Hei!
Jeg har hatt en Tesla Model S i 5år - solgte den i vinter før garanti gikk ut. Har siden kjørt i en gammel fossilbil i påvente om å finne en ny elbil.
Og med den økonomiske situasjonen i Norge nå, så er det definitivt kjøpers marked og det tyter jo elbiler på markedet hele tiden og prisene presses ned. Så nå er det ekstremt mye å velge i!
Jeg var veldig fornøyd med min Model S, men har behov for en bil som er litt mer praktisk og spesielt da jeg har hatt et savn av hengerfeste. Jeg drar litt campingvogn i sommerhalvåret - ikke mye, så derfor har jeg ønsket elbil med litt rekkevidde for dette formålet, ikke at det betyr all verden.
Jeg har vurdert ny Model Y Performance, men jeg er ikke spesielt glad i byggekvaliteten til Tesla, lakk, manglende sensorer, radar, at alt skal gå via kameraene osv. Seter ikke de beste. Så Tesla er nok ute av vurderingen denne gangen.
Jeg har hele tiden hatt sansen for Audi e-tron, men pga pris, så har jeg ikke tenkt på denne igjen før nå nylig da 55 versjonen begynner å bli bra priset! Samtidig liker jeg godt EQC også. Begge disse kan trekke 1800kg som er veldig bra. Og den siste tiden har jeg også sett litt på ID4 GTX. Den kan bare trekke 1200kg, men det er et kompromiss jeg er villig til å ta. Det er fordeler og ulemper med alle.
Budsjett er maks 500, men lavere jo bedre hvis jeg kan gjøre et godt kjøp. Har sett mange 2020/2021 modeller av e-tron og EQC som er svært godt utstyrt til under 500. Det må jo være et godt kjøp nå! Som fortsatt også er innenfor nybilgaranti.
Og i samme prisklasse (under 500) får jeg også en enda nyere ID4 GTX med mye utstyr. Men jeg har ingen kjennskap til ID4 i det hele tatt. Men den har jo egentlig alt utstyr som jeg er ute etter. Kanskje har den bedre rekkevidde også enn både e-tron og EQC? De er jo større og tyngre biler og er nok mer premium enn ID4 GTX.
Kjenner heller ikke til infotainment systemene til disse bilene. En ting jeg likte svært godt med Tesla var appen og mulighet til å varme bil, seter og ratt når jeg ville. Har hørt at ikke alt er like intuitivt på e-tron, EQC og ID4? Men det er kanskje ryddet opp i nå?
Jeg har funnet noen veldig fine e-tron, EQC og ID4 innenfor budsjett. Men sliter veldig med et valg. Jeg har ikke prøvd alle de ulike, så det bør nok gjøres for å få et bedre inntrykk. Men totalt sett så virker det som om ID4 GTX gir den beste totalpakken; nyere bil, lavere km, lengre garanti, god rekkevidde (?), alt nødvendig utstyr.
På den andre siden så er jo e-tron og EQC mer premium - men det kan vel også innebære at de er dyrere å ha på service, reparere, mer utstyr som kan gi mer potensielt problemer osv.
Det er klart at både e-tron og EQC har jo hatt et enormt prisfall hvis vi ser på 2020 modeller. Så får jo veldig mye bil for pengene der også. ID4 GTX er jo nyere og har nok ikke hatt det største verditapet enda.
Sikkert flere enn meg som har vurdert disse bilene og kan gi noen betraktninger på andre fordeler / ulemper som jeg ikke har sett .
Jeg har hatt en Tesla Model S i 5år - solgte den i vinter før garanti gikk ut. Har siden kjørt i en gammel fossilbil i påvente om å finne en ny elbil.
Og med den økonomiske situasjonen i Norge nå, så er det definitivt kjøpers marked og det tyter jo elbiler på markedet hele tiden og prisene presses ned. Så nå er det ekstremt mye å velge i!
Jeg var veldig fornøyd med min Model S, men har behov for en bil som er litt mer praktisk og spesielt da jeg har hatt et savn av hengerfeste. Jeg drar litt campingvogn i sommerhalvåret - ikke mye, så derfor har jeg ønsket elbil med litt rekkevidde for dette formålet, ikke at det betyr all verden.
Jeg har vurdert ny Model Y Performance, men jeg er ikke spesielt glad i byggekvaliteten til Tesla, lakk, manglende sensorer, radar, at alt skal gå via kameraene osv. Seter ikke de beste. Så Tesla er nok ute av vurderingen denne gangen.
Jeg har hele tiden hatt sansen for Audi e-tron, men pga pris, så har jeg ikke tenkt på denne igjen før nå nylig da 55 versjonen begynner å bli bra priset! Samtidig liker jeg godt EQC også. Begge disse kan trekke 1800kg som er veldig bra. Og den siste tiden har jeg også sett litt på ID4 GTX. Den kan bare trekke 1200kg, men det er et kompromiss jeg er villig til å ta. Det er fordeler og ulemper med alle.
Budsjett er maks 500, men lavere jo bedre hvis jeg kan gjøre et godt kjøp. Har sett mange 2020/2021 modeller av e-tron og EQC som er svært godt utstyrt til under 500. Det må jo være et godt kjøp nå! Som fortsatt også er innenfor nybilgaranti.
Og i samme prisklasse (under 500) får jeg også en enda nyere ID4 GTX med mye utstyr. Men jeg har ingen kjennskap til ID4 i det hele tatt. Men den har jo egentlig alt utstyr som jeg er ute etter. Kanskje har den bedre rekkevidde også enn både e-tron og EQC? De er jo større og tyngre biler og er nok mer premium enn ID4 GTX.
Kjenner heller ikke til infotainment systemene til disse bilene. En ting jeg likte svært godt med Tesla var appen og mulighet til å varme bil, seter og ratt når jeg ville. Har hørt at ikke alt er like intuitivt på e-tron, EQC og ID4? Men det er kanskje ryddet opp i nå?
Jeg har funnet noen veldig fine e-tron, EQC og ID4 innenfor budsjett. Men sliter veldig med et valg. Jeg har ikke prøvd alle de ulike, så det bør nok gjøres for å få et bedre inntrykk. Men totalt sett så virker det som om ID4 GTX gir den beste totalpakken; nyere bil, lavere km, lengre garanti, god rekkevidde (?), alt nødvendig utstyr.
På den andre siden så er jo e-tron og EQC mer premium - men det kan vel også innebære at de er dyrere å ha på service, reparere, mer utstyr som kan gi mer potensielt problemer osv.
Det er klart at både e-tron og EQC har jo hatt et enormt prisfall hvis vi ser på 2020 modeller. Så får jo veldig mye bil for pengene der også. ID4 GTX er jo nyere og har nok ikke hatt det største verditapet enda.
Sikkert flere enn meg som har vurdert disse bilene og kan gi noen betraktninger på andre fordeler / ulemper som jeg ikke har sett .