Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sfinxern

#1
Kjøpe elbil? / Kjøp av nyere brukt elbil - hjelp :)
søndag 08. oktober 2023, klokken 18:54
Hei!

Jeg har hatt en Tesla Model S i 5år - solgte den i vinter før garanti gikk ut. Har siden kjørt i en gammel fossilbil i påvente om å finne en ny elbil.

Og med den økonomiske situasjonen i Norge nå, så er det definitivt kjøpers marked og det tyter jo elbiler på markedet hele tiden og prisene presses ned. Så nå er det ekstremt mye å velge i!

Jeg var veldig fornøyd med min Model S, men har behov for en bil som er litt mer praktisk og spesielt da jeg har hatt et savn av hengerfeste. Jeg drar litt campingvogn i sommerhalvåret - ikke mye, så derfor har jeg ønsket elbil med litt rekkevidde for dette formålet, ikke at det betyr all verden.

Jeg har vurdert ny Model Y Performance, men jeg er ikke spesielt glad i byggekvaliteten til Tesla, lakk, manglende sensorer, radar, at alt skal gå via kameraene osv. Seter ikke de beste. Så Tesla er nok ute av vurderingen denne gangen.

Jeg har hele tiden hatt sansen for Audi e-tron, men pga pris, så har jeg ikke tenkt på denne igjen før nå nylig da 55 versjonen begynner å bli bra priset! Samtidig liker jeg godt EQC også. Begge disse kan trekke 1800kg som er veldig bra. Og den siste tiden har jeg også sett litt på ID4 GTX. Den kan bare trekke 1200kg, men det er et kompromiss jeg er villig til å ta. Det er fordeler og ulemper med alle.

Budsjett er maks 500, men lavere jo bedre hvis jeg kan gjøre et godt kjøp. Har sett mange 2020/2021 modeller av e-tron og EQC som er svært godt utstyrt til under 500. Det må jo være et godt kjøp nå! Som fortsatt også er innenfor nybilgaranti.

Og i samme prisklasse (under 500) får jeg også en enda nyere ID4 GTX med mye utstyr. Men jeg har ingen kjennskap til ID4 i det hele tatt. Men den har jo egentlig alt utstyr som jeg er ute etter. Kanskje har den bedre rekkevidde også enn både e-tron og EQC? De er jo større og tyngre biler og er nok mer premium enn ID4 GTX.

Kjenner heller ikke til infotainment systemene til disse bilene. En ting jeg likte svært godt med Tesla var appen og mulighet til å varme bil, seter og ratt når jeg ville. Har hørt at ikke alt er like intuitivt på e-tron, EQC og ID4? Men det er kanskje ryddet opp i nå?

Jeg har funnet noen veldig fine e-tron, EQC og ID4 innenfor budsjett. Men sliter veldig med et valg. Jeg har ikke prøvd alle de ulike, så det bør nok gjøres for å få et bedre inntrykk. Men totalt sett så virker det som om ID4 GTX gir den beste totalpakken; nyere bil, lavere km, lengre garanti, god rekkevidde (?), alt nødvendig utstyr.

På den andre siden så er jo e-tron og EQC mer premium - men det kan vel også innebære at de er dyrere å ha på service, reparere, mer utstyr som kan gi mer potensielt problemer osv.
Det er klart at både e-tron og EQC har jo hatt et enormt prisfall hvis vi ser på 2020 modeller. Så får jo veldig mye bil for pengene der også. ID4 GTX er jo nyere og har nok ikke hatt det største verditapet enda.

Sikkert flere enn meg som har vurdert disse bilene og kan gi noen betraktninger på andre fordeler / ulemper som jeg ikke har sett :).
#2
Model Y / Model Y vs Model X - med campingvogn
tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:00
Hei,

Er i vurderingsfasen for å kjøpe ny trekkbil til campingvogn. Og i den forbindelse så lurte jeg på om noen har erfaring med både X og Y med vogn?

Alternativet mitt er en ny Y vs en brukt X 100D. Og da er spørsmålet, hvilken av disse vil ha best rekkevidde med en campingvogn med totalvekt 1500kg bak? Hvem er den mest effektive?

Model X har jo fordel at den kan trekke langt mer enn Y selv om sistnevnte er innenfor hva vi trenger.
Og Model Y har jo en rekke flere fordeler igjen - ny bil (garantier), ny tech, raskere lading.
Fornuften tilsier ny Model Y, men hvis X100D er betydelig mer effektiv, så er det fortsatt mange gode kjøp der ute.

Men en Model Y bør vel hvert fall klare 20 mil per lading (inkl en buffer) selv med 1500kg vogn bak? Y er jo en del mindre og vil jo lide av at vogn tar mye vind.
#3
Model X 2014 - 2022 / Bytte fra S til X
fredag 24. april 2020, klokken 13:05
Hei,

Er veldig i tankeboksen rundt bytte av min Model S 75D jeg kjøpte ny i desember 2017 til fordel for X.

Noen som vet om det er noen kampanjer på X om dagen? Eller om innbytteprisene er helt horrible fortsatt?
Hadde vært fint å slippe å selge privat - har en mistanke om at dette tar laaaang tid om dagen. Men gidder ikke innbytte hvis jeg taper 50-100 000kr. Da beholder jeg bilen.

Har sendt henvendelse til sales hos Tesla, men ikke mye respons der. Og min forrige sales-kontakt er sluttet. Så vet ikke helt hvem jeg skal kontakte. Tips?

#4
Model S 2013 - 2022 / Hengerfeste ink montering
mandag 12. august 2019, klokken 20:44
Hei!

Er det noen her som har fått montert hengerfeste på sine Model S inkludert ledningsnett for 13-polet kontakter? Og som har bilder av dette?

Noen som kjenner til noen i Oslo området som selger og monterer dette?

Min bil - desember 2017 MS.

Ser for øvrig at denne aktøren skal komme med noe etter hvert: http://biltec.eu
#5
BMW i3 / DAB radio faller ut i lange perioder
søndag 10. mars 2019, klokken 12:01
Hei!

Vår i3 94ah fra sept 2016 har fått et problem med DAB radioen siste 2 mnd. Signalene faller ut i både kortere og lengre perioder. Dette skjer veldig ofte. Uavhengig av hvor vi kjører også, så virker ikke som det er i vårt daglige område. Og dette har aldri vært et problem tidligere.

Fler som har opplevd dette og er det i så fall noe vi selv kan gjøre? Resette noe?

Antenne og alt ser helt fint ut.
#6
BMW i3 / Lading hjemme stopper etter kort tid
lørdag 26. mai 2018, klokken 14:24
Hei,

Vi har alltid ladet vår i3 i garasjen på vanlig schuko kontakt med 16A (lader på 13A).
Men for et par dager siden så stopper ladingen etter kort tid. Ladekabelen lyser rødt (se bildet under). Når jeg resetter kabelen, så starter den igjen og alt lyser grønt før den plutselig stopper igjen.

Er det kabelen det er noe galt med? Lader en Tesla på samme måte også uten noen problem.

Vennligst ingen diskusjon rundt at jeg lader på vanlig schuko og ikke følger boka, dette skal bygges om nå i sommer :+1:.

Takker for svar.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#7
Model S 2013 - 2022 / Lastestativ med trelastmateriale
lørdag 28. april 2018, klokken 23:59
Hei,

Noen her som har fraktet trelastmaterialer på lastestativ til TMS? Gikk det greit eller er det for kort mellom bøylene?

Evt noen som har bilder? Skal ikke frakte mye.
#8
Model S 2013 - 2022 / Takstativ til 2017 TMS
lørdag 24. mars 2018, klokken 11:11
Hei,

Har en TMS jeg hentet ut i desember helt ny.

Tror dere dette takstativet passer? Vet det var noen endringer på takfestene ifbm nytt glasstak i 2015/16?

https://www.finn.no/116197637

På forhånd takk for hjelpen:)!
#9
Model S 2013 - 2022 / Ny programvareoppdatering
fredag 08. desember 2017, klokken 15:11
Hei!

Fikk beskjed i dag om at det var ny programvareoppdatering på vei. Finnes det noen oversikt over hva disse inneholder? Er dette likt for alle som har samme spec eller hvordan fungerer dette?

Min bil er kliss ny og har versjon 2017.46.9 3628a24
#10
Model S 2013 - 2022 / Hundebur i TMS
torsdag 07. desember 2017, klokken 13:32
Hei!

Er det noen av dere som har fått laget spesialtilpasset hundebur bak i TMS på mål? Tenker da på et helt bur og ikke den skilleveggen som ligger ute hos hundeburspesialisten eller hva de heter.

Jeg har en Rottweiler på 50kg jeg veldig gjerne skulle hatt med meg, så jeg vurdere å høre med noen produsenter om å lage et spesialtilpasset enkeltbur for hunden min.
Men hvis det er noen med erfaring med dette, og som har det i sine biler, så hadde det vært veldig fint med erfaringer og tips:).

Ser for meg et bur med dør som løftes opp og ikke til siden. Spesielt i og med at gulvet bygger ned fra åpningen.
#11
Lading i Sverige og Danmark / Langtur til Danmark
søndag 01. oktober 2017, klokken 11:36
Hei!

I påvente av min TMS, så er jeg nødt til å ta en tur til Danmark i uke 42. Og da må turen gå i vår i3! Har aldri vært på så lang tur med i3`n før nå, men er forholdsvis uredd ifht rekkevidde:).

Men, ser litt på forskjellige apper etter ladepunkter nedover Danmark primært og ser at det er mye Type2 ladere (11kw). Jeg kommer til å kjøre ned til Larvik og ta ferge over til Hirtshals og så skal jeg videre sørover forbi Ålborg og Århus. Første destinasjon er Bilund hvor jeg skal bli minst 24timer.

Videre går turen til København før jeg etter hvert skal oppover langs Svenskekysten.

1. Hvilke type apper bør jeg bruke for å finne ladepunkter i Danmark og evt Sverige?
2. Hvordan er betalingssystemene til disse ladepunktene, er det enkelt og greit eller må man opprette abonnement på forhånd? Vil gjerne unngå altfor mye admin langs veien.

Takker for alle tips:)!
#12
Model S 2013 - 2022 / Black headliner
mandag 25. september 2017, klokken 20:55
Hei,

Er det noen her som har fått S med det vanlige sorte taktrekket enda som kunne postet noen bilder? Har ikke funnet noe bilder på nett enda, hvis dere ikke vet om noe?

Er det helt vanlig stoff, bare sort?
#13
Model S 2013 - 2022 / Model S og hengerfeste - tanker?
mandag 11. september 2017, klokken 10:19
Hei,

Vet det har vært diskutert her tidligere, men har noen tanker rundt muligheter for hengerfeste på S som hadde vært litt interessant å luftet med dere.

I og med at S og X bygger på samme understell, så burde det vel teknisk sett være mulig å levere S også med hengerfeste. La oss se bort i fra det tekniske en liten stund.

Strategisk fra Tesla så bør de vel selge en god del mer X enn S i og med at førstnevnte leveres med hengerfeste og ikke sistnevnte. Hvordan tror dere salgstallene hadde vært på X hvis både S og X kunne leveres med hengerfeste?

Når Model 3 kommer med mulighet for hengerfeste, burde ikke da også Tesla godkjenne S for dette, slik at man kan bestille S med og også ettermontere for ikke å miste ytterligere salgstall på S kontra 3?

Noen som følger denne tankegangen og som kan evt se realismen i dette?

Tror vi at Tesla vil typegodkjenne S for å ha hengerfeste når Model 3 har kommet for fullt i det norske markedet?
#14
Model X 2014 - 2022 / Bestilt ny S, mulig å endre til X?
lørdag 09. september 2017, klokken 10:49
Hei!

Jeg har nylig (31.august) bestilt ny S og låste bestillingen noen få dager senere.

Sitter nå og vurderer om jeg heller burde ha bestilt X. Ja burde tenkt på det før hmm.

Finnes det noen muligheter tror dere for å endre bestillingen fra S til X? Levering av S i begynnelse av desember ca.
#15
Model S 2013 - 2022 / Kjøp av TMS 85
onsdag 23. august 2017, klokken 17:16
Hei,

Ser at det ligger mange bra TMS 85 ute til salgs nå, spesielt på Tesla sine salgssider over bruktbiler. Får jo en kurant 85 til rundt 410 - 440k. Man har alltids lyst på så mye som mulig utstyr, og jeg hadde siktet etter en med firhjulstrekk, men innser at jeg helt sikkert klarer meg fint med en RWD:).

Hva mener dere er et godt kjøp av en brukt TMS 85 nå? Hva slags utstyr bør jeg se etter? Har f.eks lyst på panoramatak, vinterpakke og godt lydanlegg. Hva med luftfjæring? Er den en svakhet som kan bli kostbar å eie som på alle andre biler med luftfjæring? Tenker litt på det i og med at de bilene jeg har sett på er rundt 100k kilometer.

Men totalt sett, så må jo en tidlig S85 være et godt kjøp nå?

Har en i3 i dag som jeg er godt fornøyd med så vi ønsker å bytte ut bil nr2 med en elbil også som har litt lengre rekkevidde og plass.
#16
Model S 2013 - 2022 / Stor hund i TMS
onsdag 23. august 2017, klokken 15:28
Hei!

Ser at det finnes en fin løsning for hundebur bak i TMS, blant andre her: www.hundeburspesialisten.com

Er det noen her som har erfaring med større hunder i TMS?
Jeg har for ordens skyld en rottweiler hanne. Kompakt hund, men langt i fra de største. Den løsningen jeg viser til ser veldig romslig ut, men usikker på takhøyden til bakluka. Np skal jo hunder generelt ikke kunne reise seg under bilkjøring, men helst ha mulighet til å snu på seg.
#17
BMW i3 / Beskyttelse for bakseterygg
fredag 23. juni 2017, klokken 13:08
Hei!

Er det noen av dere som vet om det finnes noen beskyttelse for bakseteryggene til stolene foran i i3`n?

Vet ikke om andre har erfart det, men datteren min har klart å sparke sunn det trekket som sitter på bakseteryggen og som er festet til den plastikkrammen rundt.

Noen andre som har opplevd det samme?

Kunne derfor tenkt meg å skaffet en beskyttelse som man kunne tredd nedover seteryggen eller om det fantes en beskyttelse i hardplast som kunne dekket hele bakseteryggen med en strikk rundt setet foran f.eks.

Vet ikke hva som finnes, men skulle absolutt hatt noe mer beskyttelse for slike kjedelige bruks slitasjer. Sinte barn som sparker og slår i baksetet får testet det meste... ::)
#18
BMW i3 / Avtaleforpliktelser ved bestilling av ny bil
tirsdag 28. juni 2016, klokken 17:02
Hei!

Bestilte oppgradert i3 i begynnelsen av mnd og får den levert i oktober.

Nå har kona også lyst på en egne i3...! Snakket med en kollega som hadde bestilt samtidig som meg og han pratet på at han kanskje ville trekke seg fra bestillingen. Kan vi "ta over" bestillingen hans for å få levert raskere?
Og kan han komme seg ut av en slik avtale uten å betale forhandler noe?

Hmm..
#19
BMW i3 / i3 med ny rekkevidde (90Amp)
lørdag 11. juni 2016, klokken 00:22
Hei,

Ser at BMW nå har lagt ut en del mer informasjon om den nye i3 på sine nettsider.

Der står det følgende om rekkevidden:

"BMW i leder an i utviklingen av bærekraftig elektrisk mobilitet og gjør den praktisk å bruke i hverdagen. Nå leveres en ny BMW i3-modell med en batterikapasitet på 94 amperetimer og enda lengre rekkevidde i tillegg til den etablerte modellen med 60 amperetimer. Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km). Dermed passer nye BMW i3 ikke bare perfekt til bykjøring, den er også perfekt for deg som dagpendler og av og til trenger å ta en avstikker på vei hjem."

Er det en spesiell grunn til at de oppgir "inntil 200km" i stedet for 300? Er det pga alle sakene om villedende markedsføring som elbilprodusentene bruker (NEDC standarden) som gjør at kunder klager når de ikke får maks rekkevidde? Ikke alle skjønner hvordan forbruket påvirkes av alle mulige kjøremønster hehe.

Men uansett, burde man ikke heller skrevet det om? For meg så kal det tolkes som om du kun kan regne med maks 200km. Det er jo ikke riktig..
#20
BMW i3 / Laste/hundegitger til i3
lørdag 04. juni 2016, klokken 00:16
Hei,

Er det noen som vet om det finnes et lastegitter / hundegitter til i3? Tenker da på et fast gitter som man får kjøpt til alle andre bilmerker. F.eks et som sitter mellom bakseteryggen og taket.

Hadde vært kjekt å kunne utnytte plassen der bak til det fulle:).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA