk av priser viser mine beregner at Taycan er dyrest.

Beregningene under viser Salgspris ut til kunde (utpris) minus avgifter og mva som gir Innpris. Det er innprisen som er interessant siden det er grunnprisen som sammenligningen må ta utgangspunkt i.







UtregningTaycan Turbo SPanamera Turbo S E-hybridCayenne Turbo S E-hybrid
Utpris 1 608 900 2 172 900 2 052 900
Engangsavgift-169 663255 072
MVA- 400 647 359 566
Innpris 1 608 900 1 602 590 1 438 262

#8
Elbil og økonomi / Hvem tar risikoen om det innføres mva på elbil?
lørdag 17. august 2019, klokken 11:22
Hvis regjeringen og stortingsflertallet går tilbake på fritak av mva på elbil i inneværende stortingsperiode, hvem tar da risikoen for prisøkning på allerede bestilte biler?
Etter det jeg forstår som vanlig praksis og som jeg har hatt i tidligere avtaler, kan kjøpet heves om prisøkningen overstiger 6% med visse forbehold.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Med den politiske situasjonen vi har i dag, kan det ende med et regjeringsskifte og da er det enkelte partier som vil ha mva på elbil i større eller mindre grad. F.eks. mva på dyrere biler. Bilforhandlerne vil antageligvis ikke ta denne risikoen og ønsker derfor overføre risikoen til kjøperen ved å øke 6%-grensen til f.eks. 25%. Er det OK?

Sett at SV kommer i regjering og får gjennomslag for at biler over 500 000 kr. skal få 25% mva fra 1.1.2020. Da vil f.eks. familiebiler som Tesla Model 3 (long range), Audi eTron og Jaguar iPace bli 25% dyrere.

Er det riktig at kjøper som har bil i bestilling skal ta denne prisøkningen uten å kunne heve kjøpet eller bli erstatningspliktig overfor forhandler?

En slik usikkerhet vil kunne være negativt for elbilsalget, siden det vil være mindre risikofylt å kjøpe fosilbil i stedet.

(Jeg ser forøvrig på elbilstatikk.no at salget hittil i august er mye lavere enn i fjor. Det kan selvfølgelig rette seg i løpet av siste halvdel av august.)
#9
Er det noen som har sammenlignet priser på opsjoner på elbiler og fosilbiler og sjekket at bilforhandlerne ikke priser de samme opsjonene høyere på elbiler?
Har du funnet noen avvik?
Når du skal kjøpe ny elbil, vil du da sammenligne prisene på opsjoner eller bryr du deg ikke?
Hvordan vil du forholde deg til en bilforhandler som utnytter momsfritaket og putter besparelsen i egen lomme i stedet for at det skal komme deg som kjøper til gode som er intensjonen med mva-fritaket?

Eksempel:
Opsjonen adaptive cruise control prises på fosilbil til 20 000 kr. inkl. 25% mva. Den samme opsjonen skal da koste 16 000 kr. inkl. 0% mva. på elbil. Hvis forhandleren tar høyere pris, putter han besparelsen i sin egen lomme.

Jeg tror dette er en aktuell problemstilling nå som flere og flere merker kommer som elbil-varianter, og det kan være fristende for norske forhandlerne og bundle flere opsjoner for å gjøre det vanskelig å sammenligne. Det bør fortsatt være mulig å sammenligne opsjonene. Vi bør som kjøpere være på vakt og da kan vi hjelpe hverandre å dele våre erfaringer her på forumet.

@forumadmin, kanskje dette innlegget passer å være "sticky"?
#10
Referer til innlegget under.
Porsche ber i følge artikelen under om at Ionity og andre ladeopratører revurderer (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredsstille forventningene til Porsche-kunder.

Sitat fra: SHN på mandag 29. juli 2019, klokken 08:31
Interessant artikkel i https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html


  • Lansering i Berlin 4. september
  • Produksjonen startet i Zuffenhausen i mai
  • 6 biler produseres hver dag til krasjtester og andre tester
  • I september økes produksjonen i en 45 graders vinkel (red.mrk. dobling) med bruk av to skift
  • Fra september produseres biler til kunder
  • Den dyreste modellen vil koste rundt €130 000
  • Dyrt, men kvaliteten er bedre enn Tesla
  • Ionity og andre hurtigladeroperatører bør revurdere (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredstille forventningene til Porche-kundene
  • Akselerasjonen på Taycan kan sammenlignes med Porsche GT3RS

Merk nest siste punkt! Jeg tolker det slik at Porsche er misfornøyd med testene de har gjort på hurtigladerne.
#11
TAYCAN / Porsche Taycan lanseres 4. september
lørdag 06. juli 2019, klokken 10:06
På Porsche sine nyhetssider informeres det om at Taycan lanseres 4. september i forbindelse med Porsche European Open golfturneringen i Hamburg 5 - 8 september.

https://newsroom.porsche.com/en/2019/sport-lifestyle/porsche-golf-european-open-2019-taycan-top-stars-18070.html

"Awaiting all the golfers teeing up for the fifth edition of the Porsche European Open is a spectacular highlight on hole No. 17. The first player to hit an ace will receive the new Porsche Taycan – the first purely electrically powered car manufactured by the title sponsor which will be officially launched only one day before the start of the tournament. Visitors will also have the chance to win the Taycan at the Porsche Public Hole in One event."
#12
Hva er stemningen på forumet for en carport med integrert solcelleanlegg, batteripakke og hjemmelader i en og samme enhet?

Jeg har lagd en avstemning for å lodde stemningen om det er et behov for en slikt produkt. Det er flere aktører som har muligheten for å kunne produsere produktet, men etter det jeg vet, er det vel ingen som tilbyr alt i en og samme pakke?

Vedlagte skisse viser mine tanker om en slikt produkt. Jeg ser for meg at carporten er foldbar for enklere transport og at det eneste som brukeren må sørge for er å grave et hull til fundamentet til carporten. Da vil carporten kunne transporteres i sin helhet og løftes på plass med en kran (på lastebilen), og deretter foldes ut og være klart for lading fra første sekund. Fundamentet er en av hoveddelene til carporten og inneholder elektronikken til anlegget inklusive batteriet.

Carporten vil enkelt kunne plasseres i egnet oppkjørsel, utendørs parkeringsplass i industri og boligområdet, privat og offentlig gateparkering og ikke minst parkeringen på hytta. Det største markedet vil nok være utenfor Norge i sydligere strøk hvor strømnettet ikke er av samme kvalitet som i Norge.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#13
Tesla SW og AP / 2018.32.2
fredag 24. august 2018, klokken 07:28
Fikk i dag 2018.32.2, men har ikke rukket å teste. Skal på langtur i ettermiddag oppover Gudbrandsdalen, så da får jeg sjekket den ut. Noen andre som har fått den og har testet?
#14
Model S 2013 - 2022 / Teslaen tyverisikret ladekabelen selv
fredag 06. april 2018, klokken 17:12
Jeg er litt overrasket over hvor smart Teslaen min er :o Da jeg kom tilbake fra jobb og skulle hente Teslaen, så jeg at den selv hadde tyverisikret ladekabelen ved å klemme den imellom bilen og ladestolpen.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Da jeg om morgenen hadde satt den til lading, var det minst 30 cm klaring mellom ladestolpen og Teslaen. Jeg gikk sidelengs imellom ladestolpen og Teslaen før jeg satt i ladekabelen. Teslaen har dermed flyttet seg minst 30 cm, mens den stod og ladet. Dette er et lite mysterie. Som Teslaeiere vet, så kan man ikke kjøre mens Teslaen lader. Jeg sjekket også fronten i tilfellet det har vært noen borti den og skubbet den bakover. Det var ikke noe tegn til det. Det har vært snøsmelting i dag, men det skråner ikke så mye på parkeringsplassen at Teslaen har sklidd bakover.

Noen teorier? 
#15
Bestilling og levering / Oversikt over leveringer
mandag 24. oktober 2016, klokken 17:12
Jeg har sett flere regneark på google docs over status på leveransene på modell X og S, men de har som regel ikke blitt oppdatert på en stund. Nå har jeg funnet en oversikt for modell S som ser oppdatert ut. Hvis det det er flere som har vært på utkikk etter det samme, så kan denne linken benyttes:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XZiDkogRyBqHMEnlWJT4HA8BKxYjR5J-z5TPikra8gQ/edit#gid=723244002
#16
Jeg ser at hurtigladestasjonen på Nes i Ådal er fra ABB. Jeg har forstår at det er problemer med programvaren for ABB ladestasjoner som gjør at e-Golf ikke får startet lading. Derfor ønsker jeg å forhøre meg med dere på forumet om det er noen som har prøvd å lade sin e-Golf på Nes i Ådal, før jeg tørr å ta turen fra Oslo til Fagernes. Har noen opplevd problemer eller har ladestasjonen virket?
#17
e-Golf / Erfaring fra tur med e-Golf Asker - Oppdal
tirsdag 19. august 2014, klokken 22:14
Foreldrene fikk sin e-Golf på fredag i Asker. Jeg var med faren min under overleveringen,. Sammen kjørte vi e-Golfen oppover til Oppdal samme dag. På forhånd hadde jeg benyttet Jurassictest til å beregne reiserute og ladestopp.

Turen

Planen var å ha ladestopp på Skjetten, Rudshøgda og Kvam før Oppdal. Den første strekningen ble kjørt i normal mode med en halvtimes stopp på Møller Romerike.

Neste strekning kjørte vi i eco mode. Jurassictest hadde beregnet at vi skulle ha 11% igjen når vi kom frem på Rudshøgda, og det stemte. Der hadde vi en ladestopp og matpause på en time.

Deretter avvek fra planen vi på strekningen til Kvam, og stoppet på Ringebu i stedet. Vi lå bedre an enn hva Jurassictest hadde beregnet i eco mode. Så etter en halvtimes kaffepause tok vi sjansen på å kjøre Venabygdsfjellet over til Folldal. Jurrasictest hadde beregnet at vi ville mangle -3% til Oppdal, så vi bestemte oss for å  besøke noen slektninger i Folldal for å vise frem den nye bilen og låne litt strøm. Deretter skulle vi ta siste strekningen til Oppdal. På denne strekningen kjørte vi i eco+.

Da vi kjørte oppover fra Folldal til Hjerkinn kl. 9 om kvelden, begynte jeg å få ladeangst - hadde vi ladet nok hos våre behjelpelige slektninger? For å være på den sikre siden stoppet vi på Fjellstua og fikk låne litt strøm der. Først kl. 11 om kvelden startet vi på den siste strekningen. Den også i eco mode. Da vi kom frem halv tolv om kvelden, hadde vi litt under en kvart "tank" igjen.

Den neste turen mellom Bærum og  Oppdal blir nok ikke over Venabygdsfjellet. Da holder vi oss til opprinnelig plan og kjører E6 hele turen. Det blir nok en stund til det, for jeg liker best å ta tog. Det tar 5 timer, 2-3 timer kortere enn med e-Golf.

Erfaringer med ladestasjoner

Vi hadde ingen problemer med ladestasjonen hos Møller Romerike. Vi benyttet RFID-brikken, og ladingen (99%) ble gjort unna på under halvtimen.

Det var ingen problemer med ladestasjonen ved Coop som Grønn kontakt drifter. Riktig nok var ikke menyen helt selvforklarende på ladestasjonen. Å sette i gang ladingen var enkelt, men å komme tilbake for å se status var misvisende. Skjermen var i pause modus, og vi var bedt om å holde ladekortet mot ladestasjonen. Det var også greit. Når skjermen viste status, var det uklart om ladingen hadde stoppet. Det var menyvalget for å fortsette som var misvisende. Jeg prøvde det noen ganger og måtte vise ladekortet for hver gang. Etter å ha testet dette skjønte jeg at ladingen ikke hadde stoppet, og det var unødvendig å trykke "fortsette".

Ladestasjonen på Ringebu var  av samme type som på Rudshøgda. Det var ingen problemer med den. Nå som jeg hadde blitt kjent med menyen var all tvil borte.

Kjøreopplevelsen

Mitt inntrykk av e-Golf har blitt forsterket etter turen til Oppdal. D1-3 og B  ble stort sett ikke brukt. Hele veien benyttet vi ACC, og det er en funksjon som jeg har blitt svært glad i. Det var en del veiarbeid og kø på strekningen sør for Hamar og der kom den til sin fulle rett.

Kjørekonsollet virker oversiktlig, og muligheten for endre visning av informasjonskilde er et pluss. Det var sjelden jeg hadde behov for å se ned på skjermen.

Foreldrene mine har standard seter og de virket svært så behagelig å sitte i.

Fjæringen på bilen er ikke for stram og gir en bra komfort for lengre kjøreturer.

Tilbakemeldingene fra mine foreldre etter at de hatt bilen noen dager, er at de er svært fornøyd. Det å kunne lade i garasjen er en begivenhet for to godt voksne mennesker i siste halvdel av 70-årene. E-Golf blir nok den siste bilen i rekken for dem, forhåpentligvis i mange år fremover.
#18
Ladeplasser og ladekabler / 16A Ladestasjon vs. "kladd"
mandag 04. august 2014, klokken 19:01
Vi har lagt ut 230V 3-fas 16A (3 pol+j) med jordfeilbryter til garasjen (før vi tenkte på elbil). Nå har vi vurdert forskjellige ladestasjoner opp mot en ladekabel med kladd til e-Golfen som vi får levert i midten av august.

Ettersom e-Golf kan justere strømstyrken fra konsollet, kan vi ikke se at det gir noen merverdi med en egen ladestasjon i forhold til ladekladden. Da ser vi bort i fra det estetiske som at en ladestasjon ser litt mer proft ut.

Vi har kommet frem til å kjøpe en ny ladekabel med kladd og bytte ut Schuko-støpselet med en 3-fas CEE kontakt, hvor kun 2 poler pluss jord benyttes (1-fas).

I tillegg monterer vi en kurv som vi legger kladden i for avlasting, og en dummy kontakt for oppheng av kabel når den ikke benyttes. Dette bør være en billigere løsning enn for en ladestasjon, og det er ikke behov for elektriker for montering.

Alternativt, beholde Schuko-støpselet og benytte en overgang i stedet med større risiko for overoppheting.

Er det riktig vurdert, eller er det noe vi overser?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA